• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy warianty dla ulicy Starowiejskiej

Patryk Szczerba
6 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
W którą stronę pójdą zmiany na ul. Starowiejskiej? To okaże się w najbliższych tygodniach. W którą stronę pójdą zmiany na ul. Starowiejskiej? To okaże się w najbliższych tygodniach.

Gdynia po serii konsultacji proponuje trzy warianty zmian na ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Pierwszy zakłada jedynie remont nawierzchni i chodników, drugi stworzenie strefy współdzielonej, natomiast trzeci daje przewagę pieszym, nie wykluczając dojazdu mieszkańcom i dostawcom. Na kolejne opinie gdynian urzędnicy czekają do końca czerwca.



Przypomnijmy, że w ramach pierwszego etapu konsultacji dotyczących zmian na Starowiejskiej, odbyły się 3 warsztaty. W założeniu mieli w nich uczestniczyć mieszkańcy okolicy i innych części Gdyni oraz lokalni przedsiębiorcy, by wypracować kierunek zmian. Wzięło w nich udział 26 osób.

Równolegle swoje pomysły mogli zgłaszać wszyscy mieszkańcy. Ostatecznie wpłynęły 822 ankiety. To wszystko wraz z wytycznymi uzyskanymi z wydziałów Urzędu Miasta Gdyni i m.in. Zarządu Dróg i Zieleni oraz Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków pozwoliło na stworzenie trzech wariantywnych propozycji zmian na ul. Starowiejskiej, opracowanych przez zespół pod przewodnictwem architektów, doktorów: Moniki ArczyńskiejŁukasza Pancewicza.

Zmiany na ul. Starowiejskiej: trzy propozycje



Pierwsza propozycja zakłada zachowanie dotychczasowego układu przestrzennego ulicy i zasad organizacji ruchu, w tym możliwości przejazdu samochodem. Uporządkowany zostałby sposób parkowania, dopuszczający równoległy postój ok. 130 aut, które nadal mogłyby jeździć po Starowiejskiej nie szybciej niż 30 km/h. Takie samo ograniczenie obowiązuje obecnie.

To najprostszy wariant, bo wśród planowanych inwestycji jest jedynie remont nawierzchni, chodników, uporządkowanie zieleni, postawienie ławek i latarni, czyli elementy, które zostaną wykonane bez względu na wybraną opcję. Ma też honorować "historyczny styl" ulicy.

W drugiej opcji projektanci proponują współdzielenie przestrzeni ulicy przez pieszych, rowerzystów i kierowców. Piesi zyskaliby przestrzeń, ale przejazd byłby swobodny. Tyle, że zniknęłoby sporo miejsc do parkowania (zostałoby ok. 70), a ulica stałaby się "strefą zamieszkania". To oznacza, że dozwolona prędkość zmniejszyłaby się do 20 km/h, postój byłby możliwy jedynie w wyznaczonych miejscach, a piesi mogliby przechodzić przez ulicę w każdym miejscu i mieliby pierwszeństwo. Na chodnikach mogłyby się pojawić ławki, parklety, donice z roślinnością.

Wśród potrzebnych inwestycji konieczne byłoby wyniesienie skrzyżowań z ul. 3 Maja i ul. Władysława IV dla spowolnienia ruchu aut i poprawy bezpieczeństwa pieszych oraz przebudowa skrzyżowania z ulicą Dworcową, umożliwiającego stworzenie tam ciągu pieszego.

Najbardziej rewolucyjny jest trzeci wariant zakładający znaczące zwiększenie udziału przestrzeni dla pieszych i rowerzystów - zarówno na chodniku, jak i w pasie jezdni, oraz ograniczenie ruchu aut i możliwości przejazdu przez całą długość ulicy za wyjątkiem mieszkańców, dostawców i służb. Liczba miejsc postojowych zmalałby do 35, pojawiłyby się szykany na jezdni i wyniesione skrzyżowania.

Zdecydowaną przewagę zyskaliby piesi, więc wariant zakłada wprowadzenie dużej liczby zieleni i przestrzeni odpoczynku dla spacerowiczów na szerokich odcinkach chodnika oraz na "uwolnionych" od miejsc postojowych fragmentach jezdni - od ul. Ofiar Piaśnicy do ul. 3 Maja oraz na wysokości ul. Zygmunta Augusta.

Niewykluczone, że przeważy wariant, w którym ulica będzie przyjaźniejsza dla pieszych. Niewykluczone, że przeważy wariant, w którym ulica będzie przyjaźniejsza dla pieszych.

Konsultacje na temat Starowiejskiej: spotkania i ankieta



Spotkanie, na którym pokazano warianty odbyło się we wtorek w Infoboksie. Przybyło ok. 30 osób.

- Tyle samochodów, ile jest w Gdyni nie ma w żadnym innym mieście w Europie, a trochę miast zwiedziłem. Gdyni, w której mieszkam od 90 lat, nie mogą zawłaszczać kierowcy. To, co jest planowane na Starowiejskiej, to malutki kroczek w jedynym słusznym kierunku, choć nadal w każdym z prezentowanych wariantów dominują auta - opowiadał 92-letni mieszkaniec, który zebrał za swoje wystąpienie burzę oklasków.
Uczestników interesowały m.in. miejsca postojowe.

- Jest opcja modyfikacji liczby miejsc parkingowych, które zostaną zlikwidowane. Pamiętajmy, że miejsca postojowe będą generowały ruch. To, ile ich będzie, zdecyduje o charakterze ulicy. Im mniej będzie miejsc, tym więcej będzie przestrzeni dla pieszych, a ulica zyska charakter wielkomiejski - podkreślała Monika Arczyńska.
Gdy jeszcze przed spotkaniem okazało się, że wytyczne konserwatorskie nie pozwalają na Starowiejskiej na zrównanie na przeważającej długości nawierzchni brukowanej jezdni i chodnika, głos zabrali też społecznicy.

- Miejski Konserwator Zabytków trzyma się swoich wytycznych sprzed 10 lat i zakazuje zrównania poziomu chodników i jezdni. Są pieniądze na remont Starowiejskiej. Ale remont, który mało zmieni, będzie wywaleniem pieniędzy w błoto. Jeden poziom chodników i jezdni, z wtopionymi krawężnikami to z jednej strony niezamykanie obecnego podziału na jezdnię i chodnik, a drugiej strony otwarcie możliwości ewolucji naszej ulicy w perspektywie 10-20 lat - oburza się Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Miasto Wspólne.
- Przeszliśmy ulicę z konserwatorem w całości. Mamy informację, że jest możliwość negocjowania tej kwestii - odpowiada Łukasz Pancewicz.

Ostatecznie zdecyduje prezydent



Decyzja, który wariant zostanie przekazany prezydentowi Wojciechowi Szczurkowi do akceptacji, zapadnie w lipcu. Na razie do końca czerwca urzędnicy czekają na uwagi mieszkańców. 16 czerwca odpowiedzialni za konsultacje pracownicy Laboratorium Innowacji Społecznych będą czekali na mieszkańców przy ogrodzeniu 17. Liceum Ogólnokształcącego na wysokości ul. Ofiar Piaśnicy zobacz na mapie Gdyni w godz. od 10 do 15.

Będzie możliwość zadania pytań i wypełnienia formularza, który można znaleźć na stronie internetowej

Proponowane zmiany na Starowiejskiej w Gdyni: szczegóły

Miejsca

Opinie (234) 2 zablokowane

  • Starowiejska

    Wywalić stamtąd rowery. Dla idiotów jeżdżących jak na wyścigu pozostawić okoliczne lasy. Polacy to dziwny Naród, zawsze działają przeciw sobie. A przepisy? A to to dla innych są. Za granicami tamci mają ułatwione zadanie, jakie obostrzenia wprowadzić wystarczy obserwować Polaków.

    • 15 4

  • o Gdyni już opowiadają dowcipy (1)

    co za obciach. Jeszcze większa beka niż z Radomia. Wstyd rodzinę zaprosić. Od 20 lat nic się nie zmieniło a jak już coś nowego to prywatny inwestor. Aaaaaaaaaaaaaaa kiedy w tym roku samolociki ?

    • 21 2

    • teraz będą żaglówki

      • 2 0

  • Kierowcy wypi...ać z miast. (9)

    zostawcie swoje rzęchy pod swoimi oborami w Żukowie. Z czym do ludzi?
    Dość już trucia ludzi, dość już wypadków, w których piesi giną jak\ rozdeptywane muchy, dość już hegemonii tłustych buraków w ich opasłych SUFFach z paliwem rolniczym.

    Kiedy przybywacie do miasta to skorzystajcie z komunkacji publicznej albo z roweru. Proste jak drut.

    • 10 27

    • tutaj niestety już nie potrafię pomóc (1)

      .

      • 4 0

      • Ja mógłbym pomóc.

        • 3 0

    • (1)

      Jeeeeezuuuuuu.....

      Przeraża mnie poziom frustracji u ludzi....

      • 4 0

      • U ludzi, czy u kierowców

        rowerów?

        • 0 0

    • Pora na hegemonię szczupłych, wysportowanych rowerzystów (1)

      Którzy wożą rowery PKM, SKM i autobusami - bo im ciężko.
      A wydzielają przy tym zapach konwalii.

      • 9 0

      • Racja, niby taki sportowiec, ścieżkę na Morskiej ma śliczną,

        a pcha się do trolejbusu i zabiera miejsce matce z wózkiem.
        Zakaz wprowadzania rowerów do komunikacji miejskiej!
        Poza tym, panowie rowerzyści! Macie pretensje do całego świata o ruch samochodowy w centrum, to może łaskawie zostawicie swoje 2 kólka niedaleko dworca lub przy Rivierze i do śródmieścia też pofatygujecie sie się na piechotę i nie rozjeżdżajcie i nie straszcie pieszych na chodnikach. Jesteście młodzi i zdrowi.

        • 8 0

    • Znaczy, wiesz

      Podobno w Gdyni jest duży odsetek posiadaczy samochodów. Jak skończysz szkołę i znajdziesz pracę, to też może będzie cię stać.

      • 3 0

    • To nie człek tylko zwykły cham to napisał

      Zanim prostaku siądziesz do pisania obraźliwych tekstów spójrz w lustro, a zobaczysz jakim jesteś burakiem - prostakiem właśnie ty

      • 4 0

    • Rower srower.

      Chodzi ci, jak rozumiem, o uczestników zawodów rowerowych którzy, jak w zeszłym roku, zastawili swoimi rzęchami całą Gdynię?
      Po zakończeniu zawodów na bocznych od 10 lutego uliczkach widać było jak pakują rowery do rzęchów. No, ale "promocja zdrowego stylu życia" i "brzuchaci mieszkańcy Gdyni muszą się dostosować, tego dnia nie korzystać z samochodów" bla bla bla.

      • 2 0

  • 3 warianty

    1 kubeł farby - 1milion pln
    2 kubły farby - 2miliony pln
    3 kubły farby - 3milony pln
    + wizualizacje - 4miliony pln

    • 17 0

  • Ankieta wyjasnia wszystko. I po co te spory, klotnie i szarpanie. Wiekszosc chce deptaku.

    Chcecie wsluchac sie w glosy ludzi - czytajcie ankiety ze zrozumieniem. 500, czy 1000 oddanych glosow to liczby, ktore juz wyraznie wskazuja na wybor opcji

    • 7 8

  • O, serialu brazylijskiego o renowacji Starowiejskiej odcinek 1208.

    Co 10 odcinków wizualizacje, pomysły, co 20 odcinków "konsultacje z mieszkańcami". Cały cykl powtarzany tak długo, aż zmęczeni gdynianie machną ręką i wtedy prezydent i wiceprezydent przeforsują to, co ma być przeforsowane. Potem parę przetargów z tak ustalonym terminem i warunkami, aby wygrał ten, co ma wygrać, a na koniec realizacja, pięciokrotne przesuwanie terminów i kilkakrotne podnoszenie kosztów "z przyczyn niezależnych od realizującego". Historia jak z tym grzmotem na Skwerze Kościuszki to klasyczna gdyńska "inwestycyjna" copypasta.

    • 16 1

  • Mieszkaniec ulicy Starowiejskiej (4)

    Jako mieszkaniec od 36 lat ulicy Starowiejskiej, jestem za wariantem nr 1, ewentualnie nr 2. Ulica wymaga pewnych działań, szczególności ograniczenia parkowania gdzie popadnie (tyczy się to też szkoły jazdy L-ka) oraz remontów chodników bo są co tu dużo mówić w opłakanym stanie. Opcja trzecia spowoduje, że zamiast hałasu samochodów w dzień, kiedy i tak mieszkańcy siedzą w pracy, pojawi się hałas imprezujących ludzi wieczorami i po nocach co nie jest na plus. Uważam że takie deptaki powinny być zorganizowane w pobliżu świętojańskiej lub skweru, gdzie jest więcej życia towarzyskiego.

    • 26 5

    • idioto hałas balchosmrodów ci nie przeszkadza ale ludzie tak (3)

      Spaliny trujące ci nie przeszkadzają ale ludzie tak!!

      • 1 9

      • (2)

        Ale czemu jesteś taki agresywny(-a) i od razu mnie wyzywasz od idiotów. Trochę kultury jeśli wiesz co to jest i rodzice mieli czas Cię tego nauczyć. W inny sposób nie potrafisz wyrazić tego że nie zgadzasz się z moją opinią ? Pokazuje to tylko Twój lub Twoją dojrzałość, a bardziej jej BRAK opanuj się człowieku.
        Ale odpowiadając na Twoje pytanie. Nie powiedziałem nic takiego, że smród samochodów mi nie przeszkadza, chyba nie czytałaś lub nie czytałeś ze zrozumieniem mojego wpisu. Jestem za jakimś ograniczeniem ale nie radykalnym. Przez wiele lat mieszkałem nad sklepem 24h i zaufaj mi, że nie jest to komfortowe jak o 3 w nocy słychać krzyki pianych ludzi i tłuczone butelki. Jeśli zamienimy Starowiejską w pełnoprawny deptak zaczną się pojawiać takie miejsca i takie sytuacje które występowały jak np był ten sklep. Nic nie mam przeciwko ludziom i sam lubię się bawić, ale bawić się trzeba umieć, a w naszym społeczeństwie taka umiejętność nie zawsze jest spotykana.

        • 7 0

        • Rodzice nie nauczyli go kultury. Piana na ustach, agresja w słowach i pogarda wobec innych. Oto obraz tego człowieka. Sporo takich frustratów w naszym kraju. Niestety.

          • 3 0

        • Strefa współdzielona dla tego typu ulicy jest prawdopodobnie optymalna.

          Wydzielić miejsca postojowe tak, aby zapewnić płynne dostawy towarów oraz umożliwić klientom odbiór np. naprawionego komputera, podwiezienia starszej osoby do lekarza. Pas ruchu z bardzo ograniczoną prędkoscią i reszta dla pieszych oraz ogródków. Ulica Starowiejska jest na tyle szeroka, aby spełnić te wymagania. Co do rowerzystów to spacer też Wam dobrze zrobi.

          • 0 0

  • Wariant 4 - zabetonować i ustawić parkometry na środku jezdni

    co 5 metrów - betonowe pomniki rowerzystów

    • 18 0

  • Szkoda mi tylko dorżniętego handlu w tym rejonie.

    Wówczas nawet po "fajki" trzeba będzie do Riwiery jechać. Kupującymi pozostaną bezrobotni, emeryci i rowerzyści.

    • 18 3

  • Przeniesmy caly handel i uslugi do Riviery (2)

    Potem zamykac dla ruchu mozna Morska, Slaska, Al. Zwyciestwa itd.

    • 20 1

    • I zrobic DDR z nich :)

      • 1 0

    • Zamknąć wszystko, niech nic nie będzie.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane