• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inżynier kolejnictwa: nie trzeba wycofywać tramwajów z al. Havla

Wojciech Trzciński
10 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Czy w wakacje tramwaje zostaną wycofane z al. Havla? Taki pomysł ma miasto. Eksperci wskazują, że nie jest to konieczne. Czy w wakacje tramwaje zostaną wycofane z al. Havla? Taki pomysł ma miasto. Eksperci wskazują, że nie jest to konieczne.

- Zamiast wstrzymywać całkowicie ruch na al. HavlaMapka, można wprowadzić ruch jednotorowy, który stosuje się podczas remontów w innych miastach w Polsce - przekonuje Wojciech Trzciński, ekspert i inżynier kolejnictwa, w kontekście zapowiedzi wstrzymania w wakacje ruchu tramwajów na tej ulicy.



Ruch tramwajów na Havla w czasie budowy Nowej Warszawskiej powinien:

W ubiegłym tygodniu pisaliśmy o planach wakacyjnego wstrzymania ruchu tramwajów na al. Havla (w związku z kolejnym etapem budowy Nowej Warszawskiej i konieczności wpięcia nowych szyn w istniejące torowisko na al. Havla).

Po tej publikacji skontaktował się z nami inżynier kolejnictwa Wojciech Trzciński. Jak twierdzi, miasto nie musi w wakacje całkowicie wstrzymywać ruchu tramwajów na Havla.

Oto, jak tłumaczy proponowane przez siebie rozwiązanie:

1. W pierwszej fazie robót zamykamy istniejący tor prawy (patrząc w kierunku pętli Łostowice). Przed przystankiem Przemyska oraz przed przystankiem Płocka zabudowujemy tymczasową sygnalizację oraz rozjazdy nakładkowe, umożliwiające nam jazdę torem lewym i powrót na tor właściwy po minięciu miejsca robót (jazda jednotorowa na odcinku ok 350-400 m).

Na czym polega i jak funkcjonuje rozjazd nakładkowy? Wideo z 2015 r.


W tym czasie dokonujemy rozbiórki istniejącego toru prawego pomiędzy zabudowanymi rozjazdami nakładkowymi, zabudowę jego w nowym śladzie oraz wpinamy wszystkie możliwe rozjazdy i skrzyżowania.

Do tego możemy w śladzie starego toru prawego zabudować praktycznie cały tor sortujący. Po zakończeniu tych robót możemy przejść do fazy II.

2. W fazie II ruch prowadzimy nowym torem prawym, a zamykamy tor lewy. Rozbieramy ten tor i osadzamy w nowym śladzie wraz z dokończeniem budowy toru sortującego (brakujący odcinek, którego nie da się zabudować bez przesunięcia toru lewego wraz z jego wpięciem).

Takie fazowanie robót wydłuży prace maksymalnie o jeden miesiąc - we wrześniu ruch w komunikacji nie jest jeszcze tak wielki jak w październiku (kiedy na uczelnie wracają też studenci), a utrudnienia zmniejszy niebagatelnie.

Przy założeniu, że za tramwaje linii 7 i 4 kursowałyby dodatkowo autobusy jako wzmocnienie na trasie między dwiema pętlami (te linie należy skrócić na czas robót do pętli Chełm Witosa), a linie 2 i 6 wahadłowo będą poruszały się po remontowanym odcinku - utrudnienia będą praktycznie nieodczuwalne dla pasażerów.

Propozycję naszego czytelnika przesłaliśmy do Zarządu Transportu Miejskiego z prośbą o jej przeanalizowanie i ewentualne odniesienie się do pomysłu pana Wojciecha.
Wojciech Trzciński

Opinie (156) 5 zablokowanych

  • Inżynier kolejnictwa =/= ekspert (2)

    Z całym szacunkiem, ale nazywanie Pana Wojciecha "ekspertem" to brak szacunku dla innych osób, które na kolei zjadły zęby (nie chodzi mi tutaj o nikogo konkretnego). Czy ten młody inżynier jest ekspertem? Najpierw polecam zapoznać się z jego dorobkiem naukowym.
    Czy boli mnie to, że ktoś młody może być specjalistą? Absolutnie nie, ale warto odróżnić osobę, która "interesuje się tematem" od "eksperta/specjalisty".

    • 12 13

    • (1)

      a od kiedy na tytuł zawodowy wpływ ma dorobek naukowy? Zdaje się, że takie osoby ocenia się przez dorobek zawodowy. A nie jeden młody wchodzi i wiedzę ma większą (wiedzę, nie mylić z doświadczeniem) od tego starego.

      • 6 1

      • W sumie....

        Dorobek zawodowy chyba też nie jest zbyt imponujący.

        • 1 3

  • A co na to główny specjalista od transporty w Wolnym Mieście Gdansk Józef Bąk?!

    Za co mu płacą te wszystkie Dulskie i Oleksandry?

    • 10 2

  • Czy naprawdę upadliśmy tam nisko, że każdy kto skończył studia kierunkowe staje się ekspertem?! (2)

    • 8 5

    • oczywiście, lepszy jest dyrektor seba po ekonometrii, który nawet nie potrafi ułożyć przesiadek (statystyka)...

      • 1 0

    • Cóż w tym dziwnego

      Skoro np. każda aktorzyna, która zagrała w jakimś durnym serialu dla umysłowo opornych i w reklamie maści na hemoroidy automatycznie staje się "gwiazdą"...

      • 3 0

  • na cale zycie mogą je wyłączyć

    mogą je zamknąć całkiem - całą tę nitkę, łącznie z Havla i skrzyżowaniami przy K, Lidlu i niżej do Świętokrzyskiej projektował jakiś geniusz - tramwaje hałasują, narobili jakiś d*perelkowatych drużek i dojazdów - to co tam się dzieje to pomyłka

    • 8 1

  • A czy inżynier (2)

    Wziął pod uwagę ukształtowanie terenu? Tam tory w miejscach montażu zwrotnic nie leżą poziomo A zwrotnica raczej nie może być przechylona.

    • 3 12

    • a to filozofia zrobić rozjazd przed/za przechyłką?

      • 6 1

    • hmmm...

      ...na kolei zdecydowanie może :-)

      • 0 0

  • (1)

    Najlepsze ze zmienili organizaxje ruchu a na budowie nic sie nie dzieje. Ten MTM to firma krzak

    • 11 1

    • Znane od zawsze postępowanie fachowców

      Trzyma się w garści 3 zlecenia na raz a załogą rotuje.
      W ten sposób na jednej budowie są 1/3 czasu

      • 2 0

  • opcja jednotorowa (5)

    rozwiązanie znane od lat, nie tylko inżynierom kolejowym ale podnosi koszty , których nie przewidziano w kalkulacji oferty wykonania, bo miało być najtaniej (kilka podejść przetargowych) może pan inżynier zamiast starym pomysłem sypnie kaskęą

    • 13 27

    • Nakładki zdiz ma (2)

      ...wiec nie (.....) mi tu o kosztach.Montaż też we wlasnym zakresie,sieć też gait sam wykona,no może trzeba bedzie kogoś do postawienia slupów...
      tylko trzeba postawić dozór ztm a oni to (.....)

      • 3 2

      • ... (1)

        tak tak, wszystko mają i zenek ze szwagrem wszystko za darmo zamontują.

        • 2 2

        • wystarczy jak to zrobia

          w ramach swoich obowiazków służbowych na polecenie szefa

          • 0 0

    • komunikacja zastępcza była wkalkulowana w przetarg (1)

      proszę poczytać a później siać ferment

      • 1 2

      • W formie paru autobusów

        Ten przetarg trzy razy się odbywał bo było za drogo

        • 0 0

  • (2)

    Bo w przetargu powinien być zapis o utrzymaniu przejezdności na czas wszystkich prac

    • 5 4

    • Niestety o tym drobnym detalu zapomniano...

      • 0 0

    • Koszty koszty

      Każde dodatkowe wymaganie jest płatne.
      Dobrze, że w ogóle to budują teraz przy inflacji 12 i kosztach materiałów i robocizny

      • 0 0

  • Jejku jakie to miasto brzydkie,brudne,nieprzyjazne mieszkańca dulkiewicz won

    • 3 0

  • Kiedy się chce, szuka się sposobu. Kiedy się nie chce, szuka się powodu.

    Ot, i caly problem.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane