• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy warianty dla ulicy Starowiejskiej

Patryk Szczerba
6 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
W którą stronę pójdą zmiany na ul. Starowiejskiej? To okaże się w najbliższych tygodniach. W którą stronę pójdą zmiany na ul. Starowiejskiej? To okaże się w najbliższych tygodniach.

Gdynia po serii konsultacji proponuje trzy warianty zmian na ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Pierwszy zakłada jedynie remont nawierzchni i chodników, drugi stworzenie strefy współdzielonej, natomiast trzeci daje przewagę pieszym, nie wykluczając dojazdu mieszkańcom i dostawcom. Na kolejne opinie gdynian urzędnicy czekają do końca czerwca.



Przypomnijmy, że w ramach pierwszego etapu konsultacji dotyczących zmian na Starowiejskiej, odbyły się 3 warsztaty. W założeniu mieli w nich uczestniczyć mieszkańcy okolicy i innych części Gdyni oraz lokalni przedsiębiorcy, by wypracować kierunek zmian. Wzięło w nich udział 26 osób.

Równolegle swoje pomysły mogli zgłaszać wszyscy mieszkańcy. Ostatecznie wpłynęły 822 ankiety. To wszystko wraz z wytycznymi uzyskanymi z wydziałów Urzędu Miasta Gdyni i m.in. Zarządu Dróg i Zieleni oraz Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków pozwoliło na stworzenie trzech wariantywnych propozycji zmian na ul. Starowiejskiej, opracowanych przez zespół pod przewodnictwem architektów, doktorów: Moniki ArczyńskiejŁukasza Pancewicza.

Zmiany na ul. Starowiejskiej: trzy propozycje



Pierwsza propozycja zakłada zachowanie dotychczasowego układu przestrzennego ulicy i zasad organizacji ruchu, w tym możliwości przejazdu samochodem. Uporządkowany zostałby sposób parkowania, dopuszczający równoległy postój ok. 130 aut, które nadal mogłyby jeździć po Starowiejskiej nie szybciej niż 30 km/h. Takie samo ograniczenie obowiązuje obecnie.

To najprostszy wariant, bo wśród planowanych inwestycji jest jedynie remont nawierzchni, chodników, uporządkowanie zieleni, postawienie ławek i latarni, czyli elementy, które zostaną wykonane bez względu na wybraną opcję. Ma też honorować "historyczny styl" ulicy.

W drugiej opcji projektanci proponują współdzielenie przestrzeni ulicy przez pieszych, rowerzystów i kierowców. Piesi zyskaliby przestrzeń, ale przejazd byłby swobodny. Tyle, że zniknęłoby sporo miejsc do parkowania (zostałoby ok. 70), a ulica stałaby się "strefą zamieszkania". To oznacza, że dozwolona prędkość zmniejszyłaby się do 20 km/h, postój byłby możliwy jedynie w wyznaczonych miejscach, a piesi mogliby przechodzić przez ulicę w każdym miejscu i mieliby pierwszeństwo. Na chodnikach mogłyby się pojawić ławki, parklety, donice z roślinnością.

Wśród potrzebnych inwestycji konieczne byłoby wyniesienie skrzyżowań z ul. 3 Maja i ul. Władysława IV dla spowolnienia ruchu aut i poprawy bezpieczeństwa pieszych oraz przebudowa skrzyżowania z ulicą Dworcową, umożliwiającego stworzenie tam ciągu pieszego.

Najbardziej rewolucyjny jest trzeci wariant zakładający znaczące zwiększenie udziału przestrzeni dla pieszych i rowerzystów - zarówno na chodniku, jak i w pasie jezdni, oraz ograniczenie ruchu aut i możliwości przejazdu przez całą długość ulicy za wyjątkiem mieszkańców, dostawców i służb. Liczba miejsc postojowych zmalałby do 35, pojawiłyby się szykany na jezdni i wyniesione skrzyżowania.

Zdecydowaną przewagę zyskaliby piesi, więc wariant zakłada wprowadzenie dużej liczby zieleni i przestrzeni odpoczynku dla spacerowiczów na szerokich odcinkach chodnika oraz na "uwolnionych" od miejsc postojowych fragmentach jezdni - od ul. Ofiar Piaśnicy do ul. 3 Maja oraz na wysokości ul. Zygmunta Augusta.

Niewykluczone, że przeważy wariant, w którym ulica będzie przyjaźniejsza dla pieszych. Niewykluczone, że przeważy wariant, w którym ulica będzie przyjaźniejsza dla pieszych.

Konsultacje na temat Starowiejskiej: spotkania i ankieta



Spotkanie, na którym pokazano warianty odbyło się we wtorek w Infoboksie. Przybyło ok. 30 osób.

- Tyle samochodów, ile jest w Gdyni nie ma w żadnym innym mieście w Europie, a trochę miast zwiedziłem. Gdyni, w której mieszkam od 90 lat, nie mogą zawłaszczać kierowcy. To, co jest planowane na Starowiejskiej, to malutki kroczek w jedynym słusznym kierunku, choć nadal w każdym z prezentowanych wariantów dominują auta - opowiadał 92-letni mieszkaniec, który zebrał za swoje wystąpienie burzę oklasków.
Uczestników interesowały m.in. miejsca postojowe.

- Jest opcja modyfikacji liczby miejsc parkingowych, które zostaną zlikwidowane. Pamiętajmy, że miejsca postojowe będą generowały ruch. To, ile ich będzie, zdecyduje o charakterze ulicy. Im mniej będzie miejsc, tym więcej będzie przestrzeni dla pieszych, a ulica zyska charakter wielkomiejski - podkreślała Monika Arczyńska.
Gdy jeszcze przed spotkaniem okazało się, że wytyczne konserwatorskie nie pozwalają na Starowiejskiej na zrównanie na przeważającej długości nawierzchni brukowanej jezdni i chodnika, głos zabrali też społecznicy.

- Miejski Konserwator Zabytków trzyma się swoich wytycznych sprzed 10 lat i zakazuje zrównania poziomu chodników i jezdni. Są pieniądze na remont Starowiejskiej. Ale remont, który mało zmieni, będzie wywaleniem pieniędzy w błoto. Jeden poziom chodników i jezdni, z wtopionymi krawężnikami to z jednej strony niezamykanie obecnego podziału na jezdnię i chodnik, a drugiej strony otwarcie możliwości ewolucji naszej ulicy w perspektywie 10-20 lat - oburza się Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Miasto Wspólne.
- Przeszliśmy ulicę z konserwatorem w całości. Mamy informację, że jest możliwość negocjowania tej kwestii - odpowiada Łukasz Pancewicz.

Ostatecznie zdecyduje prezydent



Decyzja, który wariant zostanie przekazany prezydentowi Wojciechowi Szczurkowi do akceptacji, zapadnie w lipcu. Na razie do końca czerwca urzędnicy czekają na uwagi mieszkańców. 16 czerwca odpowiedzialni za konsultacje pracownicy Laboratorium Innowacji Społecznych będą czekali na mieszkańców przy ogrodzeniu 17. Liceum Ogólnokształcącego na wysokości ul. Ofiar Piaśnicy zobacz na mapie Gdyni w godz. od 10 do 15.

Będzie możliwość zadania pytań i wypełnienia formularza, który można znaleźć na stronie internetowej

Proponowane zmiany na Starowiejskiej w Gdyni: szczegóły

Miejsca

Opinie (234) 2 zablokowane

  • istnieje tez tzw wariant "duze Sz" (2)

    czyli pomnik wojtka idącego w stronę morza, na wzor chrystusa pana z rio de janeiro. w UM powstala tez wizualizacja takiego pomnika ktory mozna by widziec z kosmosu.

    • 39 3

    • Umówmy się, za samorządności pomników nigdy dość. Robić!

      • 8 1

    • Niezły pomysł. Ale ale odwróciłbym ten pomnik. d*pą do morza

      • 2 1

  • (1)

    Od paru lat co jakiś czas pojawia się 'dyskusja' na ten temat. Ile można marudzić o tej ulicy? Niech najwyżsi kupią w końcu beczkę farby i coś powstanie...

    • 27 0

    • Ja mam metr dziewięćdziesiąt osiem centymetrów wzrostu. Jest OK?
      Mogę decydować?

      • 2 1

  • Tylko 3 wariant (11)

    Nie można zaprzepaścić takiej okazji do zmiany wizerunku tej ulic. Jak zrobią remont to przez kolejne 20 lat nic nie zrobią.

    Ja mam już dosyć samochodów zasuwających po bruku i kopcących starych dieseli.

    • 21 35

    • A my mamy dosyć ciebie. Szach mat.

      • 8 6

    • Ulice są nie dla wizerunku. (2)

      Mają spełniać rolę ciągów komunikacyjnych dla pieszych oraz pojazdów. Jest handel to musi być możliwość dostawy, ale także odbioru towaru przez klientów. Trzeba pogodzić jedno i drugie, a nie eliminować jednych kosztem innych. Mówi się o dostawach, a co ma zrobić ktoś kto ma np odebrać z naprawy większy gabarytowo lub cięższy sprzęt? Jak ma dojechać starsza osoba, która musi dojechać do lekarza, nawet do krawca!

      • 15 6

      • Owszem, w centrach miast są dla wizerunku. Ciągi komunikacyjne to Morska, Śląska itp. (1)

        • 1 3

        • Dla Twojej informacji!

          Ciągiem komunikacyjnym jest również korytarz w budynku.
          ciąg komunikacyjny: « np. jako droga przejazdowa »
          arteria, arteria komunikacyjna, autostrada, droga, droga ekspresowa, gościniec, jezdnia, magistrala, obwodnica, przejazd, szeroka ulica, szlak, szlak komunikacyjny, szosa, ścieżka, tor, trakt, trasa, ulica,

          • 3 0

    • Jak się mieszka w centrum to nie mozna idiotycznie żądać likwidacji tam samochodów (6)

      jak pan ma dosyć samochodów to należy przenieść się w pobliże lasu z dala od miasta.Ja tez mieszkam na Starowiejskiej i takich bredni o wykluczeniu z centrum miasta aut nie opowiadam , bo kto mieszka w centrum musi liczyć się z utrudnieniami typu ruch uliczny , hałas, odgłosy nocne z lokali gastronomicznych itp.Nie można samolubnie wypowiadać się na powyższy temat kiedy ma się 70+ o co pana podejrzewam, bo tylko stare" zgrety" chcą ciszy w centrum miasta,ale życie samo ich wykluczy na rzecz ludzi rozumnych .

      • 8 7

      • Woowww - pojechales po bandzie...

        Masz racje z tymi "przyjemnosciami" mieszkania w centrum - cos za cos :) … ale z tym "starym zgredem" to nieladnie powiedziales :).

        • 5 1

      • Głupoty młodziaku opowiadasz (1)

        Mieszkanie w centrum musi być szkodliwe dla zdrowia?
        Hałas niszczy zdrowie jak nowotwór i trzeba wreszcie to sobie uzmysłowić.
        Hałas skraca życie!! Stały argument "jak ci się nie podoba to do lasu" jest tak absurdalny że aż trudno się do niego odnosić. Czy "centrum" jest dla ludzi, czy ludzie są dla "centrum"?
        Więc pomyśl młodziaku o swoim przyszłym życiu. Też będziesz kiedyś 70+, jeśli oczywiście dożyjesz tego wieku w tych spalinach i hałasie.

        • 6 1

        • Proszę o wymuszenie na służbach, aby egzekwowały przestrzeganie przepisów

          o stanie technicznym pojazdów mechanicznych. Są normy: składu spalin, poziomu hałasu układów wydechowych i tak dalej. Gwarantuję, że około 30 % pojazdów zostanie wyeliminowanych z ruchu.

          • 1 2

      • Mam 36 lat i mieszkam tu od urodzenia (1)

        Kiedyś nie było ani tylu samochodów ani tak nie kopciły.

        • 1 3

        • Dlaczego kłamiesz, że tak nie kopciły?

          • 3 2

      • Jak pan chce dużo samochodów, to należy się przenieść w pobliże obwodnicy

        • 3 2

  • Abrahama (4)

    A co dzieje się z planowaną przebudową fragmentu ul. Abrahama? Miały być ławki, miał być dizajn, miało być „mega” i co z tym?

    • 37 1

    • to samo co z innymi projektami z budżetu obywatelskieg, szczur blokuje kasę. (2)

      • 9 0

      • Nie blokuje, tylko tej kasy nie ma!!! Jak uda się coś sprzedać to zobaczymy! (1)

        • 11 0

        • jest juz 100 baniek z pewiku

          • 3 1

    • Właśnie wydane zostało pozwolenie na budowę i po wakacjach ruszają prace

      • 0 6

  • Może niech cała starowiejska wybrukuja. Jest taka firma, co pięknie ulozyla bruk na skwerze Kościuszki!!!! Polecam.:@

    • 12 2

  • Brzebudowa

    Trzeba usunąć bruk i wybudować TBS-y ! Trzeba postępować jak w Gdańsku, gdzie padła propozycja budowy TBS-ów w Parku Oliwskim.
    Jednak cykliczna zmiana władzy oczyszcza atmosferę i umysły.

    • 14 3

  • to już przekracza granice śmieszności
    to jest skandaliczne
    rok w rok miesiąc w miesiąc wielkie opowieści o starowiejskiej
    a tymczasem w biegu tej ulicy nawet są problemy z przejściami dla pieszych
    że o "cichej" kostce brukowej nie wspomnę
    jak rozumiem ze zdjęcia które nie wiem co ma znaczyć cały plan polega na postawianiu leżaków (ciekawe za czyje pieniądze kupionych) na tym bruku?
    dramatem trójmiasta są i zasiedzeni urzędnicy i dziennikarze

    • 34 3

  • Biorą się do tego jak pies do jeża :)

    • 12 1

  • Niech będzie jak w Gdańsku

    Zalejmy ja betonem i postawmy betonowy sarkofag

    • 16 3

  • Gdzie sens, gdzie logika?

    Centrum miasta, gdzie ma kwitnąć handel, gdzie decydujący się na zamieszkanie powinni liczyć się ze zwiększonym ruchem, hałasem i innymi niedogodnościami z tym związanymi, chcą zrobić strefę ciszy i spokoju. Natomiast w dzielnicach (Karwiny, Grabówek), tak zwanych sypialniach, gdzie ludzie liczyli na mniejszy zgiełk i spokój potrzebny do odpoczynku, będą budowali wiadukty i wprowadzali do ruchu dużo więcej pojazdów tworząc "przelotówki". Na Starowiejskiej nie da się jechać szybciej niż 30 km/godz. a w dzielnicach, gdzie można "objechać" i ominąć korki (Beniowskiego) nie potrzeba ograniczać prędkości, wyznaczać przejść dla pieszych . Tam niech szaleją i smrodzą. Mało tego, wcisnąć tam dodatkowo kilkuset mieszkańców i jeszcze więcej samochodowów. Brawo planistom miasta. Starowiejska - najważniejszy głos powinni mieć mieszkańcy oraz handlowcy tam pracujący, a nie ci którzy bywają tam okazjonalnie. W razie ograniczenia ruchu powinni zezwolić na przejazd taxi, aby ten co musi dojechać miał taką możliwość.

    • 30 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane