• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gigantyczna zajezdnia powstanie na południu Gdańska

Michał Brancewicz
14 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (276)
Zajezdnia tramwajowo-autobusowa powstanie na terenie o powierzchni ok. 120 tys. m kw. Zajezdnia tramwajowo-autobusowa powstanie na terenie o powierzchni ok. 120 tys. m kw.

GAiT szuka wykonawcy koncepcji ogromnej zajezdni autobusowej na UjeściskuMapka, która będzie w stanie pomieścić co najmniej 250 pojazdów. Obok powstanie nieco mniejsza zajezdnia tramwajowaMapka z wewnętrznymi torowiskami o łącznej długości 4,7 km.



Ile czasu dziennie spędzasz w komunikacji?

Z perspektywy południa Gdańska cały tabor GAiT stacjonuje w odległej części miasta. Zajezdnia autobusowa znajduje się we WrzeszczuMapka, a tramwajowe na StrzyżyMapkaw Nowym PorcieMapka.

To sprawia, że pojazdy często jeżdżą "na pusto" do miejsc, gdzie rozpoczynają regularne kursowanie w ciągu dnia.

Dlatego potrzebne jest nowe miejsce do nocowania autobusów i tramwajów, skąd będą mogły od razu wyjeżdżać na trasy.

Budowa nowej pętli autobusowo-tramwajowej na Ujeścisku zapowiadana jest od kilku lat. W zeszłym roku uchwalony został miejscowy plan, który dał zielone światło do jej powstania. Zanim to się jednak stanie, swoją część pracy muszą wykonać projektanci.



Kilka wariantów do wyboru



Gdańskie Autobusy i Tramwaje poszukują wykonawcy wielobranżowej, wariantowej koncepcji funkcjonalno-przestrzennej zajezdni autobusowej "Ujeścisko" przy ul. Warszawskiej.

Wybrana firma będzie musiała opracować kilka wariantów, oszacować koszty prac projektowych i budowlanych, a następnie stworzyć finalną koncepcję.

Wielokrotnie publikowana wizualizacja przedstawiająca możliwy wygląd przyszłej zajezdni. To jedynie koncepcja, prawdopodobnie zajezdnia będzie rozplanowana zupełnie inaczej. Wielokrotnie publikowana wizualizacja przedstawiająca możliwy wygląd przyszłej zajezdni. To jedynie koncepcja, prawdopodobnie zajezdnia będzie rozplanowana zupełnie inaczej.
Zajezdnia ma zostać tak rozplanowana, by mogło na niej nocować jednocześnie co najmniej 250 pojazdów, w tym połowa przegubowych (18 m).

Koncepcja zajezdni autobusowej powstanie za rok



Zajezdnia będzie obsługiwać zarówno pojazdy o napędzie spalinowym, jak i elektrycznym oraz wodorowym.

Dodatkowo powstanie tam też budynek biurowy, który ma zostać przygotowany w trzech wariantach powierzchniowych: 3,4 tys. m kw., 8,3 tys. m kw. i 15 tys. m kw.

Pierwszy wariant zakłada, że budynek będzie wyłącznie siedzibą pracowników GAiT-u. Natomiast w wariancie drugim i trzecim część powierzchni może być wykorzystana pod wynajem komercyjny lub dla innych jednostek miejskich.

Oferty można składać do 18 lipca, wybrany wykonawca będzie miał rok na opracowanie koncepcji.

Zajezdnia autobusowa będzie sąsiadowała z planowanym hipermarketem Kaufland, który ma powstać przy ul. WarszawskiejMapka.

Nowy hipermarket na południu Gdańska Nowy hipermarket na południu Gdańska

Zielone torowisko i tramwaje pod dachem



Tak prezentują się założenia samej tramwajowej części zajezdni. Tak prezentują się założenia samej tramwajowej części zajezdni.
Podobny dokument powstał już dla zajezdni tramwajowej, ale do tej pory nie był publikowany. Teraz, przy okazji przetargu na zajezdnię autobusową, udostępniony został jej schemat.

Na zajezdni tramwajowej powstanie łącznie 4,7 km torowisk, z czego 700 m stanowić będzie tor zielony. Znaczna część torów będzie zadaszona. Możliwa będzie też obsługa pojazdów o długości 45 m, chociaż na razie takie tramwaje jeszcze nie jeżdżą po Gdańsku.

Póki co trudno powiedzieć, kiedy zajezdnia mogłyby powstać. Wstępne założenia sprzed roku mówiły, że najwcześniej stanie się to w 2026 r.

Opinie (276) ponad 10 zablokowanych

  • Samo koncepcje

    Zero realizacji. Rozliczymy was przy urnach

    • 18 5

  • Warto dodać że dzięki tej zajezdni umożliwione zostanie zawracanie tramwajów w obrębie pętli Ujeścisko od strony Nowej (24)

    Warszawskiej. Tylko jak zwykle drzew szkoda - wytną kolejne tysiące sztuk zielonych płuc miasta

    • 125 62

    • Jakich drzew? (2)

      Tam rośnie parę przerośniętych krzaków i trawa...

      • 52 10

      • Byłeś tam kiedyś w ogóle? (1)

        To ogromny teren zielony z wieloma drzewami...

        • 17 41

        • Byłeś tam kiedyś, czy widziałeś ten teren z okna samochodu?

          Drzew parę rośnie przy drodze, później masz błoto, kawał betonu i chwasty.

          • 46 6

    • jak zawsze wgadńsku zniszcza drzewa by wpakowac szkodliwy awaryjny tramwajowy złom (7)

      • 5 43

      • (6)

        Co mi po drzewach , jak nie mam jak dojechać do pracy !!! Niech budują jak najszybciej i poszerzają drogi i ludzie , w końcu nie będą czekać po 30 minut na autobus .

        • 18 9

        • poszerzanie dróg tak rozładowuje korki jak popuszczanie pasa leczy otyłość i nadwagę

          • 23 8

        • A powiedz mi przyjacielu jaka to różnica (3)

          Jeżeli jest problem z dojazdem na południe to jak przeniesiesz bazę autobusową na nową lokalizację to autobusy w kierunku przeciwnym zaczną przemieszczać się jakimiś nowymi drogami kóre zostaną utworzone w tym celu.Chodzi tylko i wyłącznie o to żeby deweloper mógł sprzedać mieszkania w lepszej lokalizacji na Hallera.

          • 15 2

          • (2)

            taka różnica, że dwie trzecie tramwajów i autobusów pierwszy kilkukilometrowy kurs i ostatni zaliczają na pusto. Policz ile to kosztuje. Zobacz o ile wcześniej setki ludzi musi wstawać i dojechać żeby uruchomić cały mechanizm transportowy. A wieczorem wrócić do domów. Kolejny wstający o 9. człowiek, który uważa że wszystko dla deweloperów - a w tych domach kto mieszka? Kosmici? Ale fanatycy Kacperka mają zawsze jeden trkst

            • 5 2

            • Miał byś rację ,ale : (1)

              w planie mają likwidacje zajezdni Hallera która kilka lat temu przeszła remont kapitalny za ogromne pieniądze wraz z budową nowej bardzo dużej stacji pali . Notabene stacja paliw była tak wybudowana aby mogła służyć firmie ale również świadczyć sprzedaż paliw na wolnym rynku i nie wiedzieć czemu ta zewnętrzna część stoi od kilku lat pusta ?

              • 3 0

              • Co za bzdury

                W twoim poście tylko jedno jest prawdą - zbudowano stację paliw a reszta to twoja wyobraźnia, nie było żadnego remontu nie mówiąc o kapitalnym, cały czas jest wszystko wstrzymywane bo ma powstać nowa zajezdnia.

                • 1 1

        • Jak nie będziesz miał czym oddychać po wycięciu drzew, które masz gdzieś, to i do pracy nie dojedziesz;)

          • 0 2

    • (7)

      to będą nie tylko Szadółki ale i zajezdnia - super miejsce do mieszkania ... 5 rano i wyjazd autobusów z bazy - super hałas - miałem tak na Hallera - nie polecam, z tramwajami na Wita Stwosza było podobnie , przy ostatnim zasypiałem przy pierwszym sie budziłem :)

      • 6 13

      • (2)

        Jak się nie podoba to wracaj do tego PGR-u z którego się wy prowadziłeś.

        • 12 16

        • (1)

          chłopie - tam gdzie mieszkasz teraz tam nawet nie było pgrów bo były bagna i moczary

          • 8 2

          • A ty nosisz trawę sierpem czy już kosą?

            • 2 2

      • Plan zagospodarowania nie był tajny. (1)

        Mogłaś składać do niego uwagi. Nie zrobiłaś tego.

        • 9 0

        • ale mnie to wisi - jak ktos się urodził w Gdańsku to nigdy tam mieszkania nie kupi bo wie czym to śmierdzi :)

          • 8 4

      • mieszkasz w mieście, przyzwyczaj się albo wracaj do braniewa

        • 7 7

      • A ja całe życie mieszkam koło zajezdni na Strzyży i jest pięknie. Musisz mieć ciężko w życiu jak Ci tak wszystko przeszkadza

        • 4 1

    • (1)

      Ola posadzi nowe.

      • 2 3

      • a duch szyszkownika zwany lasy polskie powycina

        • 4 2

    • Może czas zdrowe kilkunastoletnie drzewa przesadzać, jak to się robi w cywilizowanych krajach, a nie od razu wycinać.

      • 5 1

    • A to niech nie robią tej inwestycji. Ludzie niech się cofną w rozwoju i dalej używają drzew do transportu jak małpy.

      • 5 1

    • Chłopie

      Popatrz na plany ,oni chcą zbudować halę w której ma być kilkanaście zwrotnic na terenie hali,będzie cud jak uda im się trafić wogóle w jakąkolwiek bramę wjazdową

      • 0 1

  • (6)

    Czyli powstanie zajezdnia. A stara z Hallera zniknie . I autobusy będą jeździły puste z Południa do Gdańska. Przez korki i zrobią mnóstwo kilometrów na pusto . Sytuacja odwróci się. Kolejny bezsens aby zwolnić działkę dla dewelopera. Kiedyś w Gdańsku były 3 zajezdnie : Hallera , Gdańska i Kokoszki. Ale to było za drogo... Teraz będzie taniej...

    • 71 3

    • A czy te autobusy i tramwaje nie mogą jechać z jakimś numerem i zabierać pasażerów po drodze? (2)

      Skoro to "sypialnia" Gdańska to rano zabiorą wszystkich do szkół i pracy a wieczorem wracając do domów :-)
      Czy to tak ciężko zmienić numer w autobusie lub tramwaju? Trzeba przemalować? Wejść na drabinę aby zmienić na dachu numer? Nie! Wystarczy pstryknąć w klawiaturę XD

      • 13 2

      • mogą jechać z numerem tylko ktos musi zaplacic za dodatkowe wozokilometry. to taki absurdzik ale tak to juz jest

        leci na pusto to sobie leci. ma zabierac ludzi, to już trzeba to dokładnie 'rozrysować"

        • 6 0

      • Nie bo wszystko rozbija sie o czas pracy kierowcy . Pusty jedzie kilka minut a z pasażerami ? Zalicza przystanki itd . A to skraca czas pracy na linii właściwej . I do tego tzw wozokilometry za które Miasto musi zapłacić. Za pusty przelot nie płaci .

        • 2 0

    • (2)

      Była zajezdnia na Gdańskiej?

      • 5 0

      • Niewielka w porownaniu do Hallera ale byla.

        • 5 0

      • Plac postojowy

        • 4 0

  • I wszystko stanie na AK lub Łostowickiej bo nie ma estakad (1)

    Będą stać w korkach tak jak i wszyscy stoimy więc co to za różnica...

    • 46 3

    • Deweloper zarobi

      • 1 0

  • (1)

    I zanim autobus sie doczlapie na wlaczenie to utknie w korku. Powrot kierowcy ze zmiany na baze no z Jelitkowa bedzie trwal pol dnia

    • 42 1

    • a dziś ile trwa powrót kierowcy ze zmiany na bazę np. z mackowych?

      • 0 0

  • (7)

    Hallera jest najlepszą lokalizacją dla zajezdni autobusowej.
    Żadne czarowanie tego nie zmieni, dlaczego artykuł nie wylicza faktów.
    Wyjazdy z bazy Hallera -
    Wrzeszcz 10 minut
    Oliwa pętla tramwajowa - 10 minut
    Oliwa PKP - 10
    Nowy Port - 10 minut
    Stogi -10 minut
    Dworzec Główny -10 minut
    Teraz proszę policzyć ilość autobusów na tych pętlach, przejazdów technicznych oraz przejazdów naprawczych.

    • 80 4

    • Ale co za teren na bloki się marnuje

      A deweloper już ma układ z urzędem.

      • 17 0

    • Jakbyś nie wiedział dystans z zajezdni hallera do głównego

      Jest bardzo podobny jak z warszawskiej do głównego. Poza tym miasto najbardziej rozbudowuje się w stronę południowa i to tam będą powstawać głównie nowe połączenia. Lokalizacja jest dobrana perspektywicznie. Poza tym centrum miasta to nie jest miejsce na zajezdnie, od tego są przedmieścia. Nie wspomnę. Ze teren można sprzedać za ładne pieniądze i za ta kwotę wybudować nowa zajezdnie

      • 9 6

    • Co zrobić jak był klient (1)

      Zajezdnia sprzedana,a pieniądze poszły na zakup działki na warszawskiej.
      Zakup działki przepłacony prawie trzykrotnie

      • 9 1

      • a budowa nowej zajezdni z dotacji miasta?

        • 0 0

    • i dwie zajezdnie w taki dużym mieście były by idealne - jedna obsługuje dolny taras, druga górny, ale ktoś musi zarobić na sprzedaży działek

      • 14 1

    • Potrzebne jest wybudowanie drugiej nowej zajezdni, ale na pewno nie kosztem likwidacji zajezdni na al. Hallera. Ewentualnie można o zmniejszeniu obszaru zajezdni, a nie o całkowitej likwidacji.

      • 3 0

    • Deweloper nieźle musi ich naciskać na ten teren

      • 3 0

  • jezeli doidzie do budowy zajezdni to benda budowac z 10 lat jezeli rondo na starogarskiej buduja 7 miesiecy i konca nie widac

    • 22 4

  • Polowa kiwrowcow sie zwolni bo dojazdy i powroty na baze w gigantycznych korkach to bedzie zabawa dla wytrwalych

    • 47 6

  • (5)

    Gdy ja zaczynałem pracę w GAiT w 1985 z bazy wyjeżdżało 230 autobusów . Dziś około 200. A miasto się rozrosło ! A co chwile otwiera się nowe linie . Czyli gdzie postęp w komunikacji ? Nie ma . Na nowe linie zabiera się autobusy z innych linii , zmniejszając ich
    częstotliwość .

    • 60 2

    • (1)

      A o tramwajach nie napisałeś ani słowa. To pozwoliło by na zrozumienie i przedstawienie dlaczego jest dziś 200 zadań.
      Ponadto, czasy komuny to znacznie większe przewozy i popyt niż dzisiaj.

      • 6 8

      • Ale za komuny wyjezdzało 120 tramwajów

        Bez obslugi Południa, teraz chyba 118. Porównaj pojemność 3 wagonowego skladu 105, liczbę foteli z Jazzem czy Dortmundem i pokaż mi ten postęp. Jest ogromny regres. To samo tyczy SKM

        • 12 1

    • w 85 musiales puszczac autobusy w duzych ilosciach na chełm, kilka lat pozniej zasilić orunię gorna (1)

      a ty jedziesz statystykami z instytutu danych z d...

      • 0 5

      • no nie do końca . Posłuchaj jak ludzie chcą więcej autobusów na dalsze dzielnice . Miasto nie ma kasy na nic a na prawdziwą komunikację wogóle . Trochę popracowałem w tej firmie i znam realia . Możesz mi wierzyć .

        • 9 0

    • No i jednak nie ukrywajmy, że zajezdnia na 250 autobusów nie gwarantuje sensownego zapasu miejsc na przyszłość.

      • 4 0

  • Zajezdnia.. a co z cenami biletow? Bilet miesięczny w Pradze kosztuje 60 zł (przy kupnie z góry na rok). (1)

    Mozemy nim jezdzic wszystkimi srodkami transportu publicznego w Pradze (czyli metro, tramwaje, autobusy, promy, pociagi, funicular)
    W trojmiescie mamy kilku przewozników, skomplikowany system taryf, drogie bilety, psujace sie wiecznie tramwaje, nieustannie spozniające sie SKMki czy PKM jezdzacy raz na godzinę.
    Trojmiasto aspiruje do miana metropolii a nie potrafi poradzic sobie z najwazniejszym aspektem jej funkcjonowania czyli z tanią, sprawną i dostepną komunikacją.
    Pod pozorem nowoczesnosci probuje sie wprowadzic drogi, nienowoczesny i tak na prawdę nic nie zmieniajacy na plus system poboru opłat za bilety Fala, który nie dajac nic dobrego generuje tylko koszty i tworzy dodatkowe komplikacje dla pasazera (koniecznosc nieustannego odbijania)
    Brakuje przede wszystkim jednego taniego biletu miesiecznego dla całej metropolii - nie kazdy pracuje i mieszka w tym samym miescie a podróz z Gdanska do Gdyni czesto wymaga
    kupna 3 osobnych biletów. Koszt miesięcznego na całe trojmiasto to 270 zl (ponad 4x drozej niz w Pradze).
    Trudno sie dziwic ze ludzie wola jeździc samochodem - nawet jezeli nie zawsze jest taniej.

    • 50 3

    • Pytaj Szczurka i karnowskiego! Prezydent Adamowicz wiele lat ich namawiał na wspólny bilet! Ale oni chcieli kosztem

      Gdańszczan! Pasożyty!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane