• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Giną piesi? Dziś będą dostawać mandaty

Michał Sielski
23 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Większość wypadków z udziałem pieszych powodowanych jest z winy kierowców. Większość wypadków z udziałem pieszych powodowanych jest z winy kierowców.

Kilka dni temu pisaliśmy o jednoznacznym raporcie NIK, z którego wynika, że rośnie liczba wypadków z udziałem pieszych. Zdecydowaną większość z nich powodują kierowcy samochodów, głównie na nowych lub niedawno wyremontowanych drogach oraz przejściach dla pieszych. Co robi wyposażona w tę wiedzę policja? Przeprowadza w środę kolejne działania "Bezpieczny pieszy", które skupią się na karaniu... pieszych.



Jak policja powinna walczyć z kierowcami stwarzającymi zagrożenie dla pieszych?

Raport NIK nie pozostawia złudzeń. Dowiadujemy się z niego między innymi tego, co już dawno wiemy: na tle unijnej średniej wypadamy tragicznie, w wypadkach ginie u nas najwięcej pieszych. Ale mamy też jasno zdiagnozowane przyczyny. Do zdecydowanej większości wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów dochodzi w miejscach, które teoretycznie powinny gwarantować im bezpieczeństwo, czyli np. na przejściach. Sprawcami większości z nich nie są piesi czy rowerzyści, a kierowcy samochodów osobowych.

Czytaj więcej: NIK: policja źle dba o bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

Mamy więc dokładną analizę, twarde dane i praktycznie gotowe wytyczne tego, na czym powinny skupić się służby, by było bezpieczniej. Z innych badań wiemy też bowiem, że najczęstszą przyczyną wypadków w Polsce jest przekroczenie dopuszczalnej prędkości, za które otrzymujemy najniższe mandaty w zachodniej części Europy. Ale nie tylko zachodniej, 4-6 razy więcej płacą np. mieszkańcy Słowacji, których zarobki są z naszymi porównywalne. Druga przyczyna to wymuszenie pierwszeństwa.

Wnioski są oczywiste: należy się skupić na przestrzeganiu przepisów przez kierowców, zwłaszcza w okolicach skrzyżowań oraz przejść dla pieszych. Łatwe i szybkie do wdrożenia, prawda? Możemy się tylko domyślać, bo policja raportów NIK nie komentuje.

Według policjantów każdy rozsądny człowiek, gdy tylko w mieście wysiądzie z samochodu, to w drodze do filharmonii czy nawet sklepu spożywczego, zakłada odblaskową kamizelkę.
Może i dobrze, bo patrząc na to, co czasem wypisuje na swojej własnej stronie, byłoby "trochę śmieszno, ale i trochę straszno". W miniony weekend doszło w Trójmieście i na Pomorzu do kilku wypadków z udziałem pieszych. Nie padał deszcz, ani śnieg, pogoda była dobra. Do wypadków doszło na oznakowanych przejściach dla pieszych. W niemal każdym z nich winnymi byli oczywiście kierowcy. Niektórzy stracili za to prawo jazdy i będą odpowiadać przed sądem. Komentarz policji? "Kierująca osobowym volkswagenem potrąciła przechodzącego przez przejście dla pieszych mężczyznę. Poszkodowany mieszkaniec Człuchowa z obrażeniami ciała został zabrany do szpitala. Policjanci apelują do pieszych o noszenie odblasków nawet w mieście".

Piesi karani są prawie dziesięciokrotnie częściej niż kierowcy, jeśli weźmiemy pod uwagę liczbę spowodowanych przez nich wypadków w minionym roku. Piesi karani są prawie dziesięciokrotnie częściej niż kierowcy, jeśli weźmiemy pod uwagę liczbę spowodowanych przez nich wypadków w minionym roku.
Czytaj więcej: Kiedy zdarza się najwięcej wypadków.

Tak, to nie pomyłka. To pieszy ma się przebierać za choinkę, a najlepiej stroboskop, żeby kierowca zbliżający się do przejścia dla pieszych mógł rozważyć prawo łaski i gdy będzie miał akurat dobry dzień, to nawet może się zatrzyma. Ale tylko wtedy, gdy pieszy idzie w kamizelce drogowej, bo zdaniem policji każdy rozsądny człowiek, gdy tylko w mieście wysiądzie z samochodu, to w drodze do filharmonii czy nawet sklepu spożywczego, zakłada odblaskową kamizelkę. Tylko jak wytłumaczyć wtorkowe potrącenie (kolejne w ciągu dwóch dni) pieszego na pasach w Gdyni? W co miałby być ubrany, aby kierowca mógł czuć się bardziej komfortowo na autostradzie przez centrum miasta?

Przypomnijmy: raport NIK wskazuje jednoznacznie, że to kierowcy powodują większość wypadków z udziałem pieszych. To nie jest tajna wiedza. Opisały to prawie wszystkie media w Polsce. Policja też to wie, bo przecież część wniosków została wyciągnięta właśnie na podstawie policyjnych statystyk. Co więc zamierza z tym zrobić? My już wiemy. Dziś na przejściach dla pieszych na pewno będzie bezpieczniej. Policjanci poinformowali o tym w specjalnym komunikacie:

"Działania "Bezpieczny pieszy", które odbędą się 23 listopada, potrwają od wczesnych godzin rannych do późnych godzin wieczornych. Policjanci ruchu drogowego na terenie całego województwa podczas służby zwrócą szczególną uwagę na pieszych, którzy swoim zachowaniem na drodze często stwarzają zagrożenie zarówno dla samych siebie, jak i innych uczestników ruchu." (pisownia oryginalna)

Chciałoby się napisać, że nie wiadomo czy się śmiać czy płakać, ale tu naprawdę nie ma się z czego śmiać. I może dobrze, że policja nie komentuje raportu NIK, bo gdyby miała to zrobić uczciwie, to musiałaby napisać: Kochani piesi, my to wszystko wiemy, ale radźcie sobie sami, bo mamy Was głęboko...

Czytaj również: 175 tys. zł za potrącenie na pasach.

Miejsca

Opinie (594) ponad 10 zablokowanych

  • Faktem jest że polscy g*wniani kierowcy nie zatrzymują się by przepuścić pieszego, może jeden na 10 się zatrzyma (6)

    Ale faktem jest też że trzeba być idiotą by pchać się pod samochód i ginąć na pasach.

    • 7 2

    • kwestia przepisów. Jeżeli kierowca miałby świadomość że zawsze wina będzie po jego stonie... (5)

      to by się inaczej zachowywał.
      Dodam że tak jest w całej Europie.

      • 4 2

      • nie jest tak w Europie, zmyśliłeś to (4)

        ale po co zmyśłasz?
        no po co?

        • 1 2

        • W każdym kraju Europy tak masz (poza Polską Rosją i Białorusią). Poszukaj (3)

          Potrącisz pieszego na pasach to wina zawsze jest po stronie kierującego.
          Nie ma czegoś takiego jak wtargnięcie.
          Pieszy dochodzi do przejścia kierowca się zatrzymuje i czeka.

          • 5 2

          • kompletne brednie (2)

            "Potrącisz pieszego na pasach to wina zawsze jest po stronie kierującego.
            Nie ma czegoś takiego jak wtargnięcie.
            Pieszy dochodzi do przejścia kierowca się zatrzymuje i czeka."

            gdzies ty sie takich debilizmow nasluchal?

            moj znajomy potracil pieszego we francji
            pieszy placil odszkodowanie za uszkodzony samochod
            i nie moj znajomy to nie jest gruba ryba z wpkywami
            to zwykly szarak jak kazdy z was
            wiec jak to sie ma do twojej teorii?

            • 1 6

            • Art. R415-11: Każdy kierowca zobowiązany jest ustąpić pierwszeństwa i w razie konieczności zatrzymać się, w przypadku, gdy pieszy pewnie wchodzi na jezdnię lub wyraźnie pokazuje taki zamiar bądź krąży w strefie dla pieszych lub strefie gromadzenia się.

              • 4 1

            • I znowu nie wziąłeś tabletek? A pani pielęgniarka mówiła, nie siadaj do komputera bez pigułek.

              • 2 1

  • Przestańmy wychodzić z domów bo nam wszystkie pieniądze zabiorą na mandaty.

    • 0 2

  • Co za idiotyczna interpretacja akcji...

    • 4 4

  • Odblaski

    Nie chodzi o to, żeby w mieście przebierać się za choinkę i biegać w odblaskowej kamizelce ale aby kurtka, spodnie lub buty miały jakiś element odblaskowy. To bardzo dużo zmienia.
    Zwróćcie uwagę na to jakie kolory mają jesienne i zimowe kurtki miejskie: szare, brązowe, czarne. Są zazwyczaj ciemne i często jest tak, że pieszego niestety nie widać, szczególnie gdy pada deszcz.

    Odblask na ubraniu wcale nie musi być brzydki. Ba! może być nawet nie zauważalny w dzień. To może być lamówka wokół mankietu, element wszyty na łączeniach materiału, albo nawet nadruk zrobiony odpowiednią farbą. Często takie rozwiązania są stosowane na kurtkach narciarskich czy odzieży do biegania i nie straszą.

    A jeśli ubranie takich elementów nie ma to może kupić cienka, kilku centymetrową opaskę odblaskową i owinąć na ręce/torebce.

    Ostatnio kupowałam kurtkę i sama doszłam do wniosku (niestety już po kupnie), że jest świetna, ale byłaby jeszcze lepsza, gdyby miała wszyte elementy odblaskowe.

    • 4 4

  • za przyciasnomajtkowców się weźcie

    to najbardziej rozwydrzona i roszczeniowa grupa uczestników ruchu drogowego

    • 6 6

  • Na Beethovena, nawet autobusy miejskie jeżdżą na czerwonym i wymuszają pierszeństwo na pieszych podczas skrętu w prawo (2)

    Nie wspomnę o przejeżdżających samochodach, 80% aut nie jeździ wolniej jak 70km/h. Tragedia wisi w powietrzu, tuż obok na wąskich chodnikach DZIECI maszerują do szkoły czy przedszkola.

    My Polacy uczymy się tylko na błędach, niestety najpierw ktoś musi zginąć żeby było bezpieczniej :(

    • 3 1

    • Na Mozarta, (1)

      Toz to niedopuszczalne!

      • 0 0

      • Na Mozarta akurat jeżdżą lepiej, bo to bardzo wąska uliczka;)

        • 0 0

  • Mozna byc poprawnym przepisowo, a mozna byc bezpiecznym

    Policja apeluje o to drugie. Bo w wielu gorzej oswietlonych miejscach pieszegopo prostu nie widac...

    Tak, moze i to jest wina kierowcy - ze nie zwolnil, ze malo uwazny, itd. Te slowa na pewno zmienia nastroj na pogrzebie.

    • 1 2

  • Zapraszam na Karwiny w okolice ulicy parkowej/wielkopolskiej/racławickiej

    Tu codziennie nietrudno potrącić pieszych skracających sobie drogę przez wszystkie pasy wielkopolskiej do przystanku autobusowego Racławicka - może jak policja sypnie mandatami dla pieszych to przestaną przechodzić w tym miejscu

    • 2 2

  • niech kto uczciwie w końcu to wyksztusi

    jatce na drogach w tym kraju winna jest jego

    POLICJA

    a ogólniej pąństwo, prawo drogowe, policja, straze miejskie, infrastruktura itd
    ale policja to tu dominanta

    • 2 3

  • Gdynia racławicka (1)

    Tu powinien być stały patrol policji, nie dość że każdy grzeje wielkopolska ile wlezie to jeszcze piesi przechodzą przez wielkopolska w miejscu niedozwolonym mimo że niedaleko są światłą i przejście dla pieszych, wystarczyłoby parę minut i norma mandatowa wyrobiona na kilka miesięcy...

    • 0 4

    • "niedozwolonym"

      co za polactwo

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane