• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: podwyżki za parkowanie i nowe strefy budzą niezadowolenie

Patryk Szczerba
23 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Oprócz nowych stref opłatami zostanie objęty m.in. parking przy Polance Redłowskiej i cmentarzu Witomińskim.
  • Oprócz nowych stref opłatami zostanie objęty m.in. parking przy Polance Redłowskiej i cmentarzu Witomińskim.
  • Oprócz nowych stref opłatami zostanie objęty m.in. parking przy Polance Redłowskiej i cmentarzu Witomińskim.
  • Oprócz nowych stref opłatami zostanie objęty m.in. parking przy Polance Redłowskiej i cmentarzu Witomińskim.
  • Oprócz nowych stref opłatami zostanie objęty m.in. parking przy Polance Redłowskiej i cmentarzu Witomińskim.

Od 1 lipca Gdynia uruchamia nowe strefy płatnego parkowania, m.in. w Orłowie i na Działkach Leśnych. Do tego parkometry pojawią się na dziewięciu miejskich parkingach. Poszerzenie stref i podwyżki budzą sporo kontrowersji wśród mieszkańców.



Jak oceniasz poszerzenie strefy płatnego parkowania i podniesienie stawek?

To już pewne. 1 lipca Gdynia uruchamia nowe strefy płatnego parkowania na Działkach Leśnych, części Grabówka, Wzgórzu św. Maksymiliana oraz w Orłowie i podwyższa ceny za parkowanie w Śródmieściu.

Nowe parkomaty już stoją, a obecnie trwają ostatnie przygotowania, w tym montaż oznakowania.

Do tego płatności zostaną uruchomione na dziewięciu parkingach poza strefami.

Parkowanie w Gdyni: nowy cennik


Cennik na 9 parkingach poza strefą



  • Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania w Gdyni.
  • Strefa A.
  • Strefa B płatne parkowanie w Gdyni.
  • Strefa C - płatne parkowanie w Gdyni.

Abonamenty parkingowe dla mieszkańców: ruszyła sprzedaż



Ruszyła przedsprzedaż abonamentów dla mieszkańców stref.

- Przygotowujemy usprawnienia dla tych osób, które po raz pierwszy będą kupowały abonament parkingowy. Specjalnie dla mieszkańców Działek Leśnych, części Grabówka, Wzgórza św. Maksymiliana i Orłowa od 21 czerwca uruchamiamy przedsprzedaż abonamentów typu "M". Chcemy maksymalnie ułatwić zakup abonamentu i będzie to można zrobić zarówno w Biurze Obsługi Klienta przy ul. Tadeusza Wendy 15, jak i bez wychodzenia z domu, przez internet - wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Na podstawie abonamentu typu "M" mieszkańcy będą uprawnieni do zaparkowania pojazdu na dowolnym miejscu postojowym, zlokalizowanym w promieniu do 300 metrów od miejsca zamieszkania.

Koszt abonamentu mieszkańca typu "M" dla mieszkańców Strefy Śródmiejskiej:

  • abonament M na okres 1-5 mies. 30 zł/mies.,
  • abonament M na okres 6-12 mies. 25 zł/mies.,
  • drugi abonament w lokalu mieszkalnym na okres 1-5 mies. 90 zł/mies.,
  • drugi abonament w lokalu mieszkalnym na okres 6-12 mies. 75 zł/mies.,
  • trzeci i każdy kolejny abonament w lokalu mieszkalnym na okres 1-5 mies. 100 zł/mies.,
  • trzeci i każdy kolejny abonament w lokalu mieszkalnym na okres 6-12 mies. 120 zł/mies.


Dla mieszkańców stref: A (Wzgórze św. Maksymiliana), B (Działki Leśne i część Grabówka), C (Orłowo)

  • abonament M na okres 1-5 mies. 20 zł/mies.,
  • abonament M na okres 6-12 mies. 15 zł/mies.,
  • drugi abonament w lokalu mieszkalnym na okres 1-5 mies. 60 zł/mies.,
  • drugi abonament w lokalu mieszkalnym na okres 6-12 mies. 45 zł/mies.,
  • trzeci i każdy kolejny abonament w lokalu mieszkalnym na okres 1-5 mies. 80 zł/mies.,
  • trzeci i każdy kolejny abonament w lokalu mieszkalnym na okres 6-12 mies. 60 zł/mies.


W poniedziałek późnym popołudniem mieszkańcy zgłaszali, że strona początkowo działała z problemami.

- Nie można kupić abonamentu, a czasu mało: osiem dni roboczych. Jak pieniądze nie zostaną zaksięgowane do 1 lipca na koncie ZDiZ - będziemy płacić za parkowanie nie jak mieszkańcy, ale jak ludzie spoza strefy; tak wynika z regulaminu ZDiZ. Mało tego, na własnym koncie można zobaczyć abonament innej osoby - pisała pani Paula.
  • Od 1 lipca płacić za postój trzeba będzie m.in. na parkingu przy ul. Kieleckiej.
  • Opłaty trzeba będzie wnosić m.in. na bulwarze Nadmorskim.

Płatne parkowanie na Witomińskiej i przy pl. Górnośląskim



Zmiany budzą spore kontrowersje wśród mieszkańców. Najwięcej krytycznych uwag pochodzi z Działek Leśnych oraz Orłowa.

W pierwszej dzielnicy opłatami zostanie objęta ul. Witomińska, choć wielu mieszkańców, a nawet pracownicy mającego tam swoją siedzibę PEWiK-u, są tym faktem zdziwieni, ponieważ to obrzeża dzielnicy.

- We wrześniu 2020 roku Rada Dzielnicy Działki Leśne wnioskowała o to, aby ulica Witomińska została objęta systemem poboru opłat. Tak więc w tym przypadku przychyliliśmy się do wniosku radnych dzielnicy - tłumaczy Marek Łucyk.
Z kolei w Orłowie strefą zostanie objęta znacząca część dzielnicy i to nie tylko ta atrakcyjna turystycznie, czyli nadmorska, ale także mieszkaniowa oraz handlowa przy targowisku na pl. Górnośląskim.

- Przede wszystkim wprowadzenie opłat na wąskich osiedlowych uliczkach wokół placu Górnośląskiego uderza głównie w mieszkańców. Podobnie jest z opłatami w Orłowie Nadmorskim, gdzie parkowanie płatne jest wyłącznie w tygodniu, kiedy zaboli to mieszkańców, natomiast w weekendy jest bezpłatne, czyli wtedy, kiedy ulice pękają w szwach. Wynika to z przepisów prawa, ale gdy przepisy prawa nie pozwalają na wprowadzenie strefy płatnego parkowania w sposób adekwatny do potrzeb mieszkańców, nie powinno się tego robić. Do tego kontrowersje wzbudzają granice strefy i włączenie do niej chociażby ul. Akacjowej, choć nie ma to żadnego uzasadnienia. Jest to tylko po to, aby zamiast dwóch stref: nad morzem i przy placu Górnośląskim, była jedna, ale ze szkodą dla mieszkańców - mówi Adam Stelmaszewski ze stowarzyszenia Nasze Orłowo, dodając, że nie było żadnych konsultacji z radą dzielnicy ani z mieszkańcami.
Władze Gdyni tłumaczą, że zdecydowano się na takie rozwiązanie, bo tworzenie podstref z dodatkowymi granicami spowodowałoby zaburzenie spójności obszaru.

- Utrudniałoby to m.in. orientację w stawkach. Dlatego też wprowadziliśmy jednolite zasady na całym obszarze. Zaznaczamy jednak, że będziemy obserwować zachowania kierowców. Z pewnością przeprowadzimy ewaluację naszych działań i nie wykluczamy w przyszłości ewentualnych korekt na terenie strefy - zapowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Wiadomo też, że nie będzie wyjątków dla kupujących na targowisku, bo umowa dzierżawy z kupcami obejmuje jedynie obrys budynku hali targowej.

- Miejsca postojowe należące do pasa drogowego ulicy plac Górnośląski będą objęte opłatami. Kupcy będą mieli wytyczone miejsca dostaw od strony ul. Bytomskiej - wskazuje Łucyk.

Płatne parkowanie przy SKM Wzgórze



Od 1 lipca do grona niezadowolonych dołączą zapewne kierowcy zostawiający auta przy ul. Kieleckiej w pobliżu szkoły WSAiB oraz stacji SKM WzgórzeMapka. Popularny parking przesiadkowy, podobnie jak bezpłatny do tej pory parking przy U7, zostanie objęty opłatami.

Marek Łucyk przekonuje, że kto nie chce płacić, może zostawiać auto na parkingu pomiędzy CH Riviera i halą.

- Parking ten należy do pasa drogowego ulicy Kieleckiej. W związku z tym opłaty na nim będą pobierane zgodnie z zasadami przyjętymi w Strefie Płatnego Parkowania. Każdy parking znajdujący się na obrzeżach centrum miasta może być wykorzystywany przez mieszkańców jako parking przesiadkowy. Nie oznacza to, że postój na nim może być zwolniony z opłat. Do dyspozycji mieszkańców pozostaje parking pomiędzy Halą Gdynia Arena a CH Riviera - argumentuje.
Emocje pojawiają się także przy okazji dziewięciu parkingów poza strefami. Zwłaszcza że część z nich będzie płatna nie tylko w dni powszednie, ale także w weekendy.

Płacić trzeba będzie na parkingach przy:


Parkingi pozastrefowe. Parkingi pozastrefowe.

Opłaty postojowe na parkingach przy al. Piłsudskiego oraz ulicach: 3 Maja, Batorego, Waszyngtona, Ejsmonda. Płacić trzeba będzie codziennie:



  • Pierwsza godzina parkowania: 5,50 zł.
  • Druga godzina parkowania: 6,60 zł.
  • Trzecia godzina parkowania: 7,90 zł.
  • Każda kolejna godzina parkowania: 5,50 zł.

Opłaty abonamentowe:
  • Abonament dobowy: 80 zł.
  • Abonament tygodniowy: 200 zł.
  • Abonament 30-dniowy: 800 zł.

Opłaty postojowe na parkingach przy ulicach: Partyzantów, Legionów, Witomińskiej, Orłowskiej. Płatność od poniedziałku do piątku:


  • Pierwsza godzina parkowania: 3,90 zł.
  • Druga godzina parkowania: 4,60 zł.
  • Trzecia godzina parkowania: 5,50 zł.
  • Każda kolejna godzina parkowania: 5,90 zł.

Opłaty abonamentowe:
  • Abonament dobowy: 45 zł.
  • Abonament tygodniowy: 150 zł.
  • Abonament 30-dniowy: 450 zł.


Jedziesz na Polankę Redłowską? Zapłacisz za parking



Władze miasta argumentują, że bez obowiązku zapłaty w tych miejscach parkingi byłyby zatłoczone.

- Parkingi objęte systemem poboru opłat znajdują się w obrębie lub na granicy Strefy Płatnego Parkowania. Pozostawienie na nich możliwości bezpłatnego postoju spowodowałyby ich natychmiastowe i całodzienne zatłoczenie. Wprowadzany system jest optymalnym rozwiązaniem. Zapewni on rotację i dostęp do tychże parkingów wszystkim chętnym kierowcom - przekonuje Łucyk.
Zapłacą także miłośnicy Polanki Redłowskiej, bo tamtejszy parking, mimo że będący na obrzeżach centrum, wejdzie do strefy.

- Ulica Ejsmonda, ze względu na swój unikalny charakter i lokalizację determinujące jej użytkowanie przez kierowców korzystających z plaży lub bulwaru Nadmorskiego, jest naturalną częścią strefy i od 1 lipca znajdzie się w systemie poboru opłat - ucina Łucyk.

Społecznicy: nie ma alternatywy, ale potrzebne były konsultacje



Z tym, że nowe płatne strefy parkowania są potrzebne, zgadzają się społecznicy z Miasta Wspólnego.

- Nie ma alternatywy dla urealniania kosztów parkowania, przerabiały to inne miasta i tylko dobra polityka parkingowa połączona z promowaniem dobrej komunikacji zbiorowej może być odpowiedzią na brak w miastach, szczególnie w ich centrach, przestrzeni na kolejne samochody - mówi Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego. - Jeszcze kilka lat temu gdyńskie władze zapowiadały tak kosmiczne projekty, jak budowa parkingu podziemnego pod skwerem Kościuszki, zresztą ślady takich pomysłów mamy w planach miejscowych. Jednak koszt budowy podziemnych miejsc postojowych to coś, co by do końca załatwiło możliwości inwestycyjne i tak mocno zadłużonej Gdyni.
Piesiewicz krytykuje jednak sposób wprowadzania zmian, podkreślając, że przy ustalaniu założeń nowych stref nie wzięto pod uwagę głosu mieszkańców.

- Problemem jest wprowadzanie stref bez głębokich konsultacji społecznych, a czas na nie był. Temat poszerzenia strefy płatnego parkowania Miasto Wspólne podnosiło już kilka lat temu, bez efektów w postaci dyskusji miasta z mieszkańcami. Może dzięki wsłuchaniu się w uwagi mieszkańców Orłowa czy Działek Leśnych i Wzgórza, pokazaniu, jak wygląda efekt ucieczki parkujących do sąsiadujących ze strefami dzielnic, uwzględnieniu uwag w większym stopniu uprzywilejowujących mieszkańców (objęcie abonamentem "parkingów strefowych"), opór wobec nowych rozwiązań byłby mniejszy - dodaje. - Przykład Gdańska pokazuje, że lepsza jest ewolucja - tam kolejne dzielnice zgłaszają chęć wejścia do SPP, bo widzą pozytywne efekty istnienia strefy u sąsiadów. Liczymy też, że UM Gdynia w końcu określi, na co przeznaczy wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania. Dziś wiele osób zarzuca miastu, że podnosi ceny parkowania, szukając dodatkowych środków.
Przypomnijmy, że zgodnie z ustawą min. 65 proc. wpływów ze śródmiejskiej strefy parkowania jest kierowane na osobny rachunek z przeznaczeniem na poprawę komunikacji zbiorowej i działania na rzecz pieszych czy na zieleń.

W zeszłym roku tylko przez dwa wakacyjne miesiące dochód z gdyńskich SPP wyniósł prawie 2,3 mln zł.
08:54 29 CZERWCA 21

Gdynia niegotowa na nowe strefy parkowania (25 opinii)

1 lipca ruszają w Gdyni nowe Strefy Płatnego Parkowania. Jestem mieszkańcem jednej z nich. Powiem Państwu jedno - Gdynia zupełnie nie jest na to gotowa. Tydzień temu złożyłem wniosek o możliwość wykupienia abonamentu mieszkańca, nie dostałem żadnej odpowiedzi do dziś. Wszyscy sąsiedzi tak samo. Brakuje oznakowania pionowego i poziomego, a przecież każdy wie, że bez tego nie można wystawiać tzw. wezwań do zapłaty. Brakuje również parkomatów. Nowe strefy wydają się być opóźnioną mrzonką. Nikt nie wie, czy za 2 dni będzie mu groził mandat wg fanaberii urzędników, czy sami zlekceważą kontrolowanie nowych stref jak samo ich przygotowanie. Proszę o Państwa o interwencję w tej sprawie. Zobacz więcej
1 lipca ruszają w Gdyni nowe Strefy Płatnego Parkowania. Jestem mieszkańcem jednej z nich. Powiem Państwu jedno - Gdynia zupełnie nie jest na to gotowa. Tydzień temu złożyłem wniosek o możliwość wykupienia abonamentu mieszkańca, nie dostałem żadnej odpowiedzi do dziś. Wszyscy sąsiedzi tak samo. Brakuje oznakowania pionowego i poziomego, a przecież każdy wie, że bez tego nie można wystawiać tzw. wezwań do zapłaty. Brakuje również parkomatów. Nowe strefy wydają się być opóźnioną mrzonką. Nikt nie wie, czy za 2 dni będzie mu groził mandat wg fanaberii urzędników, czy sami zlekceważą kontrolowanie nowych stref jak samo ich przygotowanie. Proszę o Państwa o interwencję w tej sprawie. Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (863) ponad 20 zablokowanych

  • Gdy nie wiadomo o co chodzi autorom to wiadomo, ze o dochody, które maja przykryć dziurę w budżecie (4)

    Wprowadzanie stref na obszarach, z których korzystają głównie mieszkańcy nie ma uzasadnienia potrzebą rotacji pojazdów. Oczywiście strefa turystyczna jak najbardziej tego wymaga. Zbliżają się wybory samorządowe w 2023 roku, proponuje wszystkim kogo to dotyczy zapamiętać taki ruch, zatrudnionych przez nas urzędników. Dla zasady trzeba będzie głosować na inne formacje. Podsuwam tym, którzy będą startować w przyszłych wyborach nośny punkt do programu: ograniczenie stref płatnego parkowania, obniżenie opłat abonamentowych dla mieszkańców. Proste? Argumentacja M. Łucyka broni tylko dochodów budżetowych, jakaś wypowiedz tzw. aktywisty, ze trzeba było to zrobić - to już śmiech. Nie trzeba było.

    • 58 5

    • Na dniach miasto OPEC przejmuje i to będzie kolejna krowa do wydojenia

      • 2 0

    • Czas z tym skończyć. prywatny samochód parkuj sobie na prywatnym

      dlaczego wszyscy mają się składać na miejsce postojowe dla ciebie pod domem?

      • 2 4

    • Piękny plan wyborczy na sromotną klęskę w wyborach

      Jeszcze to do podobnych Tobie nie dotarło, ale mieszkańcy okolicznych gmin nie mają prawa głosu w Gdyni. A mieszkańcy dolnego tarasu już od dawna mają dość tej powodzi samochodów. Szczurek jest słabiutkim gospodarzem, ale w jednym jest dobry - odczytywaniu trendów.

      • 5 0

    • ja będę pamiętać ale czy inni będą. Pozdrawiam.

      • 2 0

  • (1)

    W jednym akapicie napisane że mieszkańcy uciekają do sąsiednich dzielnic bo w swojej mają strefy parkowania a w następnym że sami się zgłaszają bo widzą pozytywne efekty u sąsiadów. Która wersja przedstawiana przez Wspólne Miasto jest prawdziwa? :)

    • 32 2

    • Obie, to się nie wyklucza. Po prostu najpierw jest jazgot a potem objawienie.

      • 5 0

  • Od razu wprowadźcie podatek od mieszkania w mieście. (4)

    1000 zł na miesiąc od śródmieścia, 500 od reszty. Po co się rozdrabniać? Przecież to prywatne miasto a właściciel moze mieć swoje prawa. Nikt nie musi mieszkać w mieście. Jak ktoś chce być wolny i niezalezny zawsze moze się wyprowadzić. Dla reszty powrot do epoki chlopa pańszczyźnianego.

    • 53 6

    • Opinia biedoty jest nieistotna (1)

      • 4 2

      • Powiedzial deweloper kladac koperte na stole

        • 2 1

    • To się nazywa podatek od nieruchomości.

      W formie brutalniejszej, podatek katastralny. Płacisz pierwszy, przy takim rozpasaniu socjalu w skali ogólnopolskiej szykuj się na drugi.

      • 2 1

    • Czekaj cierpliwie

      a doczekasz się. Wkròtce akbo wkrótcej nawet

      • 1 0

  • Takie "pro-eko" miasto... (5)

    Paradoks gdyni, usuwajmy parkingi, każmy płacić więcej za parkowanie w imię mniejszej ilości samochodów w mieście, ludzi powrzucajmy do komunikacji miejskiej, ok wszystko fajnie, tylko gdzie są węzły przesiadkowe, w których mogę za darmo pozostawić samochód?
    Poza tym zachętą dla kierowców mogło by być brak konieczności zakupu biletu w przypadku posiadania przy sobie dowodu rejestracyjnego, bo wybaczcie ale ceny biletów w komunikacji też stają się zaporowe tym bardziej jak ktoś chciałby przewieść np. 4 osobową rodzinę.

    • 57 3

    • (2)

      Wsiadasz pod domem w kom miejska i jedziesz

      • 2 4

      • Brawo za klapki na oczach. (1)

        No tak każdy ma komunikacje pod domem, która zawiezie go do centrum.

        • 5 2

        • A jest jakiś ustawowy nakaz osiedlania się w miejscach, gdzie na noc asfalt zwijają?

          Nie bez powodu w rozwiniętych krajach są 3 główne przesłanki wyceny danej nieruchomości. Lokalizacja, lokalizacja, i jeszcze lokalizacja.

          • 3 1

    • Agenda 2030. Pod pozorem bezpieczeństwa i ekologi zmniejszyć liczne parkingów do minimum i utrudnić ruch do maximum.

      • 4 0

    • Te węzły przesiadkowe to raj dla złodziei.Nie raz obserwują jak ktoś już wsiada do kolejki albo autobusu ,a oni robią już samochód jak swój.Oczywiście nie ma w tych miejscach ani Policji ani Straży a monitoring jeśli istnieje nic nie widzi.

      • 0 0

  • Czarodziejskie słowo "konsultacje".

    Ale co ono oznacza?

    • 26 0

  • Nieżle - drozej niż w Rostocku czy Lubece. (9)

    a to miasta porównywalne z Gdynią. I jeszcze w weekendy płatne !!! A u złych Niemców za darmo.

    • 42 5

    • Nie kłam (8)

      Jestem w Lubece co 2 tygodnie i nie wiem gdzie tam jest taniej?

      • 4 10

      • (7)

        np przy dworcu 1,40 za godzinę i 3,50 za dobę !!! A w Gdyni 80zł za dobę - za 15 za dobę można znaleźć parking w Amsterdamie a różnicę między tymi miastami każdy chyba widzi

        • 12 3

        • (5)

          A gdziesz chcesz zaparkować? W Gdyni czy w Amsterdamie?

          • 4 6

          • (1)

            Zdecydowanie wolę w Amsterdamie spędzać czas niż w Gdyni.

            • 8 0

            • Ja również, ale to nie jest odpowiedź na pytanie.

              • 0 4

          • (2)

            jakoś w Amsterdamie przybywa mieszkańców a w Gdyni ubywa.

            • 7 0

            • (1)

              Nadal to nie jest odpowiedź na pytanie ale ok, normalne że się kluczy jak się nie ma nic do powiedzenia

              • 0 4

              • i tu i tu nie mam potrzeby w tej chwili, ale w Gdyni nie byłem już z 5 lat a w Amsterdamie z 2 lata. Na szczęście nie mieszkam w Gdyni.

                • 4 0

        • W Gdyni czy Gdańsku też można znaleźć parking za 15 zł na dobę i mniej.

          Przykład: obok parku technologicznego w Gdańsku, za 5 złotych. Cała zabawa porównawcza polega na tym, ile kosztuje średnio godzina w centralnej i peryferyjnej lokalizacji. Jako ktoś, kto parkował wielokrotnie i w Rostocku, i w Lubece, i w Amsterdamie i w Gdyni wiem, że duby smalone bredzisz.

          • 0 1

  • Będzie mniej złomów w Gdyni (2)

    • 10 37

    • I mniej kasy u restaratorow (1)

      Bo nawet gratami ludzie jezdzili na weekendowa szame nad morzem

      • 8 5

      • Weekendowa szama dalej jest niepowiązana z płatnością za parkowanie w omawianych strefach

        ale to już trzeba umieć czytać.

        • 1 2

  • Londyn (2)

    Śmieszne są porównania Gdynii do Londynu - wyprowadziłem sie stamtąd żeby nie mieć problemów tak dużego miasta i mieszkać w średnim mieście - niestety skusiło mnie morze..

    • 28 3

    • Londyn ma metro. U nas nie ma tuneli i pkm na polnoc

      • 5 0

    • Chyba Zatoka.Po otwarte morze trzeba by jechać na Hel

      • 0 1

  • K.ucyk juz podgrzał nie tylko Gdynie ale i cale trojmiasto

    Estakada ujawnila tylko czesc zaniedban tej ekipy co opowiada o donicach paletach i relaksie. Prezydent ds rozwoju-strefy parkingowej

    • 40 0

  • (2)

    Centrum, śródmiescie, jeszcze rozumiem, ale oddalone dzielnice, chyba ich powaliło. To moze jeszcze Dąbrowa i chwarzno..a co!

    • 57 2

    • Zaczekaj...

      • 11 0

    • Zagadka: skąd jest dalej dajmy na to do Urzędu Miasta

      Od stacji SKM Śródmieście w Śródmieściu czy od Szkoły Muzycznej na WŚM?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane