- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Gdynia sprawi sobie dwa buspasy: na Kieleckiej i Morskiej
Gdynia zdecydowała się na utworzenie dwóch buspasów na ul. Morskiej i ul. Kieleckiej, choć gdańskie doświadczenia z takimi rozwiązaniami są niejednoznaczne.
Tak zachowują się kierowcy na gdańskim buspasie na Podwalu Przedmiejskim.
Buspasy, choć najmniej efektowne, mają dać najwięcej korzyści pasażerom autobusów często notującym spóźnienia. Dlatego na ul. Kieleckiej pojawi się 1,5-kilometrowy pas dla jadących pod górę, natomiast na ul. Morskiej od ul. Zakręt do Oksywia, tylko do dyspozycji autobusów pozostanie 350 metrów na drodze w kierunku Rumi. Szacowany przez ZDiZ koszt budowy obu pasów to ok. 2 mln zł. Będą to pierwsze tego typu rozwiązania w mieście.
Inwestycja obejmie przebudowę odcinków, wymianę konstrukcji jezdni, jej poszerzenie oraz wymianę nawierzchni.
- Do tej pory rozmawialiśmy o tym rozwiązaniu tylko teoretycznie, ale teraz będziemy się musieli zabrać do pracy. To dotyczy również ustaleń, kogo będziemy mogli wpuścić na buspasy: rowerzystów czy np. tylko taksówkarzy - wyjaśnia Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.
Czytaj też: Dlaczego kierowcy boją się buspasów?
Ci pierwsi nie ukrywają, że mają chrapkę na zajęcie wolnej przestrzeni na jezdni, choć zarówno na chodnikach przy Morskiej, jak i Kieleckiej ruch rowerowy jest dopuszczony.
Otwartą kwestią pozostaje kontrola łamiących przepisy kierowców. Na ul. Morskiej pomóc mają kamery monitoringu, na Kieleckiej potrzebna będzie częstsza obecność patroli. Niewykluczone jest też ustawienie fotoradaru.
Urządzenie potrafi być skuteczne, co pokazał fotoradar na buspasie na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku, który potrafił "zarobić" 6 tys. zł na godzinę. Na zdjęciach byli uwieczniani nie tylko przekraczający prędkość, ale wszyscy, którzy bezprawnie z pasa korzystali.
Na około kilometrowy odcinek nadal wjeżdżać nie można. Urządzenie filmujące zostało zdemontowane.
- Kierowcy po prostu nauczyli się, by nie wjeżdżać na ten pas i teraz praktycznie nikt nie łamie tam przepisów - wyjaśnia pan Marcin. W Gdańsku buspas ostał się też naPodwalu Grodzkim , a wcześniej funkcjonował m.in. przez okres remontu we Wrzeszczu na na ul. Dmowskiego, wzbudzając jednak wśród kierowców sporo kontrowersji.
Całkowita wartość gdyńskiej inwestycji, która obejmuje także budowę buspasów, to blisko 39 mln zł. Dofinansowanie z UE wyniesie nieco ponad 16 mln zł. Całość musi zostać zakończona do czerwca przyszłego roku.
Materiał archiwalny
Mandaty dla kierowców blokujących cztery lata temu buspas w Gdańsku.
Miejsca
Opinie (227) 6 zablokowanych
-
2014-04-15 10:41
DZISIAJ (2)
Wyborcza informuje: "
skm poinformowała na swoim facebookowym profilu, że kolejki nie kursują z powodu braku zasilania w sieci trakcyjnej i usterki rozjazdu na stacji gdańsk oliwa. Kolejki wznowią kursowanie za około pół godziny. W tym czasie, korzystając z biletów skm, można przemieszczać się pociągami pkp intercity, pr oraz autobusami, tramwajami i trolejbusami ztm gdańsk i zkm gdynia."
w gdyni nie było zadnej informacji.
ludzie (w tym ja) pól godziny siedzieli w stojącej skm i wreszcie na własną rękę, płacąc za bilety, przemieszczali się komunikacją miejska w kierunku gdańska.
zero informacji!
to jest skandal, o którym powinniście napisać...- 7 0
-
2014-04-15 10:50
i t o sie nadaje do prasy a nie tylko kleneray i kelnerzy... i buspasy
- 5 0
-
2014-04-15 10:51
lepiej uprawiać klakę o tym jak to jest świetnie na SKM i nawet pomazali farbą ławki które teraz są dla niepełnosprawnych (tych samych co to nie mogą dostać się na perony)
- 6 1
-
2014-04-15 10:49
po bus-pasach jeśli "muszą" powstać
powinny jak w Warszawie móc jeździć jednoślady a w szczególności skutery/motorowery- 4 1
-
2014-04-15 11:09
(1)
czyli namaznie farbą napisu bus na odcinku 1850 m zdaniem um gdynia kosztuje 2 mln...
niźle...
i teraz jeszcze wybieranie kogo wpuścić...
idzcie wzorem miast które już mają buspasy !!!
tam wpuszczono jednoślady i taksówki- 5 0
-
2014-04-15 19:24
Oraz wymiana nawierzchni i przebudowa skrajni.
- 1 0
-
2014-04-15 11:09
"buspasy"
moim skromnym zdaniem to te dwie bańki powinny pójść na równanie chodników w mieście
- 8 0
-
2014-04-15 12:02
To było takie piękne miasto!
No, ale skoro rada starszych, którzy pieszo chodzą karmić mewy i gołębie, zapomniawszy jak za młodu śmigało się samochodami ( nie do pracy ale do lasu czy na basen na Polankę), szepce do uszka władzy różne kurioza, a władza chwyta je niczym rześkie, majowe powietrze, to co można zrobić? Pójść do klasztoru?
- 6 0
-
2014-04-15 12:09
bajpasy są super. niejednemu juz pozwolily na normalne funkcjonowanie
- 3 0
-
2014-04-15 12:22
czy ktos inny poza ekipa Sz. rzadzi w tym miescie
i może mieć tak chore pomysły?
- 2 1
-
2014-04-15 12:27
Foto bomba
Zdjęcie do artykułu to pełna profeska!
- 1 0
-
2014-04-15 12:37
O nas bez nas!
A gdzie do cholery konsultacje społeczne!
Samowola urzędnicza nie zna granic. Będę głosował na Twój ruch, bo jak zalegalizują marihuanę to przynajmniej będzie mi wszystko jedno!
Po powstaniu Stacji pod Żaglami na Witominie przez białe linie zwężeniu uległa jezdnia i prawoskręt, który przy tej szerokości jezdni od Stadionu do skrzyżowania mógłby łagodzić natężenie ruchu, ale czy kogoś to interesuje???
Panie Szczurek, mam nadzieję, że najbliższe wybory będą oznaczać zmianę władzy i jednocześnie nietrafionych komunikacyjnych pomysłów. Dwupasmówka na Chwarzno z korkami na Witominie - rewelacja!!!- 13 1
-
2014-04-15 12:42
Hipokryci
Robicie materiał o łamaniu prawa w ruchu drogowym, a na filmiku dołączonym do artykułu widać jak rejestrujecie obraz jadąc pojazdem z uszkodzona przednia szyba! Zabieramy dowodzik i na ponowne badanie techniczne. No i mandacik oczywiście
- 8 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.