• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inwestycje kolejowe trafią pod nóż

Michał Brancewicz
20 czerwca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Czy doczekamy się czasów kiedy z Gdyni do Warszawy podróżować będziemy szybciej? Planowane cięcia inwestycji kolejowych stawiają tę kwestię pod znakiem zapytania. Czy doczekamy się czasów kiedy z Gdyni do Warszawy podróżować będziemy szybciej? Planowane cięcia inwestycji kolejowych stawiają tę kwestię pod znakiem zapytania.

Niemal połowa inwestycji kolejowych zaplanowanych na lata 2009- 2013 może zostać wstrzymana. Czy taki sam los czeka remontowaną właśnie trasę Gdynia-Warszawa?



Powód cięć jest, niemal jak zawsze, ten sam. Różnica w szacunkach i rzeczywistych kosztach inwestycji. PKP Polskie Linie Kolejowe przekonują, że cena materiałów i usług znacznie wzrosła od momentu ich planowania do czasu kiedy miałby być wykonywane.

Różnice są kolosalne. Według szacunków PLK realizacja wszystkich projektów miała pochłonąć 27 mld zł. Teraz okazuje się, że na wykonanie wszystkiego potrzeba ponad 2 razy więcej. To oznacza, że pieniądze, jakie spółka pozyskała z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, wystarczą na pokrycie zaledwie 20 proc. wartości inwestycji, a nie jak planowano - połowy. A ani spółki, ani budżetu państwa nie stać na zwiększenie wkładu własnego.

- Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko to przedsięwzięcie unijno-rządowe. O kształcie zweryfikowanej listy zadań zdecyduje Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - mówi Krzysztof Łańcucki, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe.

Czy zatem modernizacja trasy E 65 z Gdyni do Warszawy jest także zagrożona? Przypomnijmy, że w ramach tej inwestycji rozpoczął się remont 28 km odcinka od Szymankowa do Pruszcza. Obejmuje on również przebudowę mostu na Wiśle w Tczewie. Jeśli tak by się stało, że ta sztandarowa inwestycja zostałby wstrzymana, to o podróży z Trójmiasta do stolicy w 2,5 godziny będziemy mogli tylko pomarzyć.

- Na pewno będą kontynuowane zadania już rozpoczęte. Będziemy te i następne inwestycje realizować zgodnie z harmonogramami, związanymi z dyscypliną wykorzystania i rozliczenia środków unijnych - przekonuje rzecznik.

Jednak w wypowiedzi dla "Dziennika" Adrian Furgalski, dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych TOR przyznaje, że zagrożona jest nawet połowa projektów. To więcej niż planuje PLK i ministerstwo infrastruktury. Jego zdaniem minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska z obawy o całkowitą utratę środków unijnych może przerzucić dotacje na inwestycje kolejowe na bardziej zaawansowane projekty z innych dziedzin.

Opinie (194) 3 zablokowane

  • KŁAMSTWO (1)

    W dobie kryzysu ceny materiałów tanieją - mam styczność z firmami budowlanymi i wiem to napewno, ceny mieszkań tanieją, a na inwestycje kolejowe potrzeba 2 razy więcej środów!. Ceny paliw chyba aż tak nie podskoczyły aby zablokować ww inwestycje? :/ WTF? O co chodzi? Może poprostu nie ma pieniędzy unijnych na to :(.

    • 6 2

    • .....

      Są..... !! UE zleciła przebudowe tej magistrali ..... pytanie co PKP IC zrobiła z tymi pieniędzmi ...... !!??

      • 2 0

  • hmm miom zdanie jesli robi sie plan inwestycyjny to srodki przeznaczone na materialy i inne biurokracje powieksza sie o 1/2 przeciez wiadomo ze ceny ne stoja w miejscu. gdyby zawyzono koszty o 1/2 to ta rezerwa z palcem w kakaowym oku bylaby w pelni wykorzystana i nie groziloby to wstrzym,aniem inwestycji. ale jesli mundre glowice planuja koszty po cenach na dzien dzisiejszy no to co sie dziwic buheheh. szkoda tylko bylo czasu planowania i obietnic ze bedzie pieknie.

    • 0 1

  • poprostu pierwsze 20mln poszło do kogoś do kieszeni (1)

    lub na konto na Kajmanach :(

    • 7 1

    • pierwsze 20mld oczywiście

      • 0 1

  • 3,5h?

    Tyle to się jeździ normalnie (ja tyle jeździłem w 2006 roku, jak nie było remontów)
    chyba chodzi o 2,5h?

    • 2 1

  • lolo

    ale przez remonty sa objazdy teraz stad czas wydluzony.

    • 0 1

  • Kpina ..... !!

    • 0 1

  • Ciekawe ile tylko przez ostatnie 20cia lat.

    Wydano na modernizację PKP.były również tzw.odłużenia.Wynik; LIKWIDACJA WIELU TRAS,ZANIEDBANIA W REMONTACH ISTNIEJACYCH,A PRZYBYŁO STANOWISK z wysokim uposażeniem. A prokuratura śpi !!!!!!

    • 1 1

  • śmiech !!!! (3)

    Budowa nowej magistrali kolejowej Wawa - Kraków została wybudowana bez przeszkód.... Dojechać do Krakowa można w 2,5 h .....
    Obecnie z Gdańsk do Wawy jedzie się planowo 6 godzin ...... przez remonty .....
    Jakim codem nagle PKP IC nie ma kasy ..... ?!
    Cały węzeł kolejowy w okolicach Warszawy został wymieniony .... buduję się nowe perony na jakiś pipidówkach i o przejściach podziemnych nie wspomne gdzie w ogóle nie jest to potrzebne to raz. Dwa .... kasa na modernizacje tej linii pochodzi z UE, która wręcz nakazała przebudowy tego kolejowego korytarza.......
    3...... w artykule jest błąd.... bo nie 3,5 h a 2,5 mają jeździć pociągi ...... , a 4
    niedawno ukazał się artykuł, że minister infrastruktury ma " zmusić " spółke PKP IC na zakupienie pociągów na trasie GDA - WAWA z wychylnym pudłem ..... co przyspieszy podróż.... PKP IC nie chciła..... bo są droższe ale jak dla nas konieczne ...... Skąd nagle te cięcia w inwestycjach ?! Wysztsko finansnowane jest z UE ...... pewnie PKP IC za dużo pobrała dla siebie kasy i nie ma za co budować swoich domów !!
    Gratuluję !! Jedna wielka KPINA..... ktoś powinien zająć sie spółką PKP IC ...... po wojnie jakoś wszystko sprawniej działało i funkcjonowało ....... !!
    A remont tej trasy nawet dla PKP IC powinien być priorytetowy ...... zwiększyłoby to liczbę osób podróżujących kolejami ..... bo krajowa 7 zostawia wiele do życzenia !!!!!!!

    • 7 1

    • (2)

      pieniadze idą na gó.niane projekty i na budowanie nikomu niepotrzebnych pochylni dla niepełnosprawnych i wind na kazdej stacji - a to niestety przez wymogi UE

      • 0 2

      • ??

        Tak szczególnie w pipidówkach gdzie mieszka 1000 mieszkańców w całej wsi ....... !!
        Przejedź się tą trasą ...... ja jeździłem rok i wiem co tam się wyrabia ..... !!

        • 0 0

      • Juz sie nie czepiaj wind dla niepełnosprawnych czy matek z wozkami!!

        • 1 0

  • A miało być tak pięknie!!!

    Już czułem jak jadę nasza wspaniałą koleją metropolitarną z Babich Dołów do Kościerzyny lub Kartuz a tu maż babo placek. Nie ma to jak megalomańskie plany przed wyborami. Euro 2012 miało być dla nas olbrzymią szansą do rozwoju infrastruktury drogowo - kolejowej. Wychodzi na to że chyba Chińczycy przyjadą tu swoimi rykszami i będą wozić kibiców.

    • 5 1

  • P O L S K A B E Z S I L N O Ś Ć

    Jak zawsze to samo. Ktoś odpowiedzialny nie potrafi zaplanować inwestycji, później wszystko się ociąga i okazuje, że brakuje kasy - ZAWSZE TAK SAMO !!! Co za kretyni odpowiadają za taki stan rzeczy ??? W normalnym świecie padają głowy za takie inwestycje. I jeszcze jedno 3,5 godziny na trasie ok 340 km? to jakaś paranoja w XXI wieku. Podobną trasę pociągiem z Londynu do Manchester-u pokonuje w ok 2 godziny. Nie mówię o porównywaniu Polski do UK bo to inny świat ale czy naprawdę nie umiemy skorzystać z możliwości i robić mniej ale porządnie. Wkurza mnie ta paranoja kiedy zaglądam na ten portal. Czy znowu kolejne lata pójdą na marne ??? I po co wracać pytam się !!!

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane