• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inwestycje kolejowe trafią pod nóż

Michał Brancewicz
20 czerwca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Czy doczekamy się czasów kiedy z Gdyni do Warszawy podróżować będziemy szybciej? Planowane cięcia inwestycji kolejowych stawiają tę kwestię pod znakiem zapytania. Czy doczekamy się czasów kiedy z Gdyni do Warszawy podróżować będziemy szybciej? Planowane cięcia inwestycji kolejowych stawiają tę kwestię pod znakiem zapytania.

Niemal połowa inwestycji kolejowych zaplanowanych na lata 2009- 2013 może zostać wstrzymana. Czy taki sam los czeka remontowaną właśnie trasę Gdynia-Warszawa?



Powód cięć jest, niemal jak zawsze, ten sam. Różnica w szacunkach i rzeczywistych kosztach inwestycji. PKP Polskie Linie Kolejowe przekonują, że cena materiałów i usług znacznie wzrosła od momentu ich planowania do czasu kiedy miałby być wykonywane.

Różnice są kolosalne. Według szacunków PLK realizacja wszystkich projektów miała pochłonąć 27 mld zł. Teraz okazuje się, że na wykonanie wszystkiego potrzeba ponad 2 razy więcej. To oznacza, że pieniądze, jakie spółka pozyskała z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, wystarczą na pokrycie zaledwie 20 proc. wartości inwestycji, a nie jak planowano - połowy. A ani spółki, ani budżetu państwa nie stać na zwiększenie wkładu własnego.

- Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko to przedsięwzięcie unijno-rządowe. O kształcie zweryfikowanej listy zadań zdecyduje Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - mówi Krzysztof Łańcucki, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe.

Czy zatem modernizacja trasy E 65 z Gdyni do Warszawy jest także zagrożona? Przypomnijmy, że w ramach tej inwestycji rozpoczął się remont 28 km odcinka od Szymankowa do Pruszcza. Obejmuje on również przebudowę mostu na Wiśle w Tczewie. Jeśli tak by się stało, że ta sztandarowa inwestycja zostałby wstrzymana, to o podróży z Trójmiasta do stolicy w 2,5 godziny będziemy mogli tylko pomarzyć.

- Na pewno będą kontynuowane zadania już rozpoczęte. Będziemy te i następne inwestycje realizować zgodnie z harmonogramami, związanymi z dyscypliną wykorzystania i rozliczenia środków unijnych - przekonuje rzecznik.

Jednak w wypowiedzi dla "Dziennika" Adrian Furgalski, dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych TOR przyznaje, że zagrożona jest nawet połowa projektów. To więcej niż planuje PLK i ministerstwo infrastruktury. Jego zdaniem minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska z obawy o całkowitą utratę środków unijnych może przerzucić dotacje na inwestycje kolejowe na bardziej zaawansowane projekty z innych dziedzin.

Opinie (194) 3 zablokowane

  • Ona czeka na towarowy:) (4)

    Babka na zdjęciu czeka na pociąg towarowy :) Może towarowe szybciej pojadą?

    • 6 0

    • ma duży bagaż

      Z takim bagażem nie ma wyboru.

      • 3 0

    • W dodatku zdecydowanie igra ze swoim życiem. Zamiast zdjęcia robić, trzeba ją ratować!

      • 0 0

    • wcale sie niedziwie

      towarowym bedzie szybciej!! wkoncu sie niezatrzymuje na stacjach ale zato zwalnia wiec jest okazja wyskoczyc widzicie jaka jest przygarbiona? ona to juz ma przetestwoane wygina ciało smiało bo przygotowuje sie do skoku wcale sie niezdziwie ze maszyniasta juz ju zna szkoda ze niebyłowiecej zdjec :)

      • 0 0

    • Rzeczywiście, niezły towar.

      • 0 0

  • (1)

    trzeba było kupić materiał z góry

    • 0 1

    • Z jakiej góry?

      Materiały potaniały, potaniała stal, kable, wszystko potaniało. Niech nie wciskają ludziom głupot. Podrożały chyba pensje prezesów.

      • 3 0

  • dlatego pkp zbankrutuje, bo w nic nie inwestuje. (3)

    jest slabo, a bedzie gorzej.. czekam z niecierpliwoscia na zagraniczne linie kolejnowe np. niemieckie czy farncuskie.

    • 1 4

    • Nie za bardzo Cię rozumiem... Chodzi, że Niemcy i Francuzi położą u nas swoje linie kolejowe, chyba taki miałeś zamysł (co jest oczywiście sferą najwyższej abstrakcji)... :D Bo to, że ich operatorzy kolejowi wejdą na nasz rynek nie będzie miało znaczenia jeśli poruszać się będą po zdezolowanej infrastrukturze kolejowej!

      • 3 0

    • (1)

      PKP w nic nie inwestuje, bo nie ma za co!

      • 2 1

      • bo ma 34 związki zawodowe!!

        darmozjady kosztują!

        • 2 1

  • Na moje oko to wartość prac spada a nie rośnie, to raz. Dwa, że projekt finansowany jest ze środków unijnych a euro poszło wysoko do góry, więc jest dodatkowy grosz. A trzy, że ten artykuł niepotrzebnie nas straszy.

    • 11 0

  • Po przeczytaniu tego artykułu poczułem się zmęczony tym krajem

    to jest po prostu... niesprawiedliwe

    • 10 0

  • Ciekawe - Drogowcy mówią coś zupełnie przeciwnego (1)

    Mianowicie to, że z powodu kryzysu spadły drastycznie ceny materiałów i robocizny i przetargi są rozstrzygane znacznie poniżej planów, dlatego można będzie remontować i inwestować w więcej dróg...

    PKP PLK to PRL czystej krwi. To jest obowiązek państwa utrzymanie sieci w stanie przejezdnym.

    Co by się stało, gdyby GDDKiA stwierdziła - ta droga jest tak dziurawa, że ją zamykamy i koniec!!! Przecież to skandal!!

    • 10 1

    • DOKŁADNIE TAK JEST!!

      ceny spadły ale unas zawsze sie szuka naiwniaków i cicska bajeczki na całym swiecie wszystko potaniało tylko unas wzrosło a to bardzo ciekawe,jak długo jeszce naiwniacy wtym kraju beda dawali sobie wciskac najbardziej głupie bajki i ak długo jeszce beda dawali sie dymac cwaniakom!!?

      • 4 1

  • ja bym chciała przeczytac ze cos juz jest zrobione

    a jak tak czytam teraz to mysle ze jest gorzej niz jest i bedzie jeszcze gorzej /same domysły znaki zapytania zadnych konktetnych informacji na kazdy temat :(

    • 2 0

  • SU46 (4)

    A po lewej stronie zdjęcia z pociągiem osobowym stoi lokomotywa SU46, świetne maszyny, ale nie nadawały się zbytnio do lokalnego ruchu osobowego, ich żywiołem była linia na Hel w trakcie sezonu wakacyjnego, gdzie jeździły z ciężkimi pociągami dalekobieżnymi. Niestety ładne parę miesięcy temu je nam zabrano i oddelegowano do innego zakładu taboru, szkoda, pewnie już do nas nigdy nie wrócą... :(

    • 4 4

    • Na innym torze

      Chyba ET09 z CTL ze składem towarowym

      • 0 0

    • a wiesz może (1)

      jakie loki teraz będą jeździć na Hel z pospiesznymi?

      • 0 0

      • Najprawdopodobniej....

        Helskie trasy będą obsługiwać SM42 no i szynobusy

        • 2 0

    • Zgadza się to SU46 popularna swego czasu

      SU czyli Spalinowa Uniwersalna lokomotywa produkcji polskiej.. Bardzo popularna na trasach niezelektryfikowanych...

      • 2 0

  • najwazniejsza jest traza do trójmiasta!! (1)

    Trasa łącząca góry z morzem!!!!Czyli Trójmiasto-Warszawa-Kraków-Zakopane ta trasa powinna być najważniejsza w Polsce!! Czas przejazdu powinien sie skrócić o polowe Ta inwestycja zwróciła by sie bardzo szybko!! masa turystów,transport towarowy!!
    ale gdzie głaby jak zawsze robia dokładnie odwrotnie bo wkoncu PKP to dziura bez dan która jesli mozna ciagle łatac to i mozna ciagle kase wyciagac od podatników!

    • 12 1

    • Transport idzie węglówką, a to zupełnie inny szlak.

      • 1 0

  • kolej nie pojedzie , na ulicach korki , autobusy smierdzące a tramwaje brzydkie no i przedewszystkim DROGO!!! stanowczo za drogo

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane