• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńskie serce Tristara już gotowe. Czekamy na pozostałe części organizmu

Patryk Szczerba
28 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Na monitorach pojawia się nie tylko obraz z kamer, ale także dane liczbowe i wykresy. Na monitorach pojawia się nie tylko obraz z kamer, ale także dane liczbowe i wykresy.

Zakończyła się budowa gdyńskiego centrum zarządzania i sterowania ruchem w ramach systemu Tristar. Na razie zbiera ono dane z szesnastu miejskich skrzyżowań. Wciąż jednak trwa kalibracja systemu i szkolenie operatorów, którzy będą w przyszłości kierowali ruchem na gdyńskich ulicach.



Czy odczuwasz poprawę jazdy po rozpoczęciu działania systemu Tristar?

Cały drugi etap robót systemu Tristar, który kosztem 133 mln zł ma poprawić płynność ruchu w całym Trójmieście, dotyczył wyłącznie Gdyni. 30 mln zł w tej fazie zostało wydanych m.in. na centrum koordynujące, (które posiada sześć stanowisk nadzoru) mieszczące się przy ul. 10 lutego zobacz na mapie Gdyni. Na razie "ma oko" na szesnaście gdyńskich skrzyżowań podzielonych na trzy grupy w zależności od natężenia ruchu. Docelowo skrzyżowań będzie 60.

- To centrum jest sercem, ale trzeba jeszcze rozbudowywać pozostałe części organizmu, by Tristar mógł w pełni w Gdyni funkcjonować. Są to m.in. fotorejestratory, czujniki, kolejne kilometry światłowodów konieczne do tego, aby do systemu włączyć następne skrzyżowania - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Razem 140 skrzyżowań

W całym Trójmieście do Tristara podpiętych będzie ponad 140 skrzyżowań. Dzięki danym zbieranym poprzez zainstalowane na nich pętle i stacje pomiarowe, jazda po Gdańsku, gdzie funkcjonuje podobne centrum, Gdyni i Sopocie ma być łatwiejsza. Wszystko dzięki inteligentnej, czyli automatycznie dostosowującej się do natężenia ruchu, sygnalizacji świetlnej.

- Całość obsługuje serwerownia. Na razie wybudowano 11 km kanalizacji teletechnicznej wraz ze światłowodami. Informacje z gdyńskich ulic trafiają do komputerów w centrum w formie obrazu, ale także wykresów i zbiorczych danych. W planach jest m.in. instalacja systemu kierowania transportem zbiorowym, komputerów pokładowych w autobusach oraz urządzeń, tablic informacyjnych czy stacji pogodowych - wyjaśnia Jan Goliński z firmy Qumak, która realizuje inwestycję.

Ci, którzy spodziewają się natychmiastowej poprawy przepustowości skrzyżowań, będą jednak zawiedzeni. System wciąż jest bowiem w fazie kalibracji, choć już w części udrażnia ruch w Gdyni i w Gdańsku. Inżynierowie ruchu twierdzą, że dzięki zebranym do tej pory danym korki zmniejszyły się o ok. 3 proc.

Wyraźna poprawa dopiero za rok

Urzędnicy zapowiadają, że wyraźną poprawę będzie można odczuć dopiero, gdy całość zacznie działać, czyli w połowie 2014 roku.

- Na razie uczymy się wciąż nowego systemu, poprawiamy niedociągnięcia związane ze złym zaprogramowaniem pętli na skrzyżowaniach. Optymalizacja trochę potrwa, podobnie jak szkolenie operatorów. Chcemy, by w centrum pracowało cztery, pięć osób na stałe, w tym dwójka tylko dla obsługi komunikacji miejskiej. Będą obecni w godzinach 6-20. Zobaczymy, czy to wystarczy - wyjaśnia Jacek Oskarbski, kierownik Działu Inżynierii Transportu Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni.

Co więcej, nie należy się spodziewać, że zielone światło będzie wydłużane tylko na jednym skrzyżowaniu bez całego oglądu sytuacji drogowej.

- Do tego potrzebne są procedury. Wiadomo, że pierwszeństwo mają mieć pojazdy komunikacji miejskiej, ale sterujący ruchem muszą tak wykonywać swoje obowiązki, by odkorkowaniem jednego skrzyżowania, nie zablokować innego - tłumaczy Oskarbski.

Kolejne etapy prac obejmą Sopot oraz pozostałe najważniejsze drogi w Gdańsku, takie jak Trasa W-Z i Gdyni, w tym ul. Wielkopolską i Morską. W ich ramach pojawi się oprócz urządzeń dedykowanych pojazdom komunikacji miejskiej m.in. ponad 30 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle i ponad 20 fotoradarów, a także kilkanaście tablic informujących kierowców o zmiennych warunkach pogodowych.

Koniec prac i pełne uruchomienie systemu zaplanowano na połowę 2014 roku.

Czytaj też: Centrum dowodzenia ruchem Tristar w Gdańsku

Jazda ulicami Gdyni po inauguracji systemu. Film nakręcony na początku 2013 roku.


Sala operatorska systemu Tristar w Gdańsku Wrzeszczu. Obsługuje - oprócz Gdańska - także Sopot.

Opinie (118) 3 zablokowane

  • tristar (1)

    nie lepiej byłoby zakończyć Drogę Różową w kierunku Sopot? Albo - futurystycznie - wybudować nadziemną trasę, by odciążyć arterie, wszak tunel pod Gdynią ponoć jest niemożliwy;

    • 2 3

    • pod sopotu, bo karnoś sprzedał teren pod wjazdy.

      • 2 0

  • po pierwsze musza zadziałać fotorejestratory, aby mandaty można było wystawiać

    bedzie zysk i na premie, wtedy jak zarobimy pomyslimy o tym aby były mniejsze korki. Np. wywali sie dużo mandatów to czesc przestanie jezdzić samochodem i bedzie luźniej.

    • 6 0

  • WYŁĄCZYĆ ŚWIATŁA

    A wg mnie wystarczy, że światła przez jakiś czas nie działają - każdy każdego wtedy stara się przepuścić i zaczynają panować normalne warunki na ulicy...

    • 6 2

  • tristar - sristar

    wiadomo po co- mandaty. zmienili dźwięki na pasach, nowe się niosą i mylą zdrowych, a co dopiero głusi, ...tzn niewidomi? i narobili przycisków na przejściach, dłuższe czekanie, krótsze światła, a korki są jak były! miasto dla pieszych!!!

    • 5 2

  • Szukają jeszcze operatorów? (2)

    Kiedy był nabór na operatorów? Zatrudnią kogoś jeszcze? Jakie kwalifikacje musi mieć taka osoba? :)

    • 1 0

    • jest ogłoszenie na stronie ZDiZ...

      • 0 0

    • A do samorządnoiści należysz? Możesz udowodnić, że kochasz prezydenta? Bo to warunki konieczne.

      • 1 0

  • następna potężna Kasa wywalona w błoto !- no poza tym co poszło na prywatne konto !- gdzieś w Lechistanie

    ja myślę ,że te przewały i tak kiedyś wyjdą na jaw

    • 5 1

  • Marnowanie moich pieniędzy (1)

    Czy ktoś zapomniał ,że centralizacja nie działa (patrz komuna). Nie mogę zrozumieć, mamy w gdańsku politechnikę, za taką kasę można zbudować rozproszony system kierowania ruchem opartym na sieciach neuronowych , który samoczynnie będzie kierował ruchem. Ale nie, Gdańsk musiał wydać miliony na przestarzały system a potem utrzymywać urzędasów do jego obsługi.

    • 4 2

    • nie wytrzymałem...

      System jest lokalny i obszarowy zarazem - obszarowy oparty na algorytmie genetycznym, czyli blisko sieci neuronowych - czy to dobre?? zobaczymy

      • 0 0

  • wydadzą 200 mld a drogowcy i tak rozkopią jakiś most i szlag trafi

    tristar sristar , na starej słowaka jechałem w dół z banina 35 min teraz 45 nie starcza !@!#!@#!@#@

    • 3 0

  • a Słowackiego czemu stoi od samej Matarni w dół zawsze !!!!!!!!!!???????????? (3)

    • 3 0

    • (2)

      bo jedyne skrzyżowanie ze światłami na Potokowej jest beznadziejnie niedrożne :((

      • 0 0

      • tam wystrczy aby chwilę dlużej palily się światła dla jadących w stronę Grunwaldzkiej (1)

        - chodzi mi o ustawienie świateł na rondzie de la Salla , poprzestawiali jakies 1,5 m-ca temu i od tej chwili znow korki są od Matarni bo jak otworzyli Nową Słowackiego to się super jezdziło juz

        • 0 0

        • Stał korek od Wrzeszcza do de la Salla to zmienili światła. Teraz korek stoi w lesie i się tak w oczy nie rzuca. Tyle spece potrafili zrobić.

          • 1 0

  • Problem Slowackiego mozna rozwiazac (1)

    wywalcie swiatla i pozostawcie rondo jak reszta cywilizowanej czesci swiata. W Gdansku trzeba wywalic 50% swiatel i budowac ronda, tylko ze wtedy nie bedzie lapow dla urzedasow, tristary i inne bzdury. Marnujecie publiczne pieniadze. Dziwie sie ze ludzie na to w tym kraju daja przyzwolenie.

    • 3 0

    • tam wystrczy aby chwilę dlużej palily się światła dla jadących w stronę Grunwaldzkiej
      - chodzi mi o ustawienie świateł na rondzie de la Salla , poprzestawiali jakies 1,5 m-ca temu i od tej chwili znow korki są od Matarni bo jak otworzyli Nową Słowackiego to się super jezdziło juz

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane