- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (167 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Hybrydowy autobus (ponownie) na ulicach Gdańska
Na ulicach Gdańska ponownie pojawił się autobus spalinowo-elektryczny. Wcześniej był już testowany w Trójmieście, ale teraz zagości na stałe. Pojazd został kupiony przez prywatnego przewoźnika. Skorzystają z niego pasażerowie linii 295.
Silnik elektryczny działa do prędkości ok. 15 km/h, a dopiero potem załącza się spalinowy napęd, który podczas jazdy pozwala na odzyskanie energii przy hamowaniu. Silnik elektryczny włącza się również automatycznie przy postoju na przystankach czy światłach.
Zgodnie z deklaracją producenta takie rozwiązanie pozwala na ograniczenie emisji spalin o 50 proc. oraz zmniejszenie zużycia paliwa o 35 proc. Do tego dochodzi też znacznie mniejszy hałas w momencie ruszania, co przy gęstej miejskiej zabudowie jest nie do przecenienia.
Autobus testowany na terenie całej Polski
Autobus został wyprodukowany w 2011 we wrocławskiej fabryce Volvo. W kolejnych latach był testowany m.in. przez przewoźników w Warszawie, Płocku, Gliwicach, Olszynie oraz Krakowie.
W lutym 2013 r. przez kilka dni było można go także zobaczyć na ulicach Gdyni. Natomiast na przełomie lutego i marca tego samego roku testował go lokalny oddział firmy Warbus, obsługującej wówczas linie z Gdańska do Sopotu.
Czytaj więcej: Hybrydowy autobus na testach w Gdańsku i Sopocie
Autobus niedawno został zakupiony przez przewoźnika BP Tour na potrzeby realizacji podwykonawstwa dla miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, która ze względu na braki kadrowe nie radzi sobie z powierzonymi zadaniami na przewozy pasażerskie. Volvo będzie skierowane w dni powszednie do obsługi linii 295, łączącej pętlę Łostowice Świętokrzyska z Zakoniczynem .
Pierwszy autobus o alternatywnym napędzie
Obecnie hybrydowy model Volvo jest jedynym autobusem w Gdańsku eksploatowanym liniowo, który posiada alternatywny napęd. W najbliższych latach planowany jest zakup zupełnie nowych autobusów elektrycznych, które mają kursować po buspasach ul. Nowej Świętokrzyskiej i zastąpić wcześniej przewidzianą w tym śladzie trasę tramwajową.
Czytaj więcej: Tramwaje nie pojadą Nową Świętokrzyską
Materiał archiwalny z 2013 r.
Opinie (116) 2 zablokowane
-
2018-09-18 10:02
Zgodnie z obecnym trędem (11)
powinniśmy korzystać z autobusów na Polski węgiel.
- 127 24
-
2018-09-18 10:17
zgodnie z obecnym trendem (1)
zakup sobie słownik ortograficzny
- 15 18
-
2018-09-18 15:22
Odezwał się polonista piszący z błędami.
- 6 3
-
2018-09-18 10:44
oby nie trądem...
- 14 0
-
2018-09-18 11:58
zgodnie z trędem
walisz byki jak nie wiem co...
- 4 3
-
2018-09-18 12:33
Polski węgiel nie spełnia żadnych norm (1)
Górnicy strajkują, żeby dalej można było palić tym syfem...
- 10 3
-
2018-09-18 13:21
I jeszcze do niego w podatkach wszyscy dokladamy. Kopalnie maja umarzane zaleglosci w ZUS i US.
- 8 1
-
2018-09-18 13:14
(4)
Lepiej hybrry gaz albo alko niż dzieł bo u nas sporo busów. W Skandii miasta kieszonkowe z jednym busikiem na krzyż z drugim. W Stockhlm jeżdżą kolejką a w Oslo mieszka 5 osób i 3 Migranten. W Kopenhadze juz nie ma aut bo są tylko rowery. U nas dzieł x 120 tysięcy dziennie samych busów nie licząc ok pół miliona wariatów drogowych w puszkach z plastiku i folii śniadaniowej napędzanych dizlem lub dizel turbo ltrzy wierzą że ich egzystencja ma 85 letnie gwarancję z opcją wydłuzenia..
- 1 12
-
2018-09-18 13:15
Dizel nie dzieł
- 1 0
-
2018-09-18 13:56
Piles, nie pisz.
- 6 0
-
2018-09-18 16:09
(1)
w Szwecji przede wszystkim Autobusy i TIR-y nie jeżdżą na dieslu i nie ma czarnych chmur, a powietrze pachnie a nie śmierdzi
- 0 4
-
2018-09-18 18:14
?
Z ciekawości. Jakim paliwem są zasilane ciężarówki w Szwecji?
- 5 0
-
2018-09-18 10:02
A będą tańsze Bilety na elektryki i hybrydy? ;-) (3)
Paliwa nie spalają więc oszczędność jest!
- 42 21
-
2018-09-18 10:53
znajac zycie to jeszcze podrozeja zeby kupic wiecej takich autobusow
- 11 2
-
2018-09-19 10:50
Jak dołączysz koszt wymiany akumulatorów
To jeszcze dopłacisz.
- 5 0
-
2018-09-19 22:15
Ale koszt zakupu dużo większy w porównaniu z normalnym spaliniakiem
- 2 0
-
2018-09-18 10:02
dlaczego nie na gaz? to najczystsze paliwo. (17)
- 53 18
-
2018-09-18 10:08
(3)
Gaz jest nieodnawialny. Chyba, że by go zbierać od pasażerów do słoików.
- 20 9
-
2018-09-18 10:12
(1)
prąd z węgla też
- 21 1
-
2018-09-18 10:15
ale z wody czy powietrza juz nie
- 11 3
-
2018-09-18 10:29
hybryda też jest nieodnawialna ;)
- 12 2
-
2018-09-18 11:55
(4)
bo się trudno tankuje, potrzebny jest do tego specjalny pojazd i wyszkolona obsługa, a autobus lata kilkanaście godzin dziennie i trochę tego paliwa zeżre. Już lepszym rozwiązaniem byłby w pełni elektryczny autobus wyposażony w ogniwa paliwowe i tankowany wodorem - tutaj tankowanie zajmie tyle samo czasu i jest równie proste co zalewanie benzyną
- 9 3
-
2018-09-18 12:35
Troszkę się zapędziłeś (3)
Wodór tankuje się dużo trudniej niż LPG, w dodatku ma wredne właściwości, jak przeżeranie zbiorników i przeciekanie przez nie.
- 5 1
-
2018-09-18 13:22
(1)
Chodzi o ogniwa paliwowe, ktore sie po prostu wymienia na stacji. W samochodzi osobowym ma to wielkosc 1,5l butelki.
- 1 1
-
2018-09-18 14:01
Ogniwa paliwowe to generatory prądu, nie zbiorniki paliwa :)
1.5l Wodoru przy 700bar ma około 15MJ.
To tyle, co 0.5l oleju napędowego.
Daleko byś na tym nie zajechał :)- 5 1
-
2018-09-18 22:51
Toyota już parę lat temu uwolniła swój patent na szczelne zbiorniki na wodór
- 2 0
-
2018-09-18 12:38
Na jaki gaz, człowieku. Transport publiczny powinien być wyłącznie wodorowy (7)
Jest miejsce na instalację, sposób transportu za pomocą amoniaku został niedawno opracowany. Uważam, że wszystkie spółki publiczne i państwowe powinny kupować wyłącznie pojazdy na wodór.
- 7 2
-
2018-09-18 14:17
Wszystko fajnie, ale skąd weźmiesz wodór? (6)
Trzeba go najpierw wyprodukować, do czego potrzeba elektrowni.
- 3 6
-
2018-09-18 15:06
jak to skąd?
ze stacji wodorowej :) przecież to takie proste.
- 2 2
-
2018-09-18 15:51
Rafinerii! (4)
Potrzeba rafinerii (nie elektrowni). Tak się przypadkiem składa, że mamy w Gdańsku rafinerię i są w stanie podjąć się produkcji.
- 4 0
-
2018-09-18 17:15
O ile zgadzam się co do Lotosu (3)
To jak chcesz robić wodór w rafinerii?
Wodór się robi puszczając prąd przez wodę...- 2 0
-
2018-09-19 00:48
Obecnie wodor w skali przemyslowej produkuja tylko rafinerie i tylko z metanu
Elektroliza wody wychodzi kilka razy wiecej.
- 3 0
-
2018-09-19 01:26
można przez elektrolizę (1)
ale taniej wychodzi w koksowni przy podgrzewaniu węgla
- 3 0
-
2018-09-19 08:06
Ale co to za interes?
Możesz wtedy wrócić do palenia tego węgla ;)
- 2 0
-
2018-09-18 10:03
za 10 lat sprzedadzą go do Gdyni:) (10)
- 64 20
-
2018-09-18 10:31
A my w Gdyni podłączymy go patykami do sieci. (3)
Oczywiście elektrycznej.
Nie mylić z rybacką.- 13 2
-
2018-09-18 10:46
(2)
Lepsze patyki w korkach niż codziennie korek na szynach.
- 6 3
-
2018-09-18 20:18
Lepsze masło maślane (1)
Niż słoma słomiana
- 1 1
-
2018-09-18 23:45
Lepiej jest pić w Spale
niż spać w Pile.
- 0 0
-
2018-09-18 10:38
(1)
Czemu wszędzie są upośledzeni ludzie którzy muszą wcisnąć politykę i porównanie Gdyni z Gdańskiem. Wszędzie.
Kowalski pierdnął, ale w Gdyni pierdzi więcej osób.
Deszcz padał w Gdańsku, ale w Gdyni padał deszcz bardziej i do tego wiało.
Ludzie! Dobrze się czujecie?- 23 5
-
2018-09-18 11:58
dla nich ten portal właśnie powstał
nasze ładne trójmiejskie bagienko
- 6 1
-
2018-09-18 12:11
Chciałbyś. Słyszałem, że Gdańsk zainteresowany jest 35 letnimi tramwajami z Niemiec. (3)
- 8 5
-
2018-09-18 13:07
(1)
Godzina 13 tego dnia.
Raport trójmiasta.
Tramwaje na Hallera stoją.
Pozdrawiam- 3 3
-
2018-09-18 13:15
Czyżby znowu jakiś geniusz zerwał trakcję?
Chyba serio taniej postawić tam na stałe patrol policji...
- 2 2
-
2018-09-18 20:22
Lepszy 35letni tramwaj
Niż 20letni kopcący paserati
- 3 1
-
2018-09-18 10:04
Szkoda, że to takie drogie (2)
ale w mieście mamy smród z tych dieseli, nieważne czy mają 2 a może 4dpfy i inne takie filtrony. Smród to smród. Cng, lpg to jest ekologia, tańsze niż wszelkie hybrydy. Są mądrzy we władzach niech coś wymyśla bezsmrodowego i taniego
- 35 6
-
2018-09-18 11:05
Większość tych dpf jest tylko na papierze, a w rzeczywistości usunięte przy pierwszej awarii.
- 6 2
-
2018-09-18 18:06
Podziękuj lobby samochodowemu z bylego EWG
a obecnie z UE. Kto szedł w diesle TDI - oszczędne Niemiaszki. To okazało się ślepą uliczką. Doprowadzenie diesla, żeby spełnił jakieś normy jest bardzo skomplikowane i kosztowne. TDi było nawet zakazane w 2 stanach w USA.
Sam bym wolał kupić 3l camry V6 benzyna z automatem ale Japończycy na Europę zrobili avensis. Do tego dochodzi oakcyzowanie paliwa w UE. Jednak kij ma 2 końce i VW będzie w plecy z hybrydami. Dla nich masowa produkcja w sensownej cenie i jakości to czarna magia. Toyota sprzedaje seryjne hybrydy od 1995 roku.
Nawet BMW kupiło technologie hybrydową od toyoty. Tak jest taniej...- 2 1
-
2018-09-18 10:05
W mitologii też były hybrydy (1)
....i gitara.
- 22 1
-
2018-09-18 10:34
I klub
- 0 0
-
2018-09-18 10:07
Boże... (3)
GDAIT nie radzi sobie z naprawami Solarisów i autobusów MAN które są stosunkowo prostymi konstrukcjami.. Jak zaczną naprawiać ten pojazd za pomocą taśmy klejącej i trytek tak jak to mają w zwyczaju to więcej będzie stał jak jeździł...
- 52 17
-
2018-09-18 10:10
Autobus został kupiony przez BP Tour. Gdzie można przypuszczać że pracują mechanicy, a nie naprawiacze -druciarze
- 20 3
-
2018-09-18 12:36
Powinni kupić 100% elektryczne
Są proste jak cep. Bateria (0 ruchomych części) -> sterownik (0 ruchomych części) -> silnik (1 ruchoma część).
- 1 2
-
2018-09-18 12:46
Boże...
SuHy nie radzi sobie z czytaniem ze zrozumieniem zwykłego artykułu na portalu 3m... jak zacznie czytać jakąś książkę to dopiero mu się mózg zlasuje od braku zrozumienia.
- 5 1
-
2018-09-18 10:09
Naprawdę....? (4)
A w Wawie jeżdżą od kilku miesięcy MANy.
Warszawa ma najlepszą komunikację w Polsce. Bilet na 3 miesiące 280 pl na wszystko.
Skład skm lub km o 21 ej wieczorem pustawy co prawda ale 3 x dłuższy niż skmka Gdańsk-Gdynia, a przecież to główny szlak odciążający drogi
Częstość kursowania i jakość taboru komunikacyjnego w Gdańsku to dno.- 63 11
-
2018-09-18 10:38
Podziękuj Lisickiemu
Zamiast pracować
-Wchodzi tu i ówdzie panu Budyniowi
-Siedzi i pachnie na loży Lechii, i nie chce ujawnić ile naszej kasy na nią wydaje
-Świruje i zbiera bilety na KM
-I w ogóle to nim gardzę- 14 2
-
2018-09-18 12:37
Z iloma innymi miastami Warszawa ma wspólny bilet?
Radom? Łódź?
Jak już chcesz porównywać, weź Katowice, ale tam już 168/mc za bilet...- 2 2
-
2018-09-18 13:15
Przestań pitolić. Najlepszą komunikację w Polsce ma Kraków nie Warszawa!
fakty, fakty nie opowieści z sandałowego drzewa.
- 1 5
-
2018-09-18 14:06
To wypad do Warszawy!
- 4 4
-
2018-09-18 10:10
(3)
Autobusy zamiast tramwaju na Nowej Świętokrzyskiej. Brawo. To tylko Adamowicz potrafi wymyślić takie zachęty do transportu, które wymuszają kolejne przesiadki i jazdy w ścisku.
- 37 13
-
2018-09-18 10:14
marudy start 123 (1)
- 3 13
-
2018-09-18 10:38
Lisicki won 123
- 16 0
-
2018-09-18 20:47
Ciekawe czy firma Mosty Katowice dostała całą kwotę z przetargu za projekt tramwaju, skoro tramwaju nie zaprojektowała. To rażące zaniedbanie ze strony władz Gdańska, które w przyszłości odbije się na całym Gdańsku południu.
- 0 0
-
2018-09-18 10:10
No super Volvo autobus w gdańsk brak scania (3)
Autobus Volvo lepiej tak samo scania na hybrydowy lepiej niż Mercedes
- 2 6
-
2018-09-18 14:24
Widzę brak słownik.
- 6 0
-
2018-09-18 20:21
Ale nie na nasze drogi
- 0 0
-
2018-09-18 20:24
Tak ja też w sandały ze skarpety w zimo.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.