• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inwestycje drogowe i komunikacyjne, które zmieniły oblicze Trójmiasta

Maciej Naskręt
7 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Duże inwestycje zmieniają na dobre krajobraz i sposób podróżowania. Duże inwestycje zmieniają na dobre krajobraz i sposób podróżowania.

Bez tych inwestycji nie wyobrażamy sobie Trójmiasta. Zobaczcie przedsięwzięcia, które zostały zrealizowane w XXI wieku i zmieniły sposób podróżowania tysięcy mieszkańców.



1. Południowa Obwodnica Gdańska



Czy korzystasz na co dzień z obwodnicy?

Otwarta tuż przed pierwszym meczem Euro 2012 w Gdańsku. 9 czerwca 2012 r. pojechały tam pierwsze samochody. Trasa liczy 18 kilometrów dwujezdniowej drogi. Każda z nich ma po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Do tego pięć węzłów, nazwanych już według nowych zasad, które mają przyczynić się do sprawniejszego poruszania się po drodze kierowcom spoza Pomorza.

Łączny koszt inwestycji wynosił 1,580 mld zł. Projekt finansowany był ze środków Krajowego Funduszu Drogowego oraz współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności, w ramach programu Infrastruktura i Środowisko.

Inwestor: GDDKiA

Południowa Obwodnica Gdańska Południowa Obwodnica Gdańska

2. Tunel pod Martwą Wisłą



Tunel mierzy 1,4 km długości, maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Koszt budowy tunelu (wraz z pobliskim rondem) to 885 mln zł brutto, czyli dokładnie tyle, ile wynosiła cena podana w przetargu. W 85 proc. inwestycja jest dofinansowana z funduszy UE.

Inwestor: Miasto Gdańsk

Tunel pod Martwą Wisłą Tunel pod Martwą Wisłą

3. Autostrada A1



Czy autostrada ułatwiła Ci poruszanie się?

Projekt 160-kilometrowego odcinka autostrady A1 został zrealizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, a partnerami byli Gdańsk Transport Company i Ministerstwo Infrastruktury. Cena budowy drugiego etapu inwestycji wyniosła 730 mln euro (w tym 581 mln euro za drogi i 149 mln za mosty).

Odcinek z Rusocina do Nowych Marz kosztował 520 mln euro.

Realizacja projektu została sfinansowana w 5 proc. ze środków własnych akcjonariuszy GTC oraz w 95 proc. z kredytów zaciągniętych przez spółkę w Europejskim Banku Inwestycyjnym.

Inwestor: Gdańsk Transport Company

Autostrada A1 Autostrada A1

4. Trasa Kwiatkowskiego



W 2005 r. Komisja Europejska wydała decyzję o dofinansowaniu budowy Trasy Kwiatkowskiego między Obwodnicą Trójmiasta a Estakadą Kwiatkowskiego. W tym samym roku zaczęły się też pierwsze prace związane z wycinką drzew.

Koszt inwestycji wyniósł ok. 255 mln zł, z tego ok. 180 mln zł pochodziło z UE. Prace trwały 20 miesięcy.

Inwestor: Miasto Gdynia

Trasa Kwiatkowskiego Trasa Kwiatkowskiego

5. Pomorska Kolej Metropolitalna



Czy linia PKM ułatwiła Ci poruszanie się?

Dzięki PKM tysiące osób codziennie może szybciej i wygodniej dojechać do pracy, szkoły lub na zakupy, a potem równie sprawnie wrócić do domu. Chociaż sama budowa PKM trwała tylko dwa lata (2013-2015), to pamiętać trzeba, że poprzedziło ją blisko pięć lat żmudnych przygotowań i drobiazgowego planowania całej inwestycji.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany był ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą była firma Budimex, która za swoje prace zainkasowała 716 mln zł.

Inwestor: Samorząd Województwa Pomorskiego
Linia kolejowa PKM Linia kolejowa PKM

Opinie (319) 4 zablokowane

  • Mega słaby artykuł bo pomija większość dużych inwestycji w Gdańsku. Celowo? (5)

    • 20 5

    • (4)

      jakich? deweloperki?

      • 5 10

      • (3)

        Drogowych

        • 9 4

        • (2)

          jakich drogowy? w kazdym cywilizowanym miescie sa remonty drog!

          • 1 8

          • Budowane są nowe

            Trollu

            • 2 4

          • Masz wymienione chociażby na poprzedniej stronie

            • 2 0

  • Ten artykuł to zwykła manipulacja (3)

    Pominięto prawie wszystkie inwestycję drogowe realizowane przez Gdańsk. Naskręt nie napisał nawet o wartej 1,3 mld Nowej Słowackiego

    • 12 4

    • bo Słowackiego jest nieskończona, (2)

      ponieważ miasto dogadało się z mieszkańcami ul.Górniczej(kolonia-uroda) i cały ruch wprowadzono do blokowiska Zaspy !!!

      • 6 5

      • A Kwiatkowskiego to niby dokończona? A1 też?

        • 8 0

      • A1 też w budowie

        • 5 0

  • jeszcze w 2005 (2)

    Gdynia coś znaczyła. Następnie na długie lata objęło PO w woj.pomorskim i zero inwestycji infrastrukturalnych drogowych dla Gdyni.

    • 12 9

    • od 3 lat nie rządzi PO a inwestycji nadal brak...

      • 8 2

    • Drogi krajowe to PiS

      • 2 4

  • Drogi (1)

    no też mi coś, rzeczywiście na miarę XXI tylko tyle? Gawiedź ma się cieszyć? 20 lat rzadów budyniowa ?zadna łaska.Chorwacja nie będąc w unii 20 lat temu miała już tunele i to pod skałami a teren tam trudny.

    • 9 9

    • ale gawiedzi to wystarcza haha

      • 5 6

  • Sciema (1)

    Artykuł jest pewnie sponsorowany przed wyborami.
    Ale zawsze coś zrobiono, aczkolwiek można było znacznie więcej szczególnie
    mam na myśli Gdańsk. Ciekawe na ile budyń się wydał ?

    • 6 8

    • Gdyby tak było to by nie pominęli większości inwestycji z Gdańska

      • 4 1

  • (1)

    Za malo dróg przelotowych czas pomyśleć o autostradzie wewnątrz miejskiej

    • 7 5

    • Najpierw puścimy autostradę wewnątrz twojego mózgu

      • 5 1

  • to kropla w morzu potrzeb! (3)

    Niestety Adamowicz prowadzi od lat taka polityke ze nic z rzadu centralnego nie dostajemy, i spadamy w inwestycjach na dno!
    Adamowicz tylko deweloperom sie podlizuje i probuje budowac juz sobie kariere w strukturach Unii....

    • 7 13

    • kh

      ty pisowski popaprańcu to nie Adamowicz prowadzi taką politykę tylko pis prowadzi taką politykę aby tępić Adamowicza , co mało ci jeszcze się dzieje w gdańsku , o Panie Boże nie dopuść aby pis wygrał w Gdańsku bo wtedy cofniemy się do średnioewicza

      • 6 4

    • Człowieku wyjdź na ulice i zobacz te wszystkie inwestycje (1)

      Ps za rok nie będzie już rząd PiS

      • 1 3

      • Będzie. Ale siedzieć

        • 1 1

  • Ale narzekactwo !! (4)

    Czytam te 209 opinii: typowe polskie malkontenctwo.Za mało, za drogo, za późno, nie tam gdzie trzeba, nie to co trzeba...Ludzie ! jak potraficie zarządzać lepiej to czemu nie wejdziecie do zarządów miasta. Tylu (209) mądrych wystarczy na obsadzenie wszystkich Rad w Trójmieście.
    S.

    • 12 4

    • Do zarzadów droga przez legitymacje partyjne naiwniaku.

      • 7 0

    • Ale jak wejść? Jak skruszyć beton? To nie jest proste

      • 4 2

    • Forumowe mądrale i tyle

      To ich życie.
      Nie mają gdzie ponarzekać to forum daje im tą możliwość.

      • 6 2

    • Rady zajete nie dla psa kielbasa

      • 3 2

  • pkm to niewypał.

    miała być do 20 minut a jest co godzinę.
    a co chwilę zresztą nie ma, bo co chwilę kursy odwołane.
    a głośne toto, a pełne ludziów, a drogie, a z rowerami problem, że aż zrezygnowałem z PKM i wróciłem do samochodu.
    sorry, sami prezesi też jeżdżą samochodami i parkujuą swoje dizle pod biurowcami a ludziom każą tym jeździć, a taki wał.

    • 10 7

  • szczurek to najlepszy prezydent? mój dziadek tak mówi... (1)

    • 5 2

    • Mój też tak mówił. Na szczęście przejrzał na oczy po tym jak obiektywnie podsumowaliśmy sobie wspólnie jego "dokonania"

      z ostatnich 3 kadencji

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane