• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia poszerzy ul. Władysława IV? Mieszkańcy mają obawy

Patryk Szczerba
25 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wyburzenia przy Jumpcity i Airspace
Ewentualne poszerzenie ul. Władysława IV pozwoli na rozładowanie ruchu w centrum, który z każdą zapowiadaną inwestycją będzie wzrastał. Ewentualne poszerzenie ul. Władysława IV pozwoli na rozładowanie ruchu w centrum, który z każdą zapowiadaną inwestycją będzie wzrastał.

Poszerzenie ulicy rozważane jest na odcinku od ul. 10 lutego zobacz na mapie Gdyni do Jana z Kolna zobacz na mapie Gdyni. To na razie przymiarki, które są jednak zapisane w kierunkach zagospodarowania przestrzennego miasta. W ostatnim czasie wzbudziły kontrowersje wśród części mieszkańców śródmieścia Gdyni.



Ważna arteria w mieście

Czy obawiasz się, że korki w Gdyni będą się zwiększały?

Ulica Władysława IV to dziś jedna z ważniejszych arterii komunikacyjnych miasta. Szeroka trzypasmówka, w niektórych momentach przechodząca w cztery pasy, pozwala na szybki przejazd przez centrum miasta i wespół z ul. Świętojańską tworzy w dużej mierze oś komunikacyjną śródmieścia Gdyni.

Zapędy zbyt mocno naciskających na pedał gazu hamują światła pozwalające włączyć się do ruchu pojazdom z innych ulic, a także bezpiecznie przejść przez jezdnię pieszym. Kolejne mają powstać już niebawem na skrzyżowaniu z ul. Obrońców Wybrzeża. Niektórzy idą dalej przyznając, że potrzebna jest jeszcze jedna sygnalizacja, która uspokoiłaby ruch w okolicach Starowiejskiej, ale na nią szanse są małe.

Plany związane z ulicą w tym miejscu są jednak poważne. Zatłoczona tylko w wyjątkowych sytuacjach droga może jednak za kilka lat zostać poszerzona. Chodzi o odcinek pomiędzy ul. 10 lutego i ul. Jana z Kolna, który docelowo ma być początkiem drogi do nowej zabudowy w śródmieściu Gdyni na Międzytorzu, czyli działce na styku ulic Wendy, Polskiej i Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni.

Czytaj też: Gdyńskie Międzytorze ma inwestora. Początek prac w 2017 roku

Szerzej, czyli większy ruch

Propozycja wywołuje obawy części mieszkańców Śródmieścia związane ze zwiększeniem ruchu kołowego w centrum miasta. Dodatkowo na zniszczenia może być narażona architektura śródmieścia, przed czym ostrzegają zwłaszcza przedstawiciele Stowarzyszenia Starowiejska. Złożyli oni konkretne uwagi do dokumentu, nad którym debatować będą w środę radni Gdyni.

- Wskazaliśmy na szereg sprzeczności utrzymania planów dotyczących poszerzenia ul. Władysława IV z treścią studium, a także z innymi dokumentami o randze strategicznej. Chodzi nam o deklarowaną w studium ochronę historycznego śródmieścia i zakaz ingerowania w obecny układ przestrzenny tego terenu. Dodatkowo, pochodzące z PRL-u pomysły poszerzenia ulicy są sprzeczne z obowiązującą obecnie wizją tworzenia nowoczesnych miast - wyjaśnia Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Starowiejska.
Jego zdaniem ruch kołowy w centrum powinien być stopniowo ograniczany, a drogi powinny mieć charakter dojazdowy zamiast tranzytowego.

Zdaniem przedstawicieli stowarzyszenia, poszerzenie ulicy pozostaje w sprzeczności z uprzywilejowaniem w ruchu pieszych i rowerzystów, o które zamierza dbać miasto w ramach przygotowanego Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej opracowanego na lata 2015-2025.

- Nie mamy wątpliwości, że czteropasmowa droga oznacza większą uciążliwość dla mieszkańców, szczególnie że istnieje dla niej alternatywa w postaci ul. Nowej Waszyngtona. Założenie pochodzące z lat 70. ubiegłego wieku dotyczące poszerzenia ulicy Władysława IV nie jest spójne z obecnymi warunkami, w których zwiększanie przepustowości ulic nie prowadzi do rozwiązania problemów transportowych, a nawet paradoksalnie - może je pogłębić - argumentują.
Konieczne zabezpieczenie

Miasto do wniesionych uwag odniosło się negatywnie. W uzasadnieniu można przeczytać, że "obecny układ komunikacyjny śródmieścia jest intensywnie obciążony i jego przepustowość jest praktycznie w pełni wykorzystana".

Poszerzenie ma również pozwolić na utworzenie buspasów, które są planowane jeszcze w tym roku na innym odcinku. To, zdaniem urzędników, jest odpowiedzią na argument o tym, że poszerzenie ma na celu zwiększenie liczby samochodów w centrum.

Zobacz również: Poczta Polska chce inwestować na Międzytorzu

- Przypominam, że ten zapis był tam od początku. Plan zagospodarowania dla Międzytorza jest wciąż u planistów. Nie jestem w stanie powiedzieć, czy zaraz po jego uchwaleniu rozpocznie się w tym miejscu zapowiadana inwestycja. Jeśli tak się stanie, musimy być gotowi również na zmiany na ul. Władysława IV, stąd obecność tych zapisów w dokumencie - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Miejsca

Opinie (213) 4 zablokowane

  • a może przemysł?

    poszerzyć Władka i "zrobić tam przemysł, bo w Polsce jest go za mało", taka jest polityka miasta :) cytuję tu pana kaktusa, to jest dopiero oszołomstwo

    • 0 0

  • Do wszystkich mądrali (1)

    co chcą wyrzucać samochody z miast.
    SAMOCHÓD to największe zło w XXI w. niewygodne, powolne, ograniczające człowieka. Natomiast komunikacja zbiorowa to cudowna rzecz ! Wkoło pachnący mili kulturalni obywatele, nikt nie wrzeszczy przez telefon, brak tłoku, dojeżdżamy na każdą ulicę. Jeszcze lepszy jest rower z dwojgiem dzieci i bagażem, sama przyjemność jechać w listopadzie w deszczu czy w lutym w śnieżycy ze Wzgórza na Witomino ! A nie wiem czy wiecie, ale na świecie są także ludzie nie tyko młodzi i sprawni.

    • 5 5

    • Daj spokój, gimby nie znajo

      Jeżdżą rowerkiem po kawkę i poranne bułeczki i myślą, że to wszystkim pasuje.

      • 1 1

  • Chyba odnalezono plany na żółtych kartach z lat '70, albo koncepcja jest efektem dopalaczy

    Kwiatkowski się w grobie przewraca w Krakowie, miasto zostało zaprojektowane w konkretnych proporcjach funkcji. Tematy autostrad przez centrum już przerabiano i w Europie Środkowowschodniej i Zachodniej.

    • 6 2

  • Czy Pan Szczurek nie powinien odejść na emeryturę w wysokości np. 1650 zł ?

    • 1 0

  • Jeżdżę Władysława codziennie do i z pracy w godzinach szczytu.

    Bez przesady, że się aż tak korkuje. Nie sądze, żeby trzeba było poszerzać, wystarczy popracować z organizacją ruchu i z grubsza wyremontować. W mieście sa miliony pilniejszych dróg do zrobienia. Naprawde w porównaniu z Gdańskiem i Sopotem to dziura na dziurze, a najpilniejsza jest kwestia rozwiązania korków na Obłuże, Karwiny/Dąbrowę, Chylonię.

    • 2 0

  • stowarzyszenie starowiejska itp

    Patrz ludzie mieszkający w centrum dużego miasta walczący o spokój jak na wsi. Wyprowadzić sie diady na wiczlino tam będzie spokoj

    • 2 1

  • Bus pas uratowały komunikację w tym miejscu i usprawnia przejazd.

    Zdecydowane tak. 3 czy 4 pasy nie ma już znaczenia. Rozumiem jakby z jednokierunkowej chcieli zrobić 4 pasy ale tutaj to kosmetyczna zmiana..

    • 0 0

  • Będzie Międzytorze

    Jak ludzie mają tam mieszkać to muszą tam dojechać. Władysława nie będzie żadną tranzytową, tylko normalną ulicą, którą dojadą. I skończcie z tymi deptakami, bo mamy deptaki na Skwerze i na bulwarze to tam sobie depczcie.

    • 0 0

  • Tunel wzdłuż Władka a na powierzchni deptak

    • 0 0

  • Inne miasta robią obwodnicę a Gdynia chce mieć ruch uliczny w Śródmieściu

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane