• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Irytujące kolejki na lotnisku. "Brakuje rąk do pracy"

Maciej Korolczuk
21 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (469)
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Nawet 40 minut trzeba czekać nad ranem w kolejce do kontroli bezpieczeństwa. Władze portu lotniczego apelują, by przyjeżdżać na lotnisko minimum dwie godziny przed odlotem. Nawet 40 minut trzeba czekać nad ranem w kolejce do kontroli bezpieczeństwa. Władze portu lotniczego apelują, by przyjeżdżać na lotnisko minimum dwie godziny przed odlotem.

Tłum pasażerów oczekujących na kontrolę bezpieczeństwa, nerwy i chaos - tak w ostatnich dniach wyglądają poranki na gdańskim lotniskuMapka. Władze Portu Lotniczego przyznają, że zdają sobie sprawę z uciążliwości i tłumaczą, że problem jest systemowy. - Brakuje nam 15-20 pracowników. Rekrutacja wciąż trwa, ale przez zawiłe przepisy brakuje chętnych - mówi prezes Tomasz Kloskowski i apeluje do pasażerów, by przyjeżdżali na lotnisko minimum dwie godziny przed odlotem.



O ile wcześniej jedziesz na lotnisko, wylatując z Gdańska?

Pierwsze sygnały o chaosie przed bramkami do kontroli bezpieczeństwa otrzymaliśmy kilka dni temu. Poinformowali nas o tym czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta. Dziękujemy za przesłane informacje i zdjęcie.

Podobny sygnał otrzymaliśmy też w środę.

- Kto rano wstaje, ten... stoi w kolejce na lotnisku w Gdańsku - napisała czytelniczka. - Gdańsk rano o tej porze nigdy nie był "przyjazny", ale to, co zastałam dzisiaj przeszło moje wyobrażenia. Tłumy do pierwszych bramek, gdzie odbija się kartę pokładową, aby w ogóle przejść do dalszej kontroli. Jeszcze nigdy, na żadnym lotnisku, a bardzo dużo latam, nie widziałam takich kolejek. Sama kolejka do security napchana do granic możliwości na całej długości zawiniętych w ślimak pasów wyznaczających tory. Postawiona budka do wykupienia Fast Tracka - z czego musiałam skorzystać - to kolejka też na ok. 60 osób, a potem stanowisko tylko jedno, więc Fast wcale nie był fast. Ale i tak szybciej niż standardowa kolejka do security. Last calls dla pasażerów z różnych lotów - na okrągło lecące z głośników - wylicza nasza czytelniczka.
05:06 15 KWIETNIA 23

Chaos na lotnisku (10 opinii)

Długi czas oczekiwania do kontroli bezpieczeństwa
Długi czas oczekiwania do kontroli bezpieczeństwa


Poprosiliśmy Port Lotniczy, by odniósł się do relacji naszych czytelników. Jak przyznaje Agnieszka Michajłow, władze lotniska zdają sobie sprawę z ostatnich uciążliwości i pracują nad rozwiązaniem problemu.

Śledź tablicę odlotów i przylotów w naszym serwisie



- Ruch pasażerski na szczęście rośnie, co było widać w podawanych przez nas wynikach za ostatnie trzy miesiące tego roku. Powoduje to, że są momenty, tzw. piki, że pasażerów w jednym momencie jest do odprawy bardzo wielu. Staramy się uruchamiać wszystkie stanowiska do odprawy. Czasami to się jednak nie udaje. Zapewniamy, że cały czas pracujemy nad zwiększeniem obsady tych stanowisk, bo zdajemy sobie sprawę, że jesteśmy przed wysokim sezonem letnim. Uwrażliwiamy jednak pasażerów, że są momenty, kiedy odbywa się odprawa do kilku samolotów równocześnie i trzeba się uzbroić w cierpliwość, a przede wszystkim przyjechać odpowiednio wcześniej na lotnisko - mówi Michajłow.
Bramki biometryczne na lotnisku. System ma skrócić kolejki do odprawy Bramki biometryczne na lotnisku. System ma skrócić kolejki do odprawy

W ostatnich dniach zawodzi nawet usługa Fast Track, która w optymalnych warunkach sprawia, że pasażerowie szybciej docierają do hali odlotów i oszczędzają czas. Taka usługa to koszt 50 zł za osobę. W ostatnich dniach zawodzi nawet usługa Fast Track, która w optymalnych warunkach sprawia, że pasażerowie szybciej docierają do hali odlotów i oszczędzają czas. Taka usługa to koszt 50 zł za osobę.

Lotnisko ofiarą swojego sukcesu?



W poniedziałek gdańskie lotnisko opublikowało dane za pierwszy kwartał 2023 roku.

Początek roku okazał się najlepszy w historii portu. W ciągu trzech miesięcy z lotniska w Rębiechowie skorzystało ponad 1 mln pasażerów, co oznacza, że w tym roku prawdopodobnie padnie rekord obsłużonych pasażerów (dotychczas najwięcej pasażerów skorzystało z gdańskiego lotniska w 2019 roku - 5,4 mln).

Czy ostatnie kłopoty oznaczają, że obsługa lotniska nie nadąża za rosnącymi potrzebami i coraz większą liczbą pasażerów?



- Obecnie do obsługi podróżnych szukamy od 15 do 20 nowych pracowników - przyznaje Tomasz Kloskowski, prezes lotniska. - Nabór wciąż trwa, ale mamy problem ze znalezieniem rąk do pracy. Przyczyną skomplikowanej rekrutacji są przepisy, które od Operatorów Kontroli Bezpieczeństwa (OKB) wymagają uprawnień ochroniarskich. Problem jest systemowy. Uważamy, że należałoby zmienić prawo w taki sposób, by pracownicy OKB nie musieli posiadać obowiązku wpisu na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej. Innymi słowy - należy wyłączyć ich z zakresu obowiązywania ustawy o ochronie osób i mienia.
Ustawa pochodzi z 1997 roku i wskazuje, że na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej wpisuje się osobę, która m.in. ukończyła 21 lat oraz posiada przygotowanie teoretyczne i praktyczne w zakresie wyszkolenia strzeleckiego, samoobrony, technik interwencyjnych oraz znajomości przepisów prawa związanych z wykonywaniem ochrony osób i mienia.

Zdaniem władz gdańskiego lotniska, te wymogi w ogóle nie są potrzebne do pracy na stanowisku operatora kontroli bezpieczeństwa, a w praktyce - uniemożliwiają lotnisku znalezienie kandydatów spełniających te wymagania.



Zatory przez poświąteczne powroty i nawyki podróżnych



Drugim powodem ostatnich zatorów na lotnisku są opóźnione powroty po świętach. Wiele osób zostało w Trójmieście czy w kraju nieco dłużej, co sprawiło, że "poświąteczny pik" potrwał dłużej.

Skywayrun na lotnisku w Gdańsku

Trzecią przyczyną są też nawyki części pasażerów z czasów pandemii, gdy na lotniskach były pustki, a przejście przez kontrolę zajmowało kilka minut. Teraz w kolejce do bramek trzeba w porannym szczycie stać nawet 40 minut (tak było w sobotę rano).

- Dlatego apelujemy do naszych pasażerów, by na lotnisko wybrać się minimum dwie godziny przed wylotem - dodaje Kloskowski. - Przed nami sezon letni. Kolejki z pewnością będą się zdarzać, nie tylko na naszym lotnisku, ale w całym kraju, bo z takimi samymi problemami borykają się też inne porty lotnicze. Robimy wszystko co w naszej mocy, by te utrudnienia zminimalizować, ale bez zmiany przepisów będzie o to trudno.

Miejsca

Opinie (469) ponad 10 zablokowanych

  • Pan prezes zapomniał skąd wzięła się kontrola bezpieczeństwa (9)

    Chce obniżać standardy żeby zaoszczędzić parę groszy a w razie zamachu będzie zwalał winę na służby

    • 89 12

    • taaa (1)

      bo zamachy są codziennie, zwłaszcza w samym Gdańsku. (btw, lotniska właśnie zaczęły zdejmować ograniczenia na przewóz płynów)

      • 18 7

      • Ograniczenia zaczęły zdejmować te lotniska, które mają najnowocześniejsze skanery.

        • 6 0

    • (5)

      Co ma zamach do koniecznosci wyjnowania ipada z bagazu, praktykowanej wylacznie na lotniskach polskich? W kazdym razie nie na zachodnioeuropejskich ani amerykanskich.

      • 14 12

      • Dokładnie- jaki zamach zrobię tabletem lub laptopem? (4)

        Dlaczego na polskich lotniskach każą wyjmować laptopa z przezroczystego etui, a nawet pomadkę z bocznej kieszeni plecaka, podczas gdy np na takim Schipholu wystarczy rzucić w pełni zapakowany plecak na tackę i nie trzeba z niegu zupełnie nic wyjmować?

        • 10 6

        • (1)

          Kiedys zadalam pytanie panu z ochrony, dlaczego na trasie do Stanow, na ktorej przesiadam sie dwukrotnie, zawsze jedynie w Gdansku musze wygrzebywac ipada i to jeszcze z etui. Pan mi odpowiedzial, ze on nie wie, robi jak mu kazali :) No wiec apeluje do wydajacych te ukazy: wezcie skonczcie z tymi ipadami, bo to jest czysty i**otyzm.

          • 4 0

          • Dobrze, że mam tablet Samsunga, nie będę musiał wyciągać

            • 6 0

        • Na innych też każą.
          A jak nie każą to znaczy że mają bardziej nowoczesny sprzęt.

          • 5 0

        • Przepisy

          Takie są przepisy UE kiedy się ma stary sprzęt a taki mamy w Gdańsku w innych krajach maja nowszy sprzęt proste.

          • 2 0

    • przepisy wprowadzili chyba 16 lat temu żeby zniewolić ludzi. a ty dalej w oblężonej twierdzy żyjesz XD

      • 5 4

  • Platforma nie chce płacić.

    • 13 12

  • (1)

    Panie Macieju - Co to są piki komunikacyjne?? Albo "peak" i tłumaczymy z angielskiego, albo używamy słów dostępnych w języku ojczystym. Takie "rozwadnianie" słownictwa nie przystoi tzw dziennikarzowi.

    • 46 3

    • Jacek Kurski wprowadził ten "pik" do języka. "oglądalność w piku była taka i taka"

      Zresztą w sumie można to też uznać za rusyscyzm. U nich szczyt to też pik :D

      • 2 0

  • Przydało by się lotnisko w Gdyni jednak

    • 15 5

  • Reklamujecie majówkę?

    Moja majówka w Chełmie to widok na bloki z kopcącymi na balkonach palaczami. Kiedyś za oknem miałam trochę słońca i skrawek wolnego od murów nieba.

    • 10 9

  • Indolenci (1)

    Prosimy pasażerów o przyjechanie na lotnisko co najmniej dwie godziny wcześniej niż to niezbędne bo nie możemy sobie poradzić ze znalezieniem ludzi do waszej obsługi.... Seeerriiooooo?

    • 53 1

    • Przyjeżdżasz kiedy chcesz tulko potem nie płacz, że nie zdąrzyłeś

      • 1 0

  • Wystarczy,ze zapłacą normalnie!

    • 36 0

  • Celnicy (2)

    Mogą pracować celnicy. ogólnie jets ją praca sprawdzić co ludzi mają. Plus tego lotnisko nie ma tluma samolocie od extra UE kraju, czyli celnicy co tam robią?

    • 3 14

    • Celnik czy chodzi o Straż Graniczną? Bo to są zupełnie dwa różne zawody. (1)

      • 5 0

      • Służba celna... Polish Customs

        • 1 0

  • Takie opinie.... (1)

    Z powodu braków w obsadzie gdańskich kontrolerów 16 startów i lądowań samolotów pasażerskich odbyło się w strefie bez kontroli...z tym już się uporali?

    • 15 0

    • Jest coś takiego?

      • 1 0

  • Dlaczego reklamujecie eobuwie?

    Przecież oni mają tam wyłącznie badziewie made in india!

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane