• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia poszerzy ul. Władysława IV? Mieszkańcy mają obawy

Patryk Szczerba
25 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wyburzenia przy Jumpcity i Airspace
Ewentualne poszerzenie ul. Władysława IV pozwoli na rozładowanie ruchu w centrum, który z każdą zapowiadaną inwestycją będzie wzrastał. Ewentualne poszerzenie ul. Władysława IV pozwoli na rozładowanie ruchu w centrum, który z każdą zapowiadaną inwestycją będzie wzrastał.

Poszerzenie ulicy rozważane jest na odcinku od ul. 10 lutego zobacz na mapie Gdyni do Jana z Kolna zobacz na mapie Gdyni. To na razie przymiarki, które są jednak zapisane w kierunkach zagospodarowania przestrzennego miasta. W ostatnim czasie wzbudziły kontrowersje wśród części mieszkańców śródmieścia Gdyni.



Ważna arteria w mieście

Czy obawiasz się, że korki w Gdyni będą się zwiększały?

Ulica Władysława IV to dziś jedna z ważniejszych arterii komunikacyjnych miasta. Szeroka trzypasmówka, w niektórych momentach przechodząca w cztery pasy, pozwala na szybki przejazd przez centrum miasta i wespół z ul. Świętojańską tworzy w dużej mierze oś komunikacyjną śródmieścia Gdyni.

Zapędy zbyt mocno naciskających na pedał gazu hamują światła pozwalające włączyć się do ruchu pojazdom z innych ulic, a także bezpiecznie przejść przez jezdnię pieszym. Kolejne mają powstać już niebawem na skrzyżowaniu z ul. Obrońców Wybrzeża. Niektórzy idą dalej przyznając, że potrzebna jest jeszcze jedna sygnalizacja, która uspokoiłaby ruch w okolicach Starowiejskiej, ale na nią szanse są małe.

Plany związane z ulicą w tym miejscu są jednak poważne. Zatłoczona tylko w wyjątkowych sytuacjach droga może jednak za kilka lat zostać poszerzona. Chodzi o odcinek pomiędzy ul. 10 lutego i ul. Jana z Kolna, który docelowo ma być początkiem drogi do nowej zabudowy w śródmieściu Gdyni na Międzytorzu, czyli działce na styku ulic Wendy, Polskiej i Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni.

Czytaj też: Gdyńskie Międzytorze ma inwestora. Początek prac w 2017 roku

Szerzej, czyli większy ruch

Propozycja wywołuje obawy części mieszkańców Śródmieścia związane ze zwiększeniem ruchu kołowego w centrum miasta. Dodatkowo na zniszczenia może być narażona architektura śródmieścia, przed czym ostrzegają zwłaszcza przedstawiciele Stowarzyszenia Starowiejska. Złożyli oni konkretne uwagi do dokumentu, nad którym debatować będą w środę radni Gdyni.

- Wskazaliśmy na szereg sprzeczności utrzymania planów dotyczących poszerzenia ul. Władysława IV z treścią studium, a także z innymi dokumentami o randze strategicznej. Chodzi nam o deklarowaną w studium ochronę historycznego śródmieścia i zakaz ingerowania w obecny układ przestrzenny tego terenu. Dodatkowo, pochodzące z PRL-u pomysły poszerzenia ulicy są sprzeczne z obowiązującą obecnie wizją tworzenia nowoczesnych miast - wyjaśnia Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Starowiejska.
Jego zdaniem ruch kołowy w centrum powinien być stopniowo ograniczany, a drogi powinny mieć charakter dojazdowy zamiast tranzytowego.

Zdaniem przedstawicieli stowarzyszenia, poszerzenie ulicy pozostaje w sprzeczności z uprzywilejowaniem w ruchu pieszych i rowerzystów, o które zamierza dbać miasto w ramach przygotowanego Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej opracowanego na lata 2015-2025.

- Nie mamy wątpliwości, że czteropasmowa droga oznacza większą uciążliwość dla mieszkańców, szczególnie że istnieje dla niej alternatywa w postaci ul. Nowej Waszyngtona. Założenie pochodzące z lat 70. ubiegłego wieku dotyczące poszerzenia ulicy Władysława IV nie jest spójne z obecnymi warunkami, w których zwiększanie przepustowości ulic nie prowadzi do rozwiązania problemów transportowych, a nawet paradoksalnie - może je pogłębić - argumentują.
Konieczne zabezpieczenie

Miasto do wniesionych uwag odniosło się negatywnie. W uzasadnieniu można przeczytać, że "obecny układ komunikacyjny śródmieścia jest intensywnie obciążony i jego przepustowość jest praktycznie w pełni wykorzystana".

Poszerzenie ma również pozwolić na utworzenie buspasów, które są planowane jeszcze w tym roku na innym odcinku. To, zdaniem urzędników, jest odpowiedzią na argument o tym, że poszerzenie ma na celu zwiększenie liczby samochodów w centrum.

Zobacz również: Poczta Polska chce inwestować na Międzytorzu

- Przypominam, że ten zapis był tam od początku. Plan zagospodarowania dla Międzytorza jest wciąż u planistów. Nie jestem w stanie powiedzieć, czy zaraz po jego uchwaleniu rozpocznie się w tym miejscu zapowiadana inwestycja. Jeśli tak się stanie, musimy być gotowi również na zmiany na ul. Władysława IV, stąd obecność tych zapisów w dokumencie - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Miejsca

Opinie (213) 4 zablokowane

  • ekrany na obwodnicy

    Lepiej niech zrobia ekrany na obwodnicy k. Wielkiego Kacka i Dabrowej!

    Oraz zajma sie chodnikami zawalonymi przez samochody.

    • 4 0

  • A jak piesi maja pokonywac ta autostrade w miescie? Na 3 rzuty?? Wspaniale.
    Jak to sie ma z uspokajaniem ruchu w centrum i udogodnieniami rowerowymi? Czy rowerzysci wg. oficera gdynskiego maja jezdzic po 4-pasmowce? Wcale sie nie zdziwie jak padnie taki pomysl i straz miejska bedzie wrzucac rowerzystow pod kola ciezarowek.

    • 7 0

  • Do radnych Mojego Miasta (1)

    Ten projekt jest jest nie potrzebny i pewnie po latach sprawa znajdzie swój finał w prokuraturze !!!
    Jeżeli chcecie usprawnić ruch na " władka" to:
    1 ) na odcinku od UM do Batorego prawy pas należy zamienic na BUS PAS , zwiększając głebokość alejek parkingowych zarazem zwiększając przestrzeganie nie wystawania na bus pas - jak wieśniak kupił sobie za duże auto i nie umie parkować to niech jedzie pod Batorego albo mandat.
    2) zatoka autobusowa przy Batorym
    3) skoro władowaliście miliony w system regulacji ruchem ( tu też pewnie prokurator będzie miał co robić ) to może uda się synchronizować światła z wyjazdem autobusów z zatoki przy Batorym - może autobus lub kierowca będzie miał prawo zmienić światła na skrzyżowaniu 50 m przed Batorym ?

    Wtedy będzie super ! Jako mieszkaniec Gdyni nie oczekuję zapłaty za projekt bo za tą wiedzę pewnie firma konsutigowa skasuje lekko 100 tyś a Pan Szczurek zapłaci bez mrugnięcia ( głosowałem na Pana Szczurka)
    Na odcinku wskazanym nie ma potrzeby rozszerzania pasów ! 100 m przejście dla pieszych 100 skrzyżowanie 100 m kolejne skrzyżowanie

    • 8 1

    • Co Cie Człowieku skłoniło zeby głosować na tego tempego bufona?

      • 4 2

  • nie mieszkam tam ale (3)

    tak łatwo sie krytykuje mieszkańców, a kto chciałby mieszkać tak aby pod jego oknami gnały smochody? smród, hałas wiracje.... podejrzewam że nikt bye tego nie chciał.
    czas przesiadać sie na rowery, czy autobusy, bo niedługo nie będzie czym oddychać w centrum i stnie się ono nieatrakcyjne, dla mnie już dawno nie jest i dlatego wyprowadziłam się na obrzeża, cisza spokój i powietrze zupełnie inne

    • 6 3

    • A dlaczego nie piszesz o tym ile czasu marnujesz jadąc do pracy?

      ...no chyba, że jesteś domatorem.

      • 0 0

    • Nic nie stoi na przeszkodzie żeby to sprzedać i się wyprzedzić na wieś gdzie jest cisza a zwłaszcza że te mieszkania w Gdyni mają dobrą cenę i starczy na dom i zostanie jeszcze

      • 1 0

    • po co

      Po co się wyprowadzać z centrum miasta jak wszystko pod nosem. Tylko żeby jeszcze tak cisza i spokój byl

      • 0 0

  • Ograniczenie ruchu samochodów w centrum?

    Ok, ale co z OPAT?

    • 3 0

  • Światła na Obrońców Wybrzeża nie sa niezbędne (1)

    Tam nie jest aż taki ruch na skrzyżowaniu z Władysława IV, a na obu sąsiednich skrzyżowaniach w niewielkiej odległości są światła. Natomiast przy Starowiejskiej i Władysława IV są niezbędne, tam stale są korki. Starowiejska zakorkowana dodatkowo parkującymi pojazdami stoi przez większą część dnia.

    • 4 2

    • Brawo za światła na Obrońców Wybrzeża

      Zal było patrzeć po ciemku w deszczu jak przykrywali pieszego czarnym workiem

      • 0 0

  • Władysława IV

    A może tak zlikwidować ten nieszczęsny parking dla sklepikarzy i po problemie?

    • 3 0

  • nie mamy innych problemow.

    wystarczy pojechac na dzielnice-plk.dabek sie w grobie przewraca-konny trakt,waska wyboista bez chodnika i zatok autobusowych.

    • 1 0

  • Potrzebna ŚCIEŻKA ROWEROWA !

    Może by tak w końcu zrobić ścieżkę rowerową na tym odcinku?

    • 4 2

  • błędy przeszłości

    Hm... wiele z komentujących negatywnie patrzy na samochody.
    Ale czy przypadkiem przyczyną tego nie są zaniedbania z przeszłości?
    Niejedna inwestycja w śródmieściu Gdyni biurowce, centra handlowe została wybudowana z niewystarczającą ilością miejsc parkingowych bądź bez nich. Jak tutaj coś załatwić jeśli nie ma gdzie zaparkować.

    Jeśli potrzebuję podpisać umowę i jechać dalej to nie wybiorę trolejbusu, jeśli jadę na szkolenie trwające 6-8 godzin to trolejbus jest w sam raz. Z siatami zakupów też się nie chce jeździć trolejbusami, warto czasem część zakupów wrzucić do bagażnika i lecieć dalej załatwiać sprawunki bądź zamiast do śródmieścia, pojechać do CH na obrzeżach - stąd coraz mniejszy ruch na Świętojańskiej, Starowiejskiej itd.

    Dziś samochody panoszą się wszędzie, przyjezdni zastawiają wjazdy na posesje mieszkańców ci się denerwują i zgryzota, każdy kombinuje gdzie zaparkować i nie zapłacić, mam wrażenie że przed wprowadzeniem płatnej strefy łatwiej się parkowało, dziś tylko słyszę o nagonce na kierowców.
    Wielu chciałoby zwężać drogi, budować kolejne poduszki berlińskie, progi zwalniające. Ekolodzy bronią budowy nowych dróg tranzytowych, mieszkańcy nie chcą aby przebiegały one pod ich oknami, nikt nie chce samochodów. Natomiast samochodów przybywa, kierowcy chcieliby dojechać z punktu A do B a wszystkim jest coraz trudniej.
    Może należy zrobić parkingi wokół śródmieścia, zapewnić dojazd komunikacją miejską (gdzie maksymalny czas przejazdu wyniesie 5 min bo jeśli trzeba będzie jechać 40 min to żaden kierowca z tego nie skorzysta) a osobom z dowodem rejestracyjnym przy sobie udzielać 90% rabatu na bilet. Ponadto należałoby wybudować parkingi wielopoziomowe w śródmieściu płatne wg zasad płatnej strefy.
    Dodatkowo w przypadku przyszłych inwestycji (nowe budowle) wymagać budowania ogólnodostępnych parkingów (nie tylko dla biur czy 30% zasiedlających mieszkańców) generalnie każda nowa inwestycja powinna podnosić ilość ogólnodostępnych miejsc parkingowych (z uwzględnieniem nowych mieszkańców), natomiast opłaty za te miejsca jeśli miałyby być to powinny obowiązywać w tych samych porach co w płatnej strefie parkowania (czytaj soboty i niedziele za darmo) i nie być od nich wyższe.

    Powoli zaczyna się w tym kierunku nieco zmieniać ale jeszcze to trochę musi potrwać (parking podziemny przy muszli koncertowej)

    Swoją drogą uważam że poszerzenie Władka IV może się okazać konieczne ale... czy miasto nie strzeliło sobie w kolano wpisując Śródmieścia Gdyni jako Pomnik Historii?

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane