• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Irytujące kolejki na lotnisku. "Brakuje rąk do pracy"

Maciej Korolczuk
21 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (469)
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Nawet 40 minut trzeba czekać nad ranem w kolejce do kontroli bezpieczeństwa. Władze portu lotniczego apelują, by przyjeżdżać na lotnisko minimum dwie godziny przed odlotem. Nawet 40 minut trzeba czekać nad ranem w kolejce do kontroli bezpieczeństwa. Władze portu lotniczego apelują, by przyjeżdżać na lotnisko minimum dwie godziny przed odlotem.

Tłum pasażerów oczekujących na kontrolę bezpieczeństwa, nerwy i chaos - tak w ostatnich dniach wyglądają poranki na gdańskim lotniskuMapka. Władze Portu Lotniczego przyznają, że zdają sobie sprawę z uciążliwości i tłumaczą, że problem jest systemowy. - Brakuje nam 15-20 pracowników. Rekrutacja wciąż trwa, ale przez zawiłe przepisy brakuje chętnych - mówi prezes Tomasz Kloskowski i apeluje do pasażerów, by przyjeżdżali na lotnisko minimum dwie godziny przed odlotem.



O ile wcześniej jedziesz na lotnisko, wylatując z Gdańska?

Pierwsze sygnały o chaosie przed bramkami do kontroli bezpieczeństwa otrzymaliśmy kilka dni temu. Poinformowali nas o tym czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta. Dziękujemy za przesłane informacje i zdjęcie.

Podobny sygnał otrzymaliśmy też w środę.

- Kto rano wstaje, ten... stoi w kolejce na lotnisku w Gdańsku - napisała czytelniczka. - Gdańsk rano o tej porze nigdy nie był "przyjazny", ale to, co zastałam dzisiaj przeszło moje wyobrażenia. Tłumy do pierwszych bramek, gdzie odbija się kartę pokładową, aby w ogóle przejść do dalszej kontroli. Jeszcze nigdy, na żadnym lotnisku, a bardzo dużo latam, nie widziałam takich kolejek. Sama kolejka do security napchana do granic możliwości na całej długości zawiniętych w ślimak pasów wyznaczających tory. Postawiona budka do wykupienia Fast Tracka - z czego musiałam skorzystać - to kolejka też na ok. 60 osób, a potem stanowisko tylko jedno, więc Fast wcale nie był fast. Ale i tak szybciej niż standardowa kolejka do security. Last calls dla pasażerów z różnych lotów - na okrągło lecące z głośników - wylicza nasza czytelniczka.
05:06 15 KWIETNIA 23

Chaos na lotnisku (10 opinii)

Długi czas oczekiwania do kontroli bezpieczeństwa
Długi czas oczekiwania do kontroli bezpieczeństwa


Poprosiliśmy Port Lotniczy, by odniósł się do relacji naszych czytelników. Jak przyznaje Agnieszka Michajłow, władze lotniska zdają sobie sprawę z ostatnich uciążliwości i pracują nad rozwiązaniem problemu.

Śledź tablicę odlotów i przylotów w naszym serwisie



- Ruch pasażerski na szczęście rośnie, co było widać w podawanych przez nas wynikach za ostatnie trzy miesiące tego roku. Powoduje to, że są momenty, tzw. piki, że pasażerów w jednym momencie jest do odprawy bardzo wielu. Staramy się uruchamiać wszystkie stanowiska do odprawy. Czasami to się jednak nie udaje. Zapewniamy, że cały czas pracujemy nad zwiększeniem obsady tych stanowisk, bo zdajemy sobie sprawę, że jesteśmy przed wysokim sezonem letnim. Uwrażliwiamy jednak pasażerów, że są momenty, kiedy odbywa się odprawa do kilku samolotów równocześnie i trzeba się uzbroić w cierpliwość, a przede wszystkim przyjechać odpowiednio wcześniej na lotnisko - mówi Michajłow.
Bramki biometryczne na lotnisku. System ma skrócić kolejki do odprawy Bramki biometryczne na lotnisku. System ma skrócić kolejki do odprawy

W ostatnich dniach zawodzi nawet usługa Fast Track, która w optymalnych warunkach sprawia, że pasażerowie szybciej docierają do hali odlotów i oszczędzają czas. Taka usługa to koszt 50 zł za osobę. W ostatnich dniach zawodzi nawet usługa Fast Track, która w optymalnych warunkach sprawia, że pasażerowie szybciej docierają do hali odlotów i oszczędzają czas. Taka usługa to koszt 50 zł za osobę.

Lotnisko ofiarą swojego sukcesu?



W poniedziałek gdańskie lotnisko opublikowało dane za pierwszy kwartał 2023 roku.

Początek roku okazał się najlepszy w historii portu. W ciągu trzech miesięcy z lotniska w Rębiechowie skorzystało ponad 1 mln pasażerów, co oznacza, że w tym roku prawdopodobnie padnie rekord obsłużonych pasażerów (dotychczas najwięcej pasażerów skorzystało z gdańskiego lotniska w 2019 roku - 5,4 mln).

Czy ostatnie kłopoty oznaczają, że obsługa lotniska nie nadąża za rosnącymi potrzebami i coraz większą liczbą pasażerów?



- Obecnie do obsługi podróżnych szukamy od 15 do 20 nowych pracowników - przyznaje Tomasz Kloskowski, prezes lotniska. - Nabór wciąż trwa, ale mamy problem ze znalezieniem rąk do pracy. Przyczyną skomplikowanej rekrutacji są przepisy, które od Operatorów Kontroli Bezpieczeństwa (OKB) wymagają uprawnień ochroniarskich. Problem jest systemowy. Uważamy, że należałoby zmienić prawo w taki sposób, by pracownicy OKB nie musieli posiadać obowiązku wpisu na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej. Innymi słowy - należy wyłączyć ich z zakresu obowiązywania ustawy o ochronie osób i mienia.
Ustawa pochodzi z 1997 roku i wskazuje, że na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej wpisuje się osobę, która m.in. ukończyła 21 lat oraz posiada przygotowanie teoretyczne i praktyczne w zakresie wyszkolenia strzeleckiego, samoobrony, technik interwencyjnych oraz znajomości przepisów prawa związanych z wykonywaniem ochrony osób i mienia.

Zdaniem władz gdańskiego lotniska, te wymogi w ogóle nie są potrzebne do pracy na stanowisku operatora kontroli bezpieczeństwa, a w praktyce - uniemożliwiają lotnisku znalezienie kandydatów spełniających te wymagania.



Zatory przez poświąteczne powroty i nawyki podróżnych



Drugim powodem ostatnich zatorów na lotnisku są opóźnione powroty po świętach. Wiele osób zostało w Trójmieście czy w kraju nieco dłużej, co sprawiło, że "poświąteczny pik" potrwał dłużej.

Skywayrun na lotnisku w Gdańsku

Trzecią przyczyną są też nawyki części pasażerów z czasów pandemii, gdy na lotniskach były pustki, a przejście przez kontrolę zajmowało kilka minut. Teraz w kolejce do bramek trzeba w porannym szczycie stać nawet 40 minut (tak było w sobotę rano).

- Dlatego apelujemy do naszych pasażerów, by na lotnisko wybrać się minimum dwie godziny przed wylotem - dodaje Kloskowski. - Przed nami sezon letni. Kolejki z pewnością będą się zdarzać, nie tylko na naszym lotnisku, ale w całym kraju, bo z takimi samymi problemami borykają się też inne porty lotnicze. Robimy wszystko co w naszej mocy, by te utrudnienia zminimalizować, ale bez zmiany przepisów będzie o to trudno.

Miejsca

Opinie (469) ponad 10 zablokowanych

  • Latam często i nigdy sie nie spóźniłem. Ma samolot .Jak sie przychodzi na ostatnia chwile to tak jest .

    • 7 9

  • Latałem tu i tam no i Gdansk wygrywa zdecydowanie uciążliwością odprawy (1)

    Ale za to obsługa chamska

    • 18 2

    • Lataj z Bydgoszczy

      Raz na 5 lat możesz podjechać

      • 0 0

  • Leciałam pod koniec stycznia lotem porannym i faktycznie kolejka była spora, ale bardzo sprawnie poszło :)

    • 2 2

  • (1)

    1. Zatrudniać na UoP
    2. Kierować na szkolenie
    3. Podnieść płacę netto

    Znajdą się ludzie :)

    • 14 1

    • Pozwolenie na bron dostaje 1 na 100 osob wiec to ze skieruja na szkolenie nie oznacza niczego pewnego

      • 0 0

  • Dla załóg zarząd Portu ma podobną radę

    Kolejki do kontroli bezpieczeństwa? Niech załogi przyjeżdżają wcześniej. Co z tego, że to o której załogi wychodzą z domu/hotelu jest ściśle określone w procedurach i ma wpływ na cały rozkład pracy w danym dniu, a więc i siatkę połączeń wynikającą z godzin pracy załóg. Argumenty nie trafiają, szef SOL wie najlepiej. Nie tylko w tej kwestii zresztą.

    • 12 0

  • A może by tak zluzować absurdalne wymogi bezpieczeństwa? Do pociągów i autobusów ludzie wsiadają bez żadnej kontroli. (1)

    • 9 9

    • Do pociągów i autobusów ludzie wsiadają bez żadnej kontroli?

      Pełna zgoda. Ale mogą też niemal w dowolnym momencie z nich wysiąść (pojazd może się w dowolnym momencie zatrzymać). A więc zagrożenie wynikające z aktu bezprawnej ingerencji inne.

      • 6 2

  • Irytujące kolejki to są do WC.

    Pozostałe da się przeżyć...

    • 10 5

  • Całe życie na fakapie

    Ciągle tylko last callsy słyszysz, jak stoisz w fast tracku do security xD

    • 11 0

  • I tak linie lotnicze robią nas ostro w balona (5)

    Chyba że inne kraje dotują przeloty na poziomie 100%

    Bo jak wytłumaczyć to że Majorka z Poznania kosztuje 400pln a z Berlina 35 euro?
    Ibiza z Billund 300DKk a z Katowic 700pln?

    Nie latam z polskich lotnisk chyba że muszę, wolę zapłacić 600 PLN za paliwo w dwie strony do Wiednia i stamtąd poleciecy na 5 dni do Egiptu z all inclusive w kwocie 1000 PLN. Całą podróż koszt 1600 PLN.... Ale długo by pisać...

    • 13 3

    • 600 zł za paliwo z Trójmiasta do Wiednia? (1)

      Wg Google Maps trasa Gdańsk - Wiedeń Lotnisko (odloty) = 906 kilometrów. W dwie strony to 1812 kilometrów.

      • 2 1

      • 18x 5,5L x6.5 pln

        594 PLN

        • 3 1

    • Ale dodatkowy koszt to 2 dni "pracy" za kółkiem (2)

      Jeszcze rozumiem lot z przesiadką ale tłuc się prawie 1000km w jedną stronę żeby zaoszczędzić 200 czy 300zł to jest jakaś totalna bzdura.
      ps. Koszt kilometra (nawet nie licząc swojej pracy za kółkiem to nie tylko paliwo ale też koszt wozokilometra (np. wymiany oleju, filtrów, zużycia klocków hamulcowych, opon, ryzyka wypadku, 2/60 lub 2/120 kosztu wymiany rozrządu itd) i moim zdaniem bezpieczniej liczyć koszt przejazdu jako około 2x koszt samego paliwa, wtedy dopiero obejmujemy mniej więcej rzeczywiste koszty - i to nadal nie licząc dwóch dni straconych na dymanie po drogach.

      • 1 0

      • Zależy w jakim celu korzystasz z samolotu (1)

        Ja lubię latać na urlop, więc 2 dni za kółkiem to nie problem , a oszczędności przy 4 osobowej rodzinie wynoszą kilka tysięcy a nie 300pln. W tej chwili planuje 5 dniowy wyjazd do Egiptu (z Wiednia)
        5 dni allinclusive, Gdańsk Wiedeń samochodem, Wiedeń Hurgada samolotem - 1000pln za osobę całkowity koszt, teraz zobacz ile to kosztuje w biurze podróży i policz ile udało się zaoszczędzić.

        • 0 1

        • Takie kombinacje żeby poleciec do Egiptu?

          To chyba jakieś nieporozumienie

          • 1 0

  • Może jednak problem z planowaniem kadr?

    Najlepiej zwalić na przepisy, ale jakoś obowiązują od wielu lat i na innych lotniskach nie ma takiego problemu.

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane