• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inwestycje drogowe i komunikacyjne, które zmieniły oblicze Trójmiasta

Maciej Naskręt
7 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Duże inwestycje zmieniają na dobre krajobraz i sposób podróżowania. Duże inwestycje zmieniają na dobre krajobraz i sposób podróżowania.

Bez tych inwestycji nie wyobrażamy sobie Trójmiasta. Zobaczcie przedsięwzięcia, które zostały zrealizowane w XXI wieku i zmieniły sposób podróżowania tysięcy mieszkańców.



1. Południowa Obwodnica Gdańska



Czy korzystasz na co dzień z obwodnicy?

Otwarta tuż przed pierwszym meczem Euro 2012 w Gdańsku. 9 czerwca 2012 r. pojechały tam pierwsze samochody. Trasa liczy 18 kilometrów dwujezdniowej drogi. Każda z nich ma po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Do tego pięć węzłów, nazwanych już według nowych zasad, które mają przyczynić się do sprawniejszego poruszania się po drodze kierowcom spoza Pomorza.

Łączny koszt inwestycji wynosił 1,580 mld zł. Projekt finansowany był ze środków Krajowego Funduszu Drogowego oraz współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności, w ramach programu Infrastruktura i Środowisko.

Inwestor: GDDKiA

Południowa Obwodnica Gdańska Południowa Obwodnica Gdańska

2. Tunel pod Martwą Wisłą



Tunel mierzy 1,4 km długości, maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Koszt budowy tunelu (wraz z pobliskim rondem) to 885 mln zł brutto, czyli dokładnie tyle, ile wynosiła cena podana w przetargu. W 85 proc. inwestycja jest dofinansowana z funduszy UE.

Inwestor: Miasto Gdańsk

Tunel pod Martwą Wisłą Tunel pod Martwą Wisłą

3. Autostrada A1



Czy autostrada ułatwiła Ci poruszanie się?

Projekt 160-kilometrowego odcinka autostrady A1 został zrealizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, a partnerami byli Gdańsk Transport Company i Ministerstwo Infrastruktury. Cena budowy drugiego etapu inwestycji wyniosła 730 mln euro (w tym 581 mln euro za drogi i 149 mln za mosty).

Odcinek z Rusocina do Nowych Marz kosztował 520 mln euro.

Realizacja projektu została sfinansowana w 5 proc. ze środków własnych akcjonariuszy GTC oraz w 95 proc. z kredytów zaciągniętych przez spółkę w Europejskim Banku Inwestycyjnym.

Inwestor: Gdańsk Transport Company

Autostrada A1 Autostrada A1

4. Trasa Kwiatkowskiego



W 2005 r. Komisja Europejska wydała decyzję o dofinansowaniu budowy Trasy Kwiatkowskiego między Obwodnicą Trójmiasta a Estakadą Kwiatkowskiego. W tym samym roku zaczęły się też pierwsze prace związane z wycinką drzew.

Koszt inwestycji wyniósł ok. 255 mln zł, z tego ok. 180 mln zł pochodziło z UE. Prace trwały 20 miesięcy.

Inwestor: Miasto Gdynia

Trasa Kwiatkowskiego Trasa Kwiatkowskiego

5. Pomorska Kolej Metropolitalna



Czy linia PKM ułatwiła Ci poruszanie się?

Dzięki PKM tysiące osób codziennie może szybciej i wygodniej dojechać do pracy, szkoły lub na zakupy, a potem równie sprawnie wrócić do domu. Chociaż sama budowa PKM trwała tylko dwa lata (2013-2015), to pamiętać trzeba, że poprzedziło ją blisko pięć lat żmudnych przygotowań i drobiazgowego planowania całej inwestycji.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany był ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą była firma Budimex, która za swoje prace zainkasowała 716 mln zł.

Inwestor: Samorząd Województwa Pomorskiego
Linia kolejowa PKM Linia kolejowa PKM

Opinie (319) 4 zablokowane

  • Największą

    Inwestycja w Gdyni to wymalowanie pasów na ulicach nazywane kolokwialnie ścieżkami rowerowym.

    • 23 2

  • To ciągle mało. Kiedy Obwodnica Metrolitarna i poszerzenie obwodnicy o trzeci pas? (1)

    Są pilne inwestycje, bez których Trójmiasto zaczyna się korkować.

    • 34 2

    • to pytanie do PiS

      bo chodzi o drogi krajowe

      • 6 1

  • wyborca optymista (4)

    Zagłosuję na tego kandydata, który obieca , że rozwiąże problem komunikacyjny dzielnicy Karczemki . Chyba to nie jest taki wielki problem zorganizować przystanek PKM Karczemnki po zachodniej stronie Obwodnicy, lub chociażby zrobic tunel pod torami PKM i połączyć Karczemki z ul. Szczęśliwą a przez to z pkm kiełpinek , a najprosciej to skierowac jedną linię komunikacji ZKM autobus ktory zbierałby pasażerów z całych Karczemek , taka pętla w okół dzielnicy konczaca kurs i powracająca do centrum.

    • 13 7

    • Były tanie mieszkania? To teraz nie płacz i nie oczekuj, że reszta będzie Ci dopłacać do "interesu życia"

      • 4 5

    • (1)

      wiedziałeś gdzie kupujesz mieszkanie, tudzież zapewne dom. Przez lata Karczemki to było komunikacyjne dno. Z centrum w korkach jechało się tam 2h, tyle to nawet podróż do Elbląga komunikacją nie trwa.

      • 0 0

      • zgoda

        tylko kto i po co wybudował tam takie osiedle skoro nie ma tam dojazdu , przecież to jest absurdalny argument , każdy kto tam kupił mieszkanie był przekonany , że jest to osiedle takie jak inne i ma być sypialnią , zapleczem dla ludzi którzy gdzieś w Gdańsku pracują , a nie jakąś wyspą zamkiem warownym otoczonym fosą, nie brońcie czegoś czego obronić nie sposób , Gdańsk jest miastem rozbudowanym kompletnie chaotycznie , byle prędko nabudować klitek mieszkań i wcisnąć je ludziom z prowincji przeważnie Warmia i Mazury ale też ogromna ilość z południa Polski, to miasto bardziej przypomina dzikie pola niż wielką aglomerację europejską.

        • 0 0

    • Gościowi chodzi o to, że tory przecinają dzielnicę ale nie ma tam przystanku.

      Po co budować bzdurny i niepotrzebny przystanek Firoga, skoro za te same pieniądze można by odciążyć komunikacyjnie dzielnice za obwodnicą?

      • 0 0

  • A to jakiś propagandowy przed wyborczy materiał? (1)

    Dla równowagi proszę o zestawienie ile sprzedano gruntów pod zabudowę mieszkalną bez wymogu budowy nowych dróg przez co zakorkowano maksymalnie piękne tereny.

    • 25 10

    • A jaka w tym równowaga?

      • 1 4

  • Obwodnica Południowa jest super. (1)

    • 16 2

    • Trasa wyścigowa dla TIRów

      • 5 3

  • Rząd chce budować Port Centralny a co z drogami. (2)

    Jeśli te wszystkie tiry z kontenerami pojawią się na trasie z portu i do portu, nasze miasto i obwodnice zarówno trójmiejska jak i południowa będą całkowicie zakorkowane. Biorąc pod uwagę, że lada moment tunel pod Martwą Wisłą będzie na granicy maksymalnej przepustowości.

    Za rozbudową portu muszą iść duże inwestycje drogowe i kolejowe.

    • 15 1

    • kontenery i tiry na tory!!!

      • 7 0

    • Rząd też dofinansuje autostradę Ateny-Kłajpeda na naszym odcinku

      co oznacza, że tańsze porty (greckie i litewskie) wypchną masę pudeł na ciężarówkach wzdłuż naszej wschodniej granicy.

      • 4 0

  • Artykuł pokazuje, że w ostatnim czasie nie powstały żadne inwestycje drogowe, więc czas na zmianę władzy. (7)

    Pojawiła się stagnacja w mieście.

    • 29 8

    • Taaaa

      Nic nie było i nie powstało od 60 lat.
      Ani żadnej drogi, ani mostu.
      Nic.
      Przyjdzie nowa władza i wybuduje 100 dróg, 100 mostów i da michę ryżu.

      • 6 6

    • wszystkie remonty przesuwane są na okres letnie i wakacyjne. (3)

      Moi znajomi jak przyjezdzaja tutaj to mówią ze w Gdańsku cały czas coś się buduje.
      Zaprosiłem ich po sezonie..

      • 8 0

      • (1)

        No to buduj baranie zimą. Powodzenia

        • 4 3

        • w gdańsku zima? chyba dwa tygodnie max :0

          • 1 1

      • No i dalej się buduje. Przed sezonem tak samo

        • 2 0

    • Podwale Przedmiejskie/Chmielna, Chłopska, Grunwaldzka, Wiadukt prze Zaroślaku w budowie, Nowa Bulońska w budowie

      To tak na szybko. Kilka przykładów.

      • 9 2

    • Jaka stagnacja?

      To bardzo energetyczne miasto.
      Wybierz się do niektórych miast na południu lub południowym wschodzie. Tam to jest stagnacja.
      Byłam kilkakrotnie ostatnio przez dłuższy czas i nie mogłam się odnaleźć. Zatęskniłam bardzo za Gdańskiem i tym życiem, które tu tętni.

      • 1 0

  • Można było więcej.

    Tak na pewno, gdybyśmy mieli Trójmiasto.
    Niestety mamy Dwumiasto bo Szczurek Gdynię prowadzi kanałami, byle nie razem.

    • 18 2

  • Uważam, że artykuł jest tendencyjny i umniejsza dokonania pana prezydenta Gdyni (1)

    1.Skomunikował ze światem północne dzielnice Gdyni
    2. Uczynił Gdynię kolorowym miastem dzięki czerwonym kontrapasom - skrzyżowanie Batorego i Abrahama jest ewenementem na skalę kraju, a nawet kontynentu
    3. Zmieni park w Central Park za pomocą grubych milionów
    4. Przebudował skrzyżowanie Estakady za pomocą plastikowych barier
    5. Tylko kilka miesięcy zajął remont murku przy Śląskiej

    • 22 5

    • Włodzimierz Szczurek najlepszy prezydent Gdyni :)!

      • 7 2

  • Mamy 21 wiek a nadal jestesmy zasciankiem europy!!!Te przykłady własnie to udowadniają!W Europie zachodniej były 40 lat temu (12)

    Tych inwestycji powinno byc kilkadziesiat a nie kilka co na palcach mozna policzyc!!! Ale europa zach0odnia juz ponownie sie zmienia bo transport blachosmrodem jest niewydajny i blokuje całe miasto! Czy Polacy uczą sie na błedach innych??
    Wcale robimy dokladnie to samo powtarzamy ich drogę ale z opóźnieniem 40 letnim!!

    Juz Podali ze przepustowość tunelu jest na granicy możliwości!! Czy wzwiazku z tym zaplanowali jak to rozwiązać? Wcale dalej brną w prowadzenia polityki blokowaniu miasta

    • 19 11

    • (1)

      A na zachodzie też mieli przez 40 lat komunę?

      • 9 4

      • I przez 30 klotnie i mlocka

        O to, kto ma na nas zrobic.
        Tu nic "dla nas" sie nie dzieje...

        • 2 0

    • Wielki Brat nie pozwalał przez te kilkadziesiąt lat (3)

      A wcześniej była wojna. Nie wszystkie kraje w Europie były zrównane z ziemią jak Polska.
      Won do szkoły i historii własnego kraju się uczyć.

      • 4 2

      • Nikogo nieobchodzi niczyja historia idioto .Ale ochodzi to co sie robi!Jak sie nic nierobi celowo to zawsze w tyle jestes. (2)

        Mieliśmy właśnie 40 lat by dogonić zachód ,ale celowo tego nie robiono.To w Gdańsku przez 2 lata nie potrafią zrealizować budżetu obywatelskiego 4 ławki i kawałek trawnika to 2 lata dla urzędasów za mało!!

        • 1 4

        • Bełkot i tyle

          Ogarnij swój umysł bo się rozbiegł w kilku kierunkach.

          • 3 1

        • Ogarnij się cepie.

          • 0 0

    • Sam jesteś zaściankiem. Wypowiadaj się za siebie. (5)

      Do zaścianka nie przyjeżdża kilka milonów turystów rocznie.

      • 2 2

      • Leming słojem to jestes ty Turysci jadą wszedzie a do Gdańska po zabytki!! (1)

        • 1 3

        • Nadal twierdzę, że reprezentujesz zaścianek umysłowy

          Jak widać po Twoim komentarzu.

          • 2 1

      • (2)

        bo dla zachodnich turystow by sie nachlac to tanio i napewno nie z milosci do Gdanska.

        • 1 1

        • 4 czy 6 ml turystów przyjeżdża tu chlać wódę

          Nie muszisz mi wciskać takich bajek, bo mieszkam tu ponad 40 lat.

          • 1 0

        • Ty pijesz cały czas, więc skąd wiesz?

          Realy 6 ml turystów przyjeżdża tu pić?
          A to sformułowanie "oglądać zabytki"...
          Alboś troll, albo dwunastolatek albo piszesz z Radomia.
          Trójmiasto i okolice to nie tylko zabytki trollu.

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane