- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (438 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (142 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (175 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (273 opinie)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (60 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Irytujące kolejki na lotnisku. "Brakuje rąk do pracy"
Tłum pasażerów oczekujących na kontrolę bezpieczeństwa, nerwy i chaos - tak w ostatnich dniach wyglądają poranki na gdańskim lotnisku. Władze Portu Lotniczego przyznają, że zdają sobie sprawę z uciążliwości i tłumaczą, że problem jest systemowy. - Brakuje nam 15-20 pracowników. Rekrutacja wciąż trwa, ale przez zawiłe przepisy brakuje chętnych - mówi prezes Tomasz Kloskowski i apeluje do pasażerów, by przyjeżdżali na lotnisko minimum dwie godziny przed odlotem.
Podobny sygnał otrzymaliśmy też w środę.
- Kto rano wstaje, ten... stoi w kolejce na lotnisku w Gdańsku - napisała czytelniczka. - Gdańsk rano o tej porze nigdy nie był "przyjazny", ale to, co zastałam dzisiaj przeszło moje wyobrażenia. Tłumy do pierwszych bramek, gdzie odbija się kartę pokładową, aby w ogóle przejść do dalszej kontroli. Jeszcze nigdy, na żadnym lotnisku, a bardzo dużo latam, nie widziałam takich kolejek. Sama kolejka do security napchana do granic możliwości na całej długości zawiniętych w ślimak pasów wyznaczających tory. Postawiona budka do wykupienia Fast Tracka - z czego musiałam skorzystać - to kolejka też na ok. 60 osób, a potem stanowisko tylko jedno, więc Fast wcale nie był fast. Ale i tak szybciej niż standardowa kolejka do security. Last calls dla pasażerów z różnych lotów - na okrągło lecące z głośników - wylicza nasza czytelniczka.
Chaos na lotnisku (10 opinii)
Poprosiliśmy Port Lotniczy, by odniósł się do relacji naszych czytelników. Jak przyznaje Agnieszka Michajłow, władze lotniska zdają sobie sprawę z ostatnich uciążliwości i pracują nad rozwiązaniem problemu.
Śledź tablicę odlotów i przylotów w naszym serwisie
- Ruch pasażerski na szczęście rośnie, co było widać w podawanych przez nas wynikach za ostatnie trzy miesiące tego roku. Powoduje to, że są momenty, tzw. piki, że pasażerów w jednym momencie jest do odprawy bardzo wielu. Staramy się uruchamiać wszystkie stanowiska do odprawy. Czasami to się jednak nie udaje. Zapewniamy, że cały czas pracujemy nad zwiększeniem obsady tych stanowisk, bo zdajemy sobie sprawę, że jesteśmy przed wysokim sezonem letnim. Uwrażliwiamy jednak pasażerów, że są momenty, kiedy odbywa się odprawa do kilku samolotów równocześnie i trzeba się uzbroić w cierpliwość, a przede wszystkim przyjechać odpowiednio wcześniej na lotnisko - mówi Michajłow.
![Bramki biometryczne na lotnisku. System ma skrócić kolejki do odprawy](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3330/150x100/3330070__kr.webp)
Lotnisko ofiarą swojego sukcesu?
W poniedziałek gdańskie lotnisko opublikowało dane za pierwszy kwartał 2023 roku.
Początek roku okazał się najlepszy w historii portu. W ciągu trzech miesięcy z lotniska w Rębiechowie skorzystało ponad 1 mln pasażerów, co oznacza, że w tym roku prawdopodobnie padnie rekord obsłużonych pasażerów (dotychczas najwięcej pasażerów skorzystało z gdańskiego lotniska w 2019 roku - 5,4 mln).
Czy ostatnie kłopoty oznaczają, że obsługa lotniska nie nadąża za rosnącymi potrzebami i coraz większą liczbą pasażerów?
- Obecnie do obsługi podróżnych szukamy od 15 do 20 nowych pracowników - przyznaje Tomasz Kloskowski, prezes lotniska. - Nabór wciąż trwa, ale mamy problem ze znalezieniem rąk do pracy. Przyczyną skomplikowanej rekrutacji są przepisy, które od Operatorów Kontroli Bezpieczeństwa (OKB) wymagają uprawnień ochroniarskich. Problem jest systemowy. Uważamy, że należałoby zmienić prawo w taki sposób, by pracownicy OKB nie musieli posiadać obowiązku wpisu na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej. Innymi słowy - należy wyłączyć ich z zakresu obowiązywania ustawy o ochronie osób i mienia.
Ustawa pochodzi z 1997 roku i wskazuje, że na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej wpisuje się osobę, która m.in. ukończyła 21 lat oraz posiada przygotowanie teoretyczne i praktyczne w zakresie wyszkolenia strzeleckiego, samoobrony, technik interwencyjnych oraz znajomości przepisów prawa związanych z wykonywaniem ochrony osób i mienia.
Zdaniem władz gdańskiego lotniska, te wymogi w ogóle nie są potrzebne do pracy na stanowisku operatora kontroli bezpieczeństwa, a w praktyce - uniemożliwiają lotnisku znalezienie kandydatów spełniających te wymagania.
Zatory przez poświąteczne powroty i nawyki podróżnych
Drugim powodem ostatnich zatorów na lotnisku są opóźnione powroty po świętach. Wiele osób zostało w Trójmieście czy w kraju nieco dłużej, co sprawiło, że "poświąteczny pik" potrwał dłużej.
Skywayrun na lotnisku w Gdańsku
Trzecią przyczyną są też nawyki części pasażerów z czasów pandemii, gdy na lotniskach były pustki, a przejście przez kontrolę zajmowało kilka minut. Teraz w kolejce do bramek trzeba w porannym szczycie stać nawet 40 minut (tak było w sobotę rano).
- Dlatego apelujemy do naszych pasażerów, by na lotnisko wybrać się minimum dwie godziny przed wylotem - dodaje Kloskowski. - Przed nami sezon letni. Kolejki z pewnością będą się zdarzać, nie tylko na naszym lotnisku, ale w całym kraju, bo z takimi samymi problemami borykają się też inne porty lotnicze. Robimy wszystko co w naszej mocy, by te utrudnienia zminimalizować, ale bez zmiany przepisów będzie o to trudno.
Miejsca
Opinie (469) ponad 10 zablokowanych
-
2023-04-21 15:21
rozwiązania:
- to nie jest nowy problem, był przed pandemią, jest teraz w zwiększonej sile. takie lotniska, które dowożą do innych lotnisk to klasyk, więc trzeba od początku myśleć o tym, żeby system był zorganizowany tak, że rano jest 'nawał
- podczas remontu NIC nie zmienili z security, a układ przestrzeni i bramek jest beznadziejny i nieoptymalny, w efekcie czego ludzie zamiast robić sprawnie 'rozbieranie' dopiero podchodzą do rolek i robią mikroprzestoje...
- do tego można poustawiać znaki informacyjne, jak można spotkać na innych lotniskach, jak się rozpakować i przygotować do security. Ciągle i nagminnie można spotkać ludzi, którzy są cofani, bo nie zdjęli paska zegarka albo ciągną butle wody w torbie... To jest nagminne. I znowu mikroprzestoje...
- zamiast rekrutować na potęgę i zbudować system dozbrojenia ludźmi na rano, to teraz mówią o rekrutacjach, jak się mleko rozlało
- inna historia to system weryfikacji i ustawiania ludzi w kolejce. prawdą jest, że często w tych długich kolejkach o 5 rano spotkać można ludzi, którzy lecą o 9-10, czyli na 4-5 godzin przed. Sami robią niepotrzebny tłum. Nie powinni być na bramce wpuszczani do security kiedy jest taki nawał ludzi. Kiedy jest 'luzik', to spoko. To jest akurat proste do zrobienia i możliwe, bo i tak każdy się odbija na bramce biletowej.- 13 0
-
2023-04-21 15:28
Wymagania z kosmosu a płace afrykańskie? (1)
- 10 1
-
2023-04-22 09:35
Jak prawie wszedzie.
- 1 0
-
2023-04-21 15:33
GDN-CPH 19.04 06:10
To co miało miejsce dwa dni temu, to skandal.
Byłem godzinę przed odlotem, jak na każdym normalnym lotnisku.
Z powodu tłoku, kupiłem fast track, w którym stałem godzine(!).
Tylko dzięki temu że w CPH było dużo lotów, samolot miał pozniejszy slot - przez 25 minut wyświetlali "Last call".
Wizzairy I Ryanairy poleciały zapakowane do połowy.
Może zamiast zasłaniać się regulacjami prawnymi, warto byłoby zapłacić dobre pieniądze SOLowi? Pieniądze na pewno się znajdą panie Prezzersie, skoro macie tylu pasażerów...- 14 0
-
2023-04-21 15:37
Najpierw tworzą przepisy blokujące pracę,
a potem narzekają, że nie ma komu pracować....
- 11 0
-
2023-04-21 15:45
Praca
Kto pisze te głupoty , dwa razy wysyłałam już zgłoszenie i cisza
- 10 0
-
2023-04-21 15:56
Dobrze, że lotnisko Radom się otwiera,
bo będzie luźniej na pozostałych.
- 4 0
-
2023-04-21 16:05
Dykty ciąg dalszy.
- 6 0
-
2023-04-21 16:14
Maciek
Co to jest security last call pik fast track lecące komunikaty? Nauczcie się proszę języka polskiego i dopiero po tym gdzieś piszcie, albo wypowiadajcie się. Inaczej wstyd.
- 7 4
-
2023-04-21 16:27
Prezes Kloskowski
To jak zwykle ma dobry humor i wieczne przekonanie o swojej nieomylności. Brakuje nam ludzi do pracy - pasażerowie przyjeżdżajcie 2h wcześniej. A jak wszyscy przyjadą 2h wcześniej to wtedy będą ludzie do pracy?
Brakuje nam ludzi do pracy a ilość lotów cały czas wzrasta. Panie Kloskowski jest Pan tam od tego żeby zapewnić ludziom komfort obsługi a nie mądrzyć się.- 14 0
-
2023-04-21 16:54
40 minut to sie czeka w kolejce na Fast Tracku.
- 9 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.