• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inwestycje drogowe i komunikacyjne, które zmieniły oblicze Trójmiasta

Maciej Naskręt
7 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Duże inwestycje zmieniają na dobre krajobraz i sposób podróżowania. Duże inwestycje zmieniają na dobre krajobraz i sposób podróżowania.

Bez tych inwestycji nie wyobrażamy sobie Trójmiasta. Zobaczcie przedsięwzięcia, które zostały zrealizowane w XXI wieku i zmieniły sposób podróżowania tysięcy mieszkańców.



1. Południowa Obwodnica Gdańska



Czy korzystasz na co dzień z obwodnicy?

Otwarta tuż przed pierwszym meczem Euro 2012 w Gdańsku. 9 czerwca 2012 r. pojechały tam pierwsze samochody. Trasa liczy 18 kilometrów dwujezdniowej drogi. Każda z nich ma po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Do tego pięć węzłów, nazwanych już według nowych zasad, które mają przyczynić się do sprawniejszego poruszania się po drodze kierowcom spoza Pomorza.

Łączny koszt inwestycji wynosił 1,580 mld zł. Projekt finansowany był ze środków Krajowego Funduszu Drogowego oraz współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności, w ramach programu Infrastruktura i Środowisko.

Inwestor: GDDKiA

Południowa Obwodnica Gdańska Południowa Obwodnica Gdańska

2. Tunel pod Martwą Wisłą



Tunel mierzy 1,4 km długości, maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Koszt budowy tunelu (wraz z pobliskim rondem) to 885 mln zł brutto, czyli dokładnie tyle, ile wynosiła cena podana w przetargu. W 85 proc. inwestycja jest dofinansowana z funduszy UE.

Inwestor: Miasto Gdańsk

Tunel pod Martwą Wisłą Tunel pod Martwą Wisłą

3. Autostrada A1



Czy autostrada ułatwiła Ci poruszanie się?

Projekt 160-kilometrowego odcinka autostrady A1 został zrealizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, a partnerami byli Gdańsk Transport Company i Ministerstwo Infrastruktury. Cena budowy drugiego etapu inwestycji wyniosła 730 mln euro (w tym 581 mln euro za drogi i 149 mln za mosty).

Odcinek z Rusocina do Nowych Marz kosztował 520 mln euro.

Realizacja projektu została sfinansowana w 5 proc. ze środków własnych akcjonariuszy GTC oraz w 95 proc. z kredytów zaciągniętych przez spółkę w Europejskim Banku Inwestycyjnym.

Inwestor: Gdańsk Transport Company

Autostrada A1 Autostrada A1

4. Trasa Kwiatkowskiego



W 2005 r. Komisja Europejska wydała decyzję o dofinansowaniu budowy Trasy Kwiatkowskiego między Obwodnicą Trójmiasta a Estakadą Kwiatkowskiego. W tym samym roku zaczęły się też pierwsze prace związane z wycinką drzew.

Koszt inwestycji wyniósł ok. 255 mln zł, z tego ok. 180 mln zł pochodziło z UE. Prace trwały 20 miesięcy.

Inwestor: Miasto Gdynia

Trasa Kwiatkowskiego Trasa Kwiatkowskiego

5. Pomorska Kolej Metropolitalna



Czy linia PKM ułatwiła Ci poruszanie się?

Dzięki PKM tysiące osób codziennie może szybciej i wygodniej dojechać do pracy, szkoły lub na zakupy, a potem równie sprawnie wrócić do domu. Chociaż sama budowa PKM trwała tylko dwa lata (2013-2015), to pamiętać trzeba, że poprzedziło ją blisko pięć lat żmudnych przygotowań i drobiazgowego planowania całej inwestycji.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany był ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą była firma Budimex, która za swoje prace zainkasowała 716 mln zł.

Inwestor: Samorząd Województwa Pomorskiego
Linia kolejowa PKM Linia kolejowa PKM

Opinie (319) 4 zablokowane

  • To ile juz lat i kadencji minęło od tych Inwestycji....? (1)

    • 24 5

    • W Gdansku inwestycje są cały czas. Obecnie buduja chociażby nowa Bulonska, wiadukt na trakcie św Wojciecha czy most w Sobieszewie.

      W Gdyni niestety lipa

      • 1 4

  • Budyn 20 lat buduje wiadukt Lostowicka -Armii Krajowej a 100mln wydal na tristar ktory potrzebny jak umarlemu kadzdlo (2)

    • 39 15

    • nie dostal w lape a za tristar nie sa w stanie sprawdzic ile przytulil

      • 9 7

    • sędzia Płażyńska załatwi? to niech załatwia

      • 6 6

  • PKM to dno (1)

    nie dość, że rzadko kursuje, a obecnie nawet nie dojeżdża do centrum miasta, to przez nią zlikwidowali niektóre połączenia autobusowe, inne skrócili, a jeszcze innych zmniejszono częstotliwość.
    i to ma być coś dobrego dla tego miasta?!

    • 31 13

    • I strasznie śmierdzi spalinami

      • 5 0

  • kiełbasa wyborcza szczurka

    • 25 7

  • kiełbasa wyborcza budynia

    • 24 16

  • Gdyńskie inwestycje przy pomocy pędzla i farby.

    Trzeba poszerzyć jezdnie, a nie je zwężać domalowując na nich drogi rowerowe i inne wynalazki.

    • 23 4

  • PKM po stronie Karczemek obowiązkowo! (2)

    Brać się tam do roboty i budować, organizować. Albo wrzućcie dla Karczemek coś, co będzie kursowało po dzielnicy, a nie tylko co godzinkę zahaczało kawałek o szkołę. Przecież żeby wyjść z Karczemek obecnie na 167 lub 168, to często trzeba IŚĆ 20 min! a co dopiero dojechać z tego końca świata dalej do pracy.

    • 13 3

    • PKM na Karczemki

      może pkm karczemki byłoby jakimś rozwiązaniem dziwnego problemu komunikacji tej dzielnicy?

      • 3 0

    • PKM musi byc na karczemkach, nie tylko w kokoszkach,
      Ta dzielnica jest naprawde blisko centrum tylko jest zle rozplanowana dlatego jest tam taki chaos komunikacyjny i tak naprawde nigdzie nie da sie dojechac

      • 3 0

  • Budyn na Kurkowa na prezydenta

    • 15 20

  • Brakuje informacji, że artykuł sponsorowany (1)

    z budżetu Miasta Gdańsk.

    • 25 18

    • I pewnie dlatego nie wymienili większości inwestycji z Gdańska? :)

      • 2 0

  • Oprócz A1, (6)

    wszystkie pozostałe inwestycje w większości sfinansowała "wredna" Unia

    • 31 5

    • ta organizacja bez znaczenia?

      • 7 2

    • Chyba oczywistym jest fakt,że (2)

      kiedy potrzebujesz pieniędzy,bierzesz je stamtąd,gdzie je "schowałeś"(?)

      • 8 8

      • Od początku mniej dajemy unii do budżetu a więcej dostajemy/dostaliśmy (1)

        I te liczby są oficialnie dostępne.

        • 11 6

        • Kto dał minusa?

          Ten, kto nic nie wie na ten temat.
          Bardziej zamożne kraje dokładają więcej do budżetu Unii.
          I to jest fakt.

          • 6 5

    • taa, bo łunia generuje kasę z powietrza

      nam zabiera, a poza tym niemieccy banksterzy drukują euro (ok. 60mld miesięcznie) okradając robotników ze strefy euro.

      • 5 9

    • polska placi skladki jak i inne kraje, twor unia da jednym wiecej drugim mniej, ot kto bardziej posłuszny

      • 0 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane