- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Gdynia sprawi sobie dwa buspasy: na Kieleckiej i Morskiej
Gdynia zdecydowała się na utworzenie dwóch buspasów na ul. Morskiej i ul. Kieleckiej, choć gdańskie doświadczenia z takimi rozwiązaniami są niejednoznaczne.
Tak zachowują się kierowcy na gdańskim buspasie na Podwalu Przedmiejskim.
Buspasy, choć najmniej efektowne, mają dać najwięcej korzyści pasażerom autobusów często notującym spóźnienia. Dlatego na ul. Kieleckiej pojawi się 1,5-kilometrowy pas dla jadących pod górę, natomiast na ul. Morskiej od ul. Zakręt do Oksywia, tylko do dyspozycji autobusów pozostanie 350 metrów na drodze w kierunku Rumi. Szacowany przez ZDiZ koszt budowy obu pasów to ok. 2 mln zł. Będą to pierwsze tego typu rozwiązania w mieście.
Inwestycja obejmie przebudowę odcinków, wymianę konstrukcji jezdni, jej poszerzenie oraz wymianę nawierzchni.
- Do tej pory rozmawialiśmy o tym rozwiązaniu tylko teoretycznie, ale teraz będziemy się musieli zabrać do pracy. To dotyczy również ustaleń, kogo będziemy mogli wpuścić na buspasy: rowerzystów czy np. tylko taksówkarzy - wyjaśnia Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.
Czytaj też: Dlaczego kierowcy boją się buspasów?
Ci pierwsi nie ukrywają, że mają chrapkę na zajęcie wolnej przestrzeni na jezdni, choć zarówno na chodnikach przy Morskiej, jak i Kieleckiej ruch rowerowy jest dopuszczony.
Otwartą kwestią pozostaje kontrola łamiących przepisy kierowców. Na ul. Morskiej pomóc mają kamery monitoringu, na Kieleckiej potrzebna będzie częstsza obecność patroli. Niewykluczone jest też ustawienie fotoradaru.
Urządzenie potrafi być skuteczne, co pokazał fotoradar na buspasie na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku, który potrafił "zarobić" 6 tys. zł na godzinę. Na zdjęciach byli uwieczniani nie tylko przekraczający prędkość, ale wszyscy, którzy bezprawnie z pasa korzystali.
Na około kilometrowy odcinek nadal wjeżdżać nie można. Urządzenie filmujące zostało zdemontowane.
- Kierowcy po prostu nauczyli się, by nie wjeżdżać na ten pas i teraz praktycznie nikt nie łamie tam przepisów - wyjaśnia pan Marcin. W Gdańsku buspas ostał się też naPodwalu Grodzkim , a wcześniej funkcjonował m.in. przez okres remontu we Wrzeszczu na na ul. Dmowskiego, wzbudzając jednak wśród kierowców sporo kontrowersji.
Całkowita wartość gdyńskiej inwestycji, która obejmuje także budowę buspasów, to blisko 39 mln zł. Dofinansowanie z UE wyniesie nieco ponad 16 mln zł. Całość musi zostać zakończona do czerwca przyszłego roku.
Materiał archiwalny
Mandaty dla kierowców blokujących cztery lata temu buspas w Gdańsku.
Miejsca
Opinie (227) 6 zablokowanych
-
2014-04-15 12:47
c.d (2)
Stworzenie Buspasa na Kieleckiej i to bez możliwości swobodnego ruchu kierowców wdłuż Kieleckiej do góry będzie totalną porażką!
Zróbcie coś ze skrzyżowaniem na Witominie lepiej, a nie od d*py strony zabieracie się za problemy!!!- 7 3
-
2014-04-15 13:21
Kielecka nie jest zabudowana. Jezdnia ma być poszerzona. Wróć do lektury artykułu i dokonaj samokrytyki ;-) (1)
Witomino to inna bajka. Przebudowa głównego skrzyżowania w mocno zabudowanej dzielnicy, to inwestycja niebagatelna, a na czas przebudowy utrudnienia byłyby takie, że władze miasta zdążyłyby się parę razy zmienić na skutek referendów.
- 3 0
-
2014-04-15 13:54
pytanie dlaczego
dlaczego najpierw sie buduje witawe, lidla, zjazd kolizyjny z obwodnicy do Witomina,lecie, a teraz ktos nagle zauwazyl ze dzielnica jest mocno zabudowana. Władza zyje z łapowek i układów, i mysle najwyzej 2 lata na przód.
Czas karać urzędników na błedne decyzje.- 3 1
-
2014-04-15 13:00
Rygorystyczne przeglądy techniczne (2)
1/4 samochodów na Polskich drogach to szroty. Zagrażają życiu i zdrowiu innych uczestników dróg oraz zanieczyszczają powietrze. Wprowadzenie przeglądów technicznych na wzór zachodnich zmniejszyło by ilość samochodów na drogach a tym samym długość korków nie mówiąc już o bezpieczeństwie. Co prawda w Wejherowie było by zupełnie pusto na ulicach ale za to rowerzyści mieli by gdzie poszaleć.
- 13 2
-
2014-04-15 16:38
(1)
średni wiek autobusu w Gdyni to prawie 15 lat.Gdyby te złomy wziąć na porządne badanie to pewnie połowa musiałaby być odstawiona
- 3 2
-
2014-04-15 20:09
Czytaj ze zrozumieniem
Gdzie tu mowa o wieku pojazdów ?? 2 letni Passat z Niemiec może być w gorszym stanie niż 15 letnia Corsa !
- 1 2
-
2014-04-15 13:32
Błąd: Buspas na Dmowskiego nadal istnieje (1)
Na tym Buspasie dopuszczony jest ruch rowerowy. Ja nie polecam jednak jazdy tym buspasem. Po pierwsze jest on bublem już w sam sobie , gdyż wytyczono go na dość wąskiej ulicy. Po drugie nie można z niego w sposób bezpieczny wjechać na drogę rowerową , jadąc w kierunku Gdańska Głównego. W kierunku Sopotu jest jeszcze to jakoś możliwe , ale też nie jest bezpieczne. Jadąc z dworca do Grunwaldzkiej lepiej skorzystać z innej opcji.
Kiedyś też istniał Buspas na Armii Krajowej. Teraz jest on nieczynny a mógłby by służyć rowerzystom jadącym z Chełmu do Centrum- 2 3
-
2014-04-15 19:20
Jedynie samobójca mógłby wyjechać rowerem na trasę AK,biorąc pod uwagę rozwijane tam przez samochody prędkości oraz
- 0 1
-
2014-04-15 14:31
Buspas na Podwalu to bzdura ...
Jest to niepotrzebne dublowanie środków komunikacji.
Wszędzie tam, gdzie jest TRAM nie jest potrzebny BUS.
PS.
Przypomnę wszystkim, że po wybudowaniu linii tramwajowej na Chełm zniknęły z AK autobusy. Działa doskonale.- 1 1
-
2014-04-15 14:32
Szkoda kasy
Chamstwo kierowców jest tak powszechne, że cały czas musiałby stać policjant i kasować tych co zajmują buspasy. Prościej było by zrobić po górę Kileckiej dodatkowy pas dla wszystkich a zwężyć z góry, bo z góry autobusy jadą bez problemu pod górę się wloką.
- 3 1
-
2014-04-15 14:34
BUS, Taxi, służby miejeskie ... (2)
1. Przede wszystkim dlaczego Taxi ma takie przywileje - nie jest to komunikacja zbiorowa. Jest to robota tak jak inne!
2. Czy policja, pogotowie, straż pożarna mieszczą się w definicji służby miejskiej?- 2 3
-
2014-04-15 15:55
zbiorowa to może i nie
ale na pewno publiczna
- 2 0
-
2014-04-15 19:13
Jak będziesz się w taryfie ciśnieniować,czy zdążysz na pociąg czy samolot,to będziesz inaczej śpiewać. ;)
Taryfa uzupełnia inne środki transportu,a bryka je zastępuje...
- 0 1
-
2014-04-15 15:06
2 mln za wiadro farby
- 1 1
-
2014-04-15 15:44
350 m ? żartujecie, to nic nie da
kosztem parkingu wzdłuż Morskiej gdzie autobus pojedzie sobie od świateł do świateł ? po co w tym miejscu bus pas, tam nie ma korków ale za to będzie po europejsku w Gdyni... urzędasom coraz gorzej wychodzą inwestycje, brak pomysłow, potrzebna jest świeża krew do pracy
- 3 1
-
2014-04-15 16:55
to jakaś paranoja... co dla kogo? (1)
...cyt ..."fotoradar na buspasie na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku, który potrafił "zarobić" 6 tys. zł na godzinę.... - czyli co? - to ma być POprostu pomysł "kolesi królika" - na "maszynkę do robienia kasy" dla Gminy? - czy pomocny ruch dla mieszkańców?
- 3 2
-
2014-04-15 17:41
Czytaj ze zrozumieniem. Fotoradar miał na początku przypilnować respektowania przepisów. Informacja o tym ilu wyłapywał piratów drogowych ma tylko na celu uzmysłowienie jak wiele osób miało te buspasy w d*pie.
- 3 1
-
2014-04-15 17:23
Tylko nie to g.ó.w.no
.....mieszkalem 4 ata w Warszsawie .....to wiekszego bubla i g.ów.na nie wymyślili jak buspasy .....albo paraliz na jezdni obok bo jedzie jaśnie autobus no iikt nie moze z tej przestrzeni kozystać albo jedzie autobus i 100 merów przed lub za jaśnie autobusem pusta przestrzeń i nikt z tej przestrzeni nie moze korzystać....ludzie kto to wogóle wymyślił ???
- 8 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.