- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (258 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (160 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (23 opinie)
- 5 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (163 opinie)
- 6 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (106 opinii)
Gdyńskie serce Tristara już gotowe. Czekamy na pozostałe części organizmu
Zakończyła się budowa gdyńskiego centrum zarządzania i sterowania ruchem w ramach systemu Tristar. Na razie zbiera ono dane z szesnastu miejskich skrzyżowań. Wciąż jednak trwa kalibracja systemu i szkolenie operatorów, którzy będą w przyszłości kierowali ruchem na gdyńskich ulicach.
- To centrum jest sercem, ale trzeba jeszcze rozbudowywać pozostałe części organizmu, by Tristar mógł w pełni w Gdyni funkcjonować. Są to m.in. fotorejestratory, czujniki, kolejne kilometry światłowodów konieczne do tego, aby do systemu włączyć następne skrzyżowania - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Razem 140 skrzyżowań
W całym Trójmieście do Tristara podpiętych będzie ponad 140 skrzyżowań. Dzięki danym zbieranym poprzez zainstalowane na nich pętle i stacje pomiarowe, jazda po Gdańsku, gdzie funkcjonuje podobne centrum, Gdyni i Sopocie ma być łatwiejsza. Wszystko dzięki inteligentnej, czyli automatycznie dostosowującej się do natężenia ruchu, sygnalizacji świetlnej.
- Całość obsługuje serwerownia. Na razie wybudowano 11 km kanalizacji teletechnicznej wraz ze światłowodami. Informacje z gdyńskich ulic trafiają do komputerów w centrum w formie obrazu, ale także wykresów i zbiorczych danych. W planach jest m.in. instalacja systemu kierowania transportem zbiorowym, komputerów pokładowych w autobusach oraz urządzeń, tablic informacyjnych czy stacji pogodowych - wyjaśnia Jan Goliński z firmy Qumak, która realizuje inwestycję.
Ci, którzy spodziewają się natychmiastowej poprawy przepustowości skrzyżowań, będą jednak zawiedzeni. System wciąż jest bowiem w fazie kalibracji, choć już w części udrażnia ruch w Gdyni i w Gdańsku. Inżynierowie ruchu twierdzą, że dzięki zebranym do tej pory danym korki zmniejszyły się o ok. 3 proc.
Wyraźna poprawa dopiero za rok
Urzędnicy zapowiadają, że wyraźną poprawę będzie można odczuć dopiero, gdy całość zacznie działać, czyli w połowie 2014 roku.
- Na razie uczymy się wciąż nowego systemu, poprawiamy niedociągnięcia związane ze złym zaprogramowaniem pętli na skrzyżowaniach. Optymalizacja trochę potrwa, podobnie jak szkolenie operatorów. Chcemy, by w centrum pracowało cztery, pięć osób na stałe, w tym dwójka tylko dla obsługi komunikacji miejskiej. Będą obecni w godzinach 6-20. Zobaczymy, czy to wystarczy - wyjaśnia Jacek Oskarbski, kierownik Działu Inżynierii Transportu Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni.
Co więcej, nie należy się spodziewać, że zielone światło będzie wydłużane tylko na jednym skrzyżowaniu bez całego oglądu sytuacji drogowej.
- Do tego potrzebne są procedury. Wiadomo, że pierwszeństwo mają mieć pojazdy komunikacji miejskiej, ale sterujący ruchem muszą tak wykonywać swoje obowiązki, by odkorkowaniem jednego skrzyżowania, nie zablokować innego - tłumaczy Oskarbski.
Kolejne etapy prac obejmą Sopot oraz pozostałe najważniejsze drogi w Gdańsku, takie jak Trasa W-Z i Gdyni, w tym ul. Wielkopolską i Morską. W ich ramach pojawi się oprócz urządzeń dedykowanych pojazdom komunikacji miejskiej m.in. ponad 30 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle i ponad 20 fotoradarów, a także kilkanaście tablic informujących kierowców o zmiennych warunkach pogodowych.
Koniec prac i pełne uruchomienie systemu zaplanowano na połowę 2014 roku.
Czytaj też: Centrum dowodzenia ruchem Tristar w Gdańsku
Jazda ulicami Gdyni po inauguracji systemu. Film nakręcony na początku 2013 roku.
Sala operatorska systemu Tristar w Gdańsku Wrzeszczu. Obsługuje - oprócz Gdańska - także Sopot.
Opinie (118) 3 zablokowane
-
2013-05-29 10:27
natężenia ruchu samochodów! Pieszy będzie sterczał na przejściu i czekał!
"jazda po Gdańsku, gdzie funkcjonuje podobne centrum, Gdyni i Sopocie ma być łatwiejsza. Wszystko dzięki inteligentnej, czyli automatycznie dostosowującej się do natężenia ruchu, sygnalizacji świetlnej."
- 0 1
-
2013-05-29 10:29
"Do tego potrzebne są procedury" DO TEGO POTRZEBNE JESTMYŚLENIE!
- 2 0
-
2013-05-29 11:28
Korki w Gdyni zmniejszone...
... o 3%! Nie posiadam się ze szczęścia...
- 2 0
-
2013-05-29 12:09
ponad 30 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle i ponad 20 fotoradarów,..
I WSZYSTKO JUŻ WIEMY...URZĘDASOM GANGSTEROM O TO TYLKO CHODZIŁO!!! TUSKOWE KOMUSZE POMIOTY!!!
- 3 2
-
2013-05-29 12:09
plynnosc ruchu to tylko pretekst.... (1)
tristar ma pomoc w walce z alzhimerem - juz niebawem tysiace kierowcow beda wkuwac na pamiec gdzie na jakim skrzyzowaniu sa kamery, fotoradary, gdzie nie mozna za szybko jechac, gdzie przejezdzac na zoltym.... setki kamer - spamietaj to wszytko.... a jak wiadomo nauka pomaga utrzymac mozg w dobrej kondycji
- 2 1
-
2013-05-29 12:37
gpu da rade
nie to co niezaradne GA
- 0 0
-
2013-05-29 12:40
Tristar czasami działa, ale:
1. Często nie działa i jest czerwona fala.
2. Jak działa, zmusza kierowców do jazdy z maksymalną dozwoloną prędkością.
3. Wydłuża (to zawsze) czas oczekiwania pieszych na przejściach.
4. Wydłuża czas oczekiwania tramwajów na przejazd skrzyżowaniem (miało być odwrotnie, ale Gdańsk promuje motoryzację).- 1 0
-
2013-05-29 14:28
Wielkie G_no
Tristar, Kosmodrom (Lotnisko Gdynia-Kosakowo),Estakada rowerowa, Info Box to największe ściemy ostatnich lat. Pewnie jeszcze nie jednym nas władze uszczęśliwią.
- 3 0
-
2013-05-29 15:57
Zmniejszyli korki o 3% Super, zamiast 2km korek ma 1940metrów.
- 3 0
-
2013-05-29 20:53
Jakież to "śzczurkowe": centrum kierowania i krzesełka oraz etaty dla kolesiów z samorządności już są. To nieważne, że niezbędna do sprawnego działania infrastruktura jeszcze nie jest kompletna. Po co? Ważne, że oni mają już zapewnione ciepłe posadki z budżetu. To jak ze śzczurodromem w Kosakowie: jeszcze żaden komercyjny lot się tam nie odbył a podatnicy już od 2 lat płacą na darmozjadów z zarządu tego śzczurkowego "potworka".
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.