• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy warianty dla ulicy Starowiejskiej

Patryk Szczerba
6 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
W którą stronę pójdą zmiany na ul. Starowiejskiej? To okaże się w najbliższych tygodniach. W którą stronę pójdą zmiany na ul. Starowiejskiej? To okaże się w najbliższych tygodniach.

Gdynia po serii konsultacji proponuje trzy warianty zmian na ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Pierwszy zakłada jedynie remont nawierzchni i chodników, drugi stworzenie strefy współdzielonej, natomiast trzeci daje przewagę pieszym, nie wykluczając dojazdu mieszkańcom i dostawcom. Na kolejne opinie gdynian urzędnicy czekają do końca czerwca.



Przypomnijmy, że w ramach pierwszego etapu konsultacji dotyczących zmian na Starowiejskiej, odbyły się 3 warsztaty. W założeniu mieli w nich uczestniczyć mieszkańcy okolicy i innych części Gdyni oraz lokalni przedsiębiorcy, by wypracować kierunek zmian. Wzięło w nich udział 26 osób.

Równolegle swoje pomysły mogli zgłaszać wszyscy mieszkańcy. Ostatecznie wpłynęły 822 ankiety. To wszystko wraz z wytycznymi uzyskanymi z wydziałów Urzędu Miasta Gdyni i m.in. Zarządu Dróg i Zieleni oraz Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków pozwoliło na stworzenie trzech wariantywnych propozycji zmian na ul. Starowiejskiej, opracowanych przez zespół pod przewodnictwem architektów, doktorów: Moniki ArczyńskiejŁukasza Pancewicza.

Zmiany na ul. Starowiejskiej: trzy propozycje



Pierwsza propozycja zakłada zachowanie dotychczasowego układu przestrzennego ulicy i zasad organizacji ruchu, w tym możliwości przejazdu samochodem. Uporządkowany zostałby sposób parkowania, dopuszczający równoległy postój ok. 130 aut, które nadal mogłyby jeździć po Starowiejskiej nie szybciej niż 30 km/h. Takie samo ograniczenie obowiązuje obecnie.

To najprostszy wariant, bo wśród planowanych inwestycji jest jedynie remont nawierzchni, chodników, uporządkowanie zieleni, postawienie ławek i latarni, czyli elementy, które zostaną wykonane bez względu na wybraną opcję. Ma też honorować "historyczny styl" ulicy.

W drugiej opcji projektanci proponują współdzielenie przestrzeni ulicy przez pieszych, rowerzystów i kierowców. Piesi zyskaliby przestrzeń, ale przejazd byłby swobodny. Tyle, że zniknęłoby sporo miejsc do parkowania (zostałoby ok. 70), a ulica stałaby się "strefą zamieszkania". To oznacza, że dozwolona prędkość zmniejszyłaby się do 20 km/h, postój byłby możliwy jedynie w wyznaczonych miejscach, a piesi mogliby przechodzić przez ulicę w każdym miejscu i mieliby pierwszeństwo. Na chodnikach mogłyby się pojawić ławki, parklety, donice z roślinnością.

Wśród potrzebnych inwestycji konieczne byłoby wyniesienie skrzyżowań z ul. 3 Maja i ul. Władysława IV dla spowolnienia ruchu aut i poprawy bezpieczeństwa pieszych oraz przebudowa skrzyżowania z ulicą Dworcową, umożliwiającego stworzenie tam ciągu pieszego.

Najbardziej rewolucyjny jest trzeci wariant zakładający znaczące zwiększenie udziału przestrzeni dla pieszych i rowerzystów - zarówno na chodniku, jak i w pasie jezdni, oraz ograniczenie ruchu aut i możliwości przejazdu przez całą długość ulicy za wyjątkiem mieszkańców, dostawców i służb. Liczba miejsc postojowych zmalałby do 35, pojawiłyby się szykany na jezdni i wyniesione skrzyżowania.

Zdecydowaną przewagę zyskaliby piesi, więc wariant zakłada wprowadzenie dużej liczby zieleni i przestrzeni odpoczynku dla spacerowiczów na szerokich odcinkach chodnika oraz na "uwolnionych" od miejsc postojowych fragmentach jezdni - od ul. Ofiar Piaśnicy do ul. 3 Maja oraz na wysokości ul. Zygmunta Augusta.

Niewykluczone, że przeważy wariant, w którym ulica będzie przyjaźniejsza dla pieszych. Niewykluczone, że przeważy wariant, w którym ulica będzie przyjaźniejsza dla pieszych.

Konsultacje na temat Starowiejskiej: spotkania i ankieta



Spotkanie, na którym pokazano warianty odbyło się we wtorek w Infoboksie. Przybyło ok. 30 osób.

- Tyle samochodów, ile jest w Gdyni nie ma w żadnym innym mieście w Europie, a trochę miast zwiedziłem. Gdyni, w której mieszkam od 90 lat, nie mogą zawłaszczać kierowcy. To, co jest planowane na Starowiejskiej, to malutki kroczek w jedynym słusznym kierunku, choć nadal w każdym z prezentowanych wariantów dominują auta - opowiadał 92-letni mieszkaniec, który zebrał za swoje wystąpienie burzę oklasków.
Uczestników interesowały m.in. miejsca postojowe.

- Jest opcja modyfikacji liczby miejsc parkingowych, które zostaną zlikwidowane. Pamiętajmy, że miejsca postojowe będą generowały ruch. To, ile ich będzie, zdecyduje o charakterze ulicy. Im mniej będzie miejsc, tym więcej będzie przestrzeni dla pieszych, a ulica zyska charakter wielkomiejski - podkreślała Monika Arczyńska.
Gdy jeszcze przed spotkaniem okazało się, że wytyczne konserwatorskie nie pozwalają na Starowiejskiej na zrównanie na przeważającej długości nawierzchni brukowanej jezdni i chodnika, głos zabrali też społecznicy.

- Miejski Konserwator Zabytków trzyma się swoich wytycznych sprzed 10 lat i zakazuje zrównania poziomu chodników i jezdni. Są pieniądze na remont Starowiejskiej. Ale remont, który mało zmieni, będzie wywaleniem pieniędzy w błoto. Jeden poziom chodników i jezdni, z wtopionymi krawężnikami to z jednej strony niezamykanie obecnego podziału na jezdnię i chodnik, a drugiej strony otwarcie możliwości ewolucji naszej ulicy w perspektywie 10-20 lat - oburza się Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Miasto Wspólne.
- Przeszliśmy ulicę z konserwatorem w całości. Mamy informację, że jest możliwość negocjowania tej kwestii - odpowiada Łukasz Pancewicz.

Ostatecznie zdecyduje prezydent



Decyzja, który wariant zostanie przekazany prezydentowi Wojciechowi Szczurkowi do akceptacji, zapadnie w lipcu. Na razie do końca czerwca urzędnicy czekają na uwagi mieszkańców. 16 czerwca odpowiedzialni za konsultacje pracownicy Laboratorium Innowacji Społecznych będą czekali na mieszkańców przy ogrodzeniu 17. Liceum Ogólnokształcącego na wysokości ul. Ofiar Piaśnicy zobacz na mapie Gdyni w godz. od 10 do 15.

Będzie możliwość zadania pytań i wypełnienia formularza, który można znaleźć na stronie internetowej

Proponowane zmiany na Starowiejskiej w Gdyni: szczegóły

Miejsca

Opinie (234) 2 zablokowane

  • tylko wariant pierwszy (3)

    nie będzie mi żaden błazen w obcisłych majteczkach układał życia gdzie mam chodzić a gdzie mam jeździć

    • 17 7

    • a ty mnie idioto niebedziesz zatruwał spalinami i moich dzieci bydlaku (2)

      • 3 7

      • Jedź w Bieszczady - proste.

        • 6 1

      • Wyjedz na wies, nie ma przymusu mieszkania w miescie - idioto i bydlaku.

        • 5 2

  • Starowiejska dla leżaków!

    Wysypać piasek, posadzić palmy a na skrzyżowaniu z "władka" fontanna i pomnik szczura

    • 16 1

  • wybór wariantu to już na wejściu rozstrzygnięta kwestia

    Gdynia to bogate miasto, więc wygra(ł) najdroższy projekt

    • 6 0

  • Najbardziej rewolucyjny jest trzeci " To zadna rewolucja to standard zachodnio europejskich miast!

    My cały czas gonimy europe i bardzo wolno nam to idzie, przejścia naziemne naziemne jak najwieksze ułatwienia dla pieszych i rowerzystów to standard wszystkich miast europejskich ,Priorytetowa komunikacja miejska!!
    Kto nie jedzie zagranice moze to choćby potwierdzic sobie w interenecie na blogach firmowych emigrantów z Polski!!jest wiele reportaży pokazujących ruch w miastach zachodnich.

    • 6 5

  • ale po co?

    ja proponujęwariant nr 4:
    zostawić układ jezdni i chodnika jak jest, wymienić tę paskudną i hałaśliwą kostkę brukową i zrobić kilka miejsc parkingowych więcej. parkowanie skośne, a nie równoległe do jezdni.

    • 16 3

  • Jak zwykle myśl jednotorowa (1)

    Oczywiście deptak jest spoko, samochody są be, a cały świat idzie w rowery. klasyczna śpiewka.

    Deptak nie jest złym pomysłem. Fajnie wyglądają stoliki przed knajpami, natomiast ktoś kto stwierdził że to podwyższy wartośc lokali chyba nigdy nie mieszkał w takimrejonie turystycznym jak np gdańska starówka. Głośno i syfiaście (kultura turystów nie powala). Gadka o sklepac też tylko połowicznie poprawna.

    Tu tylko mowa o ograniczaniu ilości miejsc parkingowych i możliwości przejazdu. to drugie popieram - jest władysława i niech ta ulica zostanie "transportową", starowiejska może spokojnie zostać zamknięta. Tylko to powinna być połowa inwestycji. Nikt nie pomyślał o mieszkańcach którzy też chcieli by mieć możliwość zostawienia swoich samochodów w okolicy domu, o właścicielach lokali którzy po dowiezieniu towarów również nie mogą pozwolić na odstawienie samochodu kilka km dalej ani o ich klientack którzy bez możłiwości podjechania gdzieś bliżej... pojadą do centum handlowego. zabranie miejsc parkingowych na jednej ulicy musi łączyć się z utworzeniem miejsc parkingowych w okolicy w innym miejscu. Inaczej to jest krok mówiący o tym ze miasto ma w czterech literach mieszkańców i ich interes, a idzie w kierunku turystów. nie tędy droga

    • 14 2

    • Nikt nie bedzie zima jezdzil rowerem.To nie Holandia z plaskim uksztaltowaniem terenu i lekko zima.Drogowcy nie potrafia odsniezyc drog na czas a co dopiero sciezki rowerowe.Znowu posypia tonami soli i po sezonie wszystko jest zlomem.Niech Szczurek przestanie budowac w centrum te moochy,paskudne wiezowce,gdzie wpycha do centrum dzisiatki tysiecy mieszkancow a chce zamykac drogi.Brak logiki.Liczy sie kasa i lapowy od deweloperow.Mam nadzieje,ze CBA dobierze sie do skory cwaniaczkowi po tych wyborach.

      • 3 1

  • Zastanawiające jest to że media lokalne biorą udział w tej żenującej chucpie w wykonaniu siwego gnoja, nie wstyd wam szczerbo? Trójmiasto. Pl?

    • 9 1

  • Szczyt głupoty to te leżaki na środku ulicy zwanej kocimi łbami.

    Nikt nie chciałby odpoczywać w takich warunkach.

    • 17 0

  • Taaa, zamknijcie całkowicie ulicę dla aut i otwórzcie ją dla brodatych hipsterów

    Brawo.

    Akurat Starowiejska NIGDY nie powinna być zamknięta dla samochodów.

    • 14 1

  • Starowiejska to generalnie brzydka i ciemna ulica

    na prawie całej długości. Jedynie zabytkowa kostka dodaje jej uroku, gdyby nie ona to zupełnie nie miała by klimatu. Jeśli w planie jest wyremontowanie nawierzchni, wstawienie ławek i wyeliminowanie samochodów to ta ulica i tak nie odżyje :) Będzie pusta. Jest dość daleko od skweru, bulwaru i plaży, gdzie trafiają turyści, więc oni przypadkowo na starowiejską nie trafią. Ta ulica nawet po takim remoncie nie odżyje, a jak wyeliminowany zostanie ruch aut to zakończy się to totalną klapą - ulica będzie świecić pustkami, pojawią się może 2-3 nowe lokale, a inne sklepy będą miały problem.

    Generalnie pozostałe plany oprócz nr 1 są do d....

    • 17 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane