• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Irytujące kolejki na lotnisku. "Brakuje rąk do pracy"

Maciej Korolczuk
21 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (469)
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Nawet 40 minut trzeba czekać nad ranem w kolejce do kontroli bezpieczeństwa. Władze portu lotniczego apelują, by przyjeżdżać na lotnisko minimum dwie godziny przed odlotem. Nawet 40 minut trzeba czekać nad ranem w kolejce do kontroli bezpieczeństwa. Władze portu lotniczego apelują, by przyjeżdżać na lotnisko minimum dwie godziny przed odlotem.

Tłum pasażerów oczekujących na kontrolę bezpieczeństwa, nerwy i chaos - tak w ostatnich dniach wyglądają poranki na gdańskim lotniskuMapka. Władze Portu Lotniczego przyznają, że zdają sobie sprawę z uciążliwości i tłumaczą, że problem jest systemowy. - Brakuje nam 15-20 pracowników. Rekrutacja wciąż trwa, ale przez zawiłe przepisy brakuje chętnych - mówi prezes Tomasz Kloskowski i apeluje do pasażerów, by przyjeżdżali na lotnisko minimum dwie godziny przed odlotem.



O ile wcześniej jedziesz na lotnisko, wylatując z Gdańska?

Pierwsze sygnały o chaosie przed bramkami do kontroli bezpieczeństwa otrzymaliśmy kilka dni temu. Poinformowali nas o tym czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta. Dziękujemy za przesłane informacje i zdjęcie.

Podobny sygnał otrzymaliśmy też w środę.

- Kto rano wstaje, ten... stoi w kolejce na lotnisku w Gdańsku - napisała czytelniczka. - Gdańsk rano o tej porze nigdy nie był "przyjazny", ale to, co zastałam dzisiaj przeszło moje wyobrażenia. Tłumy do pierwszych bramek, gdzie odbija się kartę pokładową, aby w ogóle przejść do dalszej kontroli. Jeszcze nigdy, na żadnym lotnisku, a bardzo dużo latam, nie widziałam takich kolejek. Sama kolejka do security napchana do granic możliwości na całej długości zawiniętych w ślimak pasów wyznaczających tory. Postawiona budka do wykupienia Fast Tracka - z czego musiałam skorzystać - to kolejka też na ok. 60 osób, a potem stanowisko tylko jedno, więc Fast wcale nie był fast. Ale i tak szybciej niż standardowa kolejka do security. Last calls dla pasażerów z różnych lotów - na okrągło lecące z głośników - wylicza nasza czytelniczka.
05:06 15 KWIETNIA 23

Chaos na lotnisku (10 opinii)

Długi czas oczekiwania do kontroli bezpieczeństwa
Długi czas oczekiwania do kontroli bezpieczeństwa


Poprosiliśmy Port Lotniczy, by odniósł się do relacji naszych czytelników. Jak przyznaje Agnieszka Michajłow, władze lotniska zdają sobie sprawę z ostatnich uciążliwości i pracują nad rozwiązaniem problemu.

Śledź tablicę odlotów i przylotów w naszym serwisie



- Ruch pasażerski na szczęście rośnie, co było widać w podawanych przez nas wynikach za ostatnie trzy miesiące tego roku. Powoduje to, że są momenty, tzw. piki, że pasażerów w jednym momencie jest do odprawy bardzo wielu. Staramy się uruchamiać wszystkie stanowiska do odprawy. Czasami to się jednak nie udaje. Zapewniamy, że cały czas pracujemy nad zwiększeniem obsady tych stanowisk, bo zdajemy sobie sprawę, że jesteśmy przed wysokim sezonem letnim. Uwrażliwiamy jednak pasażerów, że są momenty, kiedy odbywa się odprawa do kilku samolotów równocześnie i trzeba się uzbroić w cierpliwość, a przede wszystkim przyjechać odpowiednio wcześniej na lotnisko - mówi Michajłow.
Bramki biometryczne na lotnisku. System ma skrócić kolejki do odprawy Bramki biometryczne na lotnisku. System ma skrócić kolejki do odprawy

W ostatnich dniach zawodzi nawet usługa Fast Track, która w optymalnych warunkach sprawia, że pasażerowie szybciej docierają do hali odlotów i oszczędzają czas. Taka usługa to koszt 50 zł za osobę. W ostatnich dniach zawodzi nawet usługa Fast Track, która w optymalnych warunkach sprawia, że pasażerowie szybciej docierają do hali odlotów i oszczędzają czas. Taka usługa to koszt 50 zł za osobę.

Lotnisko ofiarą swojego sukcesu?



W poniedziałek gdańskie lotnisko opublikowało dane za pierwszy kwartał 2023 roku.

Początek roku okazał się najlepszy w historii portu. W ciągu trzech miesięcy z lotniska w Rębiechowie skorzystało ponad 1 mln pasażerów, co oznacza, że w tym roku prawdopodobnie padnie rekord obsłużonych pasażerów (dotychczas najwięcej pasażerów skorzystało z gdańskiego lotniska w 2019 roku - 5,4 mln).

Czy ostatnie kłopoty oznaczają, że obsługa lotniska nie nadąża za rosnącymi potrzebami i coraz większą liczbą pasażerów?



- Obecnie do obsługi podróżnych szukamy od 15 do 20 nowych pracowników - przyznaje Tomasz Kloskowski, prezes lotniska. - Nabór wciąż trwa, ale mamy problem ze znalezieniem rąk do pracy. Przyczyną skomplikowanej rekrutacji są przepisy, które od Operatorów Kontroli Bezpieczeństwa (OKB) wymagają uprawnień ochroniarskich. Problem jest systemowy. Uważamy, że należałoby zmienić prawo w taki sposób, by pracownicy OKB nie musieli posiadać obowiązku wpisu na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej. Innymi słowy - należy wyłączyć ich z zakresu obowiązywania ustawy o ochronie osób i mienia.
Ustawa pochodzi z 1997 roku i wskazuje, że na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej wpisuje się osobę, która m.in. ukończyła 21 lat oraz posiada przygotowanie teoretyczne i praktyczne w zakresie wyszkolenia strzeleckiego, samoobrony, technik interwencyjnych oraz znajomości przepisów prawa związanych z wykonywaniem ochrony osób i mienia.

Zdaniem władz gdańskiego lotniska, te wymogi w ogóle nie są potrzebne do pracy na stanowisku operatora kontroli bezpieczeństwa, a w praktyce - uniemożliwiają lotnisku znalezienie kandydatów spełniających te wymagania.



Zatory przez poświąteczne powroty i nawyki podróżnych



Drugim powodem ostatnich zatorów na lotnisku są opóźnione powroty po świętach. Wiele osób zostało w Trójmieście czy w kraju nieco dłużej, co sprawiło, że "poświąteczny pik" potrwał dłużej.

Skywayrun na lotnisku w Gdańsku

Trzecią przyczyną są też nawyki części pasażerów z czasów pandemii, gdy na lotniskach były pustki, a przejście przez kontrolę zajmowało kilka minut. Teraz w kolejce do bramek trzeba w porannym szczycie stać nawet 40 minut (tak było w sobotę rano).

- Dlatego apelujemy do naszych pasażerów, by na lotnisko wybrać się minimum dwie godziny przed wylotem - dodaje Kloskowski. - Przed nami sezon letni. Kolejki z pewnością będą się zdarzać, nie tylko na naszym lotnisku, ale w całym kraju, bo z takimi samymi problemami borykają się też inne porty lotnicze. Robimy wszystko co w naszej mocy, by te utrudnienia zminimalizować, ale bez zmiany przepisów będzie o to trudno.

Miejsca

Opinie (469) ponad 10 zablokowanych

  • potwierdzam, na jakim lotnisku jeszcze nie byłem, to tutaj w Rębiechowie trwa to zawsze najdłużej i ślamazarnie....

    i bodaj najbardziej upierdliwie, ściąganie butów itp. itd...

    • 12 1

  • czyli na poranny lot muszę przyjechać wieczorem (1)

    chciałem skorzystać ze zbiorkomu, ale bym jechał prawie tyle ile trwa sam lot, bo przesiadka z nocnego busa na kolejkę to prawie pół godziny
    niefajnie

    • 11 0

    • I tak nie wejdziesz bo chamy cie nie wpuszcza

      • 2 0

  • Sasin (1)

    Kontrolą bezpieczeństwa zajmuje się teraz.... Poczta Polska... wiec nie ma się czemu dziwić. Sasinada.

    • 7 2

    • Niewiedza!

      Poczta polska to akurat pracownicy soklu z warszawskiego lotniska, także no ;)

      • 2 1

  • Korek na tym lotnisku...

    trwa od dawna ,obsługa pasażerów jak z PRL , z łaski , grupowanie odłotów by tłok był jeszcze większy to normalka .Byłem wielokrotnie i zawsze mam wrażenie że jestem 40 lat wcześniej na warszawskiej Etiudzie ,info dla młodych : to budynek Okęcia w PRL -u , gdzie mdlejący nie upadał bo tak było ciasno.

    • 12 1

  • Dymisja lub

    Drugie lotnisko w Gdyni

    • 6 1

  • Problem jest prozaiczny! (2)

    Podnieść cenę biletów lotniczych oraz opłatę lotniskową. Od razu gawiedź przestanie latać.

    • 5 8

    • Bruksela (1)

      Już ma to w planie, podwyżka cen biletów 200%

      • 1 2

      • Transport kolejowy, drogowy jest obłożony szeregiem podatków, akcyz (np. na paliwo do autokarów) a samoloty sobie fruwają i

        ...emitują za darmo, czas to po prostu poprawić bo dziś samoloty nie dość że emitują ogromną ilość CO2 w przeliczeniu na pasażera to jeszcze są nie wiedzieć czemu uprzywilejowane - nie płacą za emisję CO2 - dlaczego? nikt nie wie.

        • 1 1

  • liberalizm gdanski

    Jak nie da sie jechac na plecach zalogi i klientow, to koncza sie zarzadcze kompetencje.

    • 5 1

  • Ha ha ha (2)

    Serio???
    Brakuje rąk do pracy???
    Nie dziwne!
    Co jakiś czas zwalniają się z tamtąd hurtowo grupy ludzi.
    Dlaczego?
    Może najlepiej zapytać pani kadrowej....??? O stosunek do ludzi, o szacunek, o docenianie kolesiostwa a nie doświadczenia - itd itp...

    • 14 1

    • Obecny pracownik (1)

      Może trzeba było dobrze pracować to i docenienie by się pojawiło

      • 3 9

      • Obecny pracowniku - doceniany to jestes ale za pisanie takich bzdur i wchodzenie wiesz gdzie :)

        • 6 1

  • Nie potrafią prostej obsługi pasażerów zorganizować ale za to do chwalenia się ilością podróżnych to są pierwsi! Brak organizacji to jest codzienność na tym lotnisku.

    • 12 0

  • Może trzeba zaproponować godziwe wynagrodzenie?

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane