• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdzie ta metropolia?

Michał Stąporek
7 kwietnia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 12:16 (7 kwietnia 2008)
Prezydent Gdańska, któremu już od dawna przez usta nie przechodzi słowo "Trójmiasto", a gdy mówi o  metropolii, używa – najprawdopodobniej jako jedyny na świecie - terminu "gdański obszar metropolitalny", stwierdził: - Gdyby przywódcy miast byli zgodniejsi, współpraca układałaby się lepiej. Prezydent Gdańska, któremu już od dawna przez usta nie przechodzi słowo "Trójmiasto", a gdy mówi o  metropolii, używa – najprawdopodobniej jako jedyny na świecie - terminu "gdański obszar metropolitalny", stwierdził: - Gdyby przywódcy miast byli zgodniejsi, współpraca układałaby się lepiej.

- Idę o zakład, że za kilka lat region bardziej skorzysta na otwarciu lotniska w Gdyni, niż na budowie Baltic Areny - przekonywał Wojciech Szczurek. - Gdyby nie Euro 2012 w Gdańsku, twoje plany budowy lotniska mógłbyś na kołku zawiesić - replikował Paweł Adamowicz. Spotkanie prezydentów trzech miast z licealistami miało niespodziewanie ciekawy przebieg.



Zgodna i sprawna współpraca Sopotu, Gdyni i Gdańska

Spotkania polityków z uczniami szkół średnich zwykle wyglądają podobnie: choć organizatorzy (ona w białej bluzce, on w garniturze) starają się jak mogą, uczniowie przeważnie siedzą znudzeni, a politycy plotą trzy po trzy, wiedząc, że mało kto ich słucha.

Na poniedziałkowym spotkaniu w gdańskiej "Topolówce" było inaczej. Co prawda najpierw prezydenci dostali kwadrans na okrągłe zdania na temat przyszłości metropolii: "Trójmiasto za 15 lat to wy, a nie my", "Małe jest piękne, ale to duży może więcej", "Podstawą jest dobra współpraca przy najważniejszych projektach", ale później zrobiło się ciekawiej.

Jako pierwszy szpilę wbił prezydent Sopotu, Jacek Karnowski. - Niewiele realizujemy wspólnie, ale jeśli nawet, to i tak wygrywają lokalne ambicje. Przykładem jest choćby Tristar, wspólny system kierowania ruchem w Trójmieście. Zamiast jednego centrum dowodzenia będą dwa: w Gdańsku i w Gdyni. Chciałbym, żeby moi koledzy mi powiedzieli, który z guzików będzie ważniejszy i kto będzie ostatecznie decydował o zmianie świateł na granicy naszych miast? - pytał Jacek Karnowski.

- Jacku, zapewniam cię, że ten system nie wymaga żadnego guzika, bo działa automatycznie. Dwa centra zarządzania są równie dobre jak jedno - tak stwierdzili projektanci Tristara. Ponieważ my ten projekt rozpoczęliśmy, wiadomo było, że centrum powstanie u nas. Rozumiem jednak prezydenta Gdańska, że u siebie też chce mieć podobny ośrodek - tłumaczył Wojciech Szczurek.

Gdy wprost zapytano o animozje między poszczególnymi miastami, jak zwykle w takim wypadku pojawił się temat cywilnego lotniska w Gdyni. - Idę o zakład, że za kilka lat region bardziej skorzysta na otwarciu lotniska w Gdyni, niż na budowie Baltic Areny - przekonywał Wojciech Szczurek.

Wtedy ożywił się Paweł Adamowicz: - Nie porównujmy tych obiektów, bo one są zupełnie rózne!

- No tak, dostrzegam podstawowe różnice miedzy nimi - nieśmiało zauważył Wojciech Szczurek. Niezrażony salwą śmiechu, Paweł Adamowicz przypuścił atak: - Gdyby Gdańsk nie stanął do wyścigu o Euro 2012, twoje plany budowy lotniska w Babich Dołach mógłbyś na kołku zawiesić - ripostował. Jego zdaniem budowa dużego lotniska cywilnego, doprowadzi do "złej konkurencji" i "kanibalizacji" lotniska w Rębiechowie.

Paweł Adamowicz zaatakował też prezydenta Gdyni, że nie bierze wraz z Gdańskiem i Sopotem udziału w targach turystycznych i zagranicznych imprezach promocyjnych.

- Każde z naszych miast jest nieco inne, więc nie dziwmy się, że mamy różne polityki promocyjne - bronił odrębności Gdyni Wojciech Szczurek.

Być może więc rzeczywiście cała nadzieja w tym, że Trójmiasto za 15 lat to będą ci, którzy na spotkaniu słuchali prezydentów, a nie oni sami.

Organizatorem debaty nt. metropolii z prezydentami Gdańska, Gdyni i Sopotu był Klub Myśli Politycznej "Stańczyk" i stowarzyszenie Młodzi Konserwatyści.

Opinie (280) 3 zablokowane

  • nono (1)

    się dzieje-a co z tego wyjdie to się okaze w najblizszym czasie :-)

    • 0 0

    • Nic nie wyjdzie

      Znowu przed wyborami będą pieprzyć o metropolii, integracji i takie tam bla bla bla. A potem lokalny patriotyzm i partykularyzm zwycięży. Słucham tego gadania już prawie 20 lat. Dopóki samorządowcy nie zrozumieją, że zarządzać to nie koniecznie znaczy posiadać własne firmy komunalne, najczęściej monopolistyczne to tak będzie się działo.

      • 0 0

  • ach ci politycy (1)

    :P

    • 0 0

    • zobaczcie ludzie jak 3 baranow kloci sie ze soba jak male dzieci ZA NASZE PIENIADZE.

      Dlatego od 10 lat nic sie nie zmienia we wspolpracy. Tych baranow trzeba wymienic na normalnych ludzi skorych do wspolpracy.

      • 0 0

  • co to jest metropolia gdańska? (13)

    to skandaliczna nazwa. jeżeli już to jest metropolia TRÓJMIEJSKA

    • 0 0

    • (1)

      www.selfgov.gov.pl

      Formalnie nie istnieje coś takiego jak trójmiasto, gdyż jest to nazwa techniczna, pozostałość po komunizmie! Może zniknie kiedyś jak pomniki Lenina:P

      • 0 0

      • ty najwidoczniej jesteś pomyłką swojej mamy...

        • 0 0

    • (6)

      też nie wiem co to jest metropolia gdańska, chodzi chyba o miasto gdańsk, bo przecież nie o metropolię trójmiejską, czy też o określenie trójmiasta, chociaż niektórzy by pewnie chcieli inaczej... ehhh te gdańskie kompleksy, chcieli by a nie mogą :D

      • 0 0

      • (5)

        Gdansk ma 1000 lat i mase zabytkow, ale i nowych inwestycji.

        Gdynia ma 100 lat, byla wsia rybacka, jedyne zabytki jakie tam wystepuja to kloce socrelistyczne. Dodatkowo w samym centrum Gdyni w sobote o 19 mozna stracic zycie bedac zatluczonym palami przez 4 bandytow, bo Policja tam nie funkcjonuje.

        Z czym do ludzi zakompleksiony czlowieczku z jednej z gdynskich sypialni ?

        • 0 0

        • (2)

          hehe i kto tu ma kompleksy ? Gdynia jest bogata, nowoczesna, czysta, ma masę nowych inwestycji i jest sprawnie zarządzana, a gdańsk ? to jest jedna wielka sypialnia, jedyne fajne miejsce w gdańsku to ta starówka, czyli 2% gdańska, reszta to jest coś strasznego, faktycznie w Gdyni miało miejsce takie wydarzenie, gdzie jacyś gangsterzy wyciągnęli innego gangstera z knajpy i zatłukli, ale to się mogło stać wszędzie, zdarzało się w Polsce że ktoś był zastrzelony w biały dzień, w centrum handlowym, ale Gdynia jest generalnie bezpiecznym miastem, w przeciwieństwie do gdańska, gdzie pobicia i kradzieże nie są rzadkością, a dzielnice takie jak stogi, czy przeróbka to poporstu jakiś dramat, tam strach wyjść nawet w dzień, a co dopiero pod wieczór, faktem też jest że Gdynia była wiską rybacką jeszcze 100 lat temu, ale Nowy Jork też był nie tak dawno temu malutką osadą, a jak teraz wygląda ? tak samo ejst z Gdynią, my przez te 100 lat zrobiliśmy 10 razy więcej niż wy przez 1000, nadal pędzimy do przodu i niedługo was przegonimy, dlatego nie dziwie się twojej zawiści, gdybym mieszkał w gdańsku też bym zazdrościł Gdyni

          • 0 0

          • (1)

            Gdynia to sypialnia - same dzielnice blokowisk, mam wymieniac???????

            Nowoczena Gdynia? W KTORYM MIEJSCU? ;)))
            Te klocki wybudowane za komuny w centrum gdyni i 2 sklepy?

            Gdynia ani nie jest nowoczesna, ani w niej nic nie ma interesujacego.

            Ciekawe argumenty podales kolego ze Gdansk to sypialnia wymieniajac skrajnie odlegle dzielnice.
            Moze jeszcze Sobieszewo wymienisz albo Pruszcz?

            Przyjedz do Gdanska centrum, przyjedz do Wrzeszcza, przyjedz do Oliwy, to zobaczysz jak piekne to miasto i jak zywe. Nie wymieniaj mi dzielnic blokowisk, bo nawet te dzielnice maja wiecej przestrzeni i infrastruktury niz blokowiska z Gdyni, czyli 90% tego miasta.

            Gdynia jest niczym w porownaniu do Gdanska i tak zawsze bedzie, tak samo jak glupi zadufani ludzie sa wlasnie z Gdyni, ktorzy nienawidza Gdanska, bo maja kompleksy.

            Zestawienie Gdyni, wiochy ktora ma 2 ulice z klockami wybudowanymi za komuny i 2 sklepow dla plebsu ( "inwestycje" ) i Nowego Yorku to istny zart.

            Nie kompromituj sie.

            • 0 0

            • Sam się ni kompromituj, żal ściska Ci 4 litery :)

              Miasto Gdańsk, stare i zaniedbane kamienice, dachówki i cegły spadające z kościołów, najgorszy stan dróg w 3mieście, pojazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku to zabytki.

              W Gdyni takie rupiecie już od dawna nie kursują.

              • 0 0

        • (1)

          przeczytaj dokladnie ten artykol o tym morderstwie byla to egzekucja i w gdansku pewnie zrobili by to samo wiec takie arumenty poprostu sa smieszne.

          • 0 0

          • przeczytaj dokladnie czego dotyczyl post.
            Chodzilo o to ze przez 15 minut w samym centrum Gdyni bija na smierc czlowieka, ludzie dzwonia na policje a ta nie przyjezdza.

            Co z monitoringiem? Co z policja? KTO ZA TO ODPOWIE?

            • 0 0

    • tłumaczy się, że Gdansk jest lepiej znany, ale nazywanie mteropoli GDAŃSKĄ to porażka - nie łączy interesów wszystkich trzech (1)

      miast

      • 0 0

      • Metropolia nie ma łączyć interesów tylko trzech miast ale całego obszaru metropolitalnego! Metropolia gdańska to 1200000 mieszkańców natomiast samo trójmiasto to (Gdańsk 450 000 Gdynia 250 000 i Sopot 40 000) Ludzie opanujcie sie jak tak dalej pójdzie to będzie chcieli zmieniać nazwy geograficzne, nazwy radia telewizji, diecezji bo wszystko jest gdańskie! Gdańsk to miasto z iście metropolitalną historia z której mogą być dumnie nie tylko gdańszczanie!
        Na zakończenie zacytuję sentencję z jednej z gdańskich bram: Concordia res publicæ parvæ crescunt - discordia magnæ concidunt (W zgodzie małe państwa rosną - w niezgodzie upadają wielkie).

        • 0 0

    • Tak, tak!

      Zobaczyła żaba, ze konia kują i sama nogę podstawia!

      • 0 0

    • !!!

      TYLKO METROPOLIA TRÓJMIEJSKA , ŻADNA GDAŃSKA !

      • 0 0

  • loynisko w Gdyni (42)

    jak na moje, to lotnisko w Gdyni jest zbędne... To w Rębiechowie nie jest jakoś wybitnie przeciążone, a są już plany rozbudowy - i to by było dobre, mieć lotnisko z prawdziwego zdarzenia. Jak powstanie to w Gdyni, to klienci podzielą się na dwoje (na pewno ich nie przybędzie bardziej niż niewiele), więc dla lotniska w Rębiechowie będzie 2 razy mniej klientów, a koszty stałe działalności wciąż te same! czyli odbije się to na każdym podróżnym zwiększeniem opłat lotniskowych! i niech nikt mi nie mówi że dzięki konkurencji koszty spadną, bo nie mają z czego spadać. kto leciał z Rębiechowa wie, że tam opłaty lotniskowe wcale nie są duże, więc nie ma z czego obniżać. proste

    • 0 0

    • (29)

      Nie ma z czego obniżać? To na początek polecam Ci zaparkować auto na parkingu przed lotniskiem. W dodatku niech opóźni się kilkadziesiat minut przylot samolotu, zapłacisz za 2h parkingu. Ile? Wystarczająco dużo, żeby sklnąć, bo to zdzierstwo.

      Gdzie byłeś, jak poruszany był temat dróg dojazdowych do lotniska w Gdańsku? Dojazd jest beznadziejny. Łatwiej dojechać mieszkańcom Gdyni do lotniska w Gdańsku, niż Gdańszczanom, którzy będą musieli jechać Słowackiego. Absurd.

      Uważasz, że ceny nie spadną, jak będzie konkurencja? (dla przykłądu) wolałbyś, żeby na rynku istniała tylko tpsa i jeden operator telefonii komórkowej? Oczywiście, że ceny spadną, oferta się poprawi. Spójrz na populację Trójmiasta, ilu mamy mieszkańców. Z roku na rok coraz więcej osób korzysta z usług linii lotniczych. Dwa lotniska - większa konkurencja, nowi przewoźnici, lepsze połączenia, zwiększy się ilość osób odwiedzających Trójmiasto

      • 0 0

      • (24)

        ja sie zgadzam z Vincentem Vega

        jeżeli chodzi o parking, to zupełnie inna bajka niż koszty lotniskowe, więc już od początku błądzisz kolego... poza tym pojedź na JAKIEKOLWIEK inne lotnisko na świecie a zobaczysz że parking jest zawsze relatywnie drogi

        nie wiem gdzie był autor tego postu jak pisano o drogach dojazdowych, ale teżnie wiem gdzie byłeś Ty jak pisano na Trójmieście że ul. Słowackiego została przekawalifikowana na drogę krajową i już zostały przeznaczone fundusze na jej przedudowę - tracisz drugi punkt

        a co do konkurencji to nie ma co dużo pisać. widać że nie znasz sie na zasadach ekonomii drogi kolego. TPSA a lotnisko to delikatnie innego rodzaju usługi i inne rynki, inni odbiorcy i inne warunki zewnętrzne - w ogole nie ma co porównywać. tu konkurencja rzeczywiście nnie sądzę żeby dużo dała, bo koszty względne relatywnie naprawdę o wiele wzrosną

        • 0 0

        • (23)

          A ja sie nie zgadzam.

          O tym, ze parking i koszty lotniskowe to dwie osobne rzeczy wiemy, jednak jakbym mial wybierac, czy leciec do Gdyni, czy do Gdanska, wybiore tam, gdzie parking bedzie tanszy. Bo po prostu taka mam ochote. A zarowno z lotniska w Gdansku jak i przyszlego w Gdyni droga do mnie taka sama. A po co, ktos kto bedzie czekac, ma przeplacac za parking.
          Oplaty w innych krajach mnie nie obchodza, mnie obchodza oplaty tutaj, a tutaj zarabiamy mniej.

          Viekawe, gdzie byliscie oboje, jak powiedziano, ze nie ma szans na przebudowe (poszerzenie do dwoch pasow) ulicy Slowackiego. Po drugie, jak np. ul. Spacerowa remontowali ponad rok czasu, to ze Slowackiego moze w 2 lata sie wyrobia.

          Wedlug mnie porownanie jest proste - monopol nigdy nie byl dobry dla klientow. I to wystarczy w ramach ekonomii, bo przede wszystkim wystarczy pomyslec logicznie

          • 0 0

          • poprawka: poszerzenie do 4 pasów

            • 0 0

          • (21)

            ale lotnisko w Gdańsku to nie monopol. Pamiętaj ze ktos to lotnisku musi utrzymac. Wg ostatnich badan lotnisko moze byc rentowne gdy obsługuje 300 tys pasazerów tzw lini sieciowych lub ponad 700 tys tanich linii (bo np władze lotniska/miasta dopłacają do kazdego lotu lini Ryanair na wyspy). Tak więc powstanie lotniska w Gdyni poza kosztami budowy pociągnie za sobą bardzo duze koszty utrzymania.
            Pokazcie mi inne miasto w Europie wielkosci trójmiasta które ma dwa lotniska cywilne tego samego typu. Ja takiego nie znam i nie sądze zebyscie takie znalezli - tu nie chodzi o monopol tylko o pieniądze podatników jakie trzeba wydawac na budowę i utrzymanie lotnisk

            • 0 0

            • (19)

              Belfast, Kopenhaga, Malmoe, Sztokholm...

              • 0 0

              • (18)

                Podajesz lotniska (poza Belfastem) które tylko wg tanich linii są w Sztokholmie czy Kopenhadze, a w rzeczywistosci leżą ok 80-100 km od miasta.
                A lotnisko w Gdyni ma byc 12 km od lotniska w Gdańsku.
                Konkurencja na rynku lotnisk - wolne zarty - konkurencja moze byc między prywatnymi firmami, a nie dwoma firmami z tym samym akcjonariuszem (dla niewtajemniczonych Gdynia jest takze akcjonariuszem Rebiechowa). Jesli prywatny inwestor będzie chciał lotniska w Gdyni to OK, ale pieniądze publiczne które będą zmarnowane na tę inwstycje to skandal. Troche podobny do pomysłu lotniska w Kielcach (choc tam najblizsze lotnisko było oddalone o ponad 100 km to dopiero Unia Europejska zablokowała inwestycję jako całkowicie nieuzasadnioną ekonomicznie - tam chciał tego Gosiewski tu Szczurek).

                Pamiętajcie tez ze ktos musi na to lotnisko latac - powoli następuje spadek ilosci nowych połaczen - za kazdy lot tanich lini będziecie musieli zapłacic (przykladowo RyanAir za uruchomienie nowego kierunku (nawet na wyspy) wymaga od najmniejszych lotnisk do 2 mln zł rocznie) więc będzie to kanibalizm dwóch lotnisk, a nie zadna wspolpraca.

                • 0 0

              • lotniska tam są daleko, bo nie było bliżej (16)

                skoro w Gdyni jestr w miescie, to co - powinno się zaorać?

                jak myślisz, czy Sztokholm gdyby miał takie lotniska, to też by nie korzystał, bo są za blisko?

                nie wiem skąd się biorą ludzie, którzy wypisują takie bzdury

                jest wiele miast, które mają 2 lotniska (lub wiecej), i wcale to NIE zależy od wielkości

                wybuduj 2-3 pasy startowe w Gdańsku, zrób dojazd, połączenie kolejowe, itd... to wtedy porozmawiamy

                • 0 0

              • (13)

                przykro to czytac ale masz małe pojęcie skoro chcesz dwóch pasów lub trzech w Gdansku - lotnisko moze obsługiwac nawet do 20 mln pasazerów z jednym pasem (podpowiedz ktore: sprawdz w Londynie). Mozemy tez w Gdansku wybudowac 5 lub 6 lotnisk, wtedy konkurencja będzie naprawdę ogromna - tylko po co??
                Nie wygenerujemy większogo popytu niz liczba mieszkancow regionu (bo hub-em typu Frankfurt nie bedziemy).
                W Gdyni jest lotnisko - super, w Pruszczu tez jest to moze tam tez wybudujmy lotnisko pasazerskie dla regionu Pruszcz i okolice - dokładnie ten sam argument.
                Lotnisko połozone 100 km od Sztokholmu obsługuje region, pozatym Sztokholm jest:
                a) stolica i to duzo zmienia (ruch biznesowy, którego u nas prawie nie ma i nie bedzie w najbliszych latach)
                b) jest miejscem gdzie mieszkają ludzie duzo bardziej zamozni i więcej latajacy niz Polacy (to się zmienia, ale trochę to jeszcze potrwa - polecam prgnozy)

                Jezeli jestes takim ekspertem od lotnisk to podaj:
                a) wspomniane przez Ciebie wiele miast wielkosci trojmiasta mających dwa lotniska tego samego typu (obslugujacych loty samolotow klasy C czylu np B737)
                b) od czego zalezy liczva pasazerow jesli nie liczby mieszkancow (turysci to znikomy procent dodam dla ułatwienia)

                Polecam poczytanie trochę faktów. A jezeli nie to mozesz sam zainwestowac w lotnisko w Gdyni...zastanów sie dlaczego nie ma chętnych prywatnych inwstroów (a tacy np inwestują w Bydgoszczy) - to duzo mówi:)

                • 0 0

              • Czego ty bronisz kolego (3)

                Po pierwsze tam nie trzeba żadnej inwestycji, TO LOTNISKO JUŻ JEST wystarczy zgoda MONu na udostępnienie cywilom. Po drugie Gdańskie Lotnisko w porywach i to dopiero jak się rozbuduje obsłuży max 5mln pasażerów (jak się rozbuduje) co w tym tempie wątpię, wystarczy popatrzeć co się teraz dzieje. Opłaty lotniskowe w Gdańsku jedne z najwyższych w Europie, dlatego tak mało tanich linii lotniczych. Lotnisko w Gdyni obsłuży całe Pomorze a nie tylko dwa miasta. Przy wybudowaniu autostrady A1 plus terminal kontenerowy, może też gazowy lotnisko dla obsługi cargo będzie niezbędne, Rębiechowo z jego progresją będzie hamulcem w rozwoju regionu. Tu nie ma merytorycznych zdań przeciw tu są jedynie dyrdymały broniące interesów gdańskiego lotniska by jako monopolista dyktowało ceny i trzymało łapę nad rynkiem. Podobna sytuacja w całym Gdańsku gdzie jest iluzoryczna konkurencja na rynku nieruchomości i inwestycji.

                • 0 0

              • (2)

                nie wystarczy zgoda MON - trzba wydac (wg prezydenta Szczurka) ponad 100 mln zł na terminal i dostoswanie lotniska.
                Gdanskie lotnisko nie ma na razie ograniczen dot wielkosci przewozow, ale na 5 mln pasazerow jeszcze wiele lat poczekamy (dynamika wzrostu liczby pasazerow spada, nie tylko w gdansku)

                Opłaty lotniskowe w Gdansku są takie jak na innych lotniskach w Polsce

                Lini jest akurat duzo (więcej niz np w katwociach) - a linie się wycofują (np Easyjet) bo rynek się nasyca i np w ostatnim roku spadło LF (wypełnienie samolotu) w lotach do Wielkiej Brytanii.
                Przykro się czyta Twoje wypowiedzi, bo...niestety nie masz pojęcia o rynku. Na dole masz komentarz uzytkownika ze Szewcji który napisał jak daleko od miasta jest to niby drugie lotnisko w sztokholmie

                • 0 0

              • gdańskie lotnisko to jest już zakorkowane, zobacz gdzie odprawa easyjeta jest robiona brak miejsca na następną linie. Żeby je udrożnić trzeba budować następne terminale jak to wygląda zapraszam na lotnisko. Dynamika w Katowicach to akurat 59% a ogólnie zależy od miasta ale nawet w Krakowie który wydawało się już jest na pograniczu wciąż wyniosła w styczniu 2008 o 2% więcej niż w ubiegłym roku (Dynamika, sam wzrost liczby to 31%) Także zanim napiszesz SPRAWDŹ !!!! A z jakiego powodu Easyjet zawiesił połączenie to proszę się zapytać Adamowicza jak miasto się rozwija by przyciągać turystów. Tak czy owak drugie lotnsiko to szansa na więcej połączeń i przede wszystkim obsługa cargo

                • 0 0

              • Lotniska w Sztokholmie

                moi drodzy - są DWA lotniska w samym Sztokholmie (Bromma i Arlanda) oraz jedno we wsi pod stolicą (Skavsta). Jeden terminal na Arlandzie jest większy niż oba w Warszawie. A to zadupiaste lotnisko w Skavsta, 160 km od stolicy Szwecji jest większe od Gdańskiego. Polecam najpierw polatać a potem pisać pierdoły.

                • 0 0

              • po co marnujesz miejsce na te bzdury? (6)

                Heatrow ma 1 pas startowy... ciekawe, bardzo ciekawe

                "Planuje się także budowę trzeciego pasa startowego, obok istniejących równoległych pasów usytuowanych w kierunku wschód-zachód. "

                wystarczy ci ten cytat specjalisto?

                nie wspominając o tym małym fakcie, że w Londynie jest lotnisk cywilnych parę sztuk

                • 0 0

              • (5)

                heathrow nie, ale gatwick obsługuje ponad 32 mln pasazerow mając JEDEN pas. Więc nie piszcie ze jeden pas to za malo.

                • 0 0

              • człowieku - jak ktoś się uprze, to nawet na polu obsłuży

                • 0 0

              • człowieku jak ktoś się uprze, to nawet na polu obsłuży te miliony (3)

                co to za dziwaczny sposób argumentowania?

                Gatwick w dużej mierze obsługuje chartery, a charter ma to do siebie, że jest jak autobus, niedawno Turyn przyjął kilkanaście tysięcy turystów z UK w ciągu paru godzin, bo właśnie chartery lądowały co chwilę

                DODATKOWO - wszystko zależy od wielkości samolotów - wystarczy wpuścić jednego A300 i masz czas lądowania 4-5 samolocików skrócony do jednego

                dodam jeszcze, że automatycznie przepustowość lotniska zwiększa się, gdy samoloty startują/lądują w nocy - a u nas raczej takiego zapotrzebowania nie ma i nie będzie

                swoja drogą to Gatwick ma DWA PASY STARTOWE - mimo, że używa jednego - co pozwala mu właśnie mieć dużą przepustowość - jak widzę. ok. 32mln

                • 0 0

              • A Stansted? (2)

                Ma jeden pas i 20mln rocznie.Wystarczy?czy nadal bedziesz wmawial sobie i innym,ze duze lotnisko to teren wielkosci Alaski i 359 pasow startowych?

                • 0 0

              • dziecko - czytaj ze zrozumieniem, albo idź bawić się do piaskownicy (1)

                napisałem wyraźnie, że ważne jest jakie się obsługuje samoloty, przez ile godzin, czy chartery czy normalne liniowe, itd...

                ale co ciebie to obchodzi, przecież ty nie latasz, więc masz głęboko w dupsku czy z powodu mgły samolot wyląduje w Warszawie

                coś ci się stanie złego, jeśli Trójmiasto i POMORZE będzie miało drugie lotnisko?

                matkę ci zamordują?

                • 0 0

              • Sluchaj kolego

                rzucanie epitetami to tylko dowod na brak argumentow,dziecko mozesz sobie ewentualnie zrobic i wychowac po swojemu,natomiast proponuje,zebys w dyskusji uzywal rzeczowych argumentow.
                Co do mgly,to gwarantuje ci,ze tansze bedzie podwyzszenie kategorii ILS w Gdansku,niz budowa i utrzymanie drugiego lotniska,a prawda jest taka,ze to max kilka dni w roku,wiec pomysl,zeby EPOK sluzylo jako lotnisko rezerwowe specjalnie na te 5 czy szesc dni, przekracza wszelkie poziomy absurdu.Na Okeciu tez sie zdarzaja mgly,podobnie jak w Katowicach czy Krakowie,kazde lotnisko liczy sie z takim ryzykiem.Ale ty i inni siejecie tutaj propagande,ze w Gdansku jest pol roku mglistych dni,a Gdynia to cudowne miejsce,gdzie one nie wystepuja.I kto tu pisze o piaskownicy?

                • 0 0

              • są prywatni inwestorzy (1)

                i Gdynia też chce się doloożyć bez brania niakichkolwiek pieniędzy państwowych. Tylko zgody z urzędu marszałkowaskiego nie ma

                • 0 0

              • A te gdynskie pieniadze to niby jakie sa?

                Nie panstwowe aby? Szczurek skarb znalazl na plazy po sztormie?

                • 0 0

              • chyba się niezbyt orientujecie (1)

                to 2 lotnisko co niby jest w Sztokholmie (Skavsta) jest oddalone od Sztokholmu o 160 km i jest w mieście Nykoping. Czyli można powiedzieć że lotnisko w Bydgoszczy to też Gdańsk???????????

                • 0 0

              • sven ty to masz narypane

                gdyby lotnisko istniało nie 160km ale 5 km dalej, to pierniczyłbyś głupoty, że przecież to lotnisko jest w Sztokholmie i obsługuje Sztokholm, czy jakąś pipidówę?

                nie wiedziałem, ze nagle z pipidówy wszyscy zaczęli latać pewnie do sklepu na piwo

                lotniska obsługują cały region a nie miasto

                • 0 0

              • belfast intl - 50 min od miasta busem, belfast city - w miescie. Kopenhaga ma swoje Kastrup 6 km od centrum. w zapasie posiada lotnisko Roskilde - 30 km od centrum Kopenhagi. Lotnisko Malmoe i Kastrup uzupełniają się - jest komunkacja miejska która łączy te 2 lotniska. nie widzę powodu żeby w Gdyni i Gdańsku nie można było tak samo współpracować, jak robi to Szwecja z Danią (30 km między lotniskami). Skavsta jest relatywnie blisko - liczy się czas dotarcia z lotniska do Sztokholmu. A z Bdg do Gdańska nie da się tak szybko dotrzeć...nie te drogi, nie ta bajka.
                Naprawdę nie rozumiem kontrargumentów przeciw gdyńskeimu lotnisku...ale cóż podobnie było z portem prawie 100 lat temu...

                • 0 0

            • lotnisko w gdańsku to oczywiście monopol, już ma jedna z najwyższych cen w Polsce, a jak nie powstanie lotnisko w Gdyni, lotnisko w rębiechowie będzie sobie mogło narzucić takie ceny jakie będzie chciało, bo nie będzie alternatywy

              • 0 0

      • (1)

        to moze zbudujcie 2 lotnisko w wawie bo tam jest najwiekszy monopolista w polsce, a jakos 2 lotnisko im nie odpowiada. Przewoznikow nie bedzie wiecej bo to oni wybieraja sobie lotniska z ktorych oni maja korzysci(czyli cenami podkradaja klientow innym przewoznikom im wiecej przewoznikow tym nisze ceny na lotnisku) powstanie lotniska w gdyni spowodowalo by tylko wycofanie sie przewoznikow i podniesieniem kosztow(wtedy by znow byl jakis monopolista na rynku lotniczym) a ceny za parking sa wysokie bo brak miejsca jest i tylko rozbudowa lotniska i dojazdu moze obnizyc wszystkie koszty.

        • 0 0

        • w wa-wie właśnie będzie budowane drugie lotnisko - w Modlinie, obudź się - w każdym ośrodku wielkości trójmiasta powinny być dwa lotniska !

          • 0 0

      • (1)

        Skoro mówisz że Gdynianie mają lepszy dojazd do lotniska od Gdańszczan a poza tym lotnisko leży dokładnie po środku trójmiasta notabene przy trójmiejskiej obwodnicy gdzie ma być wybudowana SKM w obie strony to po cholerę Tobie nowe lotnisko??? lepiej te pieniądze wydać na polepszenie dojazdów na które tak narzekasz skoro duży może więcej i miasta mają się połączyć w metropolię to po co propagujesz kolejne lotnisko, poza tym z tonu wypowiedzi pana szczurka widać że to on jest najbardziej przeciwny metropolii swoim zachowaniem bo po co tak usilnie optuje za lotniskiem skoro rzekomo jest za metropolią i czemu nie uczestniczy w promocji wspólnej miast głosząc że gdynia jest inna?? sopot z gdańskiem jakoś sprawnie razem działają i mają wspólną halę a pan szczurek zazdrości nawet Euro gdańskowi wygłaszając jakieś dziwne tezy... żałosne

        • 0 0

        • tych pieniędzy nie wydasz na nic innego, bo dofinansowanie z UE można dostać na KONKRETNY cel, a poza tym ZDECYDOWANIE lepiej je wydać na lotnisko w Gdyni, zresztą wam gdańszczanom - WARA OD NASZEJ KASY !!! nam lepiej wydać na lotnisko, nie podoba się ? nikogo nie interesuje zdanie zacietrzewionych, zazdrosnych gdańszczan !

          • 0 0

    • a jak na moje, to jest niezbędne... to sobie podyskutowaliśmy :D ale krótko - wy gdańszczanie nie wcinajcie się w interesy Gdyni, zbudujemy to lotnisko i nie interesują nas wasze kompleksy i zazdrość - naprawdę - nikt się was o zdanie nie pyta.
      pozdrawiam

      • 0 0

    • Vincent! Jadłeś kiedyś

      hamburgery Cachuna Hamburger??

      • 0 0

    • lotnisko w Gdyni juz jest....

      od dawna. Wieksze, lepiej polozone i skomunikowane. Polozone z dala od wysypiska smieci - stad bezpieczniejsze - nie ma ryzyka kolizji z chmarami ptakow zerujacych na Szadolkach.
      W Babich Dolach warunki meteo sa duzo lepsze - Rebiechowo polozone na bagnach permamentnie jest zamglone - to czesta przyczyna odwolanych startow/ladowan w Rebiechowie.
      Lotnisko w Babich Dolach ma miejsce na rozbudowe - w Rebiechowie miejsca brak - teraz podjeli desperacka probe likwidacji ul.Slowackiego by znalezc miejsce na rozbudowe Rebiechowa.
      Lotnisko w Gdyni ma dwa pasy pozwalajace na podejscie z dwoch roznych kierunkach - nieoceniona pomoc przy zlej, wietrznej pogodzie.
      Lotnisko w Babich Dolach ma droge podejscia do ladowania bezposrednio znad morza - stad nie jest tak uciazliwe dla mieszkancow jak Rebiechowo - gdzie podejscie do ladowania przebiega ponad gesto zamieszkanymi dzielnicami mieszkaniowymi.
      Wystarczy pomyslec - od razu widac, ze lotnisko w Babich Dolach to przyszlosc 3miejskiego lotnictwa. Rebiechowo to porazka - ladowanie tam pieniedzy to totalna pomylka ocierajaca sie o niegospodarnosc.....

      • 0 0

    • Drogi Vincencie i inni (7)

      A gdy Gdańsk budował TERMINAL KONTENEROWY skoro w Gydni były co najmniej trzy (DCT, BCT, GCT) to jakoś Gdynianie nie pluli na Was, Gdańszczan. Czy to nie jest to samo? Też konkurencja dla portu w Gdyni, gorsze połączenia (jakbyście nie wiedzieli, to Trasa Kwiatkowskiego JUŻ JEST) wasz most kolejowy na Wiśle się sypie. Także dajcie wybudować P. Szczurkowi jego lotnisko - najwyżej je zamknie po dwóch latach. Poza tym czy wielu z was bierze pod uwagę fakt, że to lotnisko będzie CYWILNO-WOJSKOWE? Czyli będzie miało dofinansowanie z MON, co zmniejsza stopę IRR.

      • 0 0

      • (6)

        terminale kontenerowe sa za PRYWATNE pieniądze a nie za publiczne jak fanaberie Szczurka

        • 0 0

        • słyszałeś o inwestorach prywatnych? (5)

          ale pewnie już o tym, że lotnisko istnieje w Gdyni, to tego nie słyszałeś

          i to od wielu, wielu, wielu lat

          • 0 0

          • Lotbnisko wojskowe,a nie cywilne (4)

            dorbna roznica,np. w braku terminalu pax,terminalu cargo i parkingow,zbyt waskich drogach kolowania i hangarach dla MiGow a nie dla B737 szy A320.I co z tego,ze jest od wielu lat?W Gdansku tez jest od wielu lat,najpierw na Zaspie,teraz w Rebuechowie,co bedziesz sie licytowal?

            • 0 0

            • czy tyś doprawdy taki pacan? (3)

              do czego potrzebne ci są hangary? byłeś kiedykolwiek na lotnisku????

              • 0 0

              • buhahaha (2)

                Zapytaj mnie jeszcze,do czego w portach morskich sa suche doki. Tym argumentem ad personam to ty pokazujesz,kim jestes,nie ja,zwlaszcza,ze sie wyglupiles,jak malo kto w tym temacie.
                Poki co polecam wycieczke do Rebiechowa,to zobaczysz najprawdziwszy hangar na lotnisku.

                • 0 0

              • KKK - jesteś wyjątkowym debilem (1)

                przejedź się ty na lotnisko i poobserwuj co tam samoloty robią

                a potem wypisuj te swoje wypociny

                faktycznie lotnisko bez hangaru nie może istnieć, a port bez suchego doku (co ma piernik do wiatraka - nie lotnisko do portu, ale port do suchego doku)

                brawo moherowy inteligencie

                • 0 0

              • No wymysl jeszcze pare obelg

                Dzieki nim twoje 'madrosci' na pewno nabiora sensu ;D
                Widzisz,hangary sluza np. do serwisowania samolotow.Dzieki nim jakas tania linia moglaby np. chciec zalozyc swoja baze z prawdziwego zdarzenia.Nie sa niezbedne,samoloty moga wszak stac pod chmurka na plycie postojowej.W Kosakowie dodatkowo bedzie je jeszcze owiewac morska bryza,dzieki czemu beda szybciej i rowniej korodowac ;]
                Milego dnia zycze ;]

                • 0 0

    • PRZYBĘDZIE

      Przybędzie przybędzie. Ludzie się bogacą, coraz lepiej im się powodzi i coraz częściej latają samolotami a to służbowo, a to na wczasy. Nawet czartery Sharm już są.

      • 0 0

  • MORENA TU DZIAŁAĆ-CENTRUM,KINO,ŁAWKI (3)

    ŻEBYŚMY PANIE PREZYDENCIE NIE BYLI TYLKO SYPIALNIĄ GDŃSKA

    • 0 0

    • niech ten tramwaj nam dadzą, do kina sobie już podjadę :)

      • 0 0

    • Popieram na Morenie można dużo zdziałać i trzeba.

      • 0 0

    • TAK Morene rozwijać P Adamowicz, nie tylko bloki

      inwestycji tu potrzeba

      • 0 0

  • Fajne zdjątko (1)

    ale Jacek ma coś straznie wytarte łokcie u marynarki.

    • 0 0

    • to efekt uprawiania polityki "twardych łokci"

      • 0 0

  • W czym problem?

    "Prezydent Gdańska, któremu już od dawna przez usta nie przechodzi słowo "Trójmiasto"".
    Prezydent nie jest jedyny, a mało tego, ma moje poparcie. Nie chodzi tu o zwalczanie się, a świadomość tożsamości. Jako mieszkaniec Gdańska jestem całym sercem za współpracą, jestem za lotniskiem w Gdyni, ale przeciwko takiej PRL-owskiej nomenklaturze.

    • 0 0

  • ooo szczurek i jego megalomania (11)

    leczy kompleksy, na sile bedzie budowal lotnisko bo gdynia to przeca metropolia i bedzie nawet doplacal tylko po to zeby lotnisko bylo

    • 0 0

    • (4)

      lepiej marnować kasę na ponowną (prze)budową lotniska w Gdańsku co? U was jak planują to niech szlak was trafi. Dopiero wybudowali, a już trzeba poprawiać. I z drogami macie ten sam problem.

      • 0 0

      • "Dopiero wybudowali" hahaha tez sie powiedzial... (3)

        czy ludzie sa az tak mocno ograniczeni? najpierw zobacz matolku kiedy byla modernizacja tego lotniska a kiedy zaczal sie duzy ruch w lotnictwie cywilnym w pl...

        • 0 0

        • (2)

          Stożku mój, jakby u was myśleli, to planowaliby przyszłościowo

          • 0 0

          • taa (1)

            Ty pewnie wiedziales w 1997 r,ze za 7 lat wejdziemy do UE,zacznie sie boom na loty na Wyspy i dlatego trzeba budowac terminal wlasnie akurat na 2mln pax a nie na 1mln. Zrob prosze jeszcze prognoze na kolejna dekade,my ciemny lud czekamy z utesknieniem,co Wyrocznia zapowie ;]

            • 0 0

            • o prognozę polecam udać się do Zubilewicza ;)

              Zapomniałem...nikt przecież nie wiedział, że wejdziemy do UE, a w dodatku Gdańskowi, jako miastu wojewódzkiemu i największemu z trójmiejskiej aglomeracji, nie jest potrzebne lotnisko z prawdziwego zdarzenia, zapewniające nie tylko teraz sprawną obsługę, ale również w przyszłości.

              • 0 0

    • (5)

      Gdynia już jest metropolią, a kompleksy to mam wrażenie ty próbujesz tutaj leczyć, trzymam kciuki za Gdynię, to najnowocześniejsze miasto z trójmiasta i daje tylko dobry przykład dla Gdańska, powinniśmy się tylko uczyć i wspierać Gdynię w jej ambitnych planach, a nie zazdrościć

      • 0 0

      • (4)

        nie zapomnij gdynia zawsze byla wioska rybacka i nia bedzie!!! nawet miastem byscie nie byli gdyby gdansk sie nierozbudowywal!

        • 0 0

        • gd: wioska rybacka ... no ręce opadają: argument godny dialogu chamów - odnajdź się w rzeczywistości i zacznij rozmawiać na

          poziomie bo takie uwagi większość nas tutaj zasmuczają

          • 0 0

        • (2)

          no tak, a gdańsk był średniowiecznym grodem i właściwie wielkim targowiskiem :D ehhh pokazałeś właśnie jakie gdańszczanie mają kompleksy, na szczęscie ja sie do takich zacietrzewionych ludzi nie zaliczam, to lotnisko jest bardzo potrzebne i jeśli tam będą niższe opłaty a co za tym idzie ceny biletów, to sam będę z niego korzystał, mimo że mam dalej... powiedz mi jakie masz racjonalne argumenty przeciwko konkurencji ?!

          • 0 0

          • nie no wy gdynianie jestescie zabawni.... gdynia metropolia ...hahahaha zaraz padne ze smiechu..miasto ktore ma 1 kino (1)

            jedno centrum handlowe i nie ma porzadnej plazy nazywacie metropolia??? :DDDDD jaka beka, nie no boki zrywac!

            • 0 0

            • trójmiasto jest metropolią, a ani gdynia, ani tym bardziej gdańsk samodzielnie metropolią nie jest...

              • 0 0

  • norma

    potrafia duzo gadac a malo robic, spory gdzie co ma byc parodia. Metropolia na papierku ladnie wyglada bo kazdy moze ja miec gdzie chce:) Zamiast sie klucic wezcie sie do wspolnej pracy co by przyniosla korzysci wszystkim mieszkancom 3MIASTA i okolic

    • 0 0

  • ech

    gdzie trzech sie bije, tam nikt nie korzysta. Panwie, poluzujcie krawaty i sie dogadajcie, bo chyba slina ambicji wam przez gardlo przejsc nie moze

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane