• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Giną piesi? Dziś będą dostawać mandaty

Michał Sielski
23 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Większość wypadków z udziałem pieszych powodowanych jest z winy kierowców. Większość wypadków z udziałem pieszych powodowanych jest z winy kierowców.

Kilka dni temu pisaliśmy o jednoznacznym raporcie NIK, z którego wynika, że rośnie liczba wypadków z udziałem pieszych. Zdecydowaną większość z nich powodują kierowcy samochodów, głównie na nowych lub niedawno wyremontowanych drogach oraz przejściach dla pieszych. Co robi wyposażona w tę wiedzę policja? Przeprowadza w środę kolejne działania "Bezpieczny pieszy", które skupią się na karaniu... pieszych.



Jak policja powinna walczyć z kierowcami stwarzającymi zagrożenie dla pieszych?

Raport NIK nie pozostawia złudzeń. Dowiadujemy się z niego między innymi tego, co już dawno wiemy: na tle unijnej średniej wypadamy tragicznie, w wypadkach ginie u nas najwięcej pieszych. Ale mamy też jasno zdiagnozowane przyczyny. Do zdecydowanej większości wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów dochodzi w miejscach, które teoretycznie powinny gwarantować im bezpieczeństwo, czyli np. na przejściach. Sprawcami większości z nich nie są piesi czy rowerzyści, a kierowcy samochodów osobowych.

Czytaj więcej: NIK: policja źle dba o bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

Mamy więc dokładną analizę, twarde dane i praktycznie gotowe wytyczne tego, na czym powinny skupić się służby, by było bezpieczniej. Z innych badań wiemy też bowiem, że najczęstszą przyczyną wypadków w Polsce jest przekroczenie dopuszczalnej prędkości, za które otrzymujemy najniższe mandaty w zachodniej części Europy. Ale nie tylko zachodniej, 4-6 razy więcej płacą np. mieszkańcy Słowacji, których zarobki są z naszymi porównywalne. Druga przyczyna to wymuszenie pierwszeństwa.

Wnioski są oczywiste: należy się skupić na przestrzeganiu przepisów przez kierowców, zwłaszcza w okolicach skrzyżowań oraz przejść dla pieszych. Łatwe i szybkie do wdrożenia, prawda? Możemy się tylko domyślać, bo policja raportów NIK nie komentuje.

Według policjantów każdy rozsądny człowiek, gdy tylko w mieście wysiądzie z samochodu, to w drodze do filharmonii czy nawet sklepu spożywczego, zakłada odblaskową kamizelkę.
Może i dobrze, bo patrząc na to, co czasem wypisuje na swojej własnej stronie, byłoby "trochę śmieszno, ale i trochę straszno". W miniony weekend doszło w Trójmieście i na Pomorzu do kilku wypadków z udziałem pieszych. Nie padał deszcz, ani śnieg, pogoda była dobra. Do wypadków doszło na oznakowanych przejściach dla pieszych. W niemal każdym z nich winnymi byli oczywiście kierowcy. Niektórzy stracili za to prawo jazdy i będą odpowiadać przed sądem. Komentarz policji? "Kierująca osobowym volkswagenem potrąciła przechodzącego przez przejście dla pieszych mężczyznę. Poszkodowany mieszkaniec Człuchowa z obrażeniami ciała został zabrany do szpitala. Policjanci apelują do pieszych o noszenie odblasków nawet w mieście".

Piesi karani są prawie dziesięciokrotnie częściej niż kierowcy, jeśli weźmiemy pod uwagę liczbę spowodowanych przez nich wypadków w minionym roku. Piesi karani są prawie dziesięciokrotnie częściej niż kierowcy, jeśli weźmiemy pod uwagę liczbę spowodowanych przez nich wypadków w minionym roku.
Czytaj więcej: Kiedy zdarza się najwięcej wypadków.

Tak, to nie pomyłka. To pieszy ma się przebierać za choinkę, a najlepiej stroboskop, żeby kierowca zbliżający się do przejścia dla pieszych mógł rozważyć prawo łaski i gdy będzie miał akurat dobry dzień, to nawet może się zatrzyma. Ale tylko wtedy, gdy pieszy idzie w kamizelce drogowej, bo zdaniem policji każdy rozsądny człowiek, gdy tylko w mieście wysiądzie z samochodu, to w drodze do filharmonii czy nawet sklepu spożywczego, zakłada odblaskową kamizelkę. Tylko jak wytłumaczyć wtorkowe potrącenie (kolejne w ciągu dwóch dni) pieszego na pasach w Gdyni? W co miałby być ubrany, aby kierowca mógł czuć się bardziej komfortowo na autostradzie przez centrum miasta?

Przypomnijmy: raport NIK wskazuje jednoznacznie, że to kierowcy powodują większość wypadków z udziałem pieszych. To nie jest tajna wiedza. Opisały to prawie wszystkie media w Polsce. Policja też to wie, bo przecież część wniosków została wyciągnięta właśnie na podstawie policyjnych statystyk. Co więc zamierza z tym zrobić? My już wiemy. Dziś na przejściach dla pieszych na pewno będzie bezpieczniej. Policjanci poinformowali o tym w specjalnym komunikacie:

"Działania "Bezpieczny pieszy", które odbędą się 23 listopada, potrwają od wczesnych godzin rannych do późnych godzin wieczornych. Policjanci ruchu drogowego na terenie całego województwa podczas służby zwrócą szczególną uwagę na pieszych, którzy swoim zachowaniem na drodze często stwarzają zagrożenie zarówno dla samych siebie, jak i innych uczestników ruchu." (pisownia oryginalna)

Chciałoby się napisać, że nie wiadomo czy się śmiać czy płakać, ale tu naprawdę nie ma się z czego śmiać. I może dobrze, że policja nie komentuje raportu NIK, bo gdyby miała to zrobić uczciwie, to musiałaby napisać: Kochani piesi, my to wszystko wiemy, ale radźcie sobie sami, bo mamy Was głęboko...

Czytaj również: 175 tys. zł za potrącenie na pasach.

Miejsca

Opinie (594) ponad 10 zablokowanych

  • Winni piesi ,rowerzyści, kierowcy,policja? A może jednak służby odpowiedzialne za bezpieczną organizację wszelkiego ruchu - np.rozważą potrzebę zapewnienia bezpiecznego przejścia pieszych przez ul.Jana z Kolna w Gdyni przy przystankach ZKMgdynia przy Hali Targowej.

    • 3 0

  • A mnie moj sasiad notorycznie zastawia brame wjazdowa swoim samochodem. Chociaz u siebie ma wielkie podworko.

    • 1 1

  • dobry artykuł

    taka prawda

    co prawda dużo w nim emocji, ale w mieście wszystko się robi pod dyktando kierowców, samochody dominują w nim. a ja jako pieszy i rowerzysta muszę uważać, nawet jak mam pierwszeństwo, bo jak we mnie rąbnie auto, to będę miał problem, a kierowcy nic się nie stanie, więc z automatu jest mniej uważny.

    Policja niech postoi z szurką np na Rajskiej, gdzie jest niby tempo 30, a mało kto jedzie mniej, niż 40.

    • 5 4

  • swiete krowy (1)

    Rowerzyści i piesi zachowują się jak święte krowy! Wychodzą na ulice nie patrząc czy ktoś jedzie uważając ja mam przejście to każdy musi mi ustąpić. A jak auto ma zielona strzalke i wjedzie na ścieżkę i akurat nadejdzie rower to dostanie za swoje.

    • 11 14

    • na kurs prawa jazdy

      Zielona strzałka zezwala kierowcy na przejazd POD WARUNKIEM, że przejście jest WOLNE. I jedzie się nie pełnym pędem, trzeba się zatrzymać - jak przed znakiem STOP - I dopiero ruszyć po upewnieniu się, żę droga wolna. Jeśli jest tam ścieżka rowerowa, to trzeba sprawdzić czy rowerzysta nie jedzie. Takim jak ty kierowcom należy zabierać prawo jazdy I kierować na ponowny kurs i egzamin.

      • 5 2

  • To prawda że kierowcy powinni uważać ale nie tylko oni. Dość często poruszał się samochodem po trójmieście i codziennie widzę sytuacje gdy to piesi nie uważają. Oczywiście mają pierwszeństwo ale to nie zwalnia ich z obowiązku zachowania ostrożności. A notorycznie widzi się gdy piesi ale rownież rowerzyści bezmyślnie nawet nie patrząc czy cos jedzie rzucają się na przejście. Każdy powinien uważać bez wyjątków. Dlatego też nie krzyczmy tylko na kierowców. Bo bądź co bądź samochód trudniej zatrzymać niż swoje własne nogi.

    • 8 6

  • Zdarzenie z wczoraj (2)

    Staje na chodniku z tyłu słyszę trąbienie, odwracam się, a tam pani w samochodzie:
    pani - mogła by się pani przesunąć zaparkować chcę.
    ja - ale chodnik to nie miejsce do parkowania
    pani - ale nie ma znaku zakazu
    ja - znaki to nie wszystko jest jeszcze coś takiego jak ustawa o prawie ruchu drogowego
    pani - ale przecież zostanie 150 cm
    ja - nie sądzę

    Tak to wygląda wg, większości jak wynika z obserwacji, kierowców sposób poruszania się samochodem ogranicza się do znaków pionowych, poziomych i świetlnych czyli to co jest na/przy drodze a to, że są jeszcze jakieś przepisy zapisane w ustawie to co tam. To, że chodnik sam w sobie ma 150 cm szerokości i nie da się na nim zaparkować aby te 150 zostało dla pieszych no ale przecież nie ma za zakazu. Jak to nie można wyprzedzać na przejściu dla pieszych przecież nie było znaku zakazującego wyprzedzania tip.

    • 17 3

    • w sedno

      j/w

      • 4 0

    • a dostał ktoś kiedyś mandat za takie parkowanie?

      • 1 0

  • a co z kierowcami? (5)

    O rowerzystach już nie wspomnę, bo to najgorsza grupa na drogach. Ale co z kierowcami, którzy jadą przez przejście na zielonym. Ostatnio jedna baba w sportowym samochodzie ewidentnie przyspieszyła żeby mnie przejechać na przejściu. Gdzie wtedy jest policja w bloczkiem mandatów? Już o staniu autem na przejściu nie będę się rozpisywać.

    • 9 0

    • tak? sprawdźmy (4)

      Najechanie na pieszego wg sprawstwa ( rok 2015. dane policji):
      Z winy kierującego 5 314
      Z winy pieszego 2 537
      Z winy rowerzystów:156

      Tak ewidentnie rowerzyści są najgorsi ;)

      • 2 2

      • a teraz czytaj dalej i podaj dane z wypadków śmiertelnych z udziałem pieszych (3)

        i tu wychodzi szydło z worka,
        winni są piesi a nie kierowcy

        • 0 3

        • Z winy kierującego zginęło 333 pieszych
          Z winy samych pieszych 450
          Z winy rowerzystów:1

          Czyli dalej nie rozumiem czemu według ciebie rowerzyści są najgorsi?

          P.S pamiętajmy że wina jest stwierdzana na podstawie polskich absurdalnych przepisów. Gdyby obowiązywały u nas cywilizowane przepisy, takie jak w całej Europie w 90% przypadkach wina leżałaby po stronie wyłącznie kierowcy.

          • 1 1

        • Trup się nie broni, więc jak tylko można wpisuje się"wtargnięcie".

          • 2 1

        • Od naszej pani Premier to ty się odczep!

          • 0 1

  • (2)

    to zapraszam panów w mundurkach na ulicę Chopina od Wojska Polskiego do Chrzanowskiego tylko dużo bloczków bo tam piesi chodzą jak krowy po pastwisku nawet staż miejska

    • 3 6

    • przecież tam masz strefę zamieszkania

      i piesi mają prawo tam chodzi - doucz się prawa!

      • 4 0

    • i wlasnie tacy idioci zabijaja ludzi

      naprawde nie kazdy powinien miec prawo poruszania sie 2 tonowym pojazdem

      • 1 0

  • policja słynie - [powiedzmy delikatnie - z alternatywnego poczucia rzeczywistości (1)

    czego dowodem ten apel o noszenie odblasków w miescie

    zapewne policjant nie do końca wie na jakiej zasadzie działaja odblaski, ale czego sie spodziewac

    • 5 0

    • otóz to

      • 0 0

  • Pełnoprawny uczestnik ruchu drogowego powinien mieć:

    - ubezpieczenie OC;
    - ważny przegląd techniczny (pieszy też, że nie jest głuchy i ślepy);
    - zapalone światła mijania;
    - prawo jazdy, kartę rowerową lub zaświadczenia od ortopedy (pieszy), że może chodzić;
    - trójkąt ostrzegawczy;
    - apteczkę pierwszej pomocy;
    - dowód rejestracyjny pojazdu lub paragon z Biedronki na zakup butów trekkingowych;
    - inwalidzi ze schorzeniami narządów ruchu powinni mieć zwolnione zegarki przy przechodzeniu po pasach i prawo jazdy na balkonik lub laski czy inne podpórki.

    Idiotyzm w Polsce sięga szczytów :(

    • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane