• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak budować kolej w Gdyni: do Kosakowa czy do Chwarzna?

Maciej Naskręt
4 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Budowa linii kolejowych to ogromne przedsięwzięcie, planistyczne i finansowe. Gdynia planuje dwie takie inwestycje: w kierunku Kosakowa i Oksywia oraz w kierunku Chwarzna. Budowa linii kolejowych to ogromne przedsięwzięcie, planistyczne i finansowe. Gdynia planuje dwie takie inwestycje: w kierunku Kosakowa i Oksywia oraz w kierunku Chwarzna.

W Gdyni trwa dyskusja o uruchomieniu połączenia kolejowego z centrum miasta do Oksywia i Kosakowa. Wydaje się jednak, że kolej bardziej przydałaby się na zachodzie miasta, który szybko się rozwija. Dlatego zanim zbudujemy linię na północy Gdyni, warto wcześniej przeanalizować budowę szlaku do Chwarzna - pisze Maciej Naskręt.



Przed nami kolejna perspektywa budżetowa Unii Europejskiej na lata 2014-2020. Jesienią zaczną być wypłacane pierwsze pieniądze na dofinansowanie projektów infrastrukturalnych w całej Polsce. Także Trójmiasto ostrzy sobie na nie zęby, wszędzie trwają prace nad projektami inwestycji, które mogą liczyć na unijne dofinansowanie.

Czytaj także: Plany transportowe Gdyni na najbliższe lata

Władze Gdyni i samorządu województwa planują zbudować, a w zasadzie zrewitalizować, kolej prowadzącą z centrum miasta do lotniska w Kosakowie. Dzięki temu mieszkańcy Gdyni mogliby dojeżdżać pociągiem także na Oksywie. Taka podróż trwałaby ok. 15-20 minut.

Pociągi miałyby pojechać z centrum miasta do portu, a stamtąd tuż obok Węzła Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdańska w kierunku ul. Unruga zobacz na mapie Gdańska, skąd jedna nitka wiodłaby w kierunku lotniska w Kosakowie, a druga starym szlakiem do Oksywia.

Czytaj także: Kolej na północ Gdyni pojedzie obok portu

Przedsięwzięcie jest jednak obarczone ryzykiem, że składy będą wozić częściej powietrze, niż pasażerów. Powód? Po pierwsze: niejasna przyszłość lotniska cywilnego w Gdyni, które - nawet jeśli kiedyś powstanie - będzie przyjmowało nie więcej niż 300 tys. pasażerów rocznie. Przy takim ruchu pasażerów na lotnisko powinny wozić autobusy lub taksówki, a nie kolej. Do tego potrzeba ok. 1-2 mln pasażerów w terminalu. Nie pomoże nawet coraz większa zabudowa jednorodzinna w pobliskim Kosakowie

Po drugie: już raz w latach 90. wycofano pociąg pasażerski z Oksywia, które przegrały konkurencję z motoryzacją.

Dlatego zanim zdecydujemy się dotować linię kolejową do północnych dzielnic Gdyni, warto byłoby dobrze zastanowić się nad budową połączenia kolejowego w kierunku Chwarzna - dzielnicy, która dynamicznie rozwija się, a której układ drogowy i jakość komunikacji miejskiej mają wciąż więcej wad, niż zalet.

Na realizacji szlaku zyskałoby zakorkowane w godzinach szczytu Witomino. Uruchomienie linii właśnie w kierunku Chwarzna zmniejszyłaby ruch na ulicach: Chwarznieńskiej, Kieleckiej i Małokackiej.

Pasażerowie wjeżdżaliby pociągiem od strony Gdyni istniejącą linią kolejową 201 (relacji Gdynia - Kościerzyna). W Krykulcu zobacz na mapie Gdańska odchodziłby nowy szlak na zachód w kierunku Chwarzna, po czym mijałby Obwodnicę Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska i wiódłby dalej do Chwarzna i Wiczlina. W tych dzielnicach usytuowane byłyby trzy przystanki - przy ul. Śliskiej zobacz na mapie Gdańska, ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdańskaul. Jagienki zobacz na mapie Gdańska. Tam linia kończyłaby się.

Istnieje też alternatywna wersja przebiegu tej linii, o której pisał jakiś czas temu nasz czytelnik. Z Osowej na Dąbrowę pociągi jeszcze niedawno mogły jeździć - istniało tam połączenie towarowe do Polifarbu. Tory jednak nie były używane i kilka lat temu zostały rozebrane. Nasypy jednak cały czas są i odtworzenie tego odcinka nie stanowiłoby większego problemu. Dalej kolej mogłaby przeciąć ul. Chwaszczyńską zobacz na mapie GdańskaRdestową zobacz na mapie Gdańska i pojechać równolegle do planowanej Trasy Jana Nowaka-Jeziorańskiego w kierunku Wiczlina. Potem można by przejechać przez Gdynię Zachód i wrócić przez las do linii kolejowej nr 201 w kierunku centrum Gdyni.

Która linia kolejowa powinna powstać jako pierwsza?

Oba szlaki są ujęte w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdyni. Władze województwa pomorskiego, jak i Gdyni, chyba niesłusznie odłożyły realizację tych inwestycji na kolejną dekadę. Tym bardziej, że Gdynia Zachód jest najszybciej rozwijającą się częścią miasta: już dziś mieszka tam kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców, którym powinno się ułatwić dojazd do centrum.

Jeśli więc władze Gdyni i województwa pomorskiego planują zamówić studium wykonalności dla linii do Kosakowa i Oksywia, powinny także przeanalizować plan budowy jedno- lub dwutorowej linii w kierunku Chwarzna. Wtedy okaże się, która linia bardziej posłuży mieszkańcom miasta z morza i marzeń.

Opinie (243) 6 zablokowanych

  • to ja poproszę jeszcze kilka stacji dalej, SKM do Rewy

    w Sopocie bym sobie po kilku drinach wsiadł i prosto pociagem pod dom, a tak muszę za każdym razem w stanie wskazującym...

    • 20 4

  • co to za pytanie?... gdzie mieszka Szczurek?

    odpowiedź jest więc znana...plebs z Kosakowa może furmankami jeździć

    • 12 11

  • Koniecznie na lotnisko zbudujcie kolej!

    tysiące pasażerów muszą jakość tam docierać

    • 14 8

  • (4)

    Do lotniska to może i kolej nie potrzebna ale na Oksywie jak najbardziej tak. Nawet w weekend są tam korki. Więc kolej powinna tam być i mało tego powinna kursować z stamtąd aż do Gdańska

    • 26 5

    • Był pociąg, ludzie zlali (1)

      Nikt nie przekona ich do przesiadki

      • 2 2

      • to nie był pociąg

        tylko parowóz ze skansenu,
        pamiętam jak zawsze rano ruszał z Chylonii

        • 1 0

    • (1)

      do Kosakowa też jest potrzebna, bo lotnisko prędzej czy później ruszy, więc najlepiej od razu tam zrobić linię. Poza tym w Kosakowie mieszka coraz więcej ludzi (przyrost 250% w ostatnich 15 latach), a mają słaby dojazd

      • 6 1

      • No własnie nie ruszy, miasto wystąpiło o upadłośc dla niego.

        • 0 0

  • Jeśli pociągi będą jeździły rzadko, to nie ma sensu budować nowych lini. (2)

    Kursy muszą być częste - nawet kosztem wożenia powietrza w początkowym okresie. Jeśli kursy będą rzadkie, to nikomu nie będzie się opłacać rzucać samochodu na rzecz kolejki. Tylko sprawna, szybka i częsta komunikacja miejska jest konkurencyjna dla samochodu, a nie ochłap w postaci 1 kolejki co pół godziny.

    • 25 0

    • a czemu zakładasz, że będzie jeździć jedna na 30 minut?

      • 3 0

    • kolej

      kolej do loniska ,Oksywia Kosakowa jest kontynuacją starej linij kolejowej.
      Nie było jeszcze dzielnic Obłuże Pogórze Mniej domów było na Oksywiu.
      Co roku władze miasta obdarzają nas Openerem.
      Na razie zachodnie dzielnice są ubogie w mieszkańców w stosunku do dzielnic północnych.
      Obsłużą je autobusy. Gdy się zagęszczą wtedy i o nich należy pomyśleć

      • 0 0

  • Obłuże,Oksywie,Pogórze (7)

    są największymi dzielnicami Gdynia, a w Kosakowie też przybywa mieszkańców,codziennie na Płk.Dąbka i Estakadzie Kwiatkowskiego są korki,a tu piszą że powietrze będzie kolejka wozić ? Wszyscy przsiądą się na kolejkę. Niech ten autor tekstu lepiej pozna Gdynię. A na Chwarznie kolejka jest niepotrzebna,pięć domów na krzyż,mieszkańców tyle co jeden blok pomieści.

    • 49 16

    • sęk w tym że w okolicy zamieszkuje nadmieszkaniec, to Pan Wojciech ;o)) (6)

      • 12 3

      • no i ?

        myślisz, że nie ma auta?

        sęk w tym, że twój głupi komentarz jest zbędny

        • 4 4

      • (4)

        Na Chwarznie obecnie mieszka ponad 11000 ludzi. Rozumiem, ze na Oksywiu takie pojemne bloki buduja, ze wszyscy do jednego się wciskają :D

        • 3 11

        • Na Chwarznie i Wiczlinie (3)

          łącznie mieszka 7234 osób. Te twoje dane to z palca są wyssane.

          • 7 3

          • hyhy

            ha? pewnie dwa razy tyle wielu się nie meduje i nie ujawnia

            • 2 3

          • (1)

            7234 to liczba ludnosci Chwarzna-Wiczlina na koniec roku 2011. O ile sie nie myle mamy polowe 2014 :D

            • 2 4

            • To pewnie z Chwarzna połowa

              się wyprowadziła

              • 4 2

  • Dlaczego należy budować kolej do kosakowa

    Przecież kolej do lotniska istnieje. ( na wojskowe lotnisko dostarczano paliwo i inne materiały) Istniejąca infrastruktura kolejowa wymaga tylko remontu i ewentualnej przebudowy. Również oprócz lotniska rozwija się północna część miasta i gmina Kosakowo. Po godz. 16 na estakadzie Kwiatkowskiego, ul. J Wiśniewskiego tworzą się korki i nie ma płynnego ruchu. Dobrze przemyślane rozlokowanie przystanków , na pewno upubliczniło by ten środek transportu i rozładowało trudności komunikacyjne.

    • 27 1

  • Panie Naskręt (1)

    Proszę o bardziej wiarygodne dane. Dzisiaj w dzielnicy Chwarzno Wiczlino mieszka nie kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców, a raptem 8.tys. Docelowo kilkanaście tysięcy. Dzielnic północnych Gdynia Zachód nigdy nie przebije.

    • 19 13

    • przebije

      • 1 4

  • widze gryzon juz pod domek sobie kolejke buduje (2)

    pieknie

    • 13 11

    • nie żaden gryzoń

      tylko Naskręt chce mu wybudować. Pod koniec 2020-go gdy Gdynia_Zachód będzie liczyła (prognozy) 35 tys. ludzi trzeba będzie im zbudować Kolej, szybki tramwaj lub inne alternatywne połączenie?

      • 3 3

    • aleś głupi

      • 2 3

  • na lotnisko z Kacka - super!

    przynajmniej złotówy przestaną kasować po 100zł!

    • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane