- 1 Michał Guć odchodzi z Rady Miasta Gdyni (102 opinie)
- 2 Poszukiwania 36-latka na Stogach (108 opinii)
- 3 Podpalacz i morderca w rękach policji (73 opinie)
- 4 Ten punkt może uratować twoje wakacje (14 opinii)
- 5 Rusza naprawa parkingu. Przeparkuj auto (60 opinii)
- 6 Ubywa mieszkańców i rozwodów (416 opinii)
Gdynia planuje nowe drogi rowerowe. Trasy po plaży nie będzie
Nowe drogi powstaną w ramach Nadmorskiej Trasy Rowerowej łączącej największe miasta nadmorskie w Europie. W Gdyni planowanych jest 9 kilometrów nowych tras. Wiadomo już, że przy okazji inwestycji, nie uda się stworzyć drogi rowerowej do Sopotu po plaży.
Sporo do zrobienia
Odcinek polskiej trasy wiodącej szlakiem nadmorskich miast Morza Bałtyckiego ma powstać na całej szerokości województwa pomorskiego i będzie liczył 250 km. Inwestycja będzie dofinansowana z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.
Najwięcej do zrobienia jest w Gdyni, która projekt chce wykorzystać do uzupełnienia braków w miejskiej infrastrukturze. Trasa będzie wiodła od centrum handlowego Szperk
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Koncepcja trasy została zaakceptowana przez Urząd Marszałkowski koordynujący cały projekt, więc miasto rozpoczęło poszukiwania projektanta nowych dróg. Zmiany przejdzie przede wszystkim al. Zwycięstwa, gdzie obecnie trasy dla cyklistów urywają się. Prace budowlane będą prowadzone w okolicach skrzyżowania z ul. Stryjską
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
W centrum z kolei konieczna będzie m.in. budowa trasy wzdłuż ulicy Waszyngtona na odcinku od ul. Pułaskiego
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Przy okazji powstanie osiem parkingów, które mają być wykorzystywane jako miejsca wypoczynkowe. Pojawią się m.in. na plaży w śródmieściu
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Projektant ma być znany pod koniec lipca. W przetargu na jego wybór w 70 proc. zdecyduje zaoferowana cena, natomiast pozostałe 30 proc. to okres wykonania. Szacunkowy koszt to blisko 1 mln zł.
- Gdynia jest największym beneficjentem tego projektu. Musimy się spieszyć, bowiem wniosek z gotowymi projektami budowlanymi i uzgodnieniami musi być złożony w drugiej połowie 2016 roku, by była szansa na dofinansowanie i realizację całej inwestycji. Jeśli wszystko się dobrze ułoży, pierwsze prace budowlane rozpoczną się prawdopodobnie na początku 2017 roku - wyjaśnia Rafał Studziński, odpowiadający w gdyńskim ZDiZ za rozwój infrastruktury rowerowej.
Na drogę po plaży zabrakło czasu
Zrezygnowano z drogi rowerowej z Orłowa do Sopotu plażą. Trasa mogłaby być poprowadzona al. Kukowskiego
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Stoimy na stanowisku, że trasa rowerowa powinna prowadzić także plażą. Szkoda, że nie udało się zawrzeć tej inwestycji w projekcie albo chociaż powalczyć mocniej o takie rozwiązanie. Obawiam się, że nie uda się tej trasy poprowadzić brzegiem nigdy. Trasa R-10 była dla tego pomysłu naprawdę dużą szansą - mówi Jakub Furkal ze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Urzędnicy tłumaczą, że optowali za tym rozwiązaniem, ale nie było szans, by w krótkim okresie czasu uzyskać wszystkie niezbędne pozwolenia i uzgodnienia.
- Musimy być gotowi z pełną dokumentacją w przyszłym roku. Gdybyśmy optowali za wariantem po plaży, moglibyśmy w ogóle stracić szansę na dofinansowanie i zablokować cały projekt. Pomysł został odłożony na półkę, być może kiedyś wrócimy do niego - zaznacza Studziński.
Całkowity koszt gdyńskiego odcinka będzie prawdopodobnie nie mniejszy niż 15 mln zł. Niewykluczone, że do tej kwoty będzie trzeba dodać pieniądze potrzebne na wykup gruntów. Cała trasa powinna być gotowa do końca 2020 roku.
Zobacz film obrazujący trudności, jakie czyhają na rowerzystów chcących przejechać z Gdyni do Sopotu rowerem.
Miejsca
Opinie (314) 5 zablokowanych
-
2015-07-16 00:09
Mam do pracy 5 km, ale i tak pojadę autem. (1)
Przyjadę do pracy rowerem w lato. Musiał bym się przebrać- nie ma gdzie, musiał bym wziąć prysznic- nie ma gdzie, Za bilet w tramwaju zapłacę tyle, że w rozrachunku miesięcznym wolę dopłacić te 100 zł do auta na gaz. I jadę sam :) pachnący w korku , ale jednak.
- 3 3
-
2015-07-16 09:22
jak jazda autem 5 km zajmie ci 40 minut z powodu nadmiaru w mieście tak myślących jak ty
przestaniesz być pachnący a staniesz się przypuszczalnie wściekły na innych. Wtedy wrócimy do rozmowy o wyższości jazdy rowerem lub rowerem wspomaganym elektrycznie na krótkie odległości (do 7 km).
- 2 0
-
2015-07-16 05:23
Do Morskiej (3)
A kiedy połączenie Obluża z ul. Morska? Obecnie jedyna droga to przenoszenie roweru "na plecach" pod estakadą przez kilkanaście torów kolejowych, narażając zycie. To się nazwa "droga do Europy"!
- 3 1
-
2015-07-16 09:23
Obłuże lepiej połączyć z centrum Gdyni budując zwodzoną kładkę pieszo-rowerową (2)
od ulicy admirała Wagi do placu Gombrowicza.
- 0 1
-
2015-07-16 17:19
(1)
promik
- 0 1
-
2015-07-17 11:37
promik nie zapewnia ciągłego dostępu
kładka zwodzona też nie, ale w tym przypadku ciągłość byłaby dużo większa
- 0 0
-
2015-07-16 21:20
Tak po prawdzie
Zawsze mnie śmieszą narzekania krytykantów. To jest jakaś masakra, zawsze źle...źle bo ścieżki rowerowe w Gdyni, źle bo kolejka na Kamienną Górę, Infobox, źle bo inwestycje w planach, źle bo nowe centrum handlowe...itd.chore! Źle bo chodniki do bani, wyście chyba chodników do bani nie widzieli, źle bo ulice nie takie halo, uwierzcie nie widzieliście ulic nie halo. Najlepsze jest to, że gdyby inwestowanie w ścieżki rowerowe, chodniki i ulice to byście narzekali, bo twierdzilibyście, że po ciężkiej pracy nie ma gdzie się zrelaksować!
Oczywiście padłoby sakramentalne pytanie...Panie Prezydencie gdzie mam odpocząć na tym wyremontowanym skwerku, leżak za niski, trawa przy Pl.Grunwaldzkim za zielona a chodniki za szerokie?
Drogi i ulice czują komunę, a Riviera to speluna! Żadnego centrum handlowego z prawdziwego zdarzenia ! Zawsze źle! Mieszkam od lat w Gdyni, ale sercem jestem także tu, natomiast może poza Gdynią jest to dno i wodorosty, dlatego hejterzy na tym forum sobie używają i psioczą na najładniejsze i najlepiej zarządzane z miast - tak na złość. Mam znajomych w Rumi, Bojanie, Osowej twierdzą, że bardzo by chcieli aby te dzielnice włączono do Gdyni. A i jeszcze jedno gdyńska komunikacja miejska super, polecam, aby sobie porównali obie firmy np. z gdańską. Choć w ścieżkach rowerowych są odrobinę lepsi :)))- 4 0
-
2015-07-17 16:52
Ścieżka rowerowa w Orlowie, przy plaży (1)
Przy różnych argumentach na "nie" dla scieżki rowerowej w Orlowie przy plaży, nie znajduję uzasadnienia dla stwierdzenia: "Na drogę po plaży zabrakło czasu" Czyja to jest opinia : autora artykułu, pana Patryka Szczerby, pana Rafała Studzińskiego czy pana Jakuba Furtaka. Panie Jakubie, proszę nie mówić i być o tym przekonanym , że "Obawiam się, że nie uda się tej trasy poprowadzić brzegiem nigdy. Proszę Pana, winnismy dążyć do tego, aby tą trasę poprowadzić, właśnie nad brzegiem morza, byłby to cały urok tej trasy.
O planach połączenia ścieżką turystyczną Sopotu z Gdynia dyskutowano i ustalano już w roku 1927 - patrz opracowanie: "Plan Rozwoju Polskiego Wybrzeża Morskiego, Protokół Ankiety odbytej w Gdyni z inicjatywy Ministerstwa Robót Publicznych w dniach 7,7 i 9 października 1927 r." (str. 102 i 103) W Protokole m.in. czytamy: Konsul Kukowski, właściciel Kolibek (...) między płotam a morzem pozostawił 50 metrów plaży wolnej od zagrodzenia i zbudował własym kosztem wzdłuż tej plaży ścieżkę dla turystów, która jest przedłużeniem deptaku dochodzacego z Sopotu do granicy polskiej." W Protokole, również odnotowano następujące ustalenie: Należy umożliwić turystykę pieszych wzdłuż całego wybrzeż, tak samym lądem, jak i ścieżką turystyczną (...) Istniejące przeszkody dla takiej komunikacji należy usunąć." (sic!) Szanowni panowie - usuwajmy te przeszkody ! W roku 1927, było można usunąć a, obecnie NIE ?. Pamiętam tą "orłowską" ścieżkę, która łączyła się z tą "sopocką" ścieżką. Faktem jest, że morze, częściowo ją zabrało. Proszę popatrzeć, w jaki sposób Sopot poradził sobie z poprowadzeniem ścieżki w Parku Północnym. W Orlowie tak nie można zrobić ? Może "zebrać" trochę ziemi ze skarpy i ją umocnić. Gdyby trzeba byłu wykarczować kilka drzew, to, po prostu je wykarczować. Nie jedno drzewo w Gdyni "padło" dla potrzeby uzyskania terenu pod zabudowę. Natomiast ścieżkę można pobudować na betonowych słupkach - podobnie jak to uczyniono, na podmokłym, bagnistym terenie w Sopocie. Stoję na stanowisku - dajmy sobie czasu (kto nam go ogranicza ?) i doprowadźmy do powstania ścieżki rowerowo/pieszej, łączącej Orłowo z Sopotem, przy linii brzegowej, bez pokonywania ścieżki poprowadzonej przez teren Kolibek i schodów przy potoku Swelinii. Natomiast pospiech jest wskazany przy .... . - wiadomo przy czym.
Życzę powodzenia
Henryk Wiszniowski
P.S. Miejsca narożone na niszczące działanie morza, można zabezpieczyć przez wykonanie "łamaczy" fal (denne progi kamienne), jak to uczyniono przy Redłowskim Klifie alby przy klifie na wysokości miejscowości Trzęsacz. Na wszystko jest sposób ! Trzeba tylko chcieć - do czego zachęcam wszystkich decydentów.
HW.- 6 0
-
2015-07-20 22:13
Panie Henryku, mnie nie musi Pan przekonywać. To od decydentów - tzw. gdyńskiego tandemu rowerowego stale słyszymy o braku czasu. Mnie ten argument nie przekonuje i cały czas przekonuję do podjęcia próby stworzenia tej unikatowej w skali kraju trasy. Argument o braku czasu jest śmieszny. Od czasu powstania Rowerowej Gdyni, cały czas lobbujemy za tą trasą, czyli od 5 lat! To nie jest wcale nowy temat.
- 3 0
-
2015-07-17 17:22
Sopot schodzi na psy ale Gdynia nie lepsza
Mysle za taka trasa nadmorska miedzy Gdynia Sopotem a Gdanskiem byłaby super sprawa ale Szczurek jest zadufany i nie chce wyciągnąć reki do Karnowskiego. Bedzie robił trasy rowerowe przy Hutniczej :-)
- 2 0
-
2015-08-05 21:55
Sopot Gdynia
Bulwar betonowy ochroniłby klif "zachował szeroką plażę" i mógłby posłużyć jako droga rowerowa
- 0 0
-
2015-12-07 19:30
Ulica Wiśniewskiego antyrowerowa
Ta nowoczesna arteria oddana niedawno jest pozbawiona ścieżki rowerowej.
Tak została przebudowana aby następne pokolenia musiały jeździć tylko samochodem ponieważ nie zostawiono nawet miejsca na dobudowanie trasy rowerowej . A przy wiaduktach są jeszcze zwężenia aby iść gęsiego. Jest to w końcu chodnik . Jeżeli urzędnicy w Gdyni nie wiedzą jak to robią inni niech wybiorą się do Gdańska,Wejherowa. Dojechać do centrum Gdyni na rowerze z dziećmi to horror.- 0 0
-
2016-12-27 16:10
Wieśniaki, słoje i inne gady nauczcie się, że w mieście przy ruchliwych ulicach nie jeździ się na rowerku jak u was na wsiach bo to przypał.
- 0 0
-
2016-12-28 09:38
Sciezka Kukowskiego
No tak, plany budowy nowych sciezek rowerowych nalezy jak najbardziej pochwalic, ale rezygnacja z trasy Kukowskiego wzdluz plazy to jest chyba jakis wypadek przy pracy planistow miejskich. Przeciez codzienni rowerzysci to nie alpinisci. Ilu bedzie na silach aby taszczyc rower na plecach na wysoka gore dla przedostania sie w strone Sopotu, W koncu kiedys i tak trzeba bedzie wzmocnic zrujnowany klif i zrekonstruowac sciezke, chocby na pomoscie. Mysle ze 500 metrow sciezki to nie jest przedsiewziecie przekraczajace mozliwosci dumnego miasta Gdynia w XXI wieku....
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.