- 1 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (297 opinii)
- 2 Walczą o czyste powietrze. Protest w Letnicy (180 opinii)
- 3 Rowerzyści przy targowisku? Są wątpliwości (58 opinii)
- 4 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (483 opinie)
- 5 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (73 opinie)
- 6 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (76 opinii)
Gdynia poszerzy ul. Władysława IV? Mieszkańcy mają obawy
Poszerzenie ulicy rozważane jest na odcinku od ul. 10 lutego do Jana z Kolna
. To na razie przymiarki, które są jednak zapisane w kierunkach zagospodarowania przestrzennego miasta. W ostatnim czasie wzbudziły kontrowersje wśród części mieszkańców śródmieścia Gdyni.
Ważna arteria w mieście
Zapędy zbyt mocno naciskających na pedał gazu hamują światła pozwalające włączyć się do ruchu pojazdom z innych ulic, a także bezpiecznie przejść przez jezdnię pieszym. Kolejne mają powstać już niebawem na skrzyżowaniu z ul. Obrońców Wybrzeża. Niektórzy idą dalej przyznając, że potrzebna jest jeszcze jedna sygnalizacja, która uspokoiłaby ruch w okolicach Starowiejskiej, ale na nią szanse są małe.
Plany związane z ulicą w tym miejscu są jednak poważne. Zatłoczona tylko w wyjątkowych sytuacjach droga może jednak za kilka lat zostać poszerzona. Chodzi o odcinek pomiędzy ul. 10 lutego i ul. Jana z Kolna, który docelowo ma być początkiem drogi do nowej zabudowy w śródmieściu Gdyni na Międzytorzu, czyli działce na styku ulic Wendy, Polskiej i Janka Wiśniewskiego
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Czytaj też: Gdyńskie Międzytorze ma inwestora. Początek prac w 2017 roku
Szerzej, czyli większy ruch
Propozycja wywołuje obawy części mieszkańców Śródmieścia związane ze zwiększeniem ruchu kołowego w centrum miasta. Dodatkowo na zniszczenia może być narażona architektura śródmieścia, przed czym ostrzegają zwłaszcza przedstawiciele Stowarzyszenia Starowiejska. Złożyli oni konkretne uwagi do dokumentu, nad którym debatować będą w środę radni Gdyni.
- Wskazaliśmy na szereg sprzeczności utrzymania planów dotyczących poszerzenia ul. Władysława IV z treścią studium, a także z innymi dokumentami o randze strategicznej. Chodzi nam o deklarowaną w studium ochronę historycznego śródmieścia i zakaz ingerowania w obecny układ przestrzenny tego terenu. Dodatkowo, pochodzące z PRL-u pomysły poszerzenia ulicy są sprzeczne z obowiązującą obecnie wizją tworzenia nowoczesnych miast - wyjaśnia Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Starowiejska.
Jego zdaniem ruch kołowy w centrum powinien być stopniowo ograniczany, a drogi powinny mieć charakter dojazdowy zamiast tranzytowego.
Zdaniem przedstawicieli stowarzyszenia, poszerzenie ulicy pozostaje w sprzeczności z uprzywilejowaniem w ruchu pieszych i rowerzystów, o które zamierza dbać miasto w ramach przygotowanego Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej opracowanego na lata 2015-2025.
- Nie mamy wątpliwości, że czteropasmowa droga oznacza większą uciążliwość dla mieszkańców, szczególnie że istnieje dla niej alternatywa w postaci ul. Nowej Waszyngtona. Założenie pochodzące z lat 70. ubiegłego wieku dotyczące poszerzenia ulicy Władysława IV nie jest spójne z obecnymi warunkami, w których zwiększanie przepustowości ulic nie prowadzi do rozwiązania problemów transportowych, a nawet paradoksalnie - może je pogłębić - argumentują.
Konieczne zabezpieczenie
Miasto do wniesionych uwag odniosło się negatywnie. W uzasadnieniu można przeczytać, że "obecny układ komunikacyjny śródmieścia jest intensywnie obciążony i jego przepustowość jest praktycznie w pełni wykorzystana".
Poszerzenie ma również pozwolić na utworzenie buspasów, które są planowane jeszcze w tym roku na innym odcinku. To, zdaniem urzędników, jest odpowiedzią na argument o tym, że poszerzenie ma na celu zwiększenie liczby samochodów w centrum.
Zobacz również: Poczta Polska chce inwestować na Międzytorzu
- Przypominam, że ten zapis był tam od początku. Plan zagospodarowania dla Międzytorza jest wciąż u planistów. Nie jestem w stanie powiedzieć, czy zaraz po jego uchwaleniu rozpocznie się w tym miejscu zapowiadana inwestycja. Jeśli tak się stanie, musimy być gotowi również na zmiany na ul. Władysława IV, stąd obecność tych zapisów w dokumencie - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Miejsca
Opinie (213) 4 zablokowane
-
2015-08-26 10:12
a może przemysł?
poszerzyć Władka i "zrobić tam przemysł, bo w Polsce jest go za mało", taka jest polityka miasta :) cytuję tu pana kaktusa, to jest dopiero oszołomstwo
- 0 0
-
2015-08-26 10:27
Do wszystkich mądrali (1)
co chcą wyrzucać samochody z miast.
SAMOCHÓD to największe zło w XXI w. niewygodne, powolne, ograniczające człowieka. Natomiast komunikacja zbiorowa to cudowna rzecz ! Wkoło pachnący mili kulturalni obywatele, nikt nie wrzeszczy przez telefon, brak tłoku, dojeżdżamy na każdą ulicę. Jeszcze lepszy jest rower z dwojgiem dzieci i bagażem, sama przyjemność jechać w listopadzie w deszczu czy w lutym w śnieżycy ze Wzgórza na Witomino ! A nie wiem czy wiecie, ale na świecie są także ludzie nie tyko młodzi i sprawni.- 5 5
-
2015-08-26 11:04
Daj spokój, gimby nie znajo
Jeżdżą rowerkiem po kawkę i poranne bułeczki i myślą, że to wszystkim pasuje.
- 1 1
-
2015-08-26 10:38
Chyba odnalezono plany na żółtych kartach z lat '70, albo koncepcja jest efektem dopalaczy
Kwiatkowski się w grobie przewraca w Krakowie, miasto zostało zaprojektowane w konkretnych proporcjach funkcji. Tematy autostrad przez centrum już przerabiano i w Europie Środkowowschodniej i Zachodniej.
- 6 2
-
2015-08-26 14:23
Czy Pan Szczurek nie powinien odejść na emeryturę w wysokości np. 1650 zł ?
- 1 0
-
2015-08-26 18:25
Jeżdżę Władysława codziennie do i z pracy w godzinach szczytu.
Bez przesady, że się aż tak korkuje. Nie sądze, żeby trzeba było poszerzać, wystarczy popracować z organizacją ruchu i z grubsza wyremontować. W mieście sa miliony pilniejszych dróg do zrobienia. Naprawde w porównaniu z Gdańskiem i Sopotem to dziura na dziurze, a najpilniejsza jest kwestia rozwiązania korków na Obłuże, Karwiny/Dąbrowę, Chylonię.
- 2 0
-
2015-08-26 21:57
stowarzyszenie starowiejska itp
Patrz ludzie mieszkający w centrum dużego miasta walczący o spokój jak na wsi. Wyprowadzić sie diady na wiczlino tam będzie spokoj
- 2 1
-
2016-02-01 08:09
Bus pas uratowały komunikację w tym miejscu i usprawnia przejazd.
Zdecydowane tak. 3 czy 4 pasy nie ma już znaczenia. Rozumiem jakby z jednokierunkowej chcieli zrobić 4 pasy ale tutaj to kosmetyczna zmiana..
- 0 0
-
2016-12-07 00:02
Będzie Międzytorze
Jak ludzie mają tam mieszkać to muszą tam dojechać. Władysława nie będzie żadną tranzytową, tylko normalną ulicą, którą dojadą. I skończcie z tymi deptakami, bo mamy deptaki na Skwerze i na bulwarze to tam sobie depczcie.
- 0 0
-
2017-01-27 22:01
Tunel wzdłuż Władka a na powierzchni deptak
- 0 0
-
2017-01-28 20:44
Inne miasta robią obwodnicę a Gdynia chce mieć ruch uliczny w Śródmieściu
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.