• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy warianty dla ulicy Starowiejskiej

Patryk Szczerba
6 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
W którą stronę pójdą zmiany na ul. Starowiejskiej? To okaże się w najbliższych tygodniach. W którą stronę pójdą zmiany na ul. Starowiejskiej? To okaże się w najbliższych tygodniach.

Gdynia po serii konsultacji proponuje trzy warianty zmian na ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Pierwszy zakłada jedynie remont nawierzchni i chodników, drugi stworzenie strefy współdzielonej, natomiast trzeci daje przewagę pieszym, nie wykluczając dojazdu mieszkańcom i dostawcom. Na kolejne opinie gdynian urzędnicy czekają do końca czerwca.



Przypomnijmy, że w ramach pierwszego etapu konsultacji dotyczących zmian na Starowiejskiej, odbyły się 3 warsztaty. W założeniu mieli w nich uczestniczyć mieszkańcy okolicy i innych części Gdyni oraz lokalni przedsiębiorcy, by wypracować kierunek zmian. Wzięło w nich udział 26 osób.

Równolegle swoje pomysły mogli zgłaszać wszyscy mieszkańcy. Ostatecznie wpłynęły 822 ankiety. To wszystko wraz z wytycznymi uzyskanymi z wydziałów Urzędu Miasta Gdyni i m.in. Zarządu Dróg i Zieleni oraz Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków pozwoliło na stworzenie trzech wariantywnych propozycji zmian na ul. Starowiejskiej, opracowanych przez zespół pod przewodnictwem architektów, doktorów: Moniki ArczyńskiejŁukasza Pancewicza.

Zmiany na ul. Starowiejskiej: trzy propozycje



Pierwsza propozycja zakłada zachowanie dotychczasowego układu przestrzennego ulicy i zasad organizacji ruchu, w tym możliwości przejazdu samochodem. Uporządkowany zostałby sposób parkowania, dopuszczający równoległy postój ok. 130 aut, które nadal mogłyby jeździć po Starowiejskiej nie szybciej niż 30 km/h. Takie samo ograniczenie obowiązuje obecnie.

To najprostszy wariant, bo wśród planowanych inwestycji jest jedynie remont nawierzchni, chodników, uporządkowanie zieleni, postawienie ławek i latarni, czyli elementy, które zostaną wykonane bez względu na wybraną opcję. Ma też honorować "historyczny styl" ulicy.

W drugiej opcji projektanci proponują współdzielenie przestrzeni ulicy przez pieszych, rowerzystów i kierowców. Piesi zyskaliby przestrzeń, ale przejazd byłby swobodny. Tyle, że zniknęłoby sporo miejsc do parkowania (zostałoby ok. 70), a ulica stałaby się "strefą zamieszkania". To oznacza, że dozwolona prędkość zmniejszyłaby się do 20 km/h, postój byłby możliwy jedynie w wyznaczonych miejscach, a piesi mogliby przechodzić przez ulicę w każdym miejscu i mieliby pierwszeństwo. Na chodnikach mogłyby się pojawić ławki, parklety, donice z roślinnością.

Wśród potrzebnych inwestycji konieczne byłoby wyniesienie skrzyżowań z ul. 3 Maja i ul. Władysława IV dla spowolnienia ruchu aut i poprawy bezpieczeństwa pieszych oraz przebudowa skrzyżowania z ulicą Dworcową, umożliwiającego stworzenie tam ciągu pieszego.

Najbardziej rewolucyjny jest trzeci wariant zakładający znaczące zwiększenie udziału przestrzeni dla pieszych i rowerzystów - zarówno na chodniku, jak i w pasie jezdni, oraz ograniczenie ruchu aut i możliwości przejazdu przez całą długość ulicy za wyjątkiem mieszkańców, dostawców i służb. Liczba miejsc postojowych zmalałby do 35, pojawiłyby się szykany na jezdni i wyniesione skrzyżowania.

Zdecydowaną przewagę zyskaliby piesi, więc wariant zakłada wprowadzenie dużej liczby zieleni i przestrzeni odpoczynku dla spacerowiczów na szerokich odcinkach chodnika oraz na "uwolnionych" od miejsc postojowych fragmentach jezdni - od ul. Ofiar Piaśnicy do ul. 3 Maja oraz na wysokości ul. Zygmunta Augusta.

Niewykluczone, że przeważy wariant, w którym ulica będzie przyjaźniejsza dla pieszych. Niewykluczone, że przeważy wariant, w którym ulica będzie przyjaźniejsza dla pieszych.

Konsultacje na temat Starowiejskiej: spotkania i ankieta



Spotkanie, na którym pokazano warianty odbyło się we wtorek w Infoboksie. Przybyło ok. 30 osób.

- Tyle samochodów, ile jest w Gdyni nie ma w żadnym innym mieście w Europie, a trochę miast zwiedziłem. Gdyni, w której mieszkam od 90 lat, nie mogą zawłaszczać kierowcy. To, co jest planowane na Starowiejskiej, to malutki kroczek w jedynym słusznym kierunku, choć nadal w każdym z prezentowanych wariantów dominują auta - opowiadał 92-letni mieszkaniec, który zebrał za swoje wystąpienie burzę oklasków.
Uczestników interesowały m.in. miejsca postojowe.

- Jest opcja modyfikacji liczby miejsc parkingowych, które zostaną zlikwidowane. Pamiętajmy, że miejsca postojowe będą generowały ruch. To, ile ich będzie, zdecyduje o charakterze ulicy. Im mniej będzie miejsc, tym więcej będzie przestrzeni dla pieszych, a ulica zyska charakter wielkomiejski - podkreślała Monika Arczyńska.
Gdy jeszcze przed spotkaniem okazało się, że wytyczne konserwatorskie nie pozwalają na Starowiejskiej na zrównanie na przeważającej długości nawierzchni brukowanej jezdni i chodnika, głos zabrali też społecznicy.

- Miejski Konserwator Zabytków trzyma się swoich wytycznych sprzed 10 lat i zakazuje zrównania poziomu chodników i jezdni. Są pieniądze na remont Starowiejskiej. Ale remont, który mało zmieni, będzie wywaleniem pieniędzy w błoto. Jeden poziom chodników i jezdni, z wtopionymi krawężnikami to z jednej strony niezamykanie obecnego podziału na jezdnię i chodnik, a drugiej strony otwarcie możliwości ewolucji naszej ulicy w perspektywie 10-20 lat - oburza się Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Miasto Wspólne.
- Przeszliśmy ulicę z konserwatorem w całości. Mamy informację, że jest możliwość negocjowania tej kwestii - odpowiada Łukasz Pancewicz.

Ostatecznie zdecyduje prezydent



Decyzja, który wariant zostanie przekazany prezydentowi Wojciechowi Szczurkowi do akceptacji, zapadnie w lipcu. Na razie do końca czerwca urzędnicy czekają na uwagi mieszkańców. 16 czerwca odpowiedzialni za konsultacje pracownicy Laboratorium Innowacji Społecznych będą czekali na mieszkańców przy ogrodzeniu 17. Liceum Ogólnokształcącego na wysokości ul. Ofiar Piaśnicy zobacz na mapie Gdyni w godz. od 10 do 15.

Będzie możliwość zadania pytań i wypełnienia formularza, który można znaleźć na stronie internetowej

Proponowane zmiany na Starowiejskiej w Gdyni: szczegóły

Miejsca

Opinie (234) 2 zablokowane

  • to po co mają ludzie się wypowiadać i głosować jak ostatecznie zdecyduje prezydent!

    to moze takie zwyczaje wprowadzimy tez przy wyborach niech ludzie głosują a potem o tym kto będzie prezydentem gdyni niech zdecyduje np jarosław

    jak ci się wojtek to podoba?

    tak wygląda właśnie twoje zarządzanie Gdynią

    • 20 2

  • decyzja

    decyzję muszą podjąć osoby odpowiedzialne za miasto. Wieczne pytanie mieszkańców nie ma sensu. Zawsze będą niezadowoleni. Jeżeli Starowiejska ma żyć konieczne jest maksymalne ograniczenie ruchu pojazdów. Ale w zamian konieczne jest również stworzenie możliwości parkowania niedaleko Starowiejskiej dla zmotoryzowanych. Może jakiś parking piętrowy?

    • 18 0

  • Wylacznie wariant pierwszy. To jest centrum miasta i jak komus cos nie odpowiada to moze sie wyniesc.

    Wszystkie inne wizje to jakies chore pomysly oderwanych od rzeczywistosci nawiedzonych tlukow.

    • 24 9

  • OdwaNy (1)

    Ooo ooo. Starowiejska. Zdecydowanie jedna wielka ścieżka rowerowa. Zresztą wszystkie ulice w śródmieściu zmienić na ścieżki. I ekologicznie i korków nie będzie i nagroda w uni za pomysł.

    • 13 3

    • Oh no

      Nie podpowiadaj bo jeszcze serio tak zrobia :)

      • 4 0

  • Starowiejska powinna być jednokierunkowa, aby uspokoić ruch. (4)

    • 9 5

    • A Ty tam jeździsz w dwóch kierunkach?

      • 12 0

    • Co brałeś?

      • 2 0

    • Swoją drogą przez 36 lat jak tam mieszkam, zdarzały się sytuacje gdzie ktoś jechał pod prąd. A że na Starowiejskiej jest Policja to parę razy byłem światkiem jak kierowca jadący pod prąd spotkał się z radiowozem :D

      • 0 0

    • Z tego

      Co wiem to Starowiejska jest ulica o ruchu kołowym jednokierunkowym

      • 1 0

  • :)

    Wariant 1 robic
    wariant 2 nie robic
    wariant 3 wydac tylko pieniądze dla znajomych firm nie liczac się z mieszkancami

    • 19 3

  • (3)

    Ograniczenie ruchu samochodow w najwiekszym stopniu.
    Tylko wtedy bedzie mialo to sens.
    Sorry, ale nikt nie ma ochoty spacerowac wsrod smrodu i halasu samochodow.

    • 11 10

    • Spacerować i podziwiać co?

      Zapytam się stanowczo. Gdynia to Gdynia, żadne to cudo. Starowiejska nie przyciąga niczym.

      • 13 2

    • nie pasuje ? to do lasu , cisza spokój

      • 5 6

    • i tak wszyscy idą na Bulwar albo Skwer i nie będą łazić po zapyziałej uliczce, jakmają

      more 500m dalej i pięke widoki!

      • 6 0

  • wzywam wszystkie partie opozycyjne do wystawienia kandydata na prezydenta Gdyni

    i odsunięcię tego impotenta inwestycyjnego i decyzyjnego!!!

    • 21 1

  • Druga świętojańska

    Starowiejska umrze tak jak świętojańska. Zamknijcie wszystkie ulicę w Gdyni. 90 latek gafa bzdury. Przez te jego 90 lat Starowiejska była taka jak jest a teraz nagle przeszkadza mu to. Przecież 50 czy 80 lat temu też był ruch pieszy i samochodowy. Na tej ulicy nie ma takiego ruchu pieszego aby ludzie musieli korzystać z jezdni aby przejść i aby trzeba było robić jakiś deptak.

    • 26 3

  • Ja chce saunę na środku starowiejskiej

    A ponad nią estakada dla rowerzystów na wysokości 3 piętra aby był ładny widoczek

    • 13 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane