• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Giną piesi? Dziś będą dostawać mandaty

Michał Sielski
23 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Większość wypadków z udziałem pieszych powodowanych jest z winy kierowców. Większość wypadków z udziałem pieszych powodowanych jest z winy kierowców.

Kilka dni temu pisaliśmy o jednoznacznym raporcie NIK, z którego wynika, że rośnie liczba wypadków z udziałem pieszych. Zdecydowaną większość z nich powodują kierowcy samochodów, głównie na nowych lub niedawno wyremontowanych drogach oraz przejściach dla pieszych. Co robi wyposażona w tę wiedzę policja? Przeprowadza w środę kolejne działania "Bezpieczny pieszy", które skupią się na karaniu... pieszych.



Jak policja powinna walczyć z kierowcami stwarzającymi zagrożenie dla pieszych?

Raport NIK nie pozostawia złudzeń. Dowiadujemy się z niego między innymi tego, co już dawno wiemy: na tle unijnej średniej wypadamy tragicznie, w wypadkach ginie u nas najwięcej pieszych. Ale mamy też jasno zdiagnozowane przyczyny. Do zdecydowanej większości wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów dochodzi w miejscach, które teoretycznie powinny gwarantować im bezpieczeństwo, czyli np. na przejściach. Sprawcami większości z nich nie są piesi czy rowerzyści, a kierowcy samochodów osobowych.

Czytaj więcej: NIK: policja źle dba o bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

Mamy więc dokładną analizę, twarde dane i praktycznie gotowe wytyczne tego, na czym powinny skupić się służby, by było bezpieczniej. Z innych badań wiemy też bowiem, że najczęstszą przyczyną wypadków w Polsce jest przekroczenie dopuszczalnej prędkości, za które otrzymujemy najniższe mandaty w zachodniej części Europy. Ale nie tylko zachodniej, 4-6 razy więcej płacą np. mieszkańcy Słowacji, których zarobki są z naszymi porównywalne. Druga przyczyna to wymuszenie pierwszeństwa.

Wnioski są oczywiste: należy się skupić na przestrzeganiu przepisów przez kierowców, zwłaszcza w okolicach skrzyżowań oraz przejść dla pieszych. Łatwe i szybkie do wdrożenia, prawda? Możemy się tylko domyślać, bo policja raportów NIK nie komentuje.

Według policjantów każdy rozsądny człowiek, gdy tylko w mieście wysiądzie z samochodu, to w drodze do filharmonii czy nawet sklepu spożywczego, zakłada odblaskową kamizelkę.
Może i dobrze, bo patrząc na to, co czasem wypisuje na swojej własnej stronie, byłoby "trochę śmieszno, ale i trochę straszno". W miniony weekend doszło w Trójmieście i na Pomorzu do kilku wypadków z udziałem pieszych. Nie padał deszcz, ani śnieg, pogoda była dobra. Do wypadków doszło na oznakowanych przejściach dla pieszych. W niemal każdym z nich winnymi byli oczywiście kierowcy. Niektórzy stracili za to prawo jazdy i będą odpowiadać przed sądem. Komentarz policji? "Kierująca osobowym volkswagenem potrąciła przechodzącego przez przejście dla pieszych mężczyznę. Poszkodowany mieszkaniec Człuchowa z obrażeniami ciała został zabrany do szpitala. Policjanci apelują do pieszych o noszenie odblasków nawet w mieście".

Piesi karani są prawie dziesięciokrotnie częściej niż kierowcy, jeśli weźmiemy pod uwagę liczbę spowodowanych przez nich wypadków w minionym roku. Piesi karani są prawie dziesięciokrotnie częściej niż kierowcy, jeśli weźmiemy pod uwagę liczbę spowodowanych przez nich wypadków w minionym roku.
Czytaj więcej: Kiedy zdarza się najwięcej wypadków.

Tak, to nie pomyłka. To pieszy ma się przebierać za choinkę, a najlepiej stroboskop, żeby kierowca zbliżający się do przejścia dla pieszych mógł rozważyć prawo łaski i gdy będzie miał akurat dobry dzień, to nawet może się zatrzyma. Ale tylko wtedy, gdy pieszy idzie w kamizelce drogowej, bo zdaniem policji każdy rozsądny człowiek, gdy tylko w mieście wysiądzie z samochodu, to w drodze do filharmonii czy nawet sklepu spożywczego, zakłada odblaskową kamizelkę. Tylko jak wytłumaczyć wtorkowe potrącenie (kolejne w ciągu dwóch dni) pieszego na pasach w Gdyni? W co miałby być ubrany, aby kierowca mógł czuć się bardziej komfortowo na autostradzie przez centrum miasta?

Przypomnijmy: raport NIK wskazuje jednoznacznie, że to kierowcy powodują większość wypadków z udziałem pieszych. To nie jest tajna wiedza. Opisały to prawie wszystkie media w Polsce. Policja też to wie, bo przecież część wniosków została wyciągnięta właśnie na podstawie policyjnych statystyk. Co więc zamierza z tym zrobić? My już wiemy. Dziś na przejściach dla pieszych na pewno będzie bezpieczniej. Policjanci poinformowali o tym w specjalnym komunikacie:

"Działania "Bezpieczny pieszy", które odbędą się 23 listopada, potrwają od wczesnych godzin rannych do późnych godzin wieczornych. Policjanci ruchu drogowego na terenie całego województwa podczas służby zwrócą szczególną uwagę na pieszych, którzy swoim zachowaniem na drodze często stwarzają zagrożenie zarówno dla samych siebie, jak i innych uczestników ruchu." (pisownia oryginalna)

Chciałoby się napisać, że nie wiadomo czy się śmiać czy płakać, ale tu naprawdę nie ma się z czego śmiać. I może dobrze, że policja nie komentuje raportu NIK, bo gdyby miała to zrobić uczciwie, to musiałaby napisać: Kochani piesi, my to wszystko wiemy, ale radźcie sobie sami, bo mamy Was głęboko...

Czytaj również: 175 tys. zł za potrącenie na pasach.

Miejsca

Opinie (594) ponad 10 zablokowanych

  • sonda 38% zwalająca winę na innych - tyle ile poparcia ma PIS (4)

    przypadek...? nie sadzę

    • 4 8

    • A co ma do tego PiS?! (3)

      • 2 2

      • mentalność (1)

        • 2 1

        • prostactwo

          • 1 1

      • debilizm?

        wystarczy przeczytac PYTANIE sondy i odpowiedź na całkiem INNE pytanie (ostatnie)

        • 0 0

  • Panie Sielski (3)

    Jakiś Pan niedoebany jestes. Wypociny które zes Pan napisał to jakiś totalny bełkot. Czytać sie tego nie da. Tyle pretensji i wontów. Wina nie jest ani kierowców ani pieszych tylko miasta. nasr*li tyle tych przejść dla pieszych i świateł ze nie da sie normalnie jeździć. Połowa ludzi i tak włazi na czerwonym. Przejscia powinny być w formie tunelu lub kładek a nie pasy co 200 metrów.

    • 8 15

    • frustracie ty masz na$bane w głowie bo tam mózgu juz niemasz!!

      a udowodniłes to tymi bzdurami które wypisałes

      • 5 3

    • przejść jest właśnie bardzo mało

      nawet niech ci będzie, że są w zasięgu 200 metrów: ty zdajesz sobie sprawę, że żeby przejść przez ulicę trzeba wtedy narobić 400 metrów? A 100 metrów z perspektywy samochód, a pieszego to dwie odrębne sprawy. Czerwone światło dla pieszego to powinien być jedynie ostrzeżenie nakaz ustępowania pierwszeństwa samochodom, a nie obowiązek sterczenia na przejściu, czy coś jedzie, czy nie - i tak jest np. w Niemczech, albo Wielkiej Brytanii.

      • 4 2

    • u ciebie na wsio tego nie bylo

      wsiadalo sie w passacika, zalalo ropy z traktora i moglo sie peeedzic przed siebie

      • 2 0

  • (2)

    Ta zabronmy chodzic i jezdzic rowerem po miastach karajmy za wystawienie nosa z domu i wiecej praw dla samochodow pozwulmy im na chodnik wjezdzac.

    • 5 1

    • zauważ, że lobby samochodowe jest tak silne, że gdy była możliwość prawnego ukrócenia

      tej patologii na drogach, to przyjęto panaceum, a raczej pacaneum na te problemy tj. obowiązek noszenia odblasków poza terenem zabudowanym. Zdaniem tych kretynów, należy je nosić również w mieście!

      • 6 1

    • przecież już mogą parkować na chodnikach

      • 3 0

  • niema dnia bez wypadku spowodowanego przez kierowce ale to pieszych policja bedzie pilnowac i karac! (6)

    Pijany 22-latek rozbił mitsubishi na Przymorzu 23 listopada 2016, godz. 06:20!!Naturalnie to była wina pieszych albo rowerzystów zagapił sie na laske co szła w mini chodnikiem i przywalił w drzewo :) trzeba tą holerną dziewczyne ukarac by sie inaczej ubierała a najlepiej w odblaskowym worku po kostki!!Typowy roszczeniowy pirat drogowy nierozumie ze im wiecej pieszych i komunikacji miejskiej tym mniejsze korki na drodze!!Im wiecej rowerzystów identycznie tym mniejsze korki !Pirat drogowy nienawidzi pieszych i rowerzystów !!

    • 12 4

    • pieszych się karze za łamanie przypisó dla ich włąsnego dobra (5)

      dlaczego?
      dlatego, że statystyki pokazują,
      że winą wypadków śmiertelnych z udziałem pieszych
      są piesi

      • 1 4

      • tylko udajesz idiotę czy naprawde nim jestes. (2)

        • 4 1

        • (1)

          Nawet to jak pisze, znamionuje trudności z utrzymaniem sztywności. Polecam reklamowane w TV tabletki i może poziom frustracji się zmniejszy.

          • 2 1

          • czyli fakty przegrały z intelektualnym betonem

            co tam raporty jakieś,
            co oni tam mogą wiedzieć,
            ty siadasz przed monitorem i już wszystko najlepiej wiesz,
            a fakty wrzeszczą

            • 0 0

      • Jest pół na pól według polskich przepisów (1)

        A u nas obowiązują absurdalne przepisy.
        Jak by wdrożyć Europejskie przepisy to by wyszło że za śmierć pieszego w 95% odpowiedzialni są kierowcy

        • 4 1

        • w Polsce są europejskie przepisy

          tylko ludzie zachowują się nieeuropejsko

          • 0 0

  • (2)

    "otrzymujemy najniższe mandaty w zachodniej części Europy". geografia jest nieubłagana- Polska nie lokalizuje się w Europie zachodniej;

    • 8 1

    • raczej w Azji zachodniej

      • 0 0

    • Kulturowo powinniśmy być w Zachodniej, na wschód jest cyrylica i cerkwie.

      • 1 0

  • Zrobmy tak jak w Holandii.

    Kamera na kazdym skrzyzowaniu plus co km ukryta w krzakach. Szybki i nieuchronny mandat. Wysokie mandaty dla piratow.

    Przejscia dla pieszych, skrzyzowania wyniesione na duzym progu.

    Czas oczekiwania przejscia dla pieszych do kilkunastu sekund.

    Zakaz parkowania na chodnikach.
    Przy szkolach zakaz parkowania czy podjezdzania w brame. Policja przy
    szkolach.
    Oswietlone chodniki i przejscia dla pieszych.
    Niech producenci doszywaja do kurtek odblaski.

    I wtedy bedzie lepiej.
    Ale to sie raczej nigdy nie zdarzy...

    • 8 3

  • Tak, (1)

    Mam zielone, dobrze oświetlone przejście i dlatego, żeby nierozgarnięty kierowca nie wjechał na mnie, mam jeszcze założyć odblask?! To dla kogo tak naprawdę są przejścia?!

    • 7 3

    • no trzeba ukrócić fantazje tych przymitywów z blaszaków

      bo już im zryło dekle od tych dodatków przeciwstukowych do 3-ego pedała

      • 3 1

  • zdjęcie nieaktualne (8)

    Zdjęcie nieaktualne. Tam są światła. Kierowców łamiących przepisy należy karać, ale trzeba też pamiętać o pieszych łamiących prawo, przebiegających na czerwonym świetle, przebiegających przez jezdnie, gdy obok jest przejście podziemne itd. itp. Rowerzystów też należy dyscyplinować poprzez mandaty, bo standardwo przejeżdzają po pasach (zamiast prowadzić rower), jadą po chodniku i rozpędzają pieszych, choć obok jest ścieżka rowerowa (np. Gdańsk, ul.Jana Pawła II). Tylko konsekwentne postępowanie może przynieść poprawę.

    • 6 3

    • Jest (1)

      odcinek ścieżki wzdłuż ul. Budowlanych; rowerzyści, oczywiście, wybierają jezdnię!!!

      • 1 1

      • Pierwsze słyszę o drodze rowerowej na budowlanych.

        Ma być dopiero po przebudowie w przyszłym roku.
        Chyba że mówisz o tych 50m na początku to sobie darój....

        • 3 0

    • przepis o przeprowadzaniu roweru należy usunąć (4)

      Można wprowadzić obowiązek zwolnienia do tempa pieszego, a nawet zatrzymania przed przejściem innym niż przejazd rowerowy lub bez sygnalizacji świetlnej, ale wymaganie przepychania roweru, to idiotyzm!

      • 4 3

      • dokładnie. (2)

        najlepsze jest to że przychodzi pan Zenek białą farbą maźnie w poprzek (wtedy to już przejazd) i niby już jest bezpiecznie legalnie rowerzyści mogą jechać bez schodzenia.

        I jeszcze te ciągi pieszo rowerowe. to dopiero bubel. Jest chodnik A i chodnik B, oba identyczne (szerokość, nawierzchnia) I teraz najlepsze. Na chodniku A urzędnik dopuszcza ruch rowerowy, a na chodniku B nie. Bzdura na maksa

        • 1 1

        • co do ciągów - to rowerzyści nie są bez winy (1)

          dobrym rozwiązaniem są ciągi pieszo-rowerowe w ciasnych miejscach - ale rowerzyści muszą pamiętać, że powinni jechać z odpowiednio niższą prędkością, a piesi mają w zasadzie pierwszeństwo. Niestety, trafiają się czarne owce, którzy uskuteczniają slalom między ludźmi psując opinię całemu środowisku.

          • 3 0

          • Racja. takie rozwiązanie powinno być stosowane w ostateczności

            i na bardzo krótkim odcinku... nie da się inaczej to ok

            Natomiast jeżeli stosuje się takie rozwiązanie na odcinku kilku km to co się dziwisz?
            Z automatu taka trasa staje się tranzytową i powinno się wtedy oddzielać pieszych od rowerzystów.

            Wybitną naiwnością jest sądzić że rowerzysta na odcinku 5km będzie jechał z prędkością pieszego, a jak jest ciąg pieszorowerowy to rowerzyście po ulicy jechać nie wolnoi. Absurd do potęgi

            • 0 0

      • oraz wyjątek w UE

        • 0 0

    • Obowiązek przeprowadzania roweru na pasach to wyjątkowy na skalę światową patent

      chyba nigdzie na świecie podobnej bzdury nie wymyślono. Co do przebiegania na czerwonym świetle: w wielu krajach pieszy ma prawo przejść na czerwonym jeżeli nic nie jedzie - o ile się nie mylę kraje z takim rozwiązaniem mają lepsze statystyki wypadków niż my.

      • 2 2

  • ok kierowcy winni wszytskiemu, ale miasto pozostawia nie oswietlone drogi, i nawet jak bym 30 jechala to i tak nie zobacze o

    na Chylońskiej, gdy zrobi sie ciemno, kierowcy z naprzeciwka oślepiają światłami, ulica nieoświetlona na wysokości netto - lidl, no i przejscie - jak pieszy nie poczeka albo odblaskow sobie nie zamontuje to sory ale nikt go tam nie dostrzeże. w innych miejscach gdzie jeżdze jest widocznosc ok, ale w wymienoym - masakra. Sa slupy to i zamontujcie tam lampy ale mocno swiecące!

    • 7 1

  • Bo nasze prawo drogowe pamięta czasy głębokiego PRL (2)

    Kiedy samochodów było mało mało. Oczywiście władza woziła się samochodami, więc prawo zostało tak stworzone, żeby cały obowiązek uważania został przerzucony na piesze pospólstwo. Nawet przejścia dla pieszych - mamy tak spisane prawo, że de facto pieszy nie ma na nich pierwszeństwa (mimo, że teoretycznie ma - taka sztuczka prawna), jako chyba jedyny kraj w Europie (no, może w Rosji jest podobnie). Od PRL samochodów przybyło, mentalność się nie zmieniła: ja jeżdżę samochodem mi się należy święte prawo niczym niezakłóconego przejazdu.

    • 9 0

    • Polska Rosja i Białoruś mają takie durne przepisy (1)

      W Całej Europie pieszy na pasach ma bezwzględne pierwszeństwo.

      • 3 1

      • nie kłam trolu

        wystarczy wejść na stronę DVLA w UK i twoja teoria leży w gruzach

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane