- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (258 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (160 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (23 opinie)
- 5 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (163 opinie)
- 6 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (106 opinii)
Gdyńskie serce Tristara już gotowe. Czekamy na pozostałe części organizmu
Zakończyła się budowa gdyńskiego centrum zarządzania i sterowania ruchem w ramach systemu Tristar. Na razie zbiera ono dane z szesnastu miejskich skrzyżowań. Wciąż jednak trwa kalibracja systemu i szkolenie operatorów, którzy będą w przyszłości kierowali ruchem na gdyńskich ulicach.
- To centrum jest sercem, ale trzeba jeszcze rozbudowywać pozostałe części organizmu, by Tristar mógł w pełni w Gdyni funkcjonować. Są to m.in. fotorejestratory, czujniki, kolejne kilometry światłowodów konieczne do tego, aby do systemu włączyć następne skrzyżowania - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Razem 140 skrzyżowań
W całym Trójmieście do Tristara podpiętych będzie ponad 140 skrzyżowań. Dzięki danym zbieranym poprzez zainstalowane na nich pętle i stacje pomiarowe, jazda po Gdańsku, gdzie funkcjonuje podobne centrum, Gdyni i Sopocie ma być łatwiejsza. Wszystko dzięki inteligentnej, czyli automatycznie dostosowującej się do natężenia ruchu, sygnalizacji świetlnej.
- Całość obsługuje serwerownia. Na razie wybudowano 11 km kanalizacji teletechnicznej wraz ze światłowodami. Informacje z gdyńskich ulic trafiają do komputerów w centrum w formie obrazu, ale także wykresów i zbiorczych danych. W planach jest m.in. instalacja systemu kierowania transportem zbiorowym, komputerów pokładowych w autobusach oraz urządzeń, tablic informacyjnych czy stacji pogodowych - wyjaśnia Jan Goliński z firmy Qumak, która realizuje inwestycję.
Ci, którzy spodziewają się natychmiastowej poprawy przepustowości skrzyżowań, będą jednak zawiedzeni. System wciąż jest bowiem w fazie kalibracji, choć już w części udrażnia ruch w Gdyni i w Gdańsku. Inżynierowie ruchu twierdzą, że dzięki zebranym do tej pory danym korki zmniejszyły się o ok. 3 proc.
Wyraźna poprawa dopiero za rok
Urzędnicy zapowiadają, że wyraźną poprawę będzie można odczuć dopiero, gdy całość zacznie działać, czyli w połowie 2014 roku.
- Na razie uczymy się wciąż nowego systemu, poprawiamy niedociągnięcia związane ze złym zaprogramowaniem pętli na skrzyżowaniach. Optymalizacja trochę potrwa, podobnie jak szkolenie operatorów. Chcemy, by w centrum pracowało cztery, pięć osób na stałe, w tym dwójka tylko dla obsługi komunikacji miejskiej. Będą obecni w godzinach 6-20. Zobaczymy, czy to wystarczy - wyjaśnia Jacek Oskarbski, kierownik Działu Inżynierii Transportu Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni.
Co więcej, nie należy się spodziewać, że zielone światło będzie wydłużane tylko na jednym skrzyżowaniu bez całego oglądu sytuacji drogowej.
- Do tego potrzebne są procedury. Wiadomo, że pierwszeństwo mają mieć pojazdy komunikacji miejskiej, ale sterujący ruchem muszą tak wykonywać swoje obowiązki, by odkorkowaniem jednego skrzyżowania, nie zablokować innego - tłumaczy Oskarbski.
Kolejne etapy prac obejmą Sopot oraz pozostałe najważniejsze drogi w Gdańsku, takie jak Trasa W-Z i Gdyni, w tym ul. Wielkopolską i Morską. W ich ramach pojawi się oprócz urządzeń dedykowanych pojazdom komunikacji miejskiej m.in. ponad 30 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle i ponad 20 fotoradarów, a także kilkanaście tablic informujących kierowców o zmiennych warunkach pogodowych.
Koniec prac i pełne uruchomienie systemu zaplanowano na połowę 2014 roku.
Czytaj też: Centrum dowodzenia ruchem Tristar w Gdańsku
Jazda ulicami Gdyni po inauguracji systemu. Film nakręcony na początku 2013 roku.
Sala operatorska systemu Tristar w Gdańsku Wrzeszczu. Obsługuje - oprócz Gdańska - także Sopot.
Opinie (118) 3 zablokowane
-
2013-05-28 21:59
W Gdyni mamy Tristara, Infoboxa i nowoczesne lotnisko
A w Gdańsku macie psi odchód.
- 5 5
-
2013-05-28 22:01
a wladysława IV w Gdyni to co nie potrzebne?
tam sie stoi na kazdych swiatlach za dnia, a to chyba nagłowniejsza arteria centrum gdyni... i nie zsotała objeta syfstarem
- 4 0
-
2013-05-28 22:05
jak czytam ankiete to te 6% musi byc niezle uposledzona
napisali ze 3% poprawiła sie przepustowac (hahah to chyba blad statystyczny) i 6% juz to zauwazyło :D bosze co za barany :D
- 5 0
-
2013-05-28 22:12
Mrugające Zielone Światło (5 razy) plus licznik Sekundomierz! (2)
Ile razy mam pisać że 30 rejestratorów przejazdu na czerwonym w ciągu roku POZBAWI Praw jazdy Połowe mieszkańców Trójmiasta!
Bez mrugających zielonego światła i licznika - sekundomierza odmierzającego czas pozostały do zapalenia się swiatła zółtego!
Sam się złapałem kilka razy nieświadomie na zółte bo przecież nie wiadomo kiedy nastąpi zmiana świateł!
Zółte pali się.. 2 sekundy więc nie ma czasu na reakcję (bo to nie pieszy którego widać z daleka),
a kazdy patrzy na auto przed sobą.
Teraz będą OSTRE HAMOWANIA i stłuczki na światłach!
Pisałem juz kilka razy o powyższym.
Dlaczego Szanowna Redakcja Trójmiasto nie zajmie się Prawami Nas Wszystkich???
(zanim prawa jazdy będą Masowo Odbierane za punkty karne :( :( :(- 18 5
-
2013-05-28 22:37
przejazd na czerwonym jest uznawany po 0,8sekundy
czyli dotyczy to wjazdy na czerwonym, a nie żółtym
- 2 3
-
2013-05-29 12:07
zólte pali sie ZAWSZE 5 sekund
zolte pali sie zawsze 5 sekund mośku, to wystarczajaco aby sie zatrzymac bez gwaltownego hamowania.
- 0 1
-
2013-05-28 22:24
udrożnia (1)
a nie udrażnia...
- 1 0
-
2013-05-29 07:51
Obie formy są poprawne:
poradnia.pwn.pl/lista.php?id=11737
- 0 0
-
2013-05-28 22:39
Najważniejsze dla pana Stępy są oczywiście te fotorejestratory...
- 9 0
-
2013-05-28 22:53
Od kiedy zaczęto wszędzie o tym pisać to mam wrażenie, ze ten system powoduje czerwoną falę.
- 8 0
-
2013-05-28 22:54
Super jest ten system. Grunwaldzka i stoję na każdym czerwonym w obu kierunkach. Super naprawdę!
- 8 0
-
2013-05-28 22:58
Kolejny żart ! :)
Pralnia kasy nic więcej! Tyle pieniędzy na badziewie które nigdy nie będzie działać hahaha
Ciekawe kto jaką działkę z tego ma ? :)- 9 2
-
2013-05-28 23:29
Rok edukacji ?
Możliwe, że nigdy nie nauczymy się obsługiwać tego systemu. Przecież ciągle zwykłe światła są dla gdyńskich operatorów za trudne do opanowania. W sytuacjach remontowych to już całkiem porażka.
- 7 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.