• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inwestycje kolejowe trafią pod nóż

Michał Brancewicz
20 czerwca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Czy doczekamy się czasów kiedy z Gdyni do Warszawy podróżować będziemy szybciej? Planowane cięcia inwestycji kolejowych stawiają tę kwestię pod znakiem zapytania. Czy doczekamy się czasów kiedy z Gdyni do Warszawy podróżować będziemy szybciej? Planowane cięcia inwestycji kolejowych stawiają tę kwestię pod znakiem zapytania.

Niemal połowa inwestycji kolejowych zaplanowanych na lata 2009- 2013 może zostać wstrzymana. Czy taki sam los czeka remontowaną właśnie trasę Gdynia-Warszawa?



Powód cięć jest, niemal jak zawsze, ten sam. Różnica w szacunkach i rzeczywistych kosztach inwestycji. PKP Polskie Linie Kolejowe przekonują, że cena materiałów i usług znacznie wzrosła od momentu ich planowania do czasu kiedy miałby być wykonywane.

Różnice są kolosalne. Według szacunków PLK realizacja wszystkich projektów miała pochłonąć 27 mld zł. Teraz okazuje się, że na wykonanie wszystkiego potrzeba ponad 2 razy więcej. To oznacza, że pieniądze, jakie spółka pozyskała z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, wystarczą na pokrycie zaledwie 20 proc. wartości inwestycji, a nie jak planowano - połowy. A ani spółki, ani budżetu państwa nie stać na zwiększenie wkładu własnego.

- Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko to przedsięwzięcie unijno-rządowe. O kształcie zweryfikowanej listy zadań zdecyduje Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - mówi Krzysztof Łańcucki, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe.

Czy zatem modernizacja trasy E 65 z Gdyni do Warszawy jest także zagrożona? Przypomnijmy, że w ramach tej inwestycji rozpoczął się remont 28 km odcinka od Szymankowa do Pruszcza. Obejmuje on również przebudowę mostu na Wiśle w Tczewie. Jeśli tak by się stało, że ta sztandarowa inwestycja zostałby wstrzymana, to o podróży z Trójmiasta do stolicy w 2,5 godziny będziemy mogli tylko pomarzyć.

- Na pewno będą kontynuowane zadania już rozpoczęte. Będziemy te i następne inwestycje realizować zgodnie z harmonogramami, związanymi z dyscypliną wykorzystania i rozliczenia środków unijnych - przekonuje rzecznik.

Jednak w wypowiedzi dla "Dziennika" Adrian Furgalski, dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych TOR przyznaje, że zagrożona jest nawet połowa projektów. To więcej niż planuje PLK i ministerstwo infrastruktury. Jego zdaniem minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska z obawy o całkowitą utratę środków unijnych może przerzucić dotacje na inwestycje kolejowe na bardziej zaawansowane projekty z innych dziedzin.

Opinie (194) 3 zablokowane

  • Hehe... (2)

    Blondynka pomyliła perony, pewnie myślała że tam stoi SU45, ciekawe jakie było jej zdziwienie jak się pociąg nie zatrzymał:D

    I kto do jasnej cholery oddał prawie wszystkie połączenia do IC?? Przecież bilety podrożały a wagony bydlęce jak jeżdżą tak jeżdżą. I komfort się nie zmienił.

    • 5 1

    • SU46 !!! A NIE 45

      A CO DO TEGO ŻE PRZEKAZANIE POŁACZEŃ DO "IC" TO BŁĄD TO MASZ RACJĘ

      • 0 0

    • Kolejowe supełki, to jedni to x-następni a tory mają ci a w du.ę co nas to niech jeżdzą porządne czyste i bezpieczne pociągi a nie że przewoźnicy doją pasażerów wprowadzają haos komunikacyjny i wogółe nie liczą się z pasażerami. Jednak prywatni i obcy przewoźnicy są potrzebni bo tu rządzą klany naczelników szastając na lewo i prawo pieniędzmi podatników i za nic nie odpowiadają.

      • 0 0

  • komentarz

    szkoda czytać tego
    przez 20 lat nie skończy tego
    Sprzedać te PKP w cholere za złotówka przewoźnikowi z zachodu bo nigdy nie zmodernizuja tego

    • 2 3

  • POgonić to całe towarzystwo. (1)

    koleje oddać w ręce Chin,przynajmniej będzie można POjechać do PEKINU.

    • 3 1

    • Chinczycy już nie chcą inwestować w Polsce bo Polacy zmieniają umowy wbrew wcześniejszym ustaleniom i są niepewni.

      • 1 0

  • Jakoś k***a na autostrady nie brakuje pieniędzy! Kolej w Polsce jest zawsze odpychana na boczny plan (można powiedzieć na (1)

    bocznice), a przecież szybka kolej to najlepszy środek transportu, przyszłość komunikacji. Ehh... gdyby tak na większości głównych tras można było jeździć 160 km/h... Gratuluję Zachodowi, który jeździ 300 km/h (TGV-Francja, ICE-Niemcy, ETR-Włochy, AVE-Hiszpania)

    • 3 0

    • bo w tym kraju dotację na kolej zżerają naczelnicy i związki

      • 1 0

  • Co za pi***y !!!

    no nie wierzę !! muszą polecieć głowy

    • 1 0

  • A kiedy kolej zmieściła się w wyliczeniach?

    Niech więcej strajkują, pogarszają komfort jazdy i naczelnikom i dyrektorom nieśmiertelnym nierobom płace podwyższają to koleje zostanął kolejami ale tylko z nazwy.

    • 1 0

  • Jakie inwestycje?

    PKP jest wielkie - portafia nawet dzielic 0 przez 0.

    • 0 0

  • PO wyborach no to PO wali wszystko

    co niby tak drożeje?

    • 3 0

  • ZWLEKALI PANOWIE KACZYŃSCY I TERAZ WSZYSTKO PO KRYZYSIE TNĄ BRAVO BLIŹNIAKI

    • 0 1

  • By żyło się lepiej

    mordy wy moje :)))) zawsze można powrócić do dyliżansów

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane