• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gigantyczna zajezdnia powstanie na południu Gdańska

Michał Brancewicz
14 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (276)
Zajezdnia tramwajowo-autobusowa powstanie na terenie o powierzchni ok. 120 tys. m kw. Zajezdnia tramwajowo-autobusowa powstanie na terenie o powierzchni ok. 120 tys. m kw.

GAiT szuka wykonawcy koncepcji ogromnej zajezdni autobusowej na UjeściskuMapka, która będzie w stanie pomieścić co najmniej 250 pojazdów. Obok powstanie nieco mniejsza zajezdnia tramwajowaMapka z wewnętrznymi torowiskami o łącznej długości 4,7 km.



Ile czasu dziennie spędzasz w komunikacji?

Z perspektywy południa Gdańska cały tabor GAiT stacjonuje w odległej części miasta. Zajezdnia autobusowa znajduje się we WrzeszczuMapka, a tramwajowe na StrzyżyMapkaw Nowym PorcieMapka.

To sprawia, że pojazdy często jeżdżą "na pusto" do miejsc, gdzie rozpoczynają regularne kursowanie w ciągu dnia.

Dlatego potrzebne jest nowe miejsce do nocowania autobusów i tramwajów, skąd będą mogły od razu wyjeżdżać na trasy.

Budowa nowej pętli autobusowo-tramwajowej na Ujeścisku zapowiadana jest od kilku lat. W zeszłym roku uchwalony został miejscowy plan, który dał zielone światło do jej powstania. Zanim to się jednak stanie, swoją część pracy muszą wykonać projektanci.



Kilka wariantów do wyboru



Gdańskie Autobusy i Tramwaje poszukują wykonawcy wielobranżowej, wariantowej koncepcji funkcjonalno-przestrzennej zajezdni autobusowej "Ujeścisko" przy ul. Warszawskiej.

Wybrana firma będzie musiała opracować kilka wariantów, oszacować koszty prac projektowych i budowlanych, a następnie stworzyć finalną koncepcję.

Wielokrotnie publikowana wizualizacja przedstawiająca możliwy wygląd przyszłej zajezdni. To jedynie koncepcja, prawdopodobnie zajezdnia będzie rozplanowana zupełnie inaczej. Wielokrotnie publikowana wizualizacja przedstawiająca możliwy wygląd przyszłej zajezdni. To jedynie koncepcja, prawdopodobnie zajezdnia będzie rozplanowana zupełnie inaczej.
Zajezdnia ma zostać tak rozplanowana, by mogło na niej nocować jednocześnie co najmniej 250 pojazdów, w tym połowa przegubowych (18 m).

Koncepcja zajezdni autobusowej powstanie za rok



Zajezdnia będzie obsługiwać zarówno pojazdy o napędzie spalinowym, jak i elektrycznym oraz wodorowym.

Dodatkowo powstanie tam też budynek biurowy, który ma zostać przygotowany w trzech wariantach powierzchniowych: 3,4 tys. m kw., 8,3 tys. m kw. i 15 tys. m kw.

Pierwszy wariant zakłada, że budynek będzie wyłącznie siedzibą pracowników GAiT-u. Natomiast w wariancie drugim i trzecim część powierzchni może być wykorzystana pod wynajem komercyjny lub dla innych jednostek miejskich.

Oferty można składać do 18 lipca, wybrany wykonawca będzie miał rok na opracowanie koncepcji.

Zajezdnia autobusowa będzie sąsiadowała z planowanym hipermarketem Kaufland, który ma powstać przy ul. WarszawskiejMapka.

Nowy hipermarket na południu Gdańska Nowy hipermarket na południu Gdańska

Zielone torowisko i tramwaje pod dachem



Tak prezentują się założenia samej tramwajowej części zajezdni. Tak prezentują się założenia samej tramwajowej części zajezdni.
Podobny dokument powstał już dla zajezdni tramwajowej, ale do tej pory nie był publikowany. Teraz, przy okazji przetargu na zajezdnię autobusową, udostępniony został jej schemat.

Na zajezdni tramwajowej powstanie łącznie 4,7 km torowisk, z czego 700 m stanowić będzie tor zielony. Znaczna część torów będzie zadaszona. Możliwa będzie też obsługa pojazdów o długości 45 m, chociaż na razie takie tramwaje jeszcze nie jeżdżą po Gdańsku.

Póki co trudno powiedzieć, kiedy zajezdnia mogłyby powstać. Wstępne założenia sprzed roku mówiły, że najwcześniej stanie się to w 2026 r.

Opinie (276) ponad 10 zablokowanych

  • Biurowiec tylko 15 tys m2? (11)

    W tej części Gdańska dramatycznie brakuje miejsc pracy i usług. Przy uchwałaniu MPZP mówiono, że na terenie zajezdni będą biurowce, które poprawią sytuację!

    • 94 46

    • Mało to biurowców w Gd? Teraz firmy zmniejszają ilość wynajmowanych biur. Praca hybrydowa.... (6)

      • 24 11

      • Na południu bardzo mało (5)

        A wiesz że nie wszyscy pracują zdalnie/hybrydowo? I że biurowców jest dużo, ale w kiepskich lokalizacjach (np. Oliwa) do których dojazd do mordęga?
        Na południu masz w zasadzie tylko Cube office park (z wjazdem jedynie od strony Armi Krajowej, lol). Jako-taki dojazd jest też do intela i biurowców przy lotnisku.

        • 23 16

        • Wiesz, to po prostu południe jest kiepską lokalizacją, (3)

          do której dojazd to mordęga:)

          • 31 9

          • Zależy skąd. (2)

            Skoro większość "korposzczurów" mieszka na Południu, to logiczne jest i stawianie tam biurowców.
            Dla firmy taniej, dla pracowników wygodniej.

            • 19 7

            • Raczej stawianie szkół i przeszkoli dla bombelkow

              • 4 2

            • "Wiekszość korposczurów mieszka na południu" ha ha ha większej bzdury nie słyszałem.

              • 0 0

        • Jak mordega

          Tylko 10 min spacerkiem i jesteś

          • 3 6

    • Będzie praca w Kauflandzie obok

      • 11 2

    • Południe to typowa sypialnia z miejscami (1)

      Rekreacji. Biznes i biurowce są w Oliwie i Wrzeszczu, tam ich miejsce.

      • 8 6

      • jakie miejsca rekreacji??! na południu są tylko blokowiska, nawet dróg nie ma

        • 8 3

    • Brakuje miejsc pracy??

      Co to za brednie!!! Brakuje to rąk do pracy. Dlatego szukamy pracowników z Ukrainy, Uzbekistanu, Białorusi i dalej...

      • 2 1

  • Ciekawe (2)

    Miasto nie jest na to przygotowane. Włodarze miasta jak i Gait poszły w stronę "przerost formy nad treścią". Kiedyś na Kokoszkach była druga zajezdnia w pełni funkcjonalna. Teren sprzedany. Na ul. Gdańskiej była mała baza dla dodatków- zlikwidowano i teren został sprzedany. To samo będzie z bazą na Hallera. Chodzi tylko i wyłącznie o kasę! Atrakcyjny teren? Tak, ale z punktu widzenia działania komunikacji miejskiej strategicznie doskonały, gdyż wszędzie jest blisko- na dojazd autobusów na włączenie na trasę i przy ewentualnych awariach. Ktoś niedoszacował kosztów przenosząc bazę na południe miasta. Wieczne zatory i brak infrastruktury z pewnością nie pomogą. Ale przecież w Gdańsku wiedzą lepiej...

    • 44 0

    • Spójrz na mapę. (1)

      Nowa zajezdnia jest prawie w samym środku Gdańska. Z Hallera było blisko co najwyżej na dolny taras.

      • 2 7

      • W samym środku Gdańska ? Te peryferia bez infrastruktury drogowej nazywasz Gdańskiem ? Te wszystkie Południa I inne Ujeściska to tylo sypialnie

        • 9 0

  • Nie macie własnych tematów

    Musicie spisywać z innych portali ?

    • 7 2

  • (2)

    Absurdem jest zbazowanie wszytkiego w jednym miejscu. W przypadku tramwajów, część ich powinna pozostać we wrzeszczu, dla kursów rozpoczynajacych z Oliwy i Jelitkowa.
    W przypadku autobusów, tak samo. Ok. 20% floty powinna stacjonować we w pętli tramajowej we wrzeszczu, aby tym razem one nie robiły pustych przebiegów na żabiankę/ Osowę.

    Dla pracowników też lepiej, bo będę mogli wybrać przynależność do bazy.

    • 40 0

    • (1)

      Polecam czytanie ze zrozumieniem. Nowa zajezdnia tramwajowa nie eliminuje tych we Wrzeszczu i Nowym Porcie.

      • 1 2

      • nie bój nie bój, ta we wrzeszczu to zajmuje zbyt cenne metry kwadratowe, żeby deweloper mógł przejść obok

        • 9 0

  • parking dla pracowników GAiT (1)

    tylko do czasu rozpoczęcia prac nad zajezdnią autobusową? A potem co? zajmowanie miejsc na parkingu P+R?

    • 15 2

    • Tak

      Blokowisko z Robyg będzie w czarnej d... I dobrze

      • 3 1

  • Co za chory pomysl

    Ta zajezdnia powinna byc jak juz dla pojazdow,ktore poruszaja sie glownie w tych rejonach,a nie z calego miasta...przeciez tu nie ma dróg

    • 42 0

  • nowe korki (4)

    zajezdnia potrzebna ale już mam w wyobraźni te 250 autobusów wyjeżdżających rano na drogi...

    • 32 0

    • To raptem jakby postawić jeden blok więcej, z którego mieszkańcy wyjadą rano samochodami. (2)

      • 0 0

      • (1)

        raczej osiedle

        • 1 0

        • Raczej jeden wysoki blok, albo dwa cztero-pięcio piętrowe :)

          Policz jak nie wierzysz.

          • 0 0

    • no oczywiście jeden po drugim będą wyjezdzaly z zajezdni

      • 1 0

  • Nowa zajezdnia tramwajowa

    Bez zbudowania nowej zajezdni tramwajowej nie ma szans na rozwój komunikacji tramwajowej w mieście Gdańsku (obsługa większej ilość pojazdów).
    Obecne zapełnienie tramwajami dwóch zajezdni jest już maksymalnym poziomie, przypomina to trochę parkowanie na żyletkę samolotów ze złożonymi skrzydłami na lotniskowcu.

    • 7 3

  • To jest i**otyzm

    Na całym świecie w miastach jest kilka zajezdni.Pisanie,że pojazdy jeżdżą "na pusto",jest częściwym kłamstwem,bo przecież są inne dzielnice Gdańska,gdzie też mieszkają ludzie.I co od godziny np.03 do 05 Tano pojazdy jadące obsługiwać linie innych dzielnic będą pękać w szwach od nadmiaru pasażerów?A podczas wieczornych zjazdów to się nie będzie można do nich wcisnąć?Czy ktoś przeliczył ile dodatkowych pustych wozokilometrów i godzin pracy kierowców i motorniczych będzie więcej?
    Takie tłumaczenie,to poprostu mydlenie oczu ludziom,żeby się nie tłumaczyć dlaczego miasto sprzedało i za ile tereny po zajezdniach na Gdańskiej,w Kokoszkach i przy ul.Hallera.

    • 31 2

  • Najpierw powinni zrobić jezdnię wzdłuż Nowej Warszawskiej. Bez tego ugrzęźniemy w korkach (1)

    • 26 3

    • To zapłać

      Jest już nową droga rowerowa i tramwaj. Precz z samochodami. Masz AK 200 metrów dalej...

      • 3 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane