- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (451 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (37 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (278 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Gdynia sprawi sobie dwa buspasy: na Kieleckiej i Morskiej
Gdynia zdecydowała się na utworzenie dwóch buspasów na ul. Morskiej i ul. Kieleckiej, choć gdańskie doświadczenia z takimi rozwiązaniami są niejednoznaczne.
Tak zachowują się kierowcy na gdańskim buspasie na Podwalu Przedmiejskim.
Buspasy, choć najmniej efektowne, mają dać najwięcej korzyści pasażerom autobusów często notującym spóźnienia. Dlatego na ul. Kieleckiej pojawi się 1,5-kilometrowy pas dla jadących pod górę, natomiast na ul. Morskiej od ul. Zakręt do Oksywia, tylko do dyspozycji autobusów pozostanie 350 metrów na drodze w kierunku Rumi. Szacowany przez ZDiZ koszt budowy obu pasów to ok. 2 mln zł. Będą to pierwsze tego typu rozwiązania w mieście.
Inwestycja obejmie przebudowę odcinków, wymianę konstrukcji jezdni, jej poszerzenie oraz wymianę nawierzchni.
- Do tej pory rozmawialiśmy o tym rozwiązaniu tylko teoretycznie, ale teraz będziemy się musieli zabrać do pracy. To dotyczy również ustaleń, kogo będziemy mogli wpuścić na buspasy: rowerzystów czy np. tylko taksówkarzy - wyjaśnia Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.
Czytaj też: Dlaczego kierowcy boją się buspasów?
Ci pierwsi nie ukrywają, że mają chrapkę na zajęcie wolnej przestrzeni na jezdni, choć zarówno na chodnikach przy Morskiej, jak i Kieleckiej ruch rowerowy jest dopuszczony.
Otwartą kwestią pozostaje kontrola łamiących przepisy kierowców. Na ul. Morskiej pomóc mają kamery monitoringu, na Kieleckiej potrzebna będzie częstsza obecność patroli. Niewykluczone jest też ustawienie fotoradaru.
Urządzenie potrafi być skuteczne, co pokazał fotoradar na buspasie na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku, który potrafił "zarobić" 6 tys. zł na godzinę. Na zdjęciach byli uwieczniani nie tylko przekraczający prędkość, ale wszyscy, którzy bezprawnie z pasa korzystali.
Na około kilometrowy odcinek nadal wjeżdżać nie można. Urządzenie filmujące zostało zdemontowane.
- Kierowcy po prostu nauczyli się, by nie wjeżdżać na ten pas i teraz praktycznie nikt nie łamie tam przepisów - wyjaśnia pan Marcin. W Gdańsku buspas ostał się też naPodwalu Grodzkim , a wcześniej funkcjonował m.in. przez okres remontu we Wrzeszczu na na ul. Dmowskiego, wzbudzając jednak wśród kierowców sporo kontrowersji.
Całkowita wartość gdyńskiej inwestycji, która obejmuje także budowę buspasów, to blisko 39 mln zł. Dofinansowanie z UE wyniesie nieco ponad 16 mln zł. Całość musi zostać zakończona do czerwca przyszłego roku.
Materiał archiwalny
Mandaty dla kierowców blokujących cztery lata temu buspas w Gdańsku.
Miejsca
Opinie (227) 6 zablokowanych
-
2014-04-15 21:07
Super decyzja (3)
Bardzo dobra decyzja powstania buspasów w Gdyni. Oby było ich jak najwięcej.
- 2 5
-
2014-04-15 21:25
samorodek jesteś? (2)
- 0 1
-
2014-04-15 21:26
chyba nie, czemu? (1)
- 1 0
-
2014-04-15 21:27
bo de bi le
same się rodzą, nie mamy na to wpływu
- 1 1
-
2014-04-15 21:24
p...y (1)
remontowali Morską, teraz będą robić następny remont. Zacznijcie w czerwcu i skończcie po wakacjach.
- 3 1
-
2014-04-15 23:07
no proszę
nie podpowiadaj !!! bo to kurna zrealizują :) :)
- 0 0
-
2014-04-15 21:31
buspas na Kieleckiej
to dobry pomysł ale i tak wszystko zakorkuje się na wąskiej Rolniczej i głównym skrzyżowaniu Witomina
- 4 2
-
2014-04-15 23:05
Czy ja dobrze rozumiem ? (1)
Wymalowanie farbą 3,5 km drogi oraz postawienie 4 znaków kosztuje 2 miliony zł ?!?! To kolejna sprawa dla prokuratury. No za "bańkę" mogę to zrobić
- 4 1
-
2014-04-15 23:40
Nie, niedobrze rozumiesz, a nawet wcale nie rozumiesz...
Ludzie, czy w w ogóle czytacie? Tłustym drukiem w artykule: "Szacowany przez ZDiZ koszt budowy obu pasów to ok. 2 mln zł. Będą to pierwsze tego typu rozwiązania w mieście.Inwestycja obejmie przebudowę odcinków, wymianę konstrukcji jezdni, jej poszerzenie oraz wymianę nawierzchni."
A ci do upadłego pytlują o "wiadrze farby"....- 0 1
-
2014-04-16 05:52
Haha (1)
2mln za trochę farby by napisać na jezdni BUS i postawienie 2 znaków.
Urzędasy potrafią robić biznesy.- 0 1
-
2014-04-16 10:30
Następny nie umie czytać...
Przeczytaj, wytłuszone powyżej w artykule: "Szacowany przez ZDiZ koszt budowy obu pasów to ok. 2 mln zł. Będą to pierwsze tego typu rozwiązania w mieście.Inwestycja obejmie przebudowę odcinków, wymianę konstrukcji jezdni, jej poszerzenie oraz wymianę nawierzchni."
Czyli nie tylko wymalowanie. Różnica,jak między pomalowaniem ściany,a skuciem tynków,ociepleniem i wymianą okien.
A ci do upadłego pytlują o "wiadrze farby".... Sorry, takich mamy wyborców!- 0 0
-
2014-04-16 11:19
taaaa, bajpasy powinni sobie sprawic Szczurek i Stempa
- 0 0
-
2014-04-16 12:13
Brawo.
Jakby jeszcze puścili jakiś autobus na koniec Skweru, to już w ogóle byłaby cywilizacja- 0 0
-
2014-04-16 13:21
Istnieje już bus pas w Gdyni !
Koniec ul, Polskiej (wjazd w Wiśniewskiego ) .
- 0 0
-
2014-10-15 23:09
Buspasy nie
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.