• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia idzie na wojnę o OPAT

Michał Sielski
3 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Korki w drodze na Hel to codzienność nie tylko w wakacje. Korki w drodze na Hel to codzienność nie tylko w wakacje.

- To nie jest dyskusja, które klamki mamy całować, ale co jest dobre dla Pomorza i Polski. Będziemy więc eleganccy, ale stanowczy. Nie ustąpimy, bo brak finansowania OPAT ze środków centralnych to decyzja polityczna - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek przed wyjazdem na spotkanie komisji drogowej w Sejmie.



Warianty przebiegu drogi. Warianty przebiegu drogi.
O budowie 14-kilometrowej Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej mówi się od lat. Ale nie tylko mówi. Droga, która ma być przedłużeniem kończącej się w Chyloni obwodnicy i omijając permanentnie zakorkowaną Rumię i Redę połączyć się z trasą na Hel, doczekała się już konkretnych działań. Za ponad 1 mln zł zrobiono studium ekonomiczno-środowiskowe, przedstawiono mieszkańcom warianty i poddano je konsultacjom. Zapłaciło za to 13 gmin - od Jastarni, przez Wejherowo, Rumię i Redę po Gdynię - oraz samorząd województwa. Teraz trzeba sprecyzować koncepcję i sfinansować budowę, która ma pochłonąć pomiędzy 1,586 zł a 1,66 mld zł brutto. Do tego doliczyć jeszcze trzeba wykup gruntów: 50 ha w Gdyni, 50 ha w Rumi i Kosakowie, a w Redzie aż 120 ha. Gmin oczywiście na to nie stać.

Czy państwo powinno finansować budowę OPAT?

- Dzięki temu powstanie obwodnica całej metropolii, a ruch tranzytowy zostanie oddzielony od lokalnego. Warto wiedzieć, że na drodze krajowej nr 6 natężenie ruchu wynosi w sezonie 60 tys. pojazdów na dobę. Dlatego właśnie droga powinna mieć charakter krajowy - może być ekspresowa lub o charakterze przyspieszonym. Z oczywistych względów korzystają z niej osoby z całej Polski - podkreśla wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Tymczasem zgody na finansowanie z budżetu centralnego wciąż nie ma. I to w sytuacji, gdy państwo buduje obwodnice w miastach, gdzie natężenie ruchu jest trzykrotnie mniejsze.

Nie trzeba jednak szukać odległych i tak jaskrawych przykładów: Południowa Obwodnica Gdańska czy Trasa Sucharskiego nie są finansowane wyłącznie ze środków Gdańska.

Zobacz także: Unijne pieniądze na drogi ekspresowe na Pomorzu.

Urzędnicy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przekonują jednak, że szanse na to, by powstała tu droga ekspresowa za pieniądze państwa są minimalne.

- Wróćmy do rzeczywistości. Szanse na to są minimalne, albo wręcz żadne - rozwiewa nadzieje dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA Robert Marszałek. - Dokumentacja nie spełnia wymogów dla dróg ekspresowych. Może być przyspieszona, ale nie ekspresowa. Przypomnę, że Trasę Kaszubską procedujemy od trzech lat - to nie są proste sprawy. Dokumentacji OPAT nie można zostawić na takim etapie, bo decyzja środowiskowa nie zostanie wydana dla wariantów, które praktycznie się od siebie nie różnią - przekonuje.

Czytaj więcej: Dlaczego OPAT nie powstanie.

Dlatego władze Gdyni i samorządowcy zrzeszeni w stowarzyszeniu Norda chcą przekonać polityków, że za drogę, którą co roku na wakacje zmierza także "warszawka", powinno zapłacić państwo. 5 grudnia w sejmie spotka się komisja opiniująca projekty drogowe.

- Będziemy rozmawiać o wspólnych cechach Obwodnicy Metropolitalnej i OPAT-u. Jeśli nie zrobimy OPAT-u, to metropolitalna nie będzie przecież kompletna. Oba projekty należy traktować jako całość - przekonuje poseł Stanisław Lamczyk.

Wsparcie posła Platformy Obywatelskiej będzie ważne, bo wspomniana Obwodnica Metropolitalna już w pierwszym założeniu powstawać miała za pieniądze krajowe. Na razie jest jeszcze melodią przyszłości, ale brzmiącą nieco wyraźniej niż OPAT.

- Brak finansowania dla OPAT to decyzja polityczna - nie ma złudzeń prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Tymczasem projekt nie jest regionalny, ale krajowy. My nie mówimy, że droga ma być ekspresowa, ale krajowa - to fundamentalna różnica! O OPAT wszyscy będą mówić coraz głośniej, bo my o to zadbamy. Nie cofniemy się. Nie szukamy wrogów, ale sojuszników, więc będziemy eleganccy, ale stanowczy - mówi z pasją Wojciech Szczurek. - To nie jest dyskusja, które klamki mamy całować, ale co jest ważne dla Pomorza i Polski. Bez tej drogi Obwodnica Metropolitalna będzie miała mylącą nazwę, bo de facto będzie półmetropolitalna. Nie ominie się nią przecież całej metropolii. Nie mamy szansy na wkład własny nawet przy współfinansowaniu z unijnego programu RPO. Gmin na to nie stać, także dlatego pomoc państwa jest nieodzowna - zaznacza.

Wizualizacja OPAT-u. Tu jeszcze z dwoma pasami ruchu.

Opinie (286) 4 zablokowane

  • Po prostu Prezio Gryzoń jest niedościgniony w swym populizmie

    Ale Prezesa Jarosława nie doścignie.
    No chiba że na Ukrainę pojedzie i opowie bajki jak to w Gdyni się dzieje.

    • 14 10

  • Warszawa w wyborach jest najważniejsza i tam pójdzie kasa.

    Myślałem kiedyś o zamieszkaniu w Trójmieście a teraz widzę że tylko Warszawa się liczy a Trójmiasto stało się córką z nieprawego łoża Warszawy.

    • 5 8

  • Kochani moi OPAT musi być !!! (20)

    i nie tylko, ponieważ Gdynia poniosła największe koszty transformacji. Zniszczono nam całkowicie przemysł morski, niszczy się marynarkę, miasto przez mniejsze subwencje, drogi ponieważ nie otrzymujemy dofinansowań unijnych mimo najlepszych projektów o czym świadczą rankingi infrastrukturalne, itd. Na budynki publiczne służące kulturze musimy zaciągać wieloletnie pożyczki, gdy inni kolesie kolesiom z PO dają do 80% kasiory unijnej.

    W tej strasznej otoczce jaka nas otacza ogromnym sukcesem jest, że prezydent Szczurek i tak sobie jakoś radzi - na co zwracają uwagę intelektualiści i biznes, nie tylko w Polsce, ale złe gospodarowanie środkami unijnymi i tak zwróci się przeciwko nam naszym dzieciom i wnukom, bo to na nich spadnie spłata gigantycznego zaciągniętego długu i wydanego na niegospodarność zamiast na właściwe rozwiązania. Do tego istnieje niebezpieczeństwo utraty przez Polskę pieniędzy ze środków unijnych w ogóle "bo kto nie z Donaldem to go zdołujemy". Okazuje się, że Polska wydaje źle i za mało i wbrew zapewnieniom rządu, wcale nie jesteśmy żadnym liderem w wydatkowaniu, a już w tym właściwym to szkoda nawet gadać. Ale rząd woli marnować szanse rozwojowe dla naszego miasta i regionu niż polepszać nam życie. Do tego otoczył się głupkami i klakierami co widać na tym forum.

    Panie prezydencie nie można załamywać rąk, choć z drugiej strony, czego można spodziewać się po rządzie całkowitych ignorantów. Tylko jednego "Ukraina blisko". Bo to sama kanclerz w wygłoszonej laudacji za zasługi dla integracji europejskiej specyficznie pojętej. Tusk jest faworyzowany przez obecną kanclerz przede wszystkim dlatego, że jest niezwykle spolegliwy wobec niemieckich pomysłów i ich integracji, zresztą co można się spodziewać PO "legendarnym czyścicielu kominów, który na żadnym nie był?" z dyplomem nauczyciela historii, który nawet historii swojej rodziny nie zna i kręcił parę lat temu.

    Gdynia i okolice była zawsze solą w oku Niemiec i zawsze wszystkiego jej i okolicy zazdroszczono dlatego jako pierwszych w Polsce wypędzono z własnych domów, a innym kazano przepisywać się do folksdojczów.

    • 14 28

    • znow bredzisz wazeliniarzu (4)

      • 11 0

      • Dokładnie - co oni tam wąchają w tym urzędzie? (3)

        Ja po litrze takich głupot bym nie wypisał.
        Ale widocznie pisanie peanów jest jednym z zadań klakierów UM Gdynia.
        Trzeba Guru utrzymywać w przekonaniu, że to co robi jest słuszne, nieomylne i jedyne.
        Szczurek - po prostu "non plus ultra".
        Kim Dzong Il plus Obama w jednym.

        • 7 1

        • żal ci kocumanie, (2)

          że Wojciech Szczurek jest trzykrotnie lepszym prezydentem niż rządzący Gdańskiem Paweł Adamowicz?

          • 2 10

          • (1)

            A jak to policzyłeś?

            • 2 0

            • WG. GW Trójmiasto

              cytaty z artykułu:
              "Dlaczego Wojciech Szczurek jest trzykrotnie lepszym prezydentem niż rządzący Gdańskiem Paweł Adamowicz?
              Styl rządów prezydentów Gdańska i Gdyni znacznie się różni,
              Adamowicz sporo podróżuje po świecie, za granicą spędza miesiąc do dwóch w roku."

              • 0 2

    • (2)

      Ty magistracka kurtyzano. Jak budowali lotnisko, a ludzie pisali, że ta kasa byłaby lepiej spożytkowana na OPAT, to pierwszy byłeś, żeby bronić wizji Wojtusia.
      Że lotnisko to rozwój regionu, że same plusy, a OPAT to taka atrakcja dla plebsu od czerwcza do sierpnia, żeby na Hel się łatwiej jechało.

      A teraz co? Pierwszy w szeregu sie rzucasz, jaki to OPAT ważny. Weź się ogarnij i przedstaw spójną wersję, a nie zapieprzasz jak chorągiewka na wietrze.

      • 13 4

      • a ty zamiast kasiory na lotnisko w Rebiechowie (1)

        powinni pobudować kilka tuneli podziemnych w Gdańsku jeszcze jeden pod Wisłą, pod pachołkiem

        Dlaczego zrobili inaczej???

        A w Gdyni mieli Lotnisko zaorać, no tak zaorali stocznie marynarkę dlaczego więc nie lotnisko tak sobie myślisz tym ptasim móżdżkiem???

        • 3 12

        • Anonimie-idioto

          dla mnie OPAT był zawsze ważny wejdź sobie w historie moich wypowiedzi i poczytaj jeszcze w temacie "Doliny Logistycznej" i innych strukturalnych proj.

          - Lisem farbowanym jesteś ty i twoi współplemiennicy partyjni i nie życzę sobie abyś się szujo w stosunku do mnie wypowiadał kłamliwie wypisując tu totalne bzdury.

          Bez poważania

          • 0 7

    • O, Bezstronny wrzuca na Niemca. (1)

      Tego jeszcze nie było. Dajesz, dajesz - kondominium niemiecko-rosyjskie. Taki chwytliwy temat.

      • 8 0

      • dla ciebie chwytliwe jest to

        aby za wszelką cenę dokopać Gdyni i jej mieszkańcom

        • 0 3

    • Tusk otrzymał z rąk A. Merkel (1)

      w Berlinie kolejną niemiecką nagrodę tym razem im. Walthera Rathenaua

      • 0 0

      • Dlatego

        cieszę się, że na Ukrainie póki co nie podpisano traktatu stowarzyszeniowego z Unią Europejską. Ktoś kto nie zna faktycznych powodów istnienia Unii mógłby powiedzieć, z czego tu się chłopie cieszyć?.

        Jednak po zapoznaniu się z materiałami, które z czasem jak zwykle w podobnych przypadkach wychodzą na światło dzienne przypadkowo, przestajemy się już tak bardzo dziwić. A ja mam dobrą intuicje i nie było przypadkiem zrobienie w trąbę śp.Kaczorka i honorowanie morderców z UPA.
        Gdy tak głeboko pomyslimy to czy nie jest przypadkiem jednym z największych dziwów istnienie tej Unii Europejskiej a nawet celowe pogrążanie nas poprzez wywyższanie "odpowiednich" POlityków, o mega bankach nie wspominając bo to już następny dylemat?

        • 0 7

    • Jak to zniszczono ? I kto to zrobił ? Przecież Gdynia to mekka biznesu, turystyki, nowych technologii (7)

      Handlu, Komunikacji (Rat Airport) oraz Kultury (Infobox). Wybudziłeś sie z lodu dzisiaj ?

      • 10 0

      • a ja nie z UM (6)

        więc nic nie mamy wspólnego, śpij dalej słodkim snem, zamiast PiSać głupoty

        • 0 7

        • No ale kto co zniszczył, skoro jest tak dobrze ? (5)

          • 7 0

          • Ty z GW snujesz jakieś dyrdymały i dywagacje? (4)

            jak to jest? dlaczego nie mądry PO-wski prezydent tylko..., jesli jest tak dobrze??

            Nie mam czasu na twoje urzędnicze "akademickie"bzdury.

            • 0 5

            • To gdzie byleś 2 tygodnie temu, jak Gazeta Wyborcza była najmadrzejsza na świecie? (3)

              • 4 1

              • najmadrzejsza na świecie? (2)

                dla ciebie pewnie TAK;)) Ja jeszcze potrafię analizować i znam jej linie priorytetów oraz misje;)))

                • 1 1

              • Wyjdż z tyłka UM i ogarnij PISane glupoty (1)

                • 4 0

              • coś o tym tyłku dużo piszesz?

                więc dam ci radę POmyliłeś adres i szkoda tylko twojego czasu, tu nic nie siurasz.

                Ja jestem prawdziwym mężczyzną i takie mendaki mnie nie interere - zrozumiano?

                • 0 3

  • ja bym chciała, żeby OPAT kosztował "1,586 zł" :D:D

    • 4 0

  • A co ze Spacerową ? (1)

    Do Sopotu z Osowej przez Gdynie jeżdżę !!! Co jest ??

    • 4 4

    • osowiali Osowianie Osowianom zgotowali ten los

      Trzeba było skręcić łby głąbom, którzy oprotestowali zrobienie zbyt szerokiej Spacerowej, z przejazdem dla rowerów, bo nie chcieli ruchu pod oknami.

      Wasza wina, trzeba było działać, gdy był czas.

      • 6 0

  • 5:15

    kogoś chyba poniosła fantazja albo w ramach OPATu przewiduje się budowę miasteczka wodnego ze zjeżdźalniami.

    • 4 3

  • Myślałem o Disenylandzie w Gdyni

    Ale w zasadzie nie jest potrzebny.
    Gdynia to jeden wielki Disneyland.
    A może Prezio wpadnie na pomysł budowy repliki muru chińskiego w skali 1:1?
    Tak by odgrodził się od reszty kraju.
    Założył księstwo czy cesarstwo.

    • 21 13

  • Jestem za budową,,,, znikną paskudne reklamy z dróg w "Rumni i Redzie"

    Krajobraz dość azjatycki, pozostaną płotki, elewacje i perełki architektoniczne jeszcze ;)

    • 9 2

  • Ale przecież Gdynia inwestuje miliony złotych na supernowoczesny i niezawodny system Tristar!!

    Pan Stępa chwalił się, że dzięki niemu w Gdyni nie będzie korków...

    • 20 3

  • "Nie mamy szansy na wkład własny nawet przy współfinansowaniu z unijnego programu RPO. Gmin na to nie stać, także dlatego

    Na bezsensowne lotnisko, szkole policealna z kolejka, niepotrzebna estakade rowerowa czy "wieze widokowa" kasa sie znajduje ? Same koszty lotniska w ciagu 5 lat to ponad 10% kosztow OPAT !! wiec chyab byloby na wklad wlasny Wojtek, co ????

    • 18 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane