• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inwestycje drogowe i komunikacyjne, które zmieniły oblicze Trójmiasta

Maciej Naskręt
7 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Duże inwestycje zmieniają na dobre krajobraz i sposób podróżowania. Duże inwestycje zmieniają na dobre krajobraz i sposób podróżowania.

Bez tych inwestycji nie wyobrażamy sobie Trójmiasta. Zobaczcie przedsięwzięcia, które zostały zrealizowane w XXI wieku i zmieniły sposób podróżowania tysięcy mieszkańców.



1. Południowa Obwodnica Gdańska



Czy korzystasz na co dzień z obwodnicy?

Otwarta tuż przed pierwszym meczem Euro 2012 w Gdańsku. 9 czerwca 2012 r. pojechały tam pierwsze samochody. Trasa liczy 18 kilometrów dwujezdniowej drogi. Każda z nich ma po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Do tego pięć węzłów, nazwanych już według nowych zasad, które mają przyczynić się do sprawniejszego poruszania się po drodze kierowcom spoza Pomorza.

Łączny koszt inwestycji wynosił 1,580 mld zł. Projekt finansowany był ze środków Krajowego Funduszu Drogowego oraz współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności, w ramach programu Infrastruktura i Środowisko.

Inwestor: GDDKiA

Południowa Obwodnica Gdańska Południowa Obwodnica Gdańska

2. Tunel pod Martwą Wisłą



Tunel mierzy 1,4 km długości, maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Koszt budowy tunelu (wraz z pobliskim rondem) to 885 mln zł brutto, czyli dokładnie tyle, ile wynosiła cena podana w przetargu. W 85 proc. inwestycja jest dofinansowana z funduszy UE.

Inwestor: Miasto Gdańsk

Tunel pod Martwą Wisłą Tunel pod Martwą Wisłą

3. Autostrada A1



Czy autostrada ułatwiła Ci poruszanie się?

Projekt 160-kilometrowego odcinka autostrady A1 został zrealizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, a partnerami byli Gdańsk Transport Company i Ministerstwo Infrastruktury. Cena budowy drugiego etapu inwestycji wyniosła 730 mln euro (w tym 581 mln euro za drogi i 149 mln za mosty).

Odcinek z Rusocina do Nowych Marz kosztował 520 mln euro.

Realizacja projektu została sfinansowana w 5 proc. ze środków własnych akcjonariuszy GTC oraz w 95 proc. z kredytów zaciągniętych przez spółkę w Europejskim Banku Inwestycyjnym.

Inwestor: Gdańsk Transport Company

Autostrada A1 Autostrada A1

4. Trasa Kwiatkowskiego



W 2005 r. Komisja Europejska wydała decyzję o dofinansowaniu budowy Trasy Kwiatkowskiego między Obwodnicą Trójmiasta a Estakadą Kwiatkowskiego. W tym samym roku zaczęły się też pierwsze prace związane z wycinką drzew.

Koszt inwestycji wyniósł ok. 255 mln zł, z tego ok. 180 mln zł pochodziło z UE. Prace trwały 20 miesięcy.

Inwestor: Miasto Gdynia

Trasa Kwiatkowskiego Trasa Kwiatkowskiego

5. Pomorska Kolej Metropolitalna



Czy linia PKM ułatwiła Ci poruszanie się?

Dzięki PKM tysiące osób codziennie może szybciej i wygodniej dojechać do pracy, szkoły lub na zakupy, a potem równie sprawnie wrócić do domu. Chociaż sama budowa PKM trwała tylko dwa lata (2013-2015), to pamiętać trzeba, że poprzedziło ją blisko pięć lat żmudnych przygotowań i drobiazgowego planowania całej inwestycji.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany był ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą była firma Budimex, która za swoje prace zainkasowała 716 mln zł.

Inwestor: Samorząd Województwa Pomorskiego
Linia kolejowa PKM Linia kolejowa PKM

Opinie (319) 4 zablokowane

  • Dalej temat PKM.

    W niezłych bólach, ale mamy chociaż kilka kursów PKM z Gdańska do Kościerzyny. Jednak poza Trójmiastem to Starogard jest najprężniejszym miastem regionu a z Gdańska nie można tam dojechać pociągiem. Jazda samochodem przez Godziszewo to czarna rozpacz + wypadki. Była linia z Pszczółek ale ją zlikwidowano zresztą jazda z Gdańska z przesiadką w Pszczółkach była bez sensu. Potrzebna jest odnoga PKM bezpośrednio z Gdańska do Starogardu przez całkiem spore miasteczko Skarszewy,, czyli zmodyfikowane to co było kiedyś. Taka linia wpłynęłaby na dalszy rozwój Starogardu ale także i Skarszew + okolic wzdłuż trasy. Nasyp po starej linii wciąż istnieje.

    • 6 5

  • Urodziłem się w Gdańsku 68 lat temu (3)

    Ale nie wiem gdzie są Chełm, Kowale, Suchanino czy Ujeścisko. Wiem gdzie jest Morena i Zaspa.

    • 5 13

    • Brunon weź leki

      Przypomisz sobie.

      • 7 2

    • weż plan Gdańska nie Danziga

      bo tam u was też są aktualne plany polskich miast

      • 4 1

    • Chyba poniosło. Chełm już był, Ujeścisko jak i Łostowice były podgdańskimi wsiami. Ja byłem na wakacjach w Ujeścisku w latach 50. i kąpałem się w najlepsze w jeziorku, które jest przy skrzyżowaniu. Wokół były gospodarstwa i pola.

      • 2 1

  • Redaktor Naskręt nie ma pojęcia o zrealizowanych inwestycjach drogowych we własnym mieście?

    Żołnierzy Wyklętych, Słowackiego, Nowatorów, Armii Krajowej, Łostowicka, Havla, Popiełuszki, Węzeł Karczemki, Droga Zielona, Sucharskiego itd.. O żadnej z tych inwestycji, które niewątpliwie zmieniły sposób poruszania się po Gdańsku nie ma ani słowa

    Na miejscu rzecznika Gdańska poprosiłbym o sprostowanie tego artykułu, który ewidentnie ma na celu niepokazywanie tego co udało się zrobić. W Gdyni wymieniają drogę za 255 mln złotych, a w Gdańsku nie wspominają o takiej za 1,3 mld czyli ponad 6x większej inwestycji

    • 12 2

  • (3)

    A1 byłaby szybciej, gdyby nie PiSowski minister Polak.

    • 11 6

    • (1)

      Niestety, automat poprawia nazwisko pana ministra.

      • 3 0

      • On się chyba Polak nazywał

        • 2 0

    • Trojmiasto.pl pisało o tym w 2007 roku.

      • 0 0

  • a line tramwajaowa na Orune dolna kiedy wybuduja ? (3)

    • 4 4

    • Zbyt mało ludzi mieszka na Oruni Dolnej

      To jedna z najmniej zaludnionych dzielnic Gdańska

      • 5 2

    • Każda inwestycja wymaga przygotowania. Ty rozważ zakup słownika albo lepszego telefonu.

      • 3 1

    • Tramwaj na Trakcie byłby bez sensu.

      tam mieszka mniej ludzi niż w innych rejona miasta. jest plan przedłużenia linii z Chełmu wstrone Oruni Górnej.

      • 0 0

  • ja jestem mega zadowolony z PKM - ki

    zupełnie wywróciła do góry nogi koncepcje podróżowania w osi lotnisko śródmieście!mieszkam na lawendowych wzgórzach i właściwie autem jeżdżę tylko po większe zakupy, na codzień korzystam z pkm -ki kóra na moje potrzeby jest genialna

    • 2 0

  • szczurek żadnych inwestycji, żadnych sukcesów a poparcie wciąż 50 procent, tragedia.

    • 2 0

  • korki były, sa i będą w każdym duzym miescie, nic nie da dobudowanie pasow, wszystko się zatyka, tylko komunikacja zbiorowa ma przyszlosc i na to czekam, na zwrócenie się w strone człowieka

    • 2 0

  • Morska

    Od połowy kwietnia grzebią się z remontem na Morskiej... szału można już dostać, a jak się mija robotników, to szlag trafia... dwóch opartych o łopaty, a trzeci coś grzebie... w takim tempie, to jeszcze i do wiosny się nie skończy...

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane