• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy warianty dla ulicy Starowiejskiej

Patryk Szczerba
6 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
W którą stronę pójdą zmiany na ul. Starowiejskiej? To okaże się w najbliższych tygodniach. W którą stronę pójdą zmiany na ul. Starowiejskiej? To okaże się w najbliższych tygodniach.

Gdynia po serii konsultacji proponuje trzy warianty zmian na ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Pierwszy zakłada jedynie remont nawierzchni i chodników, drugi stworzenie strefy współdzielonej, natomiast trzeci daje przewagę pieszym, nie wykluczając dojazdu mieszkańcom i dostawcom. Na kolejne opinie gdynian urzędnicy czekają do końca czerwca.



Przypomnijmy, że w ramach pierwszego etapu konsultacji dotyczących zmian na Starowiejskiej, odbyły się 3 warsztaty. W założeniu mieli w nich uczestniczyć mieszkańcy okolicy i innych części Gdyni oraz lokalni przedsiębiorcy, by wypracować kierunek zmian. Wzięło w nich udział 26 osób.

Równolegle swoje pomysły mogli zgłaszać wszyscy mieszkańcy. Ostatecznie wpłynęły 822 ankiety. To wszystko wraz z wytycznymi uzyskanymi z wydziałów Urzędu Miasta Gdyni i m.in. Zarządu Dróg i Zieleni oraz Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków pozwoliło na stworzenie trzech wariantywnych propozycji zmian na ul. Starowiejskiej, opracowanych przez zespół pod przewodnictwem architektów, doktorów: Moniki ArczyńskiejŁukasza Pancewicza.

Zmiany na ul. Starowiejskiej: trzy propozycje



Pierwsza propozycja zakłada zachowanie dotychczasowego układu przestrzennego ulicy i zasad organizacji ruchu, w tym możliwości przejazdu samochodem. Uporządkowany zostałby sposób parkowania, dopuszczający równoległy postój ok. 130 aut, które nadal mogłyby jeździć po Starowiejskiej nie szybciej niż 30 km/h. Takie samo ograniczenie obowiązuje obecnie.

To najprostszy wariant, bo wśród planowanych inwestycji jest jedynie remont nawierzchni, chodników, uporządkowanie zieleni, postawienie ławek i latarni, czyli elementy, które zostaną wykonane bez względu na wybraną opcję. Ma też honorować "historyczny styl" ulicy.

W drugiej opcji projektanci proponują współdzielenie przestrzeni ulicy przez pieszych, rowerzystów i kierowców. Piesi zyskaliby przestrzeń, ale przejazd byłby swobodny. Tyle, że zniknęłoby sporo miejsc do parkowania (zostałoby ok. 70), a ulica stałaby się "strefą zamieszkania". To oznacza, że dozwolona prędkość zmniejszyłaby się do 20 km/h, postój byłby możliwy jedynie w wyznaczonych miejscach, a piesi mogliby przechodzić przez ulicę w każdym miejscu i mieliby pierwszeństwo. Na chodnikach mogłyby się pojawić ławki, parklety, donice z roślinnością.

Wśród potrzebnych inwestycji konieczne byłoby wyniesienie skrzyżowań z ul. 3 Maja i ul. Władysława IV dla spowolnienia ruchu aut i poprawy bezpieczeństwa pieszych oraz przebudowa skrzyżowania z ulicą Dworcową, umożliwiającego stworzenie tam ciągu pieszego.

Najbardziej rewolucyjny jest trzeci wariant zakładający znaczące zwiększenie udziału przestrzeni dla pieszych i rowerzystów - zarówno na chodniku, jak i w pasie jezdni, oraz ograniczenie ruchu aut i możliwości przejazdu przez całą długość ulicy za wyjątkiem mieszkańców, dostawców i służb. Liczba miejsc postojowych zmalałby do 35, pojawiłyby się szykany na jezdni i wyniesione skrzyżowania.

Zdecydowaną przewagę zyskaliby piesi, więc wariant zakłada wprowadzenie dużej liczby zieleni i przestrzeni odpoczynku dla spacerowiczów na szerokich odcinkach chodnika oraz na "uwolnionych" od miejsc postojowych fragmentach jezdni - od ul. Ofiar Piaśnicy do ul. 3 Maja oraz na wysokości ul. Zygmunta Augusta.

Niewykluczone, że przeważy wariant, w którym ulica będzie przyjaźniejsza dla pieszych. Niewykluczone, że przeważy wariant, w którym ulica będzie przyjaźniejsza dla pieszych.

Konsultacje na temat Starowiejskiej: spotkania i ankieta



Spotkanie, na którym pokazano warianty odbyło się we wtorek w Infoboksie. Przybyło ok. 30 osób.

- Tyle samochodów, ile jest w Gdyni nie ma w żadnym innym mieście w Europie, a trochę miast zwiedziłem. Gdyni, w której mieszkam od 90 lat, nie mogą zawłaszczać kierowcy. To, co jest planowane na Starowiejskiej, to malutki kroczek w jedynym słusznym kierunku, choć nadal w każdym z prezentowanych wariantów dominują auta - opowiadał 92-letni mieszkaniec, który zebrał za swoje wystąpienie burzę oklasków.
Uczestników interesowały m.in. miejsca postojowe.

- Jest opcja modyfikacji liczby miejsc parkingowych, które zostaną zlikwidowane. Pamiętajmy, że miejsca postojowe będą generowały ruch. To, ile ich będzie, zdecyduje o charakterze ulicy. Im mniej będzie miejsc, tym więcej będzie przestrzeni dla pieszych, a ulica zyska charakter wielkomiejski - podkreślała Monika Arczyńska.
Gdy jeszcze przed spotkaniem okazało się, że wytyczne konserwatorskie nie pozwalają na Starowiejskiej na zrównanie na przeważającej długości nawierzchni brukowanej jezdni i chodnika, głos zabrali też społecznicy.

- Miejski Konserwator Zabytków trzyma się swoich wytycznych sprzed 10 lat i zakazuje zrównania poziomu chodników i jezdni. Są pieniądze na remont Starowiejskiej. Ale remont, który mało zmieni, będzie wywaleniem pieniędzy w błoto. Jeden poziom chodników i jezdni, z wtopionymi krawężnikami to z jednej strony niezamykanie obecnego podziału na jezdnię i chodnik, a drugiej strony otwarcie możliwości ewolucji naszej ulicy w perspektywie 10-20 lat - oburza się Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Miasto Wspólne.
- Przeszliśmy ulicę z konserwatorem w całości. Mamy informację, że jest możliwość negocjowania tej kwestii - odpowiada Łukasz Pancewicz.

Ostatecznie zdecyduje prezydent



Decyzja, który wariant zostanie przekazany prezydentowi Wojciechowi Szczurkowi do akceptacji, zapadnie w lipcu. Na razie do końca czerwca urzędnicy czekają na uwagi mieszkańców. 16 czerwca odpowiedzialni za konsultacje pracownicy Laboratorium Innowacji Społecznych będą czekali na mieszkańców przy ogrodzeniu 17. Liceum Ogólnokształcącego na wysokości ul. Ofiar Piaśnicy zobacz na mapie Gdyni w godz. od 10 do 15.

Będzie możliwość zadania pytań i wypełnienia formularza, który można znaleźć na stronie internetowej

Proponowane zmiany na Starowiejskiej w Gdyni: szczegóły

Miejsca

Opinie (234) 2 zablokowane

  • Czwarta propozycja

    Żeby było tak jak było.

    • 5 1

  • Po pierwsze: parkingi dla mieszkańców i gości.

    Trzymajmy się autorskiego, przedwojennego projektu Gdyni, sprawdził się. Po co psuć dobre. Pomyślcie lepiej gdzie i jak przygotować miejsca parkingowe. Od tego jesteście.

    • 7 0

  • Gdynia

    Miasto z farby i pedzla.

    • 10 0

  • 92 letni mieszkaniec (3)

    " Tyle samochodów, ile jest w Gdyni nie ma w żadnym innym mieście w Europie, a trochę miast zwiedziłem".
    Nie chcę pana obrażać, ale albo pan niewiele zwiedził albo było to wiele lat temu. Pozdrawiam.

    • 14 3

    • Opowiada pan brednie z tymi samochodami w Gdyni

      Tendencja jest niestety wzrostowa czy nam się to podoba czy nie.Tylko poprzez sensowne umieszczenie w centrum wielopoziomowych parkingów rozwiąże ten problem.Pan prezydent jest daleki od zainteresowania tym tematem jako, że jego nie dotyczy!!!!!!!!!!!
      Na Wiczlinie wszak miejsc parkingowych mnogo.
      Może zamiast czczego gadania należy pilnie przystąpić do budowy parkingów przy wszystkich przystankach SKM co z całą pewnością zmniejszy ilość aut w centrum ,ale jak na razie karnawał trwa więc wydajemy kasę na wątpliwej wartości artystycznej pomniki , fontanny itp uciechy ,bo co nam tam obywatel wszak Urząd się sam wyżywi /oby się nie przeliczył czego mu serdecznie życzę/.

      • 8 0

    • Odwiedził Amsterdam, Kopenhagę, Sztokholm - miasta z których warto brać przykład. (1)

      • 0 6

      • a gdzie reszta? Tylko 3 miasta znajdują się w Europie?

        • 5 2

  • Wariant IV

    Zacząć od odszczurzania ulicy.

    • 4 1

  • ????

    a bruk na 10 Lutego???, to dopiero jest bzdura, pojazdy na pewno nie jeżdżą tu 30 km/h, może czas z tym coś zrobić????

    • 6 1

  • Wystawią leżaki i już aranżacja...

    ludzie weźcie się ogarnijcie, jakieś konkretne działania. Przecież Gdynia się zapada sama w sobie i jeszcze takie głupie pomysły... Starowiejska deptakiem... tjaa. Kompletny nonsens nawiedzonych architektów?

    • 6 0

  • Żenada

    Ja proponuję 3 wariant.Na Starowiejskiej już jest masa pustych lokali,które czekają na najemcę.3 wariant sprawi,że Starowiejska opustoszeje całkiem.Jak był kawałek parku to postawili bezużyteczne i brzydkie centrum Kwiatkowskiego gdzie pies z kulawą nogą nie zagląda. A tetaz na Statowiejskiej strefa z leżaczkami,no tak piękna jest ta ulica,że zamieszkam na tym leżaku.Gdynia niestety coraz mniej ma do zaoferowania mieszkańcom oraz turystom.Piękne miasto a w ciągu paru lat zostało zniszczone.I jak widać po projektach proces trwa.Kwintesencją jak dla mnie jest Lidl na Świętojańskiej.

    • 7 0

  • a Rowerzyści ?? (1)

    Zróbcie coś dla Nas Rowerzystów w końcu !!

    • 0 9

    • A co na buty was nie stać? Jeśli kierowcy mają chodzić na piechotę to dlaczego nie wy?

      • 2 0

  • Tunele dla aut (2)

    Pod Starowiejską na 3 Maja i Władysława. Te ulice niszczą klimat Starowiejskiej

    • 3 3

    • Niszczą co?

      • 0 0

    • Tunele dla aut

      pod całym śródmieściem od dworca do Wzgórza, piesi horyzontalnie
      "Miasta są dla ludzi nie dla słoni" Jan Gehl

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane