- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (445 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (153 opinie)
- 3 Szybko odzyskali skradzione auto (24 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (177 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (61 opinii)
Gdynia: podwyżki za parkowanie i nowe strefy budzą niezadowolenie
Od 1 lipca Gdynia uruchamia nowe strefy płatnego parkowania, m.in. w Orłowie i na Działkach Leśnych. Do tego parkometry pojawią się na dziewięciu miejskich parkingach. Poszerzenie stref i podwyżki budzą sporo kontrowersji wśród mieszkańców.
Nowe parkomaty już stoją, a obecnie trwają ostatnie przygotowania, w tym montaż oznakowania.
Do tego płatności zostaną uruchomione na dziewięciu parkingach poza strefami.
Parkowanie w Gdyni: nowy cennik
Cennik na 9 parkingach poza strefą
Abonamenty parkingowe dla mieszkańców: ruszyła sprzedaż
Ruszyła przedsprzedaż abonamentów dla mieszkańców stref.
- Przygotowujemy usprawnienia dla tych osób, które po raz pierwszy będą kupowały abonament parkingowy. Specjalnie dla mieszkańców Działek Leśnych, części Grabówka, Wzgórza św. Maksymiliana i Orłowa od 21 czerwca uruchamiamy przedsprzedaż abonamentów typu "M". Chcemy maksymalnie ułatwić zakup abonamentu i będzie to można zrobić zarówno w Biurze Obsługi Klienta przy ul. Tadeusza Wendy 15, jak i bez wychodzenia z domu, przez internet - wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Na podstawie abonamentu typu "M" mieszkańcy będą uprawnieni do zaparkowania pojazdu na dowolnym miejscu postojowym, zlokalizowanym w promieniu do 300 metrów od miejsca zamieszkania.
Koszt abonamentu mieszkańca typu "M" dla mieszkańców Strefy Śródmiejskiej:
- abonament M na okres 1-5 mies. 30 zł/mies.,
- abonament M na okres 6-12 mies. 25 zł/mies.,
- drugi abonament w lokalu mieszkalnym na okres 1-5 mies. 90 zł/mies.,
- drugi abonament w lokalu mieszkalnym na okres 6-12 mies. 75 zł/mies.,
- trzeci i każdy kolejny abonament w lokalu mieszkalnym na okres 1-5 mies. 100 zł/mies.,
- trzeci i każdy kolejny abonament w lokalu mieszkalnym na okres 6-12 mies. 120 zł/mies.
Dla mieszkańców stref: A (Wzgórze św. Maksymiliana), B (Działki Leśne i część Grabówka), C (Orłowo)
- abonament M na okres 1-5 mies. 20 zł/mies.,
- abonament M na okres 6-12 mies. 15 zł/mies.,
- drugi abonament w lokalu mieszkalnym na okres 1-5 mies. 60 zł/mies.,
- drugi abonament w lokalu mieszkalnym na okres 6-12 mies. 45 zł/mies.,
- trzeci i każdy kolejny abonament w lokalu mieszkalnym na okres 1-5 mies. 80 zł/mies.,
- trzeci i każdy kolejny abonament w lokalu mieszkalnym na okres 6-12 mies. 60 zł/mies.
W poniedziałek późnym popołudniem mieszkańcy zgłaszali, że strona początkowo działała z problemami.
- Nie można kupić abonamentu, a czasu mało: osiem dni roboczych. Jak pieniądze nie zostaną zaksięgowane do 1 lipca na koncie ZDiZ - będziemy płacić za parkowanie nie jak mieszkańcy, ale jak ludzie spoza strefy; tak wynika z regulaminu ZDiZ. Mało tego, na własnym koncie można zobaczyć abonament innej osoby - pisała pani Paula.
Płatne parkowanie na Witomińskiej i przy pl. Górnośląskim
Zmiany budzą spore kontrowersje wśród mieszkańców. Najwięcej krytycznych uwag pochodzi z Działek Leśnych oraz Orłowa.
W pierwszej dzielnicy opłatami zostanie objęta ul. Witomińska, choć wielu mieszkańców, a nawet pracownicy mającego tam swoją siedzibę PEWiK-u, są tym faktem zdziwieni, ponieważ to obrzeża dzielnicy.
- We wrześniu 2020 roku Rada Dzielnicy Działki Leśne wnioskowała o to, aby ulica Witomińska została objęta systemem poboru opłat. Tak więc w tym przypadku przychyliliśmy się do wniosku radnych dzielnicy - tłumaczy Marek Łucyk.
Z kolei w Orłowie strefą zostanie objęta znacząca część dzielnicy i to nie tylko ta atrakcyjna turystycznie, czyli nadmorska, ale także mieszkaniowa oraz handlowa przy targowisku na pl. Górnośląskim.
- Przede wszystkim wprowadzenie opłat na wąskich osiedlowych uliczkach wokół placu Górnośląskiego uderza głównie w mieszkańców. Podobnie jest z opłatami w Orłowie Nadmorskim, gdzie parkowanie płatne jest wyłącznie w tygodniu, kiedy zaboli to mieszkańców, natomiast w weekendy jest bezpłatne, czyli wtedy, kiedy ulice pękają w szwach. Wynika to z przepisów prawa, ale gdy przepisy prawa nie pozwalają na wprowadzenie strefy płatnego parkowania w sposób adekwatny do potrzeb mieszkańców, nie powinno się tego robić. Do tego kontrowersje wzbudzają granice strefy i włączenie do niej chociażby ul. Akacjowej, choć nie ma to żadnego uzasadnienia. Jest to tylko po to, aby zamiast dwóch stref: nad morzem i przy placu Górnośląskim, była jedna, ale ze szkodą dla mieszkańców - mówi Adam Stelmaszewski ze stowarzyszenia Nasze Orłowo, dodając, że nie było żadnych konsultacji z radą dzielnicy ani z mieszkańcami.
Władze Gdyni tłumaczą, że zdecydowano się na takie rozwiązanie, bo tworzenie podstref z dodatkowymi granicami spowodowałoby zaburzenie spójności obszaru.
- Utrudniałoby to m.in. orientację w stawkach. Dlatego też wprowadziliśmy jednolite zasady na całym obszarze. Zaznaczamy jednak, że będziemy obserwować zachowania kierowców. Z pewnością przeprowadzimy ewaluację naszych działań i nie wykluczamy w przyszłości ewentualnych korekt na terenie strefy - zapowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Wiadomo też, że nie będzie wyjątków dla kupujących na targowisku, bo umowa dzierżawy z kupcami obejmuje jedynie obrys budynku hali targowej.
- Miejsca postojowe należące do pasa drogowego ulicy plac Górnośląski będą objęte opłatami. Kupcy będą mieli wytyczone miejsca dostaw od strony ul. Bytomskiej - wskazuje Łucyk.
Płatne parkowanie przy SKM Wzgórze
Od 1 lipca do grona niezadowolonych dołączą zapewne kierowcy zostawiający auta przy ul. Kieleckiej w pobliżu szkoły WSAiB oraz stacji SKM Wzgórze
Marek Łucyk przekonuje, że kto nie chce płacić, może zostawiać auto na parkingu pomiędzy CH Riviera i halą.
- Parking ten należy do pasa drogowego ulicy Kieleckiej. W związku z tym opłaty na nim będą pobierane zgodnie z zasadami przyjętymi w Strefie Płatnego Parkowania. Każdy parking znajdujący się na obrzeżach centrum miasta może być wykorzystywany przez mieszkańców jako parking przesiadkowy. Nie oznacza to, że postój na nim może być zwolniony z opłat. Do dyspozycji mieszkańców pozostaje parking pomiędzy Halą Gdynia Arena a CH Riviera - argumentuje.
Emocje pojawiają się także przy okazji dziewięciu parkingów poza strefami. Zwłaszcza że część z nich będzie płatna nie tylko w dni powszednie, ale także w weekendy.
Płacić trzeba będzie na parkingach przy:
- al. Marszałka Józefa Piłsudskiego,
codziennie,
- ul. 3 Maja,
codziennie,
- ul. Stefana Batorego,
codziennie,
- ul. Jerzego Waszyngtona,
codziennie,
- ul. Juliana Ejsmonda,
codziennie,
- ul. Partyzantów,
- ul. Legionów,
- ul. Witomińska,
- ul. Orłowska.
Opłaty postojowe na parkingach przy al. Piłsudskiego oraz ulicach: 3 Maja, Batorego, Waszyngtona, Ejsmonda. Płacić trzeba będzie codziennie:
- Pierwsza godzina parkowania: 5,50 zł.
- Druga godzina parkowania: 6,60 zł.
- Trzecia godzina parkowania: 7,90 zł.
- Każda kolejna godzina parkowania: 5,50 zł.
Opłaty abonamentowe:
- Abonament dobowy: 80 zł.
- Abonament tygodniowy: 200 zł.
- Abonament 30-dniowy: 800 zł.
Opłaty postojowe na parkingach przy ulicach: Partyzantów, Legionów, Witomińskiej, Orłowskiej. Płatność od poniedziałku do piątku:
- Pierwsza godzina parkowania: 3,90 zł.
- Druga godzina parkowania: 4,60 zł.
- Trzecia godzina parkowania: 5,50 zł.
- Każda kolejna godzina parkowania: 5,90 zł.
Opłaty abonamentowe:
- Abonament dobowy: 45 zł.
- Abonament tygodniowy: 150 zł.
- Abonament 30-dniowy: 450 zł.
Jedziesz na Polankę Redłowską? Zapłacisz za parking
Władze miasta argumentują, że bez obowiązku zapłaty w tych miejscach parkingi byłyby zatłoczone.
- Parkingi objęte systemem poboru opłat znajdują się w obrębie lub na granicy Strefy Płatnego Parkowania. Pozostawienie na nich możliwości bezpłatnego postoju spowodowałyby ich natychmiastowe i całodzienne zatłoczenie. Wprowadzany system jest optymalnym rozwiązaniem. Zapewni on rotację i dostęp do tychże parkingów wszystkim chętnym kierowcom - przekonuje Łucyk.
Zapłacą także miłośnicy Polanki Redłowskiej, bo tamtejszy parking, mimo że będący na obrzeżach centrum, wejdzie do strefy.
- Ulica Ejsmonda, ze względu na swój unikalny charakter i lokalizację determinujące jej użytkowanie przez kierowców korzystających z plaży lub bulwaru Nadmorskiego, jest naturalną częścią strefy i od 1 lipca znajdzie się w systemie poboru opłat - ucina Łucyk.
Społecznicy: nie ma alternatywy, ale potrzebne były konsultacje
Z tym, że nowe płatne strefy parkowania są potrzebne, zgadzają się społecznicy z Miasta Wspólnego.
- Nie ma alternatywy dla urealniania kosztów parkowania, przerabiały to inne miasta i tylko dobra polityka parkingowa połączona z promowaniem dobrej komunikacji zbiorowej może być odpowiedzią na brak w miastach, szczególnie w ich centrach, przestrzeni na kolejne samochody - mówi Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego. - Jeszcze kilka lat temu gdyńskie władze zapowiadały tak kosmiczne projekty, jak budowa parkingu podziemnego pod skwerem Kościuszki, zresztą ślady takich pomysłów mamy w planach miejscowych. Jednak koszt budowy podziemnych miejsc postojowych to coś, co by do końca załatwiło możliwości inwestycyjne i tak mocno zadłużonej Gdyni.
Piesiewicz krytykuje jednak sposób wprowadzania zmian, podkreślając, że przy ustalaniu założeń nowych stref nie wzięto pod uwagę głosu mieszkańców.
- Problemem jest wprowadzanie stref bez głębokich konsultacji społecznych, a czas na nie był. Temat poszerzenia strefy płatnego parkowania Miasto Wspólne podnosiło już kilka lat temu, bez efektów w postaci dyskusji miasta z mieszkańcami. Może dzięki wsłuchaniu się w uwagi mieszkańców Orłowa czy Działek Leśnych i Wzgórza, pokazaniu, jak wygląda efekt ucieczki parkujących do sąsiadujących ze strefami dzielnic, uwzględnieniu uwag w większym stopniu uprzywilejowujących mieszkańców (objęcie abonamentem "parkingów strefowych"), opór wobec nowych rozwiązań byłby mniejszy - dodaje. - Przykład Gdańska pokazuje, że lepsza jest ewolucja - tam kolejne dzielnice zgłaszają chęć wejścia do SPP, bo widzą pozytywne efekty istnienia strefy u sąsiadów. Liczymy też, że UM Gdynia w końcu określi, na co przeznaczy wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania. Dziś wiele osób zarzuca miastu, że podnosi ceny parkowania, szukając dodatkowych środków.
Przypomnijmy, że zgodnie z ustawą min. 65 proc. wpływów ze śródmiejskiej strefy parkowania jest kierowane na osobny rachunek z przeznaczeniem na poprawę komunikacji zbiorowej i działania na rzecz pieszych czy na zieleń.
W zeszłym roku tylko przez dwa wakacyjne miesiące dochód z gdyńskich SPP wyniósł prawie 2,3 mln zł.
Gdynia niegotowa na nowe strefy parkowania (25 opinii)
Miejsca
Opinie (863) ponad 20 zablokowanych
-
2021-06-23 08:02
Gdy nie wiadomo o co chodzi autorom to wiadomo, ze o dochody, które maja przykryć dziurę w budżecie (4)
Wprowadzanie stref na obszarach, z których korzystają głównie mieszkańcy nie ma uzasadnienia potrzebą rotacji pojazdów. Oczywiście strefa turystyczna jak najbardziej tego wymaga. Zbliżają się wybory samorządowe w 2023 roku, proponuje wszystkim kogo to dotyczy zapamiętać taki ruch, zatrudnionych przez nas urzędników. Dla zasady trzeba będzie głosować na inne formacje. Podsuwam tym, którzy będą startować w przyszłych wyborach nośny punkt do programu: ograniczenie stref płatnego parkowania, obniżenie opłat abonamentowych dla mieszkańców. Proste? Argumentacja M. Łucyka broni tylko dochodów budżetowych, jakaś wypowiedz tzw. aktywisty, ze trzeba było to zrobić - to już śmiech. Nie trzeba było.
- 58 5
-
2021-06-23 08:07
Na dniach miasto OPEC przejmuje i to będzie kolejna krowa do wydojenia
- 2 0
-
2021-06-23 09:36
Czas z tym skończyć. prywatny samochód parkuj sobie na prywatnym
dlaczego wszyscy mają się składać na miejsce postojowe dla ciebie pod domem?
- 2 4
-
2021-06-23 11:56
Piękny plan wyborczy na sromotną klęskę w wyborach
Jeszcze to do podobnych Tobie nie dotarło, ale mieszkańcy okolicznych gmin nie mają prawa głosu w Gdyni. A mieszkańcy dolnego tarasu już od dawna mają dość tej powodzi samochodów. Szczurek jest słabiutkim gospodarzem, ale w jednym jest dobry - odczytywaniu trendów.
- 5 0
-
2021-06-23 12:04
ja będę pamiętać ale czy inni będą. Pozdrawiam.
- 2 0
-
2021-06-23 08:02
(1)
W jednym akapicie napisane że mieszkańcy uciekają do sąsiednich dzielnic bo w swojej mają strefy parkowania a w następnym że sami się zgłaszają bo widzą pozytywne efekty u sąsiadów. Która wersja przedstawiana przez Wspólne Miasto jest prawdziwa? :)
- 32 2
-
2021-06-23 08:12
Obie, to się nie wyklucza. Po prostu najpierw jest jazgot a potem objawienie.
- 5 0
-
2021-06-23 08:03
Od razu wprowadźcie podatek od mieszkania w mieście. (4)
1000 zł na miesiąc od śródmieścia, 500 od reszty. Po co się rozdrabniać? Przecież to prywatne miasto a właściciel moze mieć swoje prawa. Nikt nie musi mieszkać w mieście. Jak ktoś chce być wolny i niezalezny zawsze moze się wyprowadzić. Dla reszty powrot do epoki chlopa pańszczyźnianego.
- 53 6
-
2021-06-23 08:21
Opinia biedoty jest nieistotna (1)
- 4 2
-
2021-06-23 08:58
Powiedzial deweloper kladac koperte na stole
- 2 1
-
2021-06-23 11:57
To się nazywa podatek od nieruchomości.
W formie brutalniejszej, podatek katastralny. Płacisz pierwszy, przy takim rozpasaniu socjalu w skali ogólnopolskiej szykuj się na drugi.
- 2 1
-
2021-06-23 12:22
Czekaj cierpliwie
a doczekasz się. Wkròtce akbo wkrótcej nawet
- 1 0
-
2021-06-23 08:07
Takie "pro-eko" miasto... (5)
Paradoks gdyni, usuwajmy parkingi, każmy płacić więcej za parkowanie w imię mniejszej ilości samochodów w mieście, ludzi powrzucajmy do komunikacji miejskiej, ok wszystko fajnie, tylko gdzie są węzły przesiadkowe, w których mogę za darmo pozostawić samochód?
Poza tym zachętą dla kierowców mogło by być brak konieczności zakupu biletu w przypadku posiadania przy sobie dowodu rejestracyjnego, bo wybaczcie ale ceny biletów w komunikacji też stają się zaporowe tym bardziej jak ktoś chciałby przewieść np. 4 osobową rodzinę.- 57 3
-
2021-06-23 08:57
(2)
Wsiadasz pod domem w kom miejska i jedziesz
- 2 4
-
2021-06-23 09:45
Brawo za klapki na oczach. (1)
No tak każdy ma komunikacje pod domem, która zawiezie go do centrum.
- 5 2
-
2021-06-23 11:59
A jest jakiś ustawowy nakaz osiedlania się w miejscach, gdzie na noc asfalt zwijają?
Nie bez powodu w rozwiniętych krajach są 3 główne przesłanki wyceny danej nieruchomości. Lokalizacja, lokalizacja, i jeszcze lokalizacja.
- 3 1
-
2021-06-23 09:50
Agenda 2030. Pod pozorem bezpieczeństwa i ekologi zmniejszyć liczne parkingów do minimum i utrudnić ruch do maximum.
- 4 0
-
2021-06-23 19:03
Te węzły przesiadkowe to raj dla złodziei.Nie raz obserwują jak ktoś już wsiada do kolejki albo autobusu ,a oni robią już samochód jak swój.Oczywiście nie ma w tych miejscach ani Policji ani Straży a monitoring jeśli istnieje nic nie widzi.
- 0 0
-
2021-06-23 08:08
Czarodziejskie słowo "konsultacje".
Ale co ono oznacza?
- 26 0
-
2021-06-23 08:09
Nieżle - drozej niż w Rostocku czy Lubece. (9)
a to miasta porównywalne z Gdynią. I jeszcze w weekendy płatne !!! A u złych Niemców za darmo.
- 42 5
-
2021-06-23 08:16
Nie kłam (8)
Jestem w Lubece co 2 tygodnie i nie wiem gdzie tam jest taniej?
- 4 10
-
2021-06-23 08:31
(7)
np przy dworcu 1,40 za godzinę i 3,50 za dobę !!! A w Gdyni 80zł za dobę - za 15 za dobę można znaleźć parking w Amsterdamie a różnicę między tymi miastami każdy chyba widzi
- 12 3
-
2021-06-23 08:34
(5)
A gdziesz chcesz zaparkować? W Gdyni czy w Amsterdamie?
- 4 6
-
2021-06-23 08:40
(1)
Zdecydowanie wolę w Amsterdamie spędzać czas niż w Gdyni.
- 8 0
-
2021-06-23 08:45
Ja również, ale to nie jest odpowiedź na pytanie.
- 0 4
-
2021-06-23 08:45
(2)
jakoś w Amsterdamie przybywa mieszkańców a w Gdyni ubywa.
- 7 0
-
2021-06-23 08:51
(1)
Nadal to nie jest odpowiedź na pytanie ale ok, normalne że się kluczy jak się nie ma nic do powiedzenia
- 0 4
-
2021-06-23 09:02
i tu i tu nie mam potrzeby w tej chwili, ale w Gdyni nie byłem już z 5 lat a w Amsterdamie z 2 lata. Na szczęście nie mieszkam w Gdyni.
- 4 0
-
2021-06-23 12:02
W Gdyni czy Gdańsku też można znaleźć parking za 15 zł na dobę i mniej.
Przykład: obok parku technologicznego w Gdańsku, za 5 złotych. Cała zabawa porównawcza polega na tym, ile kosztuje średnio godzina w centralnej i peryferyjnej lokalizacji. Jako ktoś, kto parkował wielokrotnie i w Rostocku, i w Lubece, i w Amsterdamie i w Gdyni wiem, że duby smalone bredzisz.
- 0 1
-
2021-06-23 08:11
Będzie mniej złomów w Gdyni (2)
- 10 37
-
2021-06-23 08:23
I mniej kasy u restaratorow (1)
Bo nawet gratami ludzie jezdzili na weekendowa szame nad morzem
- 8 5
-
2021-06-23 12:03
Weekendowa szama dalej jest niepowiązana z płatnością za parkowanie w omawianych strefach
ale to już trzeba umieć czytać.
- 1 2
-
2021-06-23 08:14
Londyn (2)
Śmieszne są porównania Gdynii do Londynu - wyprowadziłem sie stamtąd żeby nie mieć problemów tak dużego miasta i mieszkać w średnim mieście - niestety skusiło mnie morze..
- 28 3
-
2021-06-23 09:01
Londyn ma metro. U nas nie ma tuneli i pkm na polnoc
- 5 0
-
2021-06-23 12:02
Chyba Zatoka.Po otwarte morze trzeba by jechać na Hel
- 0 1
-
2021-06-23 08:15
K.ucyk juz podgrzał nie tylko Gdynie ale i cale trojmiasto
Estakada ujawnila tylko czesc zaniedban tej ekipy co opowiada o donicach paletach i relaksie. Prezydent ds rozwoju-strefy parkingowej
- 40 0
-
2021-06-23 08:17
(2)
Centrum, śródmiescie, jeszcze rozumiem, ale oddalone dzielnice, chyba ich powaliło. To moze jeszcze Dąbrowa i chwarzno..a co!
- 57 2
-
2021-06-23 08:23
Zaczekaj...
- 11 0
-
2021-06-23 12:05
Zagadka: skąd jest dalej dajmy na to do Urzędu Miasta
Od stacji SKM Śródmieście w Śródmieściu czy od Szkoły Muzycznej na WŚM?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.