• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia planuje nowe drogi rowerowe. Trasy po plaży nie będzie

Patryk Szczerba
15 lipca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
W Gdyni dzięki projektowi trasy R-10 uda się "załatać" dziury, m.in. jak ta na al. Zwycięstwa w okolicy Wielkopolskiej. W Gdyni dzięki projektowi trasy R-10 uda się "załatać" dziury, m.in. jak ta na al. Zwycięstwa w okolicy Wielkopolskiej.

Nowe drogi powstaną w ramach Nadmorskiej Trasy Rowerowej łączącej największe miasta nadmorskie w Europie. W Gdyni planowanych jest 9 kilometrów nowych tras. Wiadomo już, że przy okazji inwestycji, nie uda się stworzyć drogi rowerowej do Sopotu po plaży.



Czy po zbudowaniu nowych dróg zwiększy się liczba jeżdżących po Gdyni rowerem?

Oznaczona symbolem R-10 droga dla rowerzystów to Nadmorski Szlak Hanzeatycki promowany przez Europejską Federację Cyklistów, o której planach powstania pisaliśmy kilkukrotnie. W sumie liczył będzie blisko 8 tys. km i połączy największe miasta nadmorskie. Z Gdyni przez Kaliningrad, Kłajpedę, Rygę, Tallinn, Sankt Petersburg, Helsinki, Vaasa, Oulu i Sundsvall dojedziemy do Sztokholmu, a stamtąd przez Ystad, Malmö, Kopenhagę, Odense i Rostock zamkniemy pętlę, prowadzącą z powrotem do Gdyni.

Sporo do zrobienia

Odcinek polskiej trasy wiodącej szlakiem nadmorskich miast Morza Bałtyckiego ma powstać na całej szerokości województwa pomorskiego i będzie liczył 250 km. Inwestycja będzie dofinansowana z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.

Najwięcej do zrobienia jest w Gdyni, która projekt chce wykorzystać do uzupełnienia braków w miejskiej infrastrukturze. Trasa będzie wiodła od centrum handlowego Szperk zobacz na mapie Gdyni, ulicą płk. Dąbka zobacz na mapie Gdyni, Trasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni, ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni do Bulwaru Nadmorskiego zobacz na mapie Gdyni. Następnie aleją Piłsudskiego zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni, ul. Orłowską zobacz na mapie Gdyni, Promenadą Królowej Marysieńki zobacz na mapie Gdyni i poprzez klif do Sopotu. W centrum Gdyni będzie prowadziła przez ul. Nową Węglową i Waszyngtona. Razem to 17 km, blisko połowę dróg trzeba zbudować od nowa.

Koncepcja trasy została zaakceptowana przez Urząd Marszałkowski koordynujący cały projekt, więc miasto rozpoczęło poszukiwania projektanta nowych dróg. Zmiany przejdzie przede wszystkim al. Zwycięstwa, gdzie obecnie trasy dla cyklistów urywają się. Prace budowlane będą prowadzone w okolicach skrzyżowania z ul. Stryjską zobacz na mapie Gdyni oraz na odcinku od ul. Kościelnej zobacz na mapie Gdyni do ul. Orłowskiejzobacz na mapie Gdyni, gdzie powstaną oddzielone trasy. Również na Promenadzie Marysieńki zobacz na mapie Gdyni, gdzie teraz można jeździć rowerem pod określonymi warunkami konieczna jest nowa infrastruktura. Droga zostanie poprowadzona wzdłuż deptaka.

Zupełnie nowa droga powstanie m.in. też wzdłuż Promenady Marysieńki. Zupełnie nowa droga powstanie m.in. też wzdłuż Promenady Marysieńki.
W centrum z kolei konieczna będzie m.in. budowa trasy wzdłuż ulicy Waszyngtona na odcinku od ul. Pułaskiego zobacz na mapie Gdyni do ul. Borchardta zobacz na mapie Gdyni. Dużą rolę ma odegrać również planowana w tym samym okresie dofinansowania Nowa Węglowa, gdzie także uwzględniona jest trasa dla rowerów.

Przy okazji powstanie osiem parkingów, które mają być wykorzystywane jako miejsca wypoczynkowe. Pojawią się m.in. na plaży w śródmieściu zobacz na mapie Gdyni, bulwarze zobacz na mapie Gdyni, molo w Orłowie zobacz na mapie Gdyni, ale także przy Węźle Ofiar Grudnia zobacz na mapie Gdyniczy Centrum Nauki Experyment zobacz na mapie Gdyni.

Projektant ma być znany pod koniec lipca. W przetargu na jego wybór w 70 proc. zdecyduje zaoferowana cena, natomiast pozostałe 30 proc. to okres wykonania. Szacunkowy koszt to blisko 1 mln zł.

- Gdynia jest największym beneficjentem tego projektu. Musimy się spieszyć, bowiem wniosek z gotowymi projektami budowlanymi i uzgodnieniami musi być złożony w drugiej połowie 2016 roku, by była szansa na dofinansowanie i realizację całej inwestycji. Jeśli wszystko się dobrze ułoży, pierwsze prace budowlane rozpoczną się prawdopodobnie na początku 2017 roku - wyjaśnia Rafał Studziński, odpowiadający w gdyńskim ZDiZ za rozwój infrastruktury rowerowej.

Na drogę po plaży zabrakło czasu

Będzie też kilka nowych parkingów służących do wypoczynku, m.in. w okolicach PPNT. Będzie też kilka nowych parkingów służących do wypoczynku, m.in. w okolicach PPNT.
Zrezygnowano z drogi rowerowej z Orłowa do Sopotu plażą. Trasa mogłaby być poprowadzona al. Kukowskiego zobacz na mapie Gdyni i później kładkami po plaży. Problemem jest wąska linia brzegowa, gdzie po sztormach nawet piesi mają problemy z przedostaniem się w stronę Sopotu. Na takie rozwiązanie nie uzyskano jednak zgody Urzędu Morskiego ani Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, instytucji uczestniczących aktywnie w planowaniu tych tras. To oznacza, że rowerzyści będą musieli jechać od Orłowa do Sopotu przez górną część klifu aż do schodów przy ujściu rzeki Sweliny. Trasa, choć urokliwa, zdaniem części rowerzystów wciąż nastręcza sporo problemów, zwłaszcza mniej doświadczonym cyklistom.

- Stoimy na stanowisku, że trasa rowerowa powinna prowadzić także plażą. Szkoda, że nie udało się zawrzeć tej inwestycji w projekcie albo chociaż powalczyć mocniej o takie rozwiązanie. Obawiam się, że nie uda się tej trasy poprowadzić brzegiem nigdy. Trasa R-10 była dla tego pomysłu naprawdę dużą szansą - mówi Jakub Furkal ze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.

Alternatywna droga plażą do Sopotu przestała być brana pod uwagę. Alternatywna droga plażą do Sopotu przestała być brana pod uwagę.
Urzędnicy tłumaczą, że optowali za tym rozwiązaniem, ale nie było szans, by w krótkim okresie czasu uzyskać wszystkie niezbędne pozwolenia i uzgodnienia.

- Musimy być gotowi z pełną dokumentacją w przyszłym roku. Gdybyśmy optowali za wariantem po plaży, moglibyśmy w ogóle stracić szansę na dofinansowanie i zablokować cały projekt. Pomysł został odłożony na półkę, być może kiedyś wrócimy do niego - zaznacza Studziński.

Całkowity koszt gdyńskiego odcinka będzie prawdopodobnie nie mniejszy niż 15 mln zł. Niewykluczone, że do tej kwoty będzie trzeba dodać pieniądze potrzebne na wykup gruntów. Cała trasa powinna być gotowa do końca 2020 roku.

Zobacz film obrazujący trudności, jakie czyhają na rowerzystów chcących przejechać z Gdyni do Sopotu rowerem.

Miejsca

Opinie (314) 5 zablokowanych

  • (1)

    tak, budujcie jak najwięcej ścieżek to rowerzyście spi***olą z ulic!!!! Dla rowerzystów też powinny być jakieś ograniczenia prędkości, tak na marginesie.

    • 2 5

    • są takie jak dla innych pojazdów, nieuku

      • 1 0

  • droga przez mękę

    Witam.Tyle się pisze o budowie nowych dróg,a gdzie wykończenie wcześniejszych projektów?Mam na myśli ścieżkę rowerową przez przejazd wielotorowy na ul.Puckiej.Można tam uszkodzić sobie rower!!

    • 7 0

  • (1)

    Rozbudowa ścieżek fajnie! ale dla kogo? Większość kalesoniarzy jeździ jezdnią!o zgrozo!

    • 5 6

    • liczyłeś?

      jak droga dla rowerów jest dobrze zaprojektowana, po jezdni jeżdżą tylko kolarze.
      Powinni mieć prawo korzystania z jezdni bez względu na obecność obok niej drogi dla rowerów - przecież zagrożenia nie stwarzają, tylko narażają się na ryzyko.

      • 1 1

  • Zbudują czy namalują linie na chodniku

    Ciekawe czy budowa nie zostanie wykonana systemem tradycyjnym czyli poprzez namalowanie linii na chodniku - ścieżki na Morskiej i w wielu innych miejscach
    A może zostanie zastosowana nowa technologia pt: zabieramy miejsca parkingowe i budujemy ścieżkę (Łużycka).
    Ale na pewno zostanie zastosowany wariant adrenalina - raz lewą strona chodnika, raz prawą, raz po lewej stronie ulicy raz po prawej i tak co 50m - inaczej adrenalina by się nie podnosiła.

    • 10 2

  • Gdynia XXI w. (1)

    A co z Chwaszczyńską/Wielkopolską do Al.Zwycięstwa ?

    • 2 2

    • masz ladna sciezke na calej dlugosci

      ECzego chcesz więcej? Burdeli po drodze?

      • 2 0

  • Głupota i szkoda kasy ! lepiej wyremontować ul. 10 lutego, Władysława IV, Al. Zwycięstwa, wstyd dla Gdyni, że ulice są w takim stanie ale na Sylwestra, Red Bulla, Kolejkę na kamienną Górę wywala się miliony !!!

    • 4 3

  • Urzednikom zabraklo czas??? To jakis zart :)

    • 3 1

  • Droga rowerowa R-10 (2)

    Jaka to droga ? Od ulicy Puckiej w stronę Rumi samochody śmigają po 100 km/h a droga jest wąska ale kierowcom samochodów jakoś to nie przeszkadza. Gdzie jest policja i straź miejska?

    • 6 0

    • jeżeli piszesz o tej przy ogródkach działkowych (1)

      Bardzo wielu gwinejczyków skraca tam sobie drogę, a jest tam zakaz ruchu i ograniczenie do 40/h dla uprawnionych do przejazdu. Niestety nie wiem jakie są tam problemy by robić regularną czystkę. Dostawczaki też tam szaleją.

      • 0 0

      • Na tym odcinku niekiedy jest ruch jak na regularnej ulicy, nieraz podczas przejazdu mija się samochód co 20 sekund ciekawe czy wszyscy mają pozwolenia

        • 1 0

  • Rowerzyści (1)

    Dzisiaj jakiś pieprzony rowerzysta ze słuchawkami w uszach na chodniku o mały włos by mnie nie rozjechał jadąc jak wariat a nas przechodniów miał
    za tyczki slalomu.

    • 4 3

    • kierowcy

      dzisiaj jakiś pieprzony kierowca ze smartfonem przy uchu o mały włos by mnie nie rozjechał jadąc jak wariat a nas przechodniów miał za tyczki slalomu.

      • 2 2

  • Gdynia Gdynia Gdynia ....

    Nie wiem o co chodzi, ale większość samochodów powyżej 300 tyś zł w aktualnym skupie złomu salonowego ma rejestracje GA patrząc po odwiedzinach w Gdańsku. Ja się pytam? Jak ? Może mądrzy śledziowie podpatrują co w Gdańsku się przyjeło i rozwijają swą wioskę...... Nie żebym zazdrościł oczywiście :D

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane