• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gigantyczna zajezdnia powstanie na południu Gdańska

Michał Brancewicz
14 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (276)
Zajezdnia tramwajowo-autobusowa powstanie na terenie o powierzchni ok. 120 tys. m kw. Zajezdnia tramwajowo-autobusowa powstanie na terenie o powierzchni ok. 120 tys. m kw.

GAiT szuka wykonawcy koncepcji ogromnej zajezdni autobusowej na UjeściskuMapka, która będzie w stanie pomieścić co najmniej 250 pojazdów. Obok powstanie nieco mniejsza zajezdnia tramwajowaMapka z wewnętrznymi torowiskami o łącznej długości 4,7 km.



Ile czasu dziennie spędzasz w komunikacji?

Z perspektywy południa Gdańska cały tabor GAiT stacjonuje w odległej części miasta. Zajezdnia autobusowa znajduje się we WrzeszczuMapka, a tramwajowe na StrzyżyMapkaw Nowym PorcieMapka.

To sprawia, że pojazdy często jeżdżą "na pusto" do miejsc, gdzie rozpoczynają regularne kursowanie w ciągu dnia.

Dlatego potrzebne jest nowe miejsce do nocowania autobusów i tramwajów, skąd będą mogły od razu wyjeżdżać na trasy.

Budowa nowej pętli autobusowo-tramwajowej na Ujeścisku zapowiadana jest od kilku lat. W zeszłym roku uchwalony został miejscowy plan, który dał zielone światło do jej powstania. Zanim to się jednak stanie, swoją część pracy muszą wykonać projektanci.



Kilka wariantów do wyboru



Gdańskie Autobusy i Tramwaje poszukują wykonawcy wielobranżowej, wariantowej koncepcji funkcjonalno-przestrzennej zajezdni autobusowej "Ujeścisko" przy ul. Warszawskiej.

Wybrana firma będzie musiała opracować kilka wariantów, oszacować koszty prac projektowych i budowlanych, a następnie stworzyć finalną koncepcję.

Wielokrotnie publikowana wizualizacja przedstawiająca możliwy wygląd przyszłej zajezdni. To jedynie koncepcja, prawdopodobnie zajezdnia będzie rozplanowana zupełnie inaczej. Wielokrotnie publikowana wizualizacja przedstawiająca możliwy wygląd przyszłej zajezdni. To jedynie koncepcja, prawdopodobnie zajezdnia będzie rozplanowana zupełnie inaczej.
Zajezdnia ma zostać tak rozplanowana, by mogło na niej nocować jednocześnie co najmniej 250 pojazdów, w tym połowa przegubowych (18 m).

Koncepcja zajezdni autobusowej powstanie za rok



Zajezdnia będzie obsługiwać zarówno pojazdy o napędzie spalinowym, jak i elektrycznym oraz wodorowym.

Dodatkowo powstanie tam też budynek biurowy, który ma zostać przygotowany w trzech wariantach powierzchniowych: 3,4 tys. m kw., 8,3 tys. m kw. i 15 tys. m kw.

Pierwszy wariant zakłada, że budynek będzie wyłącznie siedzibą pracowników GAiT-u. Natomiast w wariancie drugim i trzecim część powierzchni może być wykorzystana pod wynajem komercyjny lub dla innych jednostek miejskich.

Oferty można składać do 18 lipca, wybrany wykonawca będzie miał rok na opracowanie koncepcji.

Zajezdnia autobusowa będzie sąsiadowała z planowanym hipermarketem Kaufland, który ma powstać przy ul. WarszawskiejMapka.

Nowy hipermarket na południu Gdańska Nowy hipermarket na południu Gdańska

Zielone torowisko i tramwaje pod dachem



Tak prezentują się założenia samej tramwajowej części zajezdni. Tak prezentują się założenia samej tramwajowej części zajezdni.
Podobny dokument powstał już dla zajezdni tramwajowej, ale do tej pory nie był publikowany. Teraz, przy okazji przetargu na zajezdnię autobusową, udostępniony został jej schemat.

Na zajezdni tramwajowej powstanie łącznie 4,7 km torowisk, z czego 700 m stanowić będzie tor zielony. Znaczna część torów będzie zadaszona. Możliwa będzie też obsługa pojazdów o długości 45 m, chociaż na razie takie tramwaje jeszcze nie jeżdżą po Gdańsku.

Póki co trudno powiedzieć, kiedy zajezdnia mogłyby powstać. Wstępne założenia sprzed roku mówiły, że najwcześniej stanie się to w 2026 r.

Opinie (276) ponad 10 zablokowanych

  • Wjazd i wyjazd. (3)

    A ja mam pytanie: jak będzie usytuowany wjazd i wyjazd z zajezdni autobusowej? Na starą Warszawską? W tym momencie byłby to niezły żart. "Lada dzień" powstanie przy Warszawskiej Kaufland - co z wyjazdem i wjazdem na parking? Też z Warszawskiej?! Mieszkam na Ujeścisku i z utęsknieniem, jak wszyscy na dzielnicy, czekam na dokończenie Nowej Warszawskiej w kierunku Havla. Według władz miasta to chyba zły pomysł. Ale oni nie mieszkają na Ujeścisku, więc nie ma problemu.
    Latami czekamy też na budowę estakady nad skrzyżowaniem Havla - Łostowicka. I co? Czekamy... Na razie pójdą duże pieniądze na "ekspertów", którzy "przyjrzą się" problemowi. Zgroza.

    • 30 0

    • I już widać że nie mieszkasz w okolicy :) (1)

      Proponuję eksperyment. Przejdź się kiedyś rano na zachodnią stronę skrzyżowania AK z Łostowicką i zobacz jaki jest tam korek.
      Mieszkańcy Ujeściska w nim nie stoją, a po budowie estakady przesunie się dalej i z 30min do centrum zrobi się godzina.

      Tak samo z Nową Warszawską. Jeszcze mało Ci tranzytu pod oknami?

      • 1 3

      • Niestety, mieszkam.

        Estakada odetkała by przede wszystkim wyjazd ze Śródmieścia w kierunku obwodnicy, gdyż korki popołudniowe są kilkugodzinne: zaczynają się ok. 15 i ciągna się aż do 18. Powró z pracy ok. 16 to zgroza. A co do tranzytu pod oknami: owszem, przekleństwo. Ale mieszkamy w mieście i ten argument jest co najmniej dziwny: ruch uliczny pod oknami to norma. Z drugiej strony patrząc: ciągle się buduje wzdłuż Armii Krajowej, bloki są blisko jezdni. Jakoś nikt nie ma problemu z wydawaniem na te budowy zezwoleń. A z Nowej Warszawskiej masz teraz tramwaj. Pod oknami.

        • 3 0

    • nie zapominaj o nowej wiezyckiej, ktora od wielu lat jest w planach XD miała być od unruga do warszawskiej

      • 4 0

  • Kolejny skrawek zieleni zostanie wycięty...wiem miasto sie rozwija ale...

    • 12 1

  • (1)

    tylko niech nie likwidują innych zajezdni, bo kierowcy za nim dojadą na oddalone przystanki początkowe to staną w korkach

    • 14 0

    • A powiedz mi jak kierowcy dojadą tam do pracy

      Zapomniałem że wszyscy kierowcy i motorniczowie to ludzie niebywale majętni, przecież pracują w GAiT a tu zarobki są niebywale lukratywne

      • 0 0

  • Jak ja się cieszę, że nie kupiłam mieszkania obok :)

    Choć i tak pewnie powstanie koło 2035

    • 8 4

  • zajezdnia

    pitu pitu bo zajezdnia na Hallera juz dawno sprzedana za czasów Adamowicza deweloperowi na osiedle tak jak obok bo to dobre miejsce

    • 27 1

  • (1)

    Wykoszą wszystko co zielone :( pod bloki, sklepy, zajezdnie...bo basen przecież nie potrzebny

    • 14 3

    • Przecież jest przetarg na basen po drugiej stronie pętli...

      • 1 3

  • Czy na pewno jest to idealne strategicznie miejsce? (2)

    Na pewno? Zrobiono symulację na 5-10-15 lat do przodu - rozbudowa Gdańska, itd.? Bo zaraz nie będzie gdzie budować w obrębie terenu wewnętrznego obwodnicy! I potem znowu będzie marudzenie i**otów, że "nie trzeba było się budować obok wysypiska".
    IMO powinno się już zastanawiać jak prowadzić to wszystko przez starą obwodnicę / pod obwodnicą i budować zajezdnie między starą obwodnicą a przyszłą obwodnicą metropolitalną. To może pierwsze 5-8 lat będzie lekko uciążliwe, ale za 10-15 lat to będzie jak znalazł.

    • 8 6

    • jest kompletnie bezsensowne

      • 1 0

    • Za 10-15 lat teren pod aktualną zajezdnią zyska na wartości na tyle, że znowu się opłaci ją przenieść.

      Nie można też przesadzać w drugą stronę.

      • 1 0

  • (1)

    współczucia dla mieszkańców okolicznych osiedli.
    nie dość, że włodarze Gdańska mają gdzieś tę część miasta, to jeszcze wrzucają im zajezdnię.
    Brawo

    • 27 3

    • Właśnie

      Wokół zajezdni będą grasować tramwajowe tirówki. Tragedia!

      • 6 0

  • nie ma jezdnii Nowa Warszawska (1)

    wszystko utknie w korku

    • 13 2

    • Jest właśnie

      Dla rowerów i pieszych oraz tramwajów. Nieogarniasz życia i spędzasz czas w korku...

      • 3 5

  • Czyli w już zakorkowanej części miasta (południe)... (3)

    ... bez żadnej nowej inwestycji drogowej, miasto planuje... "gigantyczną zajezdnię" :-) No wprost wybornie :-)

    • 33 3

    • Komunikacja jest priorytetem (2)

      Samochodów jest 2 razy za dużo

      • 4 5

      • A te autobusy to niby będą latały? (1)

        W Twoim idealistycznym mniemaniu, jeśli utrudni się życie kierowcom samochodów to wszystko będzie cudownie...

        • 4 2

        • Mają przecież możliwość wjazdu na dwupasmówkę bez przejść dla pieszych.

          A więc według kierowczyków bez korków.

          • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane