• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Piesi idą "na dziko", gdy pędzi pociąg. Kierowcy jadą, gdy rogatki są zamknięte

Szymon Zięba
12 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat)  Raport

Przechodzenie przed pędzącym pociągiem to niebezpieczne zachowanie. Film sprzed kilku dni.

Przejeżdżanie czy przechodzenie pod zamykającymi się rogatkami, omijanie półrogatek, ignorowanie znaku stop czy bezmyślne wtargnięcia na tory przez dzikie przejścia - to tylko niektóre z szeregu "grzechów" kierowców i pieszych na przeprawach kolejowych. Od ubiegłego roku kolejarze odnotowali 16 wypadków na pomorskich torowiskach z udziałem pieszych. Kilka dni temu popis nieodpowiedzialności dał pewien mężczyzna, który zignorował zamknięte przejście na OruniMapka i prawie wszedł pod pędzący pociąg.

Czytelnicy poinformowali nas o tym w Raporcie.
Widzisz coś ciekawego? + dodaj Raport


Zdarzyło ci się zignorować opadające szlabany przed przejazdem kolejowym i przejechać pod nimi?

Film z nieodpowiedzialnym przechodniem, który kilka dni temu trafił do Raportu z Trójmiasta, obejrzało już (w chwili pisania tego artykułu) prawie 12 tys. osób, a stu z nich zdecydowało się na zostawienie komentarza - zwykle krytycznego.

Co tak oburzyło internautów?

Na nagraniu widać mężczyznę w średnim wieku, który spokojnym krokiem pokonuje przejście kolejowe na Oruni. I nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że rogatki są zamknięte, a on dosłownie o włos omija rozpędzony pociąg.

W tym przypadku na szczęście nie doszło do tragedii. Gdyby jednak wydarzenia potoczyły się inaczej, maszynista - nawet gdyby zauważył przechodnia - nie miałby szans na skuteczną reakcję.

- Ze statystyk wynika, że za 99 proc. niebezpiecznych sytuacji na przejazdach kolejowo-drogowych odpowiadają kierowcy. Są one wynikiem brawury, nieuwagi i pośpiechu. Mogą temu zapobiec rozsądek i zasady bezpieczeństwa - mówi tymczasem Przemysław Zieliński z PKP PLK.

Niebezpieczne grzechy na torowiskach. Jakie błędy popełniają kierowcy?



Podstawowe błędy prowadzące do tragedii na przejazdach to:
  • ignorowanie znaku stop,
  • przejeżdżanie pod zamykającymi się rogatkami,
  • omijanie półrogatek,
  • blokowanie przejazdu przez wjeżdżanie na tory bez możliwości zjazdu,
  • niewłaściwe zachowanie, gdy auto zostanie unieruchomione na torach.

Zbliżając się do przejazdu, każdy kierowca zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności. Warto zatrzymać się przed każdym przejazdem, niezależnie od oznakowania oraz urządzeń, w jakie jest wyposażony.

Nieodpowiedzialne zachowanie na torowisku (85 opinii)

Pociąg jedzie mu przed nosem, a on idzie jak gdyby nigdy nic... Przejazd kolejowy na Oruni.
Pociąg jedzie mu przed nosem, a on idzie jak gdyby nigdy nic... Przejazd kolejowy na Oruni.


- Pamiętajmy, że przejeżdżający pociąg ma zawsze pierwszeństwo. W sytuacji kryzysowej należy jak najszybciej opuścić przejazd - w razie potrzeby wyłamać rogatkę. Wystarczy niewielka siła nacisku, by tzw. bezpiecznik drąga (przy napędzie rogatek) zadziałał i spowodował bezpieczne wyłamanie zapory, bez uszkodzenia samochodu - tłumaczy nasz rozmówca.
Tylko w ubiegłym roku na przejazdach kolejowych na Pomorzu doszło do siedmiu wypadków, w wyniku których pięć osób zostało poszkodowanych.

Przeprawa przez tory. Jakie błędy popełniają piesi?



Piesi przekraczający przejazdy i przejścia w poziomie szyn muszą pamiętać o zachowaniu czujności na terenie kolejowym: nie używajmy telefonu, nie miejmy w uszach słuchawek, tory nie są miejscem do zabawy.

Bywają i inne niebezpieczne sytuacje na torowiskach. Np. kiedy zbyt blisko peronu znajdzie się osoba nietrzeźwa. Film archiwalny.



- Dzisiejsze pociągi są cichsze, nie wytwarzają charakterystycznego stukotu. Pociąg zawsze jest bliżej i porusza się szybciej, niż myślimy. Składy są szersze od rozstawu szyn o około 1 metr z obu stron - jest to szczególnie ważne dla pieszych i rowerzystów, aby zachować bezpieczną odległość od toru i przejeżdżającego pociągu - mówi Przemysław Zieliński.

Długa droga hamowania pociągu. Maszynista jest bez szans



Warto zaznaczyć, że maszynista widząc osobę na torach, może jedynie wdrożyć nagłe hamowanie, podać sygnał "baczność" i czekać, licząc na to, że człowiek zejdzie z torów.

Pociągi w Trójmieście. Rozkład jazdy



- Przechodzenie przez tory w miejscach niedozwolonych powoduje w ciągu roku około 150-200 najtragiczniejszych w skutkach zdarzeń. W 2021 r. na terenie województwa pomorskiego doszło do 12 zdarzeń z udziałem osób pieszych na tzw. dzikich przejściach (7 ofiar śmiertelnych, 2 osoby ranne); w tym roku były 4 zdarzenia (4 ofiary śmiertelne) - podsumowuje Przemysław Zieliński.

Mieszkańcy Oruni skarżą się na "gwiżdżące", głośne pociągi. Nieodpowiedzialne zachowanie niektórych osób jest jednak uzasadnieniem dla takich ostrzeżeń. Film archiwalny.

Opinie (81) 1 zablokowana

  • (1)

    a teraz niech ktoś powie ile czasu się powinno czekać na przejście na takiej puckiej w Gdyni 50 minut to akceptowalny czas na pokonanie kilkuset metrów między hutniczą a chylońską np?Żyjemy w XXI czy w XIXwieku?

    • 9 2

    • tez tam jezdze i nigdy nie stałem dluzej niz 10-15 minut

      fakt pociag za pociagiem jezdzi. PLK planuje tam zbudowac tunel .

      • 0 0

  • A

    pogrzeby nie są tanie..

    • 0 1

  • (5)

    przecież ten gość na filmie przeszedł już jeden tor którego nic mu nie zasłaniało a ten złom 50 letni który jechał obok nie cofnąłby się przecież jak jechał do przodu ludzie wy naprawdę nie widzicie co komentujecie? Co ma do tego jakiś maszynista który nawet nie widział tego człowieka wchodzącego bo wyszedł zza szlabanu kiedy ten pędzący 40 km/h zabytek był już prawie cały za przejazdem kolejowym

    • 1 7

    • i**otyczne tłumaczenie i**otycznego zachowania (1)

      Na zasadzie "zdąże przecież jest jeszcze daleko, widzę go" A potem płacz "wspaniały tatuś, zostawił dwójkę dzieci i żonę, odszedł tak młodo". Statystyki są brutalne i szczere do bólu niestety.

      • 6 0

      • zachowanie zrozumiałe człowiek widział gdzie idzie i żaden inny pociąg na linii o 2 torach by w niego nie wjechał

        • 0 2

    • (1)

      Mógł się potknąć i rozmazać pyszczek na tym "złomie".
      Zazwyczaj giną właśnie ci co się potykają albo gaśnie im silnik w samochodzie. BUM i anielski orszak wita ich.

      • 2 0

      • dziwne że nagle ma zgasnąć silnik który ciągle działał bez zarzutów tak sam z siebie weźmie i zgaśnie co się normalnie nie wydarza ale tu się nagle wydarzy te bajki są naprawdę nudne i przypominają typową gdybologię pod tytułem gdyby babcia miała wąsy

        • 0 1

    • tam zabytki jak napisales jedza 100km/h

      • 0 0

  • (1)

    facet pijany spadł na tory a gdzie są służby w niemczech było by to nie do pomyślenia polska to jednak dziki kraj

    • 0 4

    • To se

      tam zamieszkaj

      • 3 0

  • Brak zgody na publikację

    Na Jego miejscu pozwałbym nagrywają ego i portal

    • 0 6

  • Opinia wyróżniona

    Dobry artykuł, ale jest też punkt widzienia kierowców (5)

    Na wielu przejazdach w woj. pomorskim, również na drogach asfaltowych można spotkać znaki STOP przed przejazdami kolejowymi gdzie od 25 lat nie jechał pociąg a na torach w zasięgu wzroku rosną drzewa. Sytuacja jest o tyle groźna, że wszyscy nauczyli się ignorować znak STOP, a to już jest poważny błąd. Zatem prośba do zarządców o mądre i rzetelne znakowanie. Podobnie z ograniczeniami prędkości. Traktujmy się poważnie.

    • 56 1

    • lepiej - po tragedii szybciutko potrafią powycinać krzaczki i wręcz poPiSowo znaki poustawiać (1)

      PKPiści

      • 7 4

      • Po co polityka? Będą wybory, idź i głosuj jak uważasz

        • 3 0

    • (2)

      doskonałym przykładem i**otyzmu w oznakowaniu jest wyświetlane na tablicach przed wjazdem do tunelu ograniczenia do 50km/h i ostrzeżenie "uwaga deszcz" - podczas opadów. Rozumiem że najbardziej leje właśnie w tunelu pod martwą wisłą:)

      • 6 1

      • a tu się mylisz (1)

        Wiele służbowo podróżuje po Austri Szwajcarii i Północnych Włoszech gdzie pełno tuneli. I wjazd do tunelu z mokrymi oponami, jak by dobre nie były, to z automatu przyklejają się zawiany piach, kurz i inne suche zanieczyszczenia pod bieżnik z jezdni tunelu tworząc śliską breję, i wtedy o poślizg bardzo łatwo.

        • 4 0

        • Mądrego warto posłuchać. Nie wiedziałem

          • 0 0

  • Samochód musi przepuścić pieszego a pociąg to już nie???

    • 0 1

  • kozak

    ciekawe czy będzie taki kozak bez kulasów

    • 4 0

  • Postawić fotoradary (1)

    Samochod wjeżdża na przejazd przy czerwonym świetle? Mandat 5000 zł od ręki. Problem znika w miesiąc.

    • 10 2

    • Jestem za! Rowerzysta wjeżdża 10000zł od ręki. Problem znika w tydzień.

      • 7 0

  • 16 wypadków red. Zięba ? A ile było ogółem przejść pieszych przez tory ? Podasz taką liczbę ? (1)

    I ułamek procenta jaką wśród tych przejść stanowi te 16 wypadków ?

    I jaki procent wśród tych 16 wypadków stanowiły próby samobójcze, czyli świadome wejścia tuż przed nadjeżdżające pociągi ?

    Śmieszy mnie jak służby mundurowe i ludzie mediów moralizują i chcą pouczać społeczeństwo.

    • 0 2

    • dzis miales tam wypadek , dopisz do swojej statystyki i dalej sie smiej

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane