• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia planuje nowe drogi rowerowe. Trasy po plaży nie będzie

Patryk Szczerba
15 lipca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
W Gdyni dzięki projektowi trasy R-10 uda się "załatać" dziury, m.in. jak ta na al. Zwycięstwa w okolicy Wielkopolskiej. W Gdyni dzięki projektowi trasy R-10 uda się "załatać" dziury, m.in. jak ta na al. Zwycięstwa w okolicy Wielkopolskiej.

Nowe drogi powstaną w ramach Nadmorskiej Trasy Rowerowej łączącej największe miasta nadmorskie w Europie. W Gdyni planowanych jest 9 kilometrów nowych tras. Wiadomo już, że przy okazji inwestycji, nie uda się stworzyć drogi rowerowej do Sopotu po plaży.



Czy po zbudowaniu nowych dróg zwiększy się liczba jeżdżących po Gdyni rowerem?

Oznaczona symbolem R-10 droga dla rowerzystów to Nadmorski Szlak Hanzeatycki promowany przez Europejską Federację Cyklistów, o której planach powstania pisaliśmy kilkukrotnie. W sumie liczył będzie blisko 8 tys. km i połączy największe miasta nadmorskie. Z Gdyni przez Kaliningrad, Kłajpedę, Rygę, Tallinn, Sankt Petersburg, Helsinki, Vaasa, Oulu i Sundsvall dojedziemy do Sztokholmu, a stamtąd przez Ystad, Malmö, Kopenhagę, Odense i Rostock zamkniemy pętlę, prowadzącą z powrotem do Gdyni.

Sporo do zrobienia

Odcinek polskiej trasy wiodącej szlakiem nadmorskich miast Morza Bałtyckiego ma powstać na całej szerokości województwa pomorskiego i będzie liczył 250 km. Inwestycja będzie dofinansowana z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.

Najwięcej do zrobienia jest w Gdyni, która projekt chce wykorzystać do uzupełnienia braków w miejskiej infrastrukturze. Trasa będzie wiodła od centrum handlowego Szperk zobacz na mapie Gdyni, ulicą płk. Dąbka zobacz na mapie Gdyni, Trasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni, ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni do Bulwaru Nadmorskiego zobacz na mapie Gdyni. Następnie aleją Piłsudskiego zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni, ul. Orłowską zobacz na mapie Gdyni, Promenadą Królowej Marysieńki zobacz na mapie Gdyni i poprzez klif do Sopotu. W centrum Gdyni będzie prowadziła przez ul. Nową Węglową i Waszyngtona. Razem to 17 km, blisko połowę dróg trzeba zbudować od nowa.

Koncepcja trasy została zaakceptowana przez Urząd Marszałkowski koordynujący cały projekt, więc miasto rozpoczęło poszukiwania projektanta nowych dróg. Zmiany przejdzie przede wszystkim al. Zwycięstwa, gdzie obecnie trasy dla cyklistów urywają się. Prace budowlane będą prowadzone w okolicach skrzyżowania z ul. Stryjską zobacz na mapie Gdyni oraz na odcinku od ul. Kościelnej zobacz na mapie Gdyni do ul. Orłowskiejzobacz na mapie Gdyni, gdzie powstaną oddzielone trasy. Również na Promenadzie Marysieńki zobacz na mapie Gdyni, gdzie teraz można jeździć rowerem pod określonymi warunkami konieczna jest nowa infrastruktura. Droga zostanie poprowadzona wzdłuż deptaka.

Zupełnie nowa droga powstanie m.in. też wzdłuż Promenady Marysieńki. Zupełnie nowa droga powstanie m.in. też wzdłuż Promenady Marysieńki.
W centrum z kolei konieczna będzie m.in. budowa trasy wzdłuż ulicy Waszyngtona na odcinku od ul. Pułaskiego zobacz na mapie Gdyni do ul. Borchardta zobacz na mapie Gdyni. Dużą rolę ma odegrać również planowana w tym samym okresie dofinansowania Nowa Węglowa, gdzie także uwzględniona jest trasa dla rowerów.

Przy okazji powstanie osiem parkingów, które mają być wykorzystywane jako miejsca wypoczynkowe. Pojawią się m.in. na plaży w śródmieściu zobacz na mapie Gdyni, bulwarze zobacz na mapie Gdyni, molo w Orłowie zobacz na mapie Gdyni, ale także przy Węźle Ofiar Grudnia zobacz na mapie Gdyniczy Centrum Nauki Experyment zobacz na mapie Gdyni.

Projektant ma być znany pod koniec lipca. W przetargu na jego wybór w 70 proc. zdecyduje zaoferowana cena, natomiast pozostałe 30 proc. to okres wykonania. Szacunkowy koszt to blisko 1 mln zł.

- Gdynia jest największym beneficjentem tego projektu. Musimy się spieszyć, bowiem wniosek z gotowymi projektami budowlanymi i uzgodnieniami musi być złożony w drugiej połowie 2016 roku, by była szansa na dofinansowanie i realizację całej inwestycji. Jeśli wszystko się dobrze ułoży, pierwsze prace budowlane rozpoczną się prawdopodobnie na początku 2017 roku - wyjaśnia Rafał Studziński, odpowiadający w gdyńskim ZDiZ za rozwój infrastruktury rowerowej.

Na drogę po plaży zabrakło czasu

Będzie też kilka nowych parkingów służących do wypoczynku, m.in. w okolicach PPNT. Będzie też kilka nowych parkingów służących do wypoczynku, m.in. w okolicach PPNT.
Zrezygnowano z drogi rowerowej z Orłowa do Sopotu plażą. Trasa mogłaby być poprowadzona al. Kukowskiego zobacz na mapie Gdyni i później kładkami po plaży. Problemem jest wąska linia brzegowa, gdzie po sztormach nawet piesi mają problemy z przedostaniem się w stronę Sopotu. Na takie rozwiązanie nie uzyskano jednak zgody Urzędu Morskiego ani Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, instytucji uczestniczących aktywnie w planowaniu tych tras. To oznacza, że rowerzyści będą musieli jechać od Orłowa do Sopotu przez górną część klifu aż do schodów przy ujściu rzeki Sweliny. Trasa, choć urokliwa, zdaniem części rowerzystów wciąż nastręcza sporo problemów, zwłaszcza mniej doświadczonym cyklistom.

- Stoimy na stanowisku, że trasa rowerowa powinna prowadzić także plażą. Szkoda, że nie udało się zawrzeć tej inwestycji w projekcie albo chociaż powalczyć mocniej o takie rozwiązanie. Obawiam się, że nie uda się tej trasy poprowadzić brzegiem nigdy. Trasa R-10 była dla tego pomysłu naprawdę dużą szansą - mówi Jakub Furkal ze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.

Alternatywna droga plażą do Sopotu przestała być brana pod uwagę. Alternatywna droga plażą do Sopotu przestała być brana pod uwagę.
Urzędnicy tłumaczą, że optowali za tym rozwiązaniem, ale nie było szans, by w krótkim okresie czasu uzyskać wszystkie niezbędne pozwolenia i uzgodnienia.

- Musimy być gotowi z pełną dokumentacją w przyszłym roku. Gdybyśmy optowali za wariantem po plaży, moglibyśmy w ogóle stracić szansę na dofinansowanie i zablokować cały projekt. Pomysł został odłożony na półkę, być może kiedyś wrócimy do niego - zaznacza Studziński.

Całkowity koszt gdyńskiego odcinka będzie prawdopodobnie nie mniejszy niż 15 mln zł. Niewykluczone, że do tej kwoty będzie trzeba dodać pieniądze potrzebne na wykup gruntów. Cała trasa powinna być gotowa do końca 2020 roku.

Zobacz film obrazujący trudności, jakie czyhają na rowerzystów chcących przejechać z Gdyni do Sopotu rowerem.

Miejsca

Opinie (314) 5 zablokowanych

  • Czyny nie słowa

    To wstyd dla Gdyni, że turystyczne miasto ścieżek rowerowych co najwyżej może się wstydzić. Nie ma chyba ani jednej trasy, którą dałoby się przejechać bez żadnych przygód po drodze. Dla mnie to skandal. Polecam odwiedzić Kaszubską Marszrutę, aby zobaczyć jak tworzy się ścieżki rowerowe.

    • 6 5

  • A ja dalej z uporem maniaka (2)

    będę pisał o podstawach tj. o KOLORZE NIEBIESKIM gdyńskich ścieżek rowerowych i rozszerzyłbym to o umieszczanie znaków kontynuacji trasy np. w kierunku Gdańska czerwono-ceglasty - jedz w kierunku, wskazanym. Rysunek roweru oraz pasek w kolorze zielonego szlaku w kierunku TPK i rekreacji. W kierunku kaszubskim czarny lub żółty.

    No chyba że uznamy sponsorowany Nadmorski Szlak Hanzeatycki za czerwony OK, wiec tylko on ma mieć taki kolor natomiast wszystkie inne gdyńskie niebieskie lub prowadzące do rekreacji zielone. Przy takich szlakach Gdynia powinna postawić Informacyjne tabele gdzie wskazywane będą zarówno kierunek dalszej jazdy oraz odległość do głównych atrakcji w trzech językach ew. miejscowości(dzielnic/osiedli) najbliższych położonych przy szlaku rowerowym. W metryczce powinna być też zawarta krótka historia nazwę, czy też logo administratora szlaku i spr.serwisowe i nfo o aplikacji eksploatacyjnej z możliwością zgłoszenia problemów.

    • 1 13

    • a ja napiszę o kolorze ŻÓŁTYM

      który powinien być Ci bliski ze względu na kolor Twoich papierów

      • 2 3

    • bardzo dobry pomysł

      - ale widać PO minusach, nie ma woli realizacji, wszyscy boją się Gdańska, że może być lepiej i ciekawiej w Gdyni

      • 1 1

  • Ciekawa inwestycja

    dobrze że miasto inwestuje w infrastrukturę rowerową przy obecnych cenach paliw codzienna jazda do pracy autem jest nie opłacalna bo więcej wydamy na benzynę ropę czy gaz, rowerem jedzie się przyjemnie ale jak ktoś pracuję np. w biurze spoci się i jest dyskomfort, podoba mi się że powstały w Gdyni parkingi rowerowe
    kiedyś było takie hasło "spalaj kalorię a nie benzynę" taka prawda a jeśli chodzi o łatanie dziur to totalny bezsens dlatego że lepiej zerwać całą nawierzchnię a nie taką metodą naprawiać drogi

    • 6 2

  • rowerzysta z pogórza

    Kiedy zostanie dokończona droga rowerowa na ul. Puckiej? czy to że rower trzeba prowadzić w kilku miejscach to tak ma być , a mieliśmy dojcheżdzać do Stacji w Chyloni

    • 4 1

  • Morska-SKM Wzgórze

    Nadal brak połączenia końcówki ulicy Morskiej z SKM Wzgórze. Wzdłuż ulicy Śląskiej są warunki do poprowadzenia DDR przy niewielkiej przebudowie.

    • 2 0

  • (9)

    dla mnie debilizm wydawać na drogi rowerowe a oni i tak jeżdzą ulicami mimo dróg rowerowych przykład ul Wielkopolska powinny się sypać mandaty tak jak każe się kierowców

    • 8 6

    • (6)

      Wielkopolską w dół można jechać na rowerze jezdnią pajacu naucz się przepisów potem pisz

      • 3 6

      • jesli masz rownolegle droge rowerowa- masz obowiazek z niej korzystac (5)

        • 5 2

        • czytaj zdanie do końca
          a kto wie,
          może zrozumiesz
          mimo ewidentnych defektów

          • 0 2

        • gdzie jest droga rowerowa przy Wielkopolskiej?Mówisz o tym czymś co raz jest z asfaltu raz jest z kwadratowej płyty chodnikowej a teraz na pewnym odcinku jest rozgrzebane i dobiega do Łowickiej by skończyć się w ciemnej d...?Jadąc w dół masz to po lewej stronie więc nie musisz po tym jechać poza tym nie jest to żadna droga rowerowa nie jest oznakowana jako droga rowerowa niektórym zdaje się trzeba podstawy wbijać łopatą do łba

          • 3 1

        • jeżeli jest wyznaczona w kierunku (2)

          tyle, że przy Wielkopolskiej w ogóle nie ma drogi rowerowej - przyjrzyj się znakom. O ile w górę w dobrym tonie jest jazda tym wynalazkiem - o tyle jadąc w dół rowerzysta nie ma możliwości a) wjechania na to cudo b) skrętu w prawo c) często nie ma nawet możliwości legalnego przejścia przez jezdnię. Jest to idealne miejsce na pas rowerowy, który skutecznie rozwiązałby "problem"

          • 2 2

          • poniekąd (1)

            Mają rację Ci, którzy jadą jezdni, bo wyjechali np. ze Spokojnej albo Lidzkiej. Droga dla pieszych i rowerów wzdłuż Wielkopolskiej jest oznaczona prawidłowo i gdy można do niej dojechać, to trzeba ... i tak już przy Druskiennickiej/Gedymina teoretycznie rowerzysta powinien na nią wjechać. Osobiście jednak sądzę, że zdecydowanie bezpieczniej jest zjechać na sam dół jezdnią, niż wykonywać skręt w lewo (jeszcze bez wydzielonego do tego pasa!) na ulicy, gdzie auta regularnie przekraczają dozwoloną 50tkę.

            • 2 0

            • masz rację, to jest droga dla pieszych i rowerów

              więc jest nieobowiązkowa dla rowerzysty. Obowiązkowy jest wyłącznie wydzielony pas albo droga oznaczona przez C13 (nie C13/16)

              • 1 0

    • (1)

      "tak jak się karze kierowców" czyli w ogóle

      już w tym roku cztery razy dmuchałem w alkomat na rowerze (0,00%)
      a ani razu gdy jadę samochodem
      a częściej jeżdżę samochodem, niestety, reumatyzm

      • 3 0

      • no coś ty, kierowca by się uczył przepisów?! z jakiego księżyca spadłeś?

        • 1 0

  • dlaczego policja nie wyłapuje cyklistów (4)

    łamiących przepisy i jeżdżących chodnikami?
    Czy potrzeba jakiegoś poważnego wypadku żeby ktoś w końcu przywołał to towarzystwo do porządku?

    • 12 4

    • bo się nie da

      bo psy łażą pieszo - z buta rowerzysty nie dogoni
      albo jeżdżą furami, - a rowerzysta pojedzie im pod prąd, po schodach, przez krzaki

      a teraz - spróbuj odspawać policję od Kijanek
      wyobrażasz sobie jaki by był kwik?

      • 3 0

    • Pewnie z tych samych przyczyn co omijanie nieprawidlowo zaparkowanych samochodow na chodnikach, tolerowanie jazdy na czerwonym przez samochody, wyprzedzanie na przejsciach dla pieszych itd..

      • 3 0

    • czemu

      Bo sami jeżdżą po chodnikach, bez munduru rzecz jasna. A czemu? Bo boją się jezdni - bo jeżdżą tam zbyt szybko auta, których oni za to nie mandatują. Więc czemu by mieli być hipokrytami?

      • 4 1

    • rowerzyści jeżdżąc chodnikami w większości przypadków nie stwarzają zagrożenia

      tylko irytują pieszych - zwłaszcza tych, którzy przed chwilą siedzieli za kierownicą i w internecie pomstują na rowerzystów, że w ogóle śmią korzystać z jezdni nie mając wykupionego OC, nie mają zapalonych świateł na rowerze i nie schodzą z roweru próbując przejechać na drugą stronę jezdni.

      • 1 1

  • przydalaby sie mandatowa akcja policji dla majtasów, którzy mając obok ścieżkę rowerową (2)

    jak barany zasuwaj jezdnia! Parę mandacikow może by nauczyło rozumu

    • 7 6

    • widzisz baranie policja doskonale wie że w Trójmieście prawie nie ma dróg rowerowych a tylko te są wymagane droga rowerowa (znak C13) i nic poza tym poza tym pas rowerowy ale te są w jezdni tylko i wyłącznie

      • 4 3

    • ok, ale rowerzyście powinien mieć prawo dawać mandat tylko policjant na rowerze

      inaczej to gada ślepy o kolorach, a ksiądz o małżeństwie

      • 1 0

  • bardzo fajnie!

    jak najwięcej dróg dla rowerów !

    • 5 4

  • Ręce opadają. Temat i sprawa znane od lat. Dokumentacja jeszcze NIE GOTOWA?! Co ten szczuras odpowiedzialny za infrastrukturę rowerowa w Gdyni tzw.oficer rowerowy robił? Z kubelkiem farby kontrapasy na bialo na Starowiejskiej malował przez te wszystkie lata? Ja myślę, ze z takim podejściem szczurasow to i te fundusze przepadna a w najlepszym razie inwestycja będzie mocno okrojona. Jak zawsze gdy szczuras cos robi. Bo trójkąt jakosc-cena-termin przy projektach jest szczurasom nie znana. Dla przykładu weźmy taki TriStar co go stempa wdraża. I to jeszcze potrwa......

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane