- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Hybrydowy autobus (ponownie) na ulicach Gdańska
Na ulicach Gdańska ponownie pojawił się autobus spalinowo-elektryczny. Wcześniej był już testowany w Trójmieście, ale teraz zagości na stałe. Pojazd został kupiony przez prywatnego przewoźnika. Skorzystają z niego pasażerowie linii 295.
Silnik elektryczny działa do prędkości ok. 15 km/h, a dopiero potem załącza się spalinowy napęd, który podczas jazdy pozwala na odzyskanie energii przy hamowaniu. Silnik elektryczny włącza się również automatycznie przy postoju na przystankach czy światłach.
Zgodnie z deklaracją producenta takie rozwiązanie pozwala na ograniczenie emisji spalin o 50 proc. oraz zmniejszenie zużycia paliwa o 35 proc. Do tego dochodzi też znacznie mniejszy hałas w momencie ruszania, co przy gęstej miejskiej zabudowie jest nie do przecenienia.
Autobus testowany na terenie całej Polski
Autobus został wyprodukowany w 2011 we wrocławskiej fabryce Volvo. W kolejnych latach był testowany m.in. przez przewoźników w Warszawie, Płocku, Gliwicach, Olszynie oraz Krakowie.
W lutym 2013 r. przez kilka dni było można go także zobaczyć na ulicach Gdyni. Natomiast na przełomie lutego i marca tego samego roku testował go lokalny oddział firmy Warbus, obsługującej wówczas linie z Gdańska do Sopotu.
Czytaj więcej: Hybrydowy autobus na testach w Gdańsku i Sopocie
Autobus niedawno został zakupiony przez przewoźnika BP Tour na potrzeby realizacji podwykonawstwa dla miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, która ze względu na braki kadrowe nie radzi sobie z powierzonymi zadaniami na przewozy pasażerskie. Volvo będzie skierowane w dni powszednie do obsługi linii 295, łączącej pętlę Łostowice Świętokrzyska z Zakoniczynem .
Pierwszy autobus o alternatywnym napędzie
Obecnie hybrydowy model Volvo jest jedynym autobusem w Gdańsku eksploatowanym liniowo, który posiada alternatywny napęd. W najbliższych latach planowany jest zakup zupełnie nowych autobusów elektrycznych, które mają kursować po buspasach ul. Nowej Świętokrzyskiej i zastąpić wcześniej przewidzianą w tym śladzie trasę tramwajową.
Czytaj więcej: Tramwaje nie pojadą Nową Świętokrzyską
Materiał archiwalny z 2013 r.
Opinie (116) 2 zablokowane
-
2018-09-18 10:12
Co z tego jak nie ma komu kierować (1)
J.w
- 9 5
-
2018-09-18 11:43
są autobusy autonomiczne żaden problem, kwestia kilku lat
- 0 2
-
2018-09-18 10:15
(1)
Niemcy kupili z francuskiego Alstomu pierwszy na świecie pociąg na paliwo wodorowe a tu podnieta autobusem hybrydowym z 2011 roku. Dajcie pozór!
- 14 3
-
2018-09-18 12:28
I co z tego? Źle, że coś się zmienia, czy dla wielmoznego pana za późno?
- 1 2
-
2018-09-18 10:50
Ciekawe (3)
Ciekawe po co włącza się silnik podczas postoju na przystanku lub światłach, cały czas myślałem że silnik włącza się po to aby jechać a nie stać ?
- 2 4
-
2018-09-18 10:57
(2)
Chociażby po, by pracowała klimatyzacja.
- 2 1
-
2018-09-18 11:15
W układach hybrydowych klimatyzacja może mieć kompresor napędzany elektrycznie i do tego dążą producenci.
- 2 0
-
2018-09-18 11:15
klimatyzacja w hybrydzie na bank jest elektryczna
- 4 0
-
2018-09-18 10:57
Jak to jest (7)
że prywatnej spółce opłaca się kupować nowe autobusy i je amortyzować mając o 20-30% stawki niższe od GAiT, a dla GAiT-u nowe autobusy kupuje miasto (pieniądze z budżetu miasta)? No i jakoś nie słyszę, żeby BP Tour nie miał obsady wozów. Panie Grzelak coś Pan wie na ten temat?
- 29 3
-
2018-09-18 11:01
To klasyczny przykład rządzenia w stylu socjalistów, tam gdzie oni rządzą piasku zabraknie na pustyni.
- 9 0
-
2018-09-18 12:30
Słowa klucze: (1)
- gospodarność
- wynagrodzenia dla zarządzających
- szczelność systemu finansowego- 5 0
-
2018-09-18 12:44
i jeszcze jeden
przerost zatrudnienia w administracji firmy
- 11 0
-
2018-09-18 18:52
(1)
To tak samo jak spółdzielnie w porównaniu do wspólnot. Koszty ogromne, a na remonty i tak nie ma (spółdzielnie).
- 0 1
-
2018-09-18 19:11
Wspólnota to najgorszy rak
- 1 1
-
2018-09-19 04:31
Prywatne spółki nie kupują nowych autobusów (opisywany w artykule ma 7 lat), tylko je biorą w leasing. GAiT teoretycznie też może, ale leasing jakoś jest mało popularny w spółkach komunalnych.
- 1 0
-
2018-09-19 07:38
Przeczytaj że zrozumieniem! Wyprodukowany w 2011 roku więc nowy czy stary?
- 1 0
-
2018-09-18 11:09
Oj już nie dlugo poleca stołki Adamowicz , Grzelak , Lisicki i wtedy prokuratura będzie zacierać ręce
- 10 0
-
2018-09-18 11:29
(1)
Adamowicz uwielbia wszystko co niemieckie, Dortmund, mercedesy
- 6 2
-
2018-09-18 16:00
Podobnie jak obeni rządzący..
rozbijają się bawarskimi samochodami.
- 1 1
-
2018-09-18 11:30
Oj już niedługo wybory, wyjdą wszystkie waleczki i lisicki z szambiarzem w jednej celi wyladuja
- 9 0
-
2018-09-18 11:42
Wszędzie już są autobusy elektryczne
W Gdańsku stosunkowo nowe autobusy dymią niestety. Na Łostwickiej czy Platynowej autobusy dymią jak parowozy.
Rozwiązanie to tramwaje w tak dużym mieście a nie spalinowa PKM :-)
Ale to wymaga zmiany polityków bo skoro dla prezydenta Gdańska z trucicielem Portservice nie da się nic zrobić to co dopiero z autobusami i tramwajami. facet chyba przyklepał kolejną pętlę tramwajową zbędną dla tramwajów dwukierunkowych.
Dbanie o ludzi i środowisko to kwestia osobnicza więc najlepiej zwracać uwagę na wygląd kandydata na prezydenta. Facet który jest otyły a młodzież kpi z niego z politowaniem nie bedzie w szczególny sposób dbał o zdrowie mieszkańców. podobnie sprawa się ma z facetem uwikłanym w nieformalne zalezności. Należy pamietać że prezesem portservice który sprowadził w płuca gdańszczan trucizny z Ukrainy był Pusz kolega starego Walesy bywalec imienin i innych hucznych uroczystości śmietanki PO.
niestety nie ma bezpartyjnego kandydata na prezydenta ale jakikolwiek spoza układu bardziej się sprawdzi.
Autobusy w mieście muszą być elektryczne lub należy zastąpić je tramwajami i kolejkami elektrycznymi.- 4 1
-
2018-09-18 11:48
Rozwiązać gait ogłosić przetarg na usługi i wymagać
- 5 0
-
2018-09-18 11:52
Dawać to wozidło do Gdańskiego GAiT.
Ach taką fure nam z przed nosa buchneli. Nie dość że kierowcy z GAiT uciekają do BPtur to jeszcze nam takie autobusy podkupują. Wstydzcie się w tym BPtur. My tu w GAiT tak ładnie pielęgnujemy układy i układziki i nikt tego nie docenia. Może jak zamęczymy kierowców 10-cio i 11-to godzinnymi zmianami (może sami padną), to odsprzedacie nam ten autobusik. Likwidacja w toku panie prezydencie (budyń), mam nadzieję że (lisek) chytrusek też dostanie kawałek tortu.
- 6 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.