- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (258 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (166 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (27 opinii)
- 5 Uschły młode drzewa (18 opinii)
- 6 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (167 opinii)
Gdyńskie serce Tristara już gotowe. Czekamy na pozostałe części organizmu
Zakończyła się budowa gdyńskiego centrum zarządzania i sterowania ruchem w ramach systemu Tristar. Na razie zbiera ono dane z szesnastu miejskich skrzyżowań. Wciąż jednak trwa kalibracja systemu i szkolenie operatorów, którzy będą w przyszłości kierowali ruchem na gdyńskich ulicach.
- To centrum jest sercem, ale trzeba jeszcze rozbudowywać pozostałe części organizmu, by Tristar mógł w pełni w Gdyni funkcjonować. Są to m.in. fotorejestratory, czujniki, kolejne kilometry światłowodów konieczne do tego, aby do systemu włączyć następne skrzyżowania - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Razem 140 skrzyżowań
W całym Trójmieście do Tristara podpiętych będzie ponad 140 skrzyżowań. Dzięki danym zbieranym poprzez zainstalowane na nich pętle i stacje pomiarowe, jazda po Gdańsku, gdzie funkcjonuje podobne centrum, Gdyni i Sopocie ma być łatwiejsza. Wszystko dzięki inteligentnej, czyli automatycznie dostosowującej się do natężenia ruchu, sygnalizacji świetlnej.
- Całość obsługuje serwerownia. Na razie wybudowano 11 km kanalizacji teletechnicznej wraz ze światłowodami. Informacje z gdyńskich ulic trafiają do komputerów w centrum w formie obrazu, ale także wykresów i zbiorczych danych. W planach jest m.in. instalacja systemu kierowania transportem zbiorowym, komputerów pokładowych w autobusach oraz urządzeń, tablic informacyjnych czy stacji pogodowych - wyjaśnia Jan Goliński z firmy Qumak, która realizuje inwestycję.
Ci, którzy spodziewają się natychmiastowej poprawy przepustowości skrzyżowań, będą jednak zawiedzeni. System wciąż jest bowiem w fazie kalibracji, choć już w części udrażnia ruch w Gdyni i w Gdańsku. Inżynierowie ruchu twierdzą, że dzięki zebranym do tej pory danym korki zmniejszyły się o ok. 3 proc.
Wyraźna poprawa dopiero za rok
Urzędnicy zapowiadają, że wyraźną poprawę będzie można odczuć dopiero, gdy całość zacznie działać, czyli w połowie 2014 roku.
- Na razie uczymy się wciąż nowego systemu, poprawiamy niedociągnięcia związane ze złym zaprogramowaniem pętli na skrzyżowaniach. Optymalizacja trochę potrwa, podobnie jak szkolenie operatorów. Chcemy, by w centrum pracowało cztery, pięć osób na stałe, w tym dwójka tylko dla obsługi komunikacji miejskiej. Będą obecni w godzinach 6-20. Zobaczymy, czy to wystarczy - wyjaśnia Jacek Oskarbski, kierownik Działu Inżynierii Transportu Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni.
Co więcej, nie należy się spodziewać, że zielone światło będzie wydłużane tylko na jednym skrzyżowaniu bez całego oglądu sytuacji drogowej.
- Do tego potrzebne są procedury. Wiadomo, że pierwszeństwo mają mieć pojazdy komunikacji miejskiej, ale sterujący ruchem muszą tak wykonywać swoje obowiązki, by odkorkowaniem jednego skrzyżowania, nie zablokować innego - tłumaczy Oskarbski.
Kolejne etapy prac obejmą Sopot oraz pozostałe najważniejsze drogi w Gdańsku, takie jak Trasa W-Z i Gdyni, w tym ul. Wielkopolską i Morską. W ich ramach pojawi się oprócz urządzeń dedykowanych pojazdom komunikacji miejskiej m.in. ponad 30 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle i ponad 20 fotoradarów, a także kilkanaście tablic informujących kierowców o zmiennych warunkach pogodowych.
Koniec prac i pełne uruchomienie systemu zaplanowano na połowę 2014 roku.
Czytaj też: Centrum dowodzenia ruchem Tristar w Gdańsku
Jazda ulicami Gdyni po inauguracji systemu. Film nakręcony na początku 2013 roku.
Sala operatorska systemu Tristar w Gdańsku Wrzeszczu. Obsługuje - oprócz Gdańska - także Sopot.
Opinie (118) 3 zablokowane
-
2013-05-29 08:13
tristar (1)
nie lepiej byłoby zakończyć Drogę Różową w kierunku Sopot? Albo - futurystycznie - wybudować nadziemną trasę, by odciążyć arterie, wszak tunel pod Gdynią ponoć jest niemożliwy;
- 2 3
-
2013-05-29 08:57
pod sopotu, bo karnoś sprzedał teren pod wjazdy.
- 2 0
-
2013-05-29 08:18
po pierwsze musza zadziałać fotorejestratory, aby mandaty można było wystawiać
bedzie zysk i na premie, wtedy jak zarobimy pomyslimy o tym aby były mniejsze korki. Np. wywali sie dużo mandatów to czesc przestanie jezdzić samochodem i bedzie luźniej.
- 6 0
-
2013-05-29 08:21
WYŁĄCZYĆ ŚWIATŁA
A wg mnie wystarczy, że światła przez jakiś czas nie działają - każdy każdego wtedy stara się przepuścić i zaczynają panować normalne warunki na ulicy...
- 6 2
-
2013-05-29 08:56
tristar - sristar
wiadomo po co- mandaty. zmienili dźwięki na pasach, nowe się niosą i mylą zdrowych, a co dopiero głusi, ...tzn niewidomi? i narobili przycisków na przejściach, dłuższe czekanie, krótsze światła, a korki są jak były! miasto dla pieszych!!!
- 5 2
-
2013-05-29 09:17
Szukają jeszcze operatorów? (2)
Kiedy był nabór na operatorów? Zatrudnią kogoś jeszcze? Jakie kwalifikacje musi mieć taka osoba? :)
- 1 0
-
2013-05-29 14:04
jest ogłoszenie na stronie ZDiZ...
- 0 0
-
2013-05-29 20:55
A do samorządnoiści należysz? Możesz udowodnić, że kochasz prezydenta? Bo to warunki konieczne.
- 1 0
-
2013-05-29 09:23
następna potężna Kasa wywalona w błoto !- no poza tym co poszło na prywatne konto !- gdzieś w Lechistanie
ja myślę ,że te przewały i tak kiedyś wyjdą na jaw
- 5 1
-
2013-05-29 09:26
Marnowanie moich pieniędzy (1)
Czy ktoś zapomniał ,że centralizacja nie działa (patrz komuna). Nie mogę zrozumieć, mamy w gdańsku politechnikę, za taką kasę można zbudować rozproszony system kierowania ruchem opartym na sieciach neuronowych , który samoczynnie będzie kierował ruchem. Ale nie, Gdańsk musiał wydać miliony na przestarzały system a potem utrzymywać urzędasów do jego obsługi.
- 4 2
-
2013-05-29 14:02
nie wytrzymałem...
System jest lokalny i obszarowy zarazem - obszarowy oparty na algorytmie genetycznym, czyli blisko sieci neuronowych - czy to dobre?? zobaczymy
- 0 0
-
2013-05-29 09:26
wydadzą 200 mld a drogowcy i tak rozkopią jakiś most i szlag trafi
tristar sristar , na starej słowaka jechałem w dół z banina 35 min teraz 45 nie starcza !@!#!@#!@#@
- 3 0
-
2013-05-29 09:30
a Słowackiego czemu stoi od samej Matarni w dół zawsze !!!!!!!!!!???????????? (3)
- 3 0
-
2013-05-29 10:07
(2)
bo jedyne skrzyżowanie ze światłami na Potokowej jest beznadziejnie niedrożne :((
- 0 0
-
2013-05-29 10:10
tam wystrczy aby chwilę dlużej palily się światła dla jadących w stronę Grunwaldzkiej (1)
- chodzi mi o ustawienie świateł na rondzie de la Salla , poprzestawiali jakies 1,5 m-ca temu i od tej chwili znow korki są od Matarni bo jak otworzyli Nową Słowackiego to się super jezdziło juz
- 0 0
-
2013-05-29 15:54
Stał korek od Wrzeszcza do de la Salla to zmienili światła. Teraz korek stoi w lesie i się tak w oczy nie rzuca. Tyle spece potrafili zrobić.
- 1 0
-
2013-05-29 09:50
Problem Slowackiego mozna rozwiazac (1)
wywalcie swiatla i pozostawcie rondo jak reszta cywilizowanej czesci swiata. W Gdansku trzeba wywalic 50% swiatel i budowac ronda, tylko ze wtedy nie bedzie lapow dla urzedasow, tristary i inne bzdury. Marnujecie publiczne pieniadze. Dziwie sie ze ludzie na to w tym kraju daja przyzwolenie.
- 3 0
-
2013-05-29 10:11
tam wystrczy aby chwilę dlużej palily się światła dla jadących w stronę Grunwaldzkiej
- chodzi mi o ustawienie świateł na rondzie de la Salla , poprzestawiali jakies 1,5 m-ca temu i od tej chwili znow korki są od Matarni bo jak otworzyli Nową Słowackiego to się super jezdziło juz- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.