- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (258 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (160 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (23 opinie)
- 5 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (163 opinie)
- 6 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (106 opinii)
Gdyńskie serce Tristara już gotowe. Czekamy na pozostałe części organizmu
Zakończyła się budowa gdyńskiego centrum zarządzania i sterowania ruchem w ramach systemu Tristar. Na razie zbiera ono dane z szesnastu miejskich skrzyżowań. Wciąż jednak trwa kalibracja systemu i szkolenie operatorów, którzy będą w przyszłości kierowali ruchem na gdyńskich ulicach.
- To centrum jest sercem, ale trzeba jeszcze rozbudowywać pozostałe części organizmu, by Tristar mógł w pełni w Gdyni funkcjonować. Są to m.in. fotorejestratory, czujniki, kolejne kilometry światłowodów konieczne do tego, aby do systemu włączyć następne skrzyżowania - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Razem 140 skrzyżowań
W całym Trójmieście do Tristara podpiętych będzie ponad 140 skrzyżowań. Dzięki danym zbieranym poprzez zainstalowane na nich pętle i stacje pomiarowe, jazda po Gdańsku, gdzie funkcjonuje podobne centrum, Gdyni i Sopocie ma być łatwiejsza. Wszystko dzięki inteligentnej, czyli automatycznie dostosowującej się do natężenia ruchu, sygnalizacji świetlnej.
- Całość obsługuje serwerownia. Na razie wybudowano 11 km kanalizacji teletechnicznej wraz ze światłowodami. Informacje z gdyńskich ulic trafiają do komputerów w centrum w formie obrazu, ale także wykresów i zbiorczych danych. W planach jest m.in. instalacja systemu kierowania transportem zbiorowym, komputerów pokładowych w autobusach oraz urządzeń, tablic informacyjnych czy stacji pogodowych - wyjaśnia Jan Goliński z firmy Qumak, która realizuje inwestycję.
Ci, którzy spodziewają się natychmiastowej poprawy przepustowości skrzyżowań, będą jednak zawiedzeni. System wciąż jest bowiem w fazie kalibracji, choć już w części udrażnia ruch w Gdyni i w Gdańsku. Inżynierowie ruchu twierdzą, że dzięki zebranym do tej pory danym korki zmniejszyły się o ok. 3 proc.
Wyraźna poprawa dopiero za rok
Urzędnicy zapowiadają, że wyraźną poprawę będzie można odczuć dopiero, gdy całość zacznie działać, czyli w połowie 2014 roku.
- Na razie uczymy się wciąż nowego systemu, poprawiamy niedociągnięcia związane ze złym zaprogramowaniem pętli na skrzyżowaniach. Optymalizacja trochę potrwa, podobnie jak szkolenie operatorów. Chcemy, by w centrum pracowało cztery, pięć osób na stałe, w tym dwójka tylko dla obsługi komunikacji miejskiej. Będą obecni w godzinach 6-20. Zobaczymy, czy to wystarczy - wyjaśnia Jacek Oskarbski, kierownik Działu Inżynierii Transportu Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni.
Co więcej, nie należy się spodziewać, że zielone światło będzie wydłużane tylko na jednym skrzyżowaniu bez całego oglądu sytuacji drogowej.
- Do tego potrzebne są procedury. Wiadomo, że pierwszeństwo mają mieć pojazdy komunikacji miejskiej, ale sterujący ruchem muszą tak wykonywać swoje obowiązki, by odkorkowaniem jednego skrzyżowania, nie zablokować innego - tłumaczy Oskarbski.
Kolejne etapy prac obejmą Sopot oraz pozostałe najważniejsze drogi w Gdańsku, takie jak Trasa W-Z i Gdyni, w tym ul. Wielkopolską i Morską. W ich ramach pojawi się oprócz urządzeń dedykowanych pojazdom komunikacji miejskiej m.in. ponad 30 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle i ponad 20 fotoradarów, a także kilkanaście tablic informujących kierowców o zmiennych warunkach pogodowych.
Koniec prac i pełne uruchomienie systemu zaplanowano na połowę 2014 roku.
Czytaj też: Centrum dowodzenia ruchem Tristar w Gdańsku
Jazda ulicami Gdyni po inauguracji systemu. Film nakręcony na początku 2013 roku.
Sala operatorska systemu Tristar w Gdańsku Wrzeszczu. Obsługuje - oprócz Gdańska - także Sopot.
Opinie (118) 3 zablokowane
-
2013-05-28 21:38
Halo
Zamiast tristara gdyńskiego powinni zbudować na Świętojańskiej tablice elektroniczne jak w Gdańsku albo w Warszawie. Wiadomo wtedy, czy autobus się spóźnia.
Na Świętojańskiej prawie wszystko jeździ bez rozkładu.- 9 1
-
2013-05-28 21:39
szacun dla tristara
zmniejszenie korków w Gdyni o 3 %, toż to sukces nie bywały ciekawe ,ile wynosi błąd pomiaru ,oby tak dalej
pozdrowienia dla stojących jak co roku na remontowanej estakadzie- 16 2
-
2013-05-28 21:40
Jak to jest, że mi się autobus S spóźnia??? (4)
Ponoć Tristar w Gdyni miał poprawić sytuację. autobus S mi się notorycznie spóźnia.
- 11 0
-
2013-05-28 21:42
masz infobox więc nie marudź
- 10 0
-
2013-05-28 21:51
Stoi pewnie w korku w Orłowie. (1)
- 1 2
-
2013-05-28 21:57
ale tristar miał uzdrowić sytuację
- 1 0
-
2013-05-28 22:02
w ZKM nie panują nad sytuacją
- 3 0
-
2013-05-28 21:42
Tristar w Gdyni to porażka
Nikt nie panuje nad sytuacją.
- 12 2
-
2013-05-28 21:48
Lubię Gdańsk
:)
- 12 1
-
2013-05-28 21:48
a ja zauważyłem
Jeżdżę od dawna od centrum do oliwy i tak codziennie. Od jakiegoś czasu dużo częściej udaje mi się nie łamiąc (zbyt mocno :) ) przepisów przejechać całą trasę bez zatrzymania. Niestety często "szybcy" kierowcy pędzą 100 do świateł i tam niestety czerwone i oni stają i ja za nimi też. Drażnią mnie też matołki co to dozwoloną lewym pasem jadą i myślą, że są królami szos. Bo za kierownicą to głównie głową trzeba pracować,a nie nogą.
- 11 2
-
2013-05-28 21:51
W Gdańsku mają lepszą komunikację tristarową (1)
Im rośnie ilość pasażerów natomiast ceny biletów są niskie. Czemu w Gdyni nie ma takiej polityki???
- 6 1
-
2013-05-28 22:37
bo w Gdyni jest mentalność chłopska -każdy musi mieć swoją furmanke
no i nie ma tramwajów
- 3 0
-
2013-05-28 21:52
ile q...a 3%
z tego co pamietam mówiono o kilkunastu procentach !!!
Wałek panowie znowu chca nas wydoić z $- 13 1
-
2013-05-28 21:56
Czy pozostałą częścią organizmu ma być tupet?
Tristar w Gdyni nie zda egzaminu.
- 10 0
-
2013-05-28 21:57
za tyle kasy i nic kompletnie nic nie zmieniło:/
bravo ale ktos na tym niezle zarobil
- 8 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.