• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia powalczy o pieniądze na największy w historii zakup taboru

Michał Sielski
12 lipca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Zakup nowych pojazdów ma podnieść standard podróżowania komunikacją publiczną i ograniczyć korki. Zakup nowych pojazdów ma podnieść standard podróżowania komunikacją publiczną i ograniczyć korki.

Gdyńscy urzędnicy mają nadzieję, że trzeszcząca w posadach Unia Europejska jeszcze trochę wytrzyma. Za pół roku zamierzają bowiem zgłosić wniosek na dofinansowanie zakupu 55 autobusów oraz 35 trolejbusów. Gra idzie o niemal 90 mln zł wartego 143,5 mln zł zamówienia.



Czy komfort podróży autobusem lub trolejbusem ma dla ciebie znaczenie?

- Wniosek o dofinansowanie chcemy złożyć pod koniec tego roku. Zakładając podpisanie umowy z dostawcą taboru w czwartym kwartale 2017 roku, pojazdy powinny pojawić się na ulicach Gdyni jeszcze w 2018 roku - mówi Małgorzata Omachel-Kwidzińska z referatu prasowego Urzędu Miasta Gdyni.
Całkowity koszt zakupu sięga 143 mln zł. W całości miejski budżet na pewno go nie udźwignie, ale jest szansa na dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Może ono wynieść nawet 87,5 mln zł.

Zakup nowych autobusów i trolejbusów to nie tylko wymiana taboru, ale również szansa na zapowiadane od dawna nowe trasy. Będzie można uruchomić w końcu trolejbusową linię do Jelitkowa, bo zakupione pojazdy będą miały nowoczesne i coraz bardziej wydajne akumulatory, które pozwalają na podróż bez zasilania z trakcji. Podobne jeżdżą już po Gdyni i radzą sobie bardzo dobrze. Jeśli uda się pozyskać finansowanie, one także zostaną wyremontowane. Przede wszystkim mogą liczyć na wymianę baterii, by zapewnić możliwość przejazdu dłuższych tras.

W dalszej kolejności rozważane są połączenia do Chwarzna i Wiczlina, a nawet Ergo Areny. Trolejbusy na baterie mogłyby z powodzeniem obsługiwać też trasy w Sopocie. Baterie mogłyby być doładowywane na niektórych przystankach, ale to jeszcze melodia przyszłości.

Najbliższe realizacji jest jednak połączenie z Gdynią Zachód, czyli najszybciej rozwijającym się rejonem miasta. Chwarzno, Wiczlino i okolice mają też największy potencjał, czyli mówiąc wprost: najwięcej terenów, na których deweloperzy mogą wybudować kolejne bloki.

Czytaj także: Trolejbusy na Fikakowo w przyszłym roku.

Opinie (167) 2 zablokowane

  • Antypolska (2)

    Może w końcu ktoś pomyśli o mieszkańcach Sopotu i dadzą przegubowe S-ki i żeby jeździły one tak często jak R na Karwiny !!!!

    • 7 7

    • zrobcie sobie dziadki w Sopocie wlasny ZKM to bedziecie miec przegubowiec

      popros Karnowskiego by o was wreszcie pomyslal

      • 11 1

    • Sopot się nie dokłada

      do przegubowych "S", a poza tym po co przegubowce na trasie pokrywającej się z SKM?

      • 4 0

  • "U E jeszcze trochę wytrzyma" (4)

    Czyli dalej antagonizowanie UE przeciw Gdyni przez gdańskiego redaktora, widać "dobra zmiana" w stosunku Lotniska BD nic gdańszczan nie nauczyła dalej napuszczanie i robienie Gdyni niedźwiedziej przysługi.

    Niemniej Gdynia powinna zainteresować się najnowszymi autobusami i trolejbusami, aby zdobyć kolejny raz najwyższe trofeum za miejski transport. Także to, że na świecie jet obecnie trend na nowe infrastruktury balując na ładowaniu i eksploatacje hybrydowych pojazdów. A także nad wydzielonymi trasami Kalifornii, Ameryki Środkowej czy najbliższej nam Szwecji nad jezdniami zamontowane zostały specjalne przewody takie jakie mają gdyńskie trolejbusy, z których samochody mogą czerpać energię. Wyprodukowane i adaptowane zostały pojazdy, które skorzystały już z tej drogi, to m.in.ciężarówki firmy Scania. Warto byłoby przemyśleć co jeszcze można podpiąć pod sieć w Gdyni?
    Pojazdy z silnikami spełniającymi europejską normę Euro 6, które zapewne pojawią się w Gdyni, będą wiec na pewno mniej innowacyjne. Należałoby także popracować nad nowym gdyńskim dejazjnem zmienić kształt szyby przedniej i kabiny prowadzącego nadając trolejbusu i autobusom smukłą, nowoczesną sylwetkę stylizowana na kształt ryby.
    Byłby to wspaniały marketing i zachęta do przesiadania sie z blachosmrodów. Jednocześnie ciągle należy podnosić bezpieczeństwo i wygodę podróżowania i prowadzenia tych pojazdów - tak aby umożliwić szersze pole widzenia w porównaniu do tradycyjnych konstrukcji.
    To wszystko można zastrzec i odpowiednio umotywować.
    Ważne, aby Gdynia jako miasto była jedynym i niepowtarzalnym w Polsce, które posiadałaby pojazdy z takimi rozwiązaniami. O ile mnie pamięć nie myli to tylko w Europie takie rozwiązani preferuje Francja i Austria (a wiadomo w Wiedniu żyje się najlepiej w Świecie:)).
    Mam nadzieje, ze przy okazji wymiany baterii Z-d w Gdyni zacznie przerabiać także kabiny - o czym rozmawiałem kiedyś z Kierownictwem>

    Nowe zamówione pojazdy zwłaszcza te kursujące na dłuższe dystanse powinny być dłuższe, niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring, nowoczesny system informacji pasażerskiej (elektroniczne tablice wyświetlające trasę przejazdu, informacje co dzieje sie na trasie, imprezy, informacje obywatelskie,... ew.skróty gdyńskiej panoramy TV, oraz głosowe zapowiadanie przystanków, przesiadek i innych wiadomości komunikacyjnych, przypięcia do internetu i ładowanie akumulatorów kom., wszelkie możliwości zakupu biletu tradycyjnego, elektronicznego, i innych tzw. automaty biletowe, wyposażone dodatkowo w nowoczesny system ContiPressureCheckTM (System CPC) umożliwiający stałe nadzorowanie ciśnienia w oponach oraz ich temperatury, radary z każdej strony i inne udogodnienia.

    Należy także zacząć cywilizować przystanki poprzez opracowania wzorców, uniformizacje i wprowadzić zachęty np. dla kiosków, aby właśnie tam prowadzili działalność.

    • 5 29

    • Stary nie wiem co ty bierzesz ale lepiej bierz połowę (1)

      • 13 0

      • każdy sądzi względem siebie:))

        tz. wcale nie zachęcam, ale jak już musisz?

        • 0 5

    • zauwżyłem po minusach, że istnieje pewne

      niezrozumienie -bo aż 9"-"???, jeśli nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze:)

      Otóż "elektronicznego i innych" miałem na myśli bilety komunikacji miejskiej, kupowane w biletomatach mobilnych i stacjonarnych, ale najlepiej gdyby zameldowani Gdynianie płacili mniej o ca 20% w stosunku do pasażerów zewnętrznych i mogli płacić przy pomocy specjalnej aplikacji np. tak jak w Łodzi BLIK zainstalowanej w telefonie komórkowym.

      • 2 4

    • Jesteś chory z nienawiści

      Zgryzota cie zjada. Straszny typek z ciebie musi być

      • 3 6

  • po co to bicie piany?

    jak zloza wniosek bedzie news, poki co nic sie nie dzieje - ceny biletow na komunikacje rosna, liczba korzystajacych spada....

    • 10 0

  • Gdynia (1)

    I co wy na to? Hejterzy z Gdańska? Zatkało kakao?

    • 8 20

    • Ahahahaha :D

      • 9 1

  • a Obłuże? (3)

    Jak widać Obłuże i Oksywie nie ma szans na trajtek, zaś dobrze skomunikowane Jelitkowo w Gdańsku(!) już tak. Nie zrozumiem chyba polityki transportowej Gdyni. Chyba ze założą iż nie powstanie już nowa sieć a co najwyżej pchanie trajtków gdzie się tylko da(ile starczy prądu w bateriach). W obecnej sytuacji to tylko dublowanie tych samych środków transportu(dla laika nie ma znaczenia czy będzie to trolejbus czy autobus)

    • 18 4

    • niech się zastanowię... na północ Gdyni..?

      Nie da się:)!!!!

      • 12 1

    • (1)

      Proponuję wyciąg krzesełkowy z Muzeum Emigracji do portu na Oksywiu ;-) Nad basenem portowym. A tak serio po co tam trolejbusy? Tam powinna jeździć skm'ka.

      • 7 1

      • to po co Ci trajtek do Sopotu skoro jeździ tam SKM? Od stacji Obłuże lub Oksywie masz kawałek do osiedla. Rozumiem że chciałbyś aby ludzie chodzili na piechotę?

        • 0 0

  • No i co z tego że jest tyle nowych autobusów (3)

    jak klimatyzacja nie jest włączana w czasie jazdy.

    • 20 2

    • ale tylko u nas w Gdyni nie włączają klimy... może te niemieckie szroty nie mają klimy?

      • 8 1

    • Piszę o nowych autobusach gdzie włącza się klimatyzacji. (1)

      • 3 0

      • a gdzie takie jeżdżą? u nas w Gdyni???

        • 5 2

  • Największy w historii świata!

    • 7 0

  • Tylko po co? Autobusy bez buspasow nie maja sensu.

    • 12 2

  • Ten tytuł to skandal. (1)

    To jawny brak zaufania do instytucji UE. Unia rośnie w siłę. Żyje się coraz lepiej i dostatniej. To atak.

    • 9 3

    • kolejny nawiedzony a przepraszam niepoznałem to była ironia z tym wpisem zyje sie lepiej :)

      • 2 0

  • Gdynia ,bedzie miała najbardziej ekologiczna komunikacje w trójmiesci a nawet w Polsce (1)

    Trolejbusy,autobusy na gaz CNG,trolejbusy na akumulator dojadą nawet do Gdańska!!!Gdańsk może się tylko chwalić tramwajami!!! Bo zamiast kupić autobusy na gaz CNG i Elektryczne ,to nakupowali złom tramwajowy od Niemiec i tak lepsze to niz te tureckie diesle !!Ale nowe autobusy które kupili po znajomości znowu to stare diesle które w UE chcą całkowicie wycofać!!!!

    • 6 11

    • a nawet w Europie

      Bez kozery powiem: na Świecie; )

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane