• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: podwyżki za parkowanie i nowe strefy budzą niezadowolenie

Patryk Szczerba
23 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Oprócz nowych stref opłatami zostanie objęty m.in. parking przy Polance Redłowskiej i cmentarzu Witomińskim.
  • Oprócz nowych stref opłatami zostanie objęty m.in. parking przy Polance Redłowskiej i cmentarzu Witomińskim.
  • Oprócz nowych stref opłatami zostanie objęty m.in. parking przy Polance Redłowskiej i cmentarzu Witomińskim.
  • Oprócz nowych stref opłatami zostanie objęty m.in. parking przy Polance Redłowskiej i cmentarzu Witomińskim.
  • Oprócz nowych stref opłatami zostanie objęty m.in. parking przy Polance Redłowskiej i cmentarzu Witomińskim.

Od 1 lipca Gdynia uruchamia nowe strefy płatnego parkowania, m.in. w Orłowie i na Działkach Leśnych. Do tego parkometry pojawią się na dziewięciu miejskich parkingach. Poszerzenie stref i podwyżki budzą sporo kontrowersji wśród mieszkańców.



Jak oceniasz poszerzenie strefy płatnego parkowania i podniesienie stawek?

To już pewne. 1 lipca Gdynia uruchamia nowe strefy płatnego parkowania na Działkach Leśnych, części Grabówka, Wzgórzu św. Maksymiliana oraz w Orłowie i podwyższa ceny za parkowanie w Śródmieściu.

Nowe parkomaty już stoją, a obecnie trwają ostatnie przygotowania, w tym montaż oznakowania.

Do tego płatności zostaną uruchomione na dziewięciu parkingach poza strefami.

Parkowanie w Gdyni: nowy cennik


Cennik na 9 parkingach poza strefą



  • Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania w Gdyni.
  • Strefa A.
  • Strefa B płatne parkowanie w Gdyni.
  • Strefa C - płatne parkowanie w Gdyni.

Abonamenty parkingowe dla mieszkańców: ruszyła sprzedaż



Ruszyła przedsprzedaż abonamentów dla mieszkańców stref.

- Przygotowujemy usprawnienia dla tych osób, które po raz pierwszy będą kupowały abonament parkingowy. Specjalnie dla mieszkańców Działek Leśnych, części Grabówka, Wzgórza św. Maksymiliana i Orłowa od 21 czerwca uruchamiamy przedsprzedaż abonamentów typu "M". Chcemy maksymalnie ułatwić zakup abonamentu i będzie to można zrobić zarówno w Biurze Obsługi Klienta przy ul. Tadeusza Wendy 15, jak i bez wychodzenia z domu, przez internet - wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Na podstawie abonamentu typu "M" mieszkańcy będą uprawnieni do zaparkowania pojazdu na dowolnym miejscu postojowym, zlokalizowanym w promieniu do 300 metrów od miejsca zamieszkania.

Koszt abonamentu mieszkańca typu "M" dla mieszkańców Strefy Śródmiejskiej:

  • abonament M na okres 1-5 mies. 30 zł/mies.,
  • abonament M na okres 6-12 mies. 25 zł/mies.,
  • drugi abonament w lokalu mieszkalnym na okres 1-5 mies. 90 zł/mies.,
  • drugi abonament w lokalu mieszkalnym na okres 6-12 mies. 75 zł/mies.,
  • trzeci i każdy kolejny abonament w lokalu mieszkalnym na okres 1-5 mies. 100 zł/mies.,
  • trzeci i każdy kolejny abonament w lokalu mieszkalnym na okres 6-12 mies. 120 zł/mies.


Dla mieszkańców stref: A (Wzgórze św. Maksymiliana), B (Działki Leśne i część Grabówka), C (Orłowo)

  • abonament M na okres 1-5 mies. 20 zł/mies.,
  • abonament M na okres 6-12 mies. 15 zł/mies.,
  • drugi abonament w lokalu mieszkalnym na okres 1-5 mies. 60 zł/mies.,
  • drugi abonament w lokalu mieszkalnym na okres 6-12 mies. 45 zł/mies.,
  • trzeci i każdy kolejny abonament w lokalu mieszkalnym na okres 1-5 mies. 80 zł/mies.,
  • trzeci i każdy kolejny abonament w lokalu mieszkalnym na okres 6-12 mies. 60 zł/mies.


W poniedziałek późnym popołudniem mieszkańcy zgłaszali, że strona początkowo działała z problemami.

- Nie można kupić abonamentu, a czasu mało: osiem dni roboczych. Jak pieniądze nie zostaną zaksięgowane do 1 lipca na koncie ZDiZ - będziemy płacić za parkowanie nie jak mieszkańcy, ale jak ludzie spoza strefy; tak wynika z regulaminu ZDiZ. Mało tego, na własnym koncie można zobaczyć abonament innej osoby - pisała pani Paula.
  • Od 1 lipca płacić za postój trzeba będzie m.in. na parkingu przy ul. Kieleckiej.
  • Opłaty trzeba będzie wnosić m.in. na bulwarze Nadmorskim.

Płatne parkowanie na Witomińskiej i przy pl. Górnośląskim



Zmiany budzą spore kontrowersje wśród mieszkańców. Najwięcej krytycznych uwag pochodzi z Działek Leśnych oraz Orłowa.

W pierwszej dzielnicy opłatami zostanie objęta ul. Witomińska, choć wielu mieszkańców, a nawet pracownicy mającego tam swoją siedzibę PEWiK-u, są tym faktem zdziwieni, ponieważ to obrzeża dzielnicy.

- We wrześniu 2020 roku Rada Dzielnicy Działki Leśne wnioskowała o to, aby ulica Witomińska została objęta systemem poboru opłat. Tak więc w tym przypadku przychyliliśmy się do wniosku radnych dzielnicy - tłumaczy Marek Łucyk.
Z kolei w Orłowie strefą zostanie objęta znacząca część dzielnicy i to nie tylko ta atrakcyjna turystycznie, czyli nadmorska, ale także mieszkaniowa oraz handlowa przy targowisku na pl. Górnośląskim.

- Przede wszystkim wprowadzenie opłat na wąskich osiedlowych uliczkach wokół placu Górnośląskiego uderza głównie w mieszkańców. Podobnie jest z opłatami w Orłowie Nadmorskim, gdzie parkowanie płatne jest wyłącznie w tygodniu, kiedy zaboli to mieszkańców, natomiast w weekendy jest bezpłatne, czyli wtedy, kiedy ulice pękają w szwach. Wynika to z przepisów prawa, ale gdy przepisy prawa nie pozwalają na wprowadzenie strefy płatnego parkowania w sposób adekwatny do potrzeb mieszkańców, nie powinno się tego robić. Do tego kontrowersje wzbudzają granice strefy i włączenie do niej chociażby ul. Akacjowej, choć nie ma to żadnego uzasadnienia. Jest to tylko po to, aby zamiast dwóch stref: nad morzem i przy placu Górnośląskim, była jedna, ale ze szkodą dla mieszkańców - mówi Adam Stelmaszewski ze stowarzyszenia Nasze Orłowo, dodając, że nie było żadnych konsultacji z radą dzielnicy ani z mieszkańcami.
Władze Gdyni tłumaczą, że zdecydowano się na takie rozwiązanie, bo tworzenie podstref z dodatkowymi granicami spowodowałoby zaburzenie spójności obszaru.

- Utrudniałoby to m.in. orientację w stawkach. Dlatego też wprowadziliśmy jednolite zasady na całym obszarze. Zaznaczamy jednak, że będziemy obserwować zachowania kierowców. Z pewnością przeprowadzimy ewaluację naszych działań i nie wykluczamy w przyszłości ewentualnych korekt na terenie strefy - zapowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Wiadomo też, że nie będzie wyjątków dla kupujących na targowisku, bo umowa dzierżawy z kupcami obejmuje jedynie obrys budynku hali targowej.

- Miejsca postojowe należące do pasa drogowego ulicy plac Górnośląski będą objęte opłatami. Kupcy będą mieli wytyczone miejsca dostaw od strony ul. Bytomskiej - wskazuje Łucyk.

Płatne parkowanie przy SKM Wzgórze



Od 1 lipca do grona niezadowolonych dołączą zapewne kierowcy zostawiający auta przy ul. Kieleckiej w pobliżu szkoły WSAiB oraz stacji SKM WzgórzeMapka. Popularny parking przesiadkowy, podobnie jak bezpłatny do tej pory parking przy U7, zostanie objęty opłatami.

Marek Łucyk przekonuje, że kto nie chce płacić, może zostawiać auto na parkingu pomiędzy CH Riviera i halą.

- Parking ten należy do pasa drogowego ulicy Kieleckiej. W związku z tym opłaty na nim będą pobierane zgodnie z zasadami przyjętymi w Strefie Płatnego Parkowania. Każdy parking znajdujący się na obrzeżach centrum miasta może być wykorzystywany przez mieszkańców jako parking przesiadkowy. Nie oznacza to, że postój na nim może być zwolniony z opłat. Do dyspozycji mieszkańców pozostaje parking pomiędzy Halą Gdynia Arena a CH Riviera - argumentuje.
Emocje pojawiają się także przy okazji dziewięciu parkingów poza strefami. Zwłaszcza że część z nich będzie płatna nie tylko w dni powszednie, ale także w weekendy.

Płacić trzeba będzie na parkingach przy:


Parkingi pozastrefowe. Parkingi pozastrefowe.

Opłaty postojowe na parkingach przy al. Piłsudskiego oraz ulicach: 3 Maja, Batorego, Waszyngtona, Ejsmonda. Płacić trzeba będzie codziennie:



  • Pierwsza godzina parkowania: 5,50 zł.
  • Druga godzina parkowania: 6,60 zł.
  • Trzecia godzina parkowania: 7,90 zł.
  • Każda kolejna godzina parkowania: 5,50 zł.

Opłaty abonamentowe:
  • Abonament dobowy: 80 zł.
  • Abonament tygodniowy: 200 zł.
  • Abonament 30-dniowy: 800 zł.

Opłaty postojowe na parkingach przy ulicach: Partyzantów, Legionów, Witomińskiej, Orłowskiej. Płatność od poniedziałku do piątku:


  • Pierwsza godzina parkowania: 3,90 zł.
  • Druga godzina parkowania: 4,60 zł.
  • Trzecia godzina parkowania: 5,50 zł.
  • Każda kolejna godzina parkowania: 5,90 zł.

Opłaty abonamentowe:
  • Abonament dobowy: 45 zł.
  • Abonament tygodniowy: 150 zł.
  • Abonament 30-dniowy: 450 zł.


Jedziesz na Polankę Redłowską? Zapłacisz za parking



Władze miasta argumentują, że bez obowiązku zapłaty w tych miejscach parkingi byłyby zatłoczone.

- Parkingi objęte systemem poboru opłat znajdują się w obrębie lub na granicy Strefy Płatnego Parkowania. Pozostawienie na nich możliwości bezpłatnego postoju spowodowałyby ich natychmiastowe i całodzienne zatłoczenie. Wprowadzany system jest optymalnym rozwiązaniem. Zapewni on rotację i dostęp do tychże parkingów wszystkim chętnym kierowcom - przekonuje Łucyk.
Zapłacą także miłośnicy Polanki Redłowskiej, bo tamtejszy parking, mimo że będący na obrzeżach centrum, wejdzie do strefy.

- Ulica Ejsmonda, ze względu na swój unikalny charakter i lokalizację determinujące jej użytkowanie przez kierowców korzystających z plaży lub bulwaru Nadmorskiego, jest naturalną częścią strefy i od 1 lipca znajdzie się w systemie poboru opłat - ucina Łucyk.

Społecznicy: nie ma alternatywy, ale potrzebne były konsultacje



Z tym, że nowe płatne strefy parkowania są potrzebne, zgadzają się społecznicy z Miasta Wspólnego.

- Nie ma alternatywy dla urealniania kosztów parkowania, przerabiały to inne miasta i tylko dobra polityka parkingowa połączona z promowaniem dobrej komunikacji zbiorowej może być odpowiedzią na brak w miastach, szczególnie w ich centrach, przestrzeni na kolejne samochody - mówi Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego. - Jeszcze kilka lat temu gdyńskie władze zapowiadały tak kosmiczne projekty, jak budowa parkingu podziemnego pod skwerem Kościuszki, zresztą ślady takich pomysłów mamy w planach miejscowych. Jednak koszt budowy podziemnych miejsc postojowych to coś, co by do końca załatwiło możliwości inwestycyjne i tak mocno zadłużonej Gdyni.
Piesiewicz krytykuje jednak sposób wprowadzania zmian, podkreślając, że przy ustalaniu założeń nowych stref nie wzięto pod uwagę głosu mieszkańców.

- Problemem jest wprowadzanie stref bez głębokich konsultacji społecznych, a czas na nie był. Temat poszerzenia strefy płatnego parkowania Miasto Wspólne podnosiło już kilka lat temu, bez efektów w postaci dyskusji miasta z mieszkańcami. Może dzięki wsłuchaniu się w uwagi mieszkańców Orłowa czy Działek Leśnych i Wzgórza, pokazaniu, jak wygląda efekt ucieczki parkujących do sąsiadujących ze strefami dzielnic, uwzględnieniu uwag w większym stopniu uprzywilejowujących mieszkańców (objęcie abonamentem "parkingów strefowych"), opór wobec nowych rozwiązań byłby mniejszy - dodaje. - Przykład Gdańska pokazuje, że lepsza jest ewolucja - tam kolejne dzielnice zgłaszają chęć wejścia do SPP, bo widzą pozytywne efekty istnienia strefy u sąsiadów. Liczymy też, że UM Gdynia w końcu określi, na co przeznaczy wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania. Dziś wiele osób zarzuca miastu, że podnosi ceny parkowania, szukając dodatkowych środków.
Przypomnijmy, że zgodnie z ustawą min. 65 proc. wpływów ze śródmiejskiej strefy parkowania jest kierowane na osobny rachunek z przeznaczeniem na poprawę komunikacji zbiorowej i działania na rzecz pieszych czy na zieleń.

W zeszłym roku tylko przez dwa wakacyjne miesiące dochód z gdyńskich SPP wyniósł prawie 2,3 mln zł.
08:54 29 CZERWCA 21

Gdynia niegotowa na nowe strefy parkowania (25 opinii)

1 lipca ruszają w Gdyni nowe Strefy Płatnego Parkowania. Jestem mieszkańcem jednej z nich. Powiem Państwu jedno - Gdynia zupełnie nie jest na to gotowa. Tydzień temu złożyłem wniosek o możliwość wykupienia abonamentu mieszkańca, nie dostałem żadnej odpowiedzi do dziś. Wszyscy sąsiedzi tak samo. Brakuje oznakowania pionowego i poziomego, a przecież każdy wie, że bez tego nie można wystawiać tzw. wezwań do zapłaty. Brakuje również parkomatów. Nowe strefy wydają się być opóźnioną mrzonką. Nikt nie wie, czy za 2 dni będzie mu groził mandat wg fanaberii urzędników, czy sami zlekceważą kontrolowanie nowych stref jak samo ich przygotowanie. Proszę o Państwa o interwencję w tej sprawie. Zobacz więcej
1 lipca ruszają w Gdyni nowe Strefy Płatnego Parkowania. Jestem mieszkańcem jednej z nich. Powiem Państwu jedno - Gdynia zupełnie nie jest na to gotowa. Tydzień temu złożyłem wniosek o możliwość wykupienia abonamentu mieszkańca, nie dostałem żadnej odpowiedzi do dziś. Wszyscy sąsiedzi tak samo. Brakuje oznakowania pionowego i poziomego, a przecież każdy wie, że bez tego nie można wystawiać tzw. wezwań do zapłaty. Brakuje również parkomatów. Nowe strefy wydają się być opóźnioną mrzonką. Nikt nie wie, czy za 2 dni będzie mu groził mandat wg fanaberii urzędników, czy sami zlekceważą kontrolowanie nowych stref jak samo ich przygotowanie. Proszę o Państwa o interwencję w tej sprawie. Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (863) ponad 20 zablokowanych

  • (2)

    niektórzy już chyba zapomnieli czy to miasto jest dla ludzi czy ludzie dla miasta

    • 35 2

    • Ludzie są dla urzędników

      Przecież to jasne, przynajmniej w Gdyni...

      • 8 1

    • Dla ludzi

      Nie samochodów kosztem ludzi

      • 1 2

  • 666

    Pamiętam jak obiecywano ustami Szczurka lata temu zr w Gdyni nie będzie płatnego parkowania .

    • 49 1

  • Oczywiście że mi się to nie podoba. (1)

    Należy jednak brać po uwagę, że władze centralne coraz więcej obowiązków zwalają na samorządy, ale pieniędzy na ich realizację to już nie dają. Z drugiej strony nasz samorząd też nie zawsze wydaje je tak zupełnie rozsądnie. To nie wiadomo co za 3 000 000 zł na skwerze ............

    • 3 20

    • 23 lata to dosyć czasu na ogarnięcie problemów miasta

      Większość. tego czasu poświęcono piarowi, czyli reklamie czegoś, co jak się dziś okazuje, funkcjonuje źle

      • 7 1

  • Motocykle (3)

    A co z opłatami za parkowanie motocykli, mam nadzieję że wzorem Gdańska motocykliści będą zwolnieni z opłat

    • 6 24

    • A nie smrodzi, nie hałasuje i nie zajmuje miejsca?

      • 3 1

    • (1)

      z tego co wiem to nie jestesmy zwolnieni.

      • 1 1

      • i bardzo dobrze

        • 0 0

  • Opodatkować parkingowo też Wiczlino, czemu maja mieć lepiej !

    • 25 1

  • Nie bardzo rozumiem dlaczego (3)

    Będąc mieszkancem Gdyni. Zameldowanym w jej centrum od 50 lat. Placacym podatki w Gdyni. Mam płacić cały rok, te same stawki co no 3 dniowy turysta. Uważam że jako mieszkaniec trojmiasta, jestem wystarczająco karany cenami towarów i usług obowiązujących w "kurortach". Mam płacić za" calozyciowe wczasy" w Gdyni? Absurd!

    • 59 5

    • (1)

      No i chodzi o to, byś nie wpadał do centrum, bo Ciebie tu nikt niechce. Ja tak przynajmniej to odbieram.

      • 7 0

      • Jest zupełnie możliwe że tak właśnie jest, celem może być wygnanie ludzi z centrum żeby... nie wiem co dalej, na pewno jest jakaś teoria. Jest też zupełnie możliwe, że tak to odbierasz bo nie rozumiesz pewnych zjawisk i procesów dlatego nie jesteś w stanie wyjść poza swój punkt odniesienia. Duża części ludzi może się mylić albo też rozumieją o co chodzi i się nie dogadacie.

        • 2 3

    • Prywatny samochód prywatny problem

      • 4 6

  • Upartość cepa " parking przy rivierze" oddalony od centrum na ok 2.5km (3)

    Dla max. 250 pojazdów. To już chyba mało śmieszne.

    • 50 4

    • Parking hala sportowo-widowiskowa (to ten za Rivierą, nie w samej Rivierze) (2)

      do UM Gdynia - 1,4 km, 18 minut piechotą. Za daleko? Prawie 200 miejsc pod Szkołą Filmową czeka na klienta.

      • 4 5

      • (1)

        Pod szkolą filmową ,to ty nie wiesz że tam maja od Lipca podwoić stawki za parkowanie.Więc nie pisz głupot,stawki byly tam tylko niższe ale do tej pory doputy nie zacznie się od Lipca strefa platnego parkowania z cenami 6 zł za godzinę.Pod filmowką będzie teraz 5-6 zeta.

        • 1 0

        • To fajnie, dzięki temu będa wolne miejsca

          • 1 0

  • Abonamenty parkingowe dla mieszkańców (15)

    Nie rozumiem dlaczego mieszkańcy jednej części miasta muszą kupować abonament na parkowanie a mieszkańcy innej części miasta nie muszą.

    Dla wyjaśnienia, mieszkam w części "bezpłatnej" i nie upominam się o abonament.

    • 56 7

    • Życie

      Warunki mieszkaniowe w centrum zawsze były droższe

      • 7 2

    • Normalna rzecz, nie widzę w tym nic dziwnego. (2)

      Jak masz wykupione miejsce w hali garażowej, też płacisz, za eksploatację i czyszczenie, co miesiąc. I to znacznie więcej niż ten roczny abonament.

      • 7 3

      • Jak masz wykupione miejsce w hali to:
        1. ono przynależy do ciebie, w przeciwieństwie do płatnych miejsc ogólnodostępnych w strefie parkowania;
        2. możesz na nim zaparkować dowolnym samochodem (pomijając gabaryty oczywiście) i nikogo nie obchodzi, czy jesteś właścicielem tego samochodu, użytkownikiem czy może to gość, który przyjechał do ciebie.
        Widzisz różnicę?

        • 5 2

      • Ale jest dach, a nie chmura nad glową.

        • 5 1

    • Na co komuś samochód w centrum miasta? (6)

      Mieszkam w centrum i w zupełności wystarcza własne nogi, rower, komunikacja i taksówki. Od wielkiego święta Trafficar/Mivoo. Taksówki wynoszą mnie w miesiącu max 300zł.

      To dużo mniej niż miałbym utrzymywać samochód.

      • 7 7

      • "Na co komuś samochód w centrum miasta?" (2)

        To, że ktoś mieszka w centrum nie oznacza, że jego aktywność ogranicza się do tego centrum.

        • 9 5

        • No to ci powiedział właśnie, że opłaty za te interesy poza centrum płaci się 300PLN max. (1)

          Przeciętne używane auto to 50k. To masz kasę na 167 lat używania taksówek i traficarów w tych pieniądzach

          • 4 1

          • Deb.lu komuszy ale moje auto to moja własność nie muszę się liczyć z humorem taksówkarza czy jakimś wymacanym przez tysiące ludzi traficarem ja wiem ze wy komuchy chcecie znowu wrócić do dobrego sowieckiego modelu gdzie nikt nie miał nic własnego

            • 8 6

      • Kiedy złamiesz kręgosłup, gdy z naprzeciwka wjedzie w Ciebie kolega cyklista, wówczas trafisz do szpitala. (2)

        Jak myślisz? Pieszo?

        • 3 2

        • Na rowerku lub hulajnodze.

          • 2 1

        • uważaj, by na przejściu nie wjechał w ciebie kolega kierowca

          do szpitala zawiezie cię karetka, a ze szpitala być może karawan

          • 2 0

    • A ja nie rozumiem dlaczego mieszkańcy dzielnic ze strefy parkowania mają tak preferencyjne warunki (3)

      Kupiłem mieszkanie, zapłaciłem za miejsce garażowe i tam stawiam samochód. Mieszkaniec centrum nie zapłacił za miejsce postojowe. Za utrzymanie miejskiego miejsca płaci w podatkach tyle samo co ja. Dlaczego więc on płaci 30 zł na miesiąc, a ja 5,50 za godzinę?

      • 4 5

      • "Kupiłem mieszkanie, zapłaciłem za miejsce garażowe i tam stawiam samochód." (2)

        Następny co nie odróżnia miejsca garażowego od ogólnodostępnych miejsc parkingowych.

        • 5 3

        • Dokładnie - ogólnodostępne miejsce (1)

          Czyli wszyscy na nie się składamy, a okoliczny mieszkaniec ma taniej? Dlaczego?

          • 5 4

          • po to, by miał mniej powodów do smucenia i czuł się uprzywilejowany

            • 0 0

  • Parking przy cmentarzu ul. Witomińska

    Widać, że pandemia przeczołgała niektórym myślenie. Szacun!

    • 39 1

  • Samorządność zapłaci za to przy następnych wyborach (1)

    • 49 3

    • Mam wielką nadzieję, że tak będzie

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane