- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Hybrydowy autobus (ponownie) na ulicach Gdańska
Na ulicach Gdańska ponownie pojawił się autobus spalinowo-elektryczny. Wcześniej był już testowany w Trójmieście, ale teraz zagości na stałe. Pojazd został kupiony przez prywatnego przewoźnika. Skorzystają z niego pasażerowie linii 295.
Silnik elektryczny działa do prędkości ok. 15 km/h, a dopiero potem załącza się spalinowy napęd, który podczas jazdy pozwala na odzyskanie energii przy hamowaniu. Silnik elektryczny włącza się również automatycznie przy postoju na przystankach czy światłach.
Zgodnie z deklaracją producenta takie rozwiązanie pozwala na ograniczenie emisji spalin o 50 proc. oraz zmniejszenie zużycia paliwa o 35 proc. Do tego dochodzi też znacznie mniejszy hałas w momencie ruszania, co przy gęstej miejskiej zabudowie jest nie do przecenienia.
Autobus testowany na terenie całej Polski
Autobus został wyprodukowany w 2011 we wrocławskiej fabryce Volvo. W kolejnych latach był testowany m.in. przez przewoźników w Warszawie, Płocku, Gliwicach, Olszynie oraz Krakowie.
W lutym 2013 r. przez kilka dni było można go także zobaczyć na ulicach Gdyni. Natomiast na przełomie lutego i marca tego samego roku testował go lokalny oddział firmy Warbus, obsługującej wówczas linie z Gdańska do Sopotu.
Czytaj więcej: Hybrydowy autobus na testach w Gdańsku i Sopocie
Autobus niedawno został zakupiony przez przewoźnika BP Tour na potrzeby realizacji podwykonawstwa dla miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, która ze względu na braki kadrowe nie radzi sobie z powierzonymi zadaniami na przewozy pasażerskie. Volvo będzie skierowane w dni powszednie do obsługi linii 295, łączącej pętlę Łostowice Świętokrzyska z Zakoniczynem .
Pierwszy autobus o alternatywnym napędzie
Obecnie hybrydowy model Volvo jest jedynym autobusem w Gdańsku eksploatowanym liniowo, który posiada alternatywny napęd. W najbliższych latach planowany jest zakup zupełnie nowych autobusów elektrycznych, które mają kursować po buspasach ul. Nowej Świętokrzyskiej i zastąpić wcześniej przewidzianą w tym śladzie trasę tramwajową.
Czytaj więcej: Tramwaje nie pojadą Nową Świętokrzyską
Materiał archiwalny z 2013 r.
Opinie (116) 2 zablokowane
-
2018-09-18 12:26
Gdańskie Autobusy i Tramwaje, która ze względu na braki kadrowe nie radzi sobie z powierzonymi zadaniami
W każdej normalnej firmie, która nie jest w stanie realizowac zadań wymienia się kadrę zarządzającą i prezesa.
- 7 1
-
2018-09-18 12:47
Możecie trochę przybliżyć tekst: (1)
"Silnik elektryczny włącza się automatycznie przy postoju.."
Jak się włącza na postoju? Do czego się włącza? Przecież jak autobus stoi to mu się elektryczny silnik nie włącza.
Chyba raczej chodzi o to że na postoju się silnik spalinowy wyłącza.- 3 0
-
2018-09-18 14:05
w hybrydach
jak zatrzymujesz auto włącza się silnik elektryczny i pojazd rusza na elektryku. To zmniejsza zużycie paliwa i emisję spalin.
- 1 0
-
2018-09-18 13:32
ciekawe jak sobie poradzi na tej trasie, tam jest spora stroma górka przed przystankiem zakoniczyn
- 0 2
-
2018-09-18 14:27
Hahahha
Fajnie ze ludzie na forum wypowiadają się nie znając tematu. Wszyscy są „ZA”! A wiec... to jest awaryjne! Póki się nie psuje to jeździ, a jak się zacznie, to końca nie widać! To samo jest z elektrykami i autobusami na gaz! Komunikacja miejska powinna być bezproblemowa. Teraz diesle potrafi stanąć na skrzyżowaniu a co dopiero to coś!
- 4 0
-
2018-09-18 14:44
hybryda to juz przeszłosc teraz są całkowicie lektryczne i z ogniwem paliwowym
- 1 0
-
2018-09-18 14:46
Ciekawe, jak się miewają akumulatory.
7 lat to chyba trochę straciły pojemności. A co zrobi potem z nimi przewoźnik? Stacjonarne magazyny prądu? Na Zachodzie tak właśnie się je zagospodarowuje.
- 0 0
-
2018-09-18 14:51
Ci co tak narzekają na GAIT
Sami jezdza golfami z 94 r w dieslu lub nie mają auta wcałe. Weź kup jeden z drugim porządne auto i je utrzymaj i wtedy się wymadrzaj. BTW ekologia ekologia ale gdzieś ten wielki akumulator trzeba zutylizowac co nie ?
- 3 3
-
2018-09-18 15:48
Silnik elektryczny działa do prędkości ok. 15 km/h, a dopiero potem załącza się spalinowy napęd (1)
Mógłby działać do prędkości 30 km/h - wtedy mielibyśmy miejski elektryczny trolejbus - w korkach czy spowolnionym ruchu idealnie na wolnych obrotach, większy zysk energetyczny paliwa...
- 1 0
-
2018-09-18 16:50
Jak jest naładowany to do 50km/h
- 0 0
-
2018-09-18 17:43
Biała Podlaska obsługuje Sopot
na liniach 143, 117 i 122. Będzie może sobie ładował ze słowackiego w dół
- 0 0
-
2018-09-18 18:13
Bierzcie przykład z Lublina
Tam pełno hybryd , nowych autobusów itp , biletomaty prawie w każdym autobusie czy trolu o przystankach nie wspomnę....
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.