- 1 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (96 opinii)
- 2 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (138 opinii)
- 3 121 tys. zł kary dla "Solidarności" za baner (285 opinii)
- 4 Wieczorem zwykłe skrzyżowanie, rano rondo (40 opinii)
- 5 To samo morze, a toalety to nie problem (200 opinii)
- 6 Brytyjczycy zapraszają na urlop do Gdańska (123 opinie)
Jak budować kolej w Gdyni: do Kosakowa czy do Chwarzna?
W Gdyni trwa dyskusja o uruchomieniu połączenia kolejowego z centrum miasta do Oksywia i Kosakowa. Wydaje się jednak, że kolej bardziej przydałaby się na zachodzie miasta, który szybko się rozwija. Dlatego zanim zbudujemy linię na północy Gdyni, warto wcześniej przeanalizować budowę szlaku do Chwarzna - pisze Maciej Naskręt.
Czytaj także: Plany transportowe Gdyni na najbliższe lata
Władze Gdyni i samorządu województwa planują zbudować, a w zasadzie zrewitalizować, kolej prowadzącą z centrum miasta do lotniska w Kosakowie. Dzięki temu mieszkańcy Gdyni mogliby dojeżdżać pociągiem także na Oksywie. Taka podróż trwałaby ok. 15-20 minut.
Pociągi miałyby pojechać z centrum miasta do portu, a stamtąd tuż obok Węzła Janka Wiśniewskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Czytaj także: Kolej na północ Gdyni pojedzie obok portu
Przedsięwzięcie jest jednak obarczone ryzykiem, że składy będą wozić częściej powietrze, niż pasażerów. Powód? Po pierwsze: niejasna przyszłość lotniska cywilnego w Gdyni, które - nawet jeśli kiedyś powstanie - będzie przyjmowało nie więcej niż 300 tys. pasażerów rocznie. Przy takim ruchu pasażerów na lotnisko powinny wozić autobusy lub taksówki, a nie kolej. Do tego potrzeba ok. 1-2 mln pasażerów w terminalu. Nie pomoże nawet coraz większa zabudowa jednorodzinna w pobliskim Kosakowie
Po drugie: już raz w latach 90. wycofano pociąg pasażerski z Oksywia, które przegrały konkurencję z motoryzacją.
Dlatego zanim zdecydujemy się dotować linię kolejową do północnych dzielnic Gdyni, warto byłoby dobrze zastanowić się nad budową połączenia kolejowego w kierunku Chwarzna - dzielnicy, która dynamicznie rozwija się, a której układ drogowy i jakość komunikacji miejskiej mają wciąż więcej wad, niż zalet.
Na realizacji szlaku zyskałoby zakorkowane w godzinach szczytu Witomino. Uruchomienie linii właśnie w kierunku Chwarzna zmniejszyłaby ruch na ulicach: Chwarznieńskiej, Kieleckiej i Małokackiej.
Pasażerowie wjeżdżaliby pociągiem od strony Gdyni istniejącą linią kolejową 201 (relacji Gdynia - Kościerzyna). W Krykulcu
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Istnieje też alternatywna wersja przebiegu tej linii, o której pisał jakiś czas temu nasz czytelnik. Z Osowej na Dąbrowę pociągi jeszcze niedawno mogły jeździć - istniało tam połączenie towarowe do Polifarbu. Tory jednak nie były używane i kilka lat temu zostały rozebrane. Nasypy jednak cały czas są i odtworzenie tego odcinka nie stanowiłoby większego problemu. Dalej kolej mogłaby przeciąć ul. Chwaszczyńską
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Jeśli więc władze Gdyni i województwa pomorskiego planują zamówić studium wykonalności dla linii do Kosakowa i Oksywia, powinny także przeanalizować plan budowy jedno- lub dwutorowej linii w kierunku Chwarzna. Wtedy okaże się, która linia bardziej posłuży mieszkańcom miasta z morza i marzeń.
Opinie (243) 6 zablokowanych
-
2014-06-06 23:30
Kolej do Oksywia
Połączenie kolejowe do Oksywia miało się dobrze do połowy lat 90tych,choć były to najpierw dwa kursy do Kościerzyny i Chojnic,a potem tylko jedno.Nie była to więc regularna komunikacja jak np.SKM.Pociągami dojeżdżali do pracy głównie stoczniowcy ze stoczni MW i wojsko.Pociąg kursował torami do Chyloni,zatrzymując się po drodze na Obłużu,Obłużu Leśnym,Pogórzu i Rzeźni.Nie była i na tej trasie nie będzie to alternatywa dla ZKM z uwagi na czas podróży,ale uruchomienie połączenia torami wzdłuż ul.Janka Wiśniewskiego w kierunku elektrociepłowni i dalej w kierunku Kosakowa i Oksywia byłoby ciekawą propozycją dla podróżujących do południowych dzielnic Gdka.
- 2 0
-
2014-06-07 00:06
Linia G codziennie
Puścić linię G codziennie z Pogórza do Oliwy i będzie ok.Nie trzeba do zoo,wystarczy do pętli tramwajowej.Stamtąd można dojechać prawie w każdy rejon Gdańska.
- 3 0
-
2014-09-30 17:56
Do autora (1)
A Pan zapewne z Chwarzna bądź okolic?:)
- 0 2
-
2017-12-09 11:48
Ja jestem z szemuda
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.