• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak budować kolej w Gdyni: do Kosakowa czy do Chwarzna?

Maciej Naskręt
4 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wiadukt na Puckiej: coraz bliżej końca prac
Budowa linii kolejowych to ogromne przedsięwzięcie, planistyczne i finansowe. Gdynia planuje dwie takie inwestycje: w kierunku Kosakowa i Oksywia oraz w kierunku Chwarzna. Budowa linii kolejowych to ogromne przedsięwzięcie, planistyczne i finansowe. Gdynia planuje dwie takie inwestycje: w kierunku Kosakowa i Oksywia oraz w kierunku Chwarzna.

W Gdyni trwa dyskusja o uruchomieniu połączenia kolejowego z centrum miasta do Oksywia i Kosakowa. Wydaje się jednak, że kolej bardziej przydałaby się na zachodzie miasta, który szybko się rozwija. Dlatego zanim zbudujemy linię na północy Gdyni, warto wcześniej przeanalizować budowę szlaku do Chwarzna - pisze Maciej Naskręt.



Przed nami kolejna perspektywa budżetowa Unii Europejskiej na lata 2014-2020. Jesienią zaczną być wypłacane pierwsze pieniądze na dofinansowanie projektów infrastrukturalnych w całej Polsce. Także Trójmiasto ostrzy sobie na nie zęby, wszędzie trwają prace nad projektami inwestycji, które mogą liczyć na unijne dofinansowanie.

Czytaj także: Plany transportowe Gdyni na najbliższe lata

Władze Gdyni i samorządu województwa planują zbudować, a w zasadzie zrewitalizować, kolej prowadzącą z centrum miasta do lotniska w Kosakowie. Dzięki temu mieszkańcy Gdyni mogliby dojeżdżać pociągiem także na Oksywie. Taka podróż trwałaby ok. 15-20 minut.

Pociągi miałyby pojechać z centrum miasta do portu, a stamtąd tuż obok Węzła Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdańska w kierunku ul. Unruga zobacz na mapie Gdańska, skąd jedna nitka wiodłaby w kierunku lotniska w Kosakowie, a druga starym szlakiem do Oksywia.

Czytaj także: Kolej na północ Gdyni pojedzie obok portu

Przedsięwzięcie jest jednak obarczone ryzykiem, że składy będą wozić częściej powietrze, niż pasażerów. Powód? Po pierwsze: niejasna przyszłość lotniska cywilnego w Gdyni, które - nawet jeśli kiedyś powstanie - będzie przyjmowało nie więcej niż 300 tys. pasażerów rocznie. Przy takim ruchu pasażerów na lotnisko powinny wozić autobusy lub taksówki, a nie kolej. Do tego potrzeba ok. 1-2 mln pasażerów w terminalu. Nie pomoże nawet coraz większa zabudowa jednorodzinna w pobliskim Kosakowie

Po drugie: już raz w latach 90. wycofano pociąg pasażerski z Oksywia, które przegrały konkurencję z motoryzacją.

Dlatego zanim zdecydujemy się dotować linię kolejową do północnych dzielnic Gdyni, warto byłoby dobrze zastanowić się nad budową połączenia kolejowego w kierunku Chwarzna - dzielnicy, która dynamicznie rozwija się, a której układ drogowy i jakość komunikacji miejskiej mają wciąż więcej wad, niż zalet.

Na realizacji szlaku zyskałoby zakorkowane w godzinach szczytu Witomino. Uruchomienie linii właśnie w kierunku Chwarzna zmniejszyłaby ruch na ulicach: Chwarznieńskiej, Kieleckiej i Małokackiej.

Pasażerowie wjeżdżaliby pociągiem od strony Gdyni istniejącą linią kolejową 201 (relacji Gdynia - Kościerzyna). W Krykulcu zobacz na mapie Gdańska odchodziłby nowy szlak na zachód w kierunku Chwarzna, po czym mijałby Obwodnicę Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska i wiódłby dalej do Chwarzna i Wiczlina. W tych dzielnicach usytuowane byłyby trzy przystanki - przy ul. Śliskiej zobacz na mapie Gdańska, ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdańskaul. Jagienki zobacz na mapie Gdańska. Tam linia kończyłaby się.

Istnieje też alternatywna wersja przebiegu tej linii, o której pisał jakiś czas temu nasz czytelnik. Z Osowej na Dąbrowę pociągi jeszcze niedawno mogły jeździć - istniało tam połączenie towarowe do Polifarbu. Tory jednak nie były używane i kilka lat temu zostały rozebrane. Nasypy jednak cały czas są i odtworzenie tego odcinka nie stanowiłoby większego problemu. Dalej kolej mogłaby przeciąć ul. Chwaszczyńską zobacz na mapie GdańskaRdestową zobacz na mapie Gdańska i pojechać równolegle do planowanej Trasy Jana Nowaka-Jeziorańskiego w kierunku Wiczlina. Potem można by przejechać przez Gdynię Zachód i wrócić przez las do linii kolejowej nr 201 w kierunku centrum Gdyni.

Która linia kolejowa powinna powstać jako pierwsza?

Oba szlaki są ujęte w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdyni. Władze województwa pomorskiego, jak i Gdyni, chyba niesłusznie odłożyły realizację tych inwestycji na kolejną dekadę. Tym bardziej, że Gdynia Zachód jest najszybciej rozwijającą się częścią miasta: już dziś mieszka tam kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców, którym powinno się ułatwić dojazd do centrum.

Jeśli więc władze Gdyni i województwa pomorskiego planują zamówić studium wykonalności dla linii do Kosakowa i Oksywia, powinny także przeanalizować plan budowy jedno- lub dwutorowej linii w kierunku Chwarzna. Wtedy okaże się, która linia bardziej posłuży mieszkańcom miasta z morza i marzeń.

Opinie (243) 6 zablokowanych

  • śmiech na sali (1)

    nad czym tutaj sie w ogole zastanawiac...jak mozna te dwa rejony porównywac do siebie. Od 9 lat buduje osiedla na chwarznie i wiczlinie...wicaz uwazam ze jest to koniec swiata i pustkowie w ktore laduje sie coraz wiecej pieniedzy podatnikow calego miasta a sa tereny ktore znacznie bardziej potrzebuja tych pieniedzy!! W kierunku oksywia sa juz polozone tory a w dosc sporym kawalku sa to nowe tory tak wiec inwestycja bylaby o wiele tansza ponadto polnoc gdyni jest skazana na estakade bo bez niej bylby jeszcze wiekszy haos!! A chwarzno wiczlino zanim stanie sie "miastem" mina jeszcze dziesiatki lat bo nie wystarczy wybudowac pare blokow by stworzyc z tego dzielnice...tam dopiero pierwsza biedronke buduja a na odcinku 300metrow zaczynaja budowac pseudo park (tak malego parku jeszcze nie widzialem). Jesli miasto chce robic cos z ta wsia na zachodzie to prosze sie skupic nad lepszym polaczeniem z Chylonia (obecnie pieszo lub rowerem niema szans na polaczenie) a takze o powstanie estakady do centrum omijajac to ciasne witomino.

    Ludzie...naprawde niewiem co za malo kompetentni ludzie pracuja nad tymi pomyslami... .

    • 5 8

    • Zupełnie niekompetentna wypowiedź.
      Jestem za tym, aby w pierwszej kolejności powstała kolej na Pogórze i dalej do Kosakowa - z oczywistych względów, ALE nie należy pomijać Gdyni Zachód, gdzie jest największa dynamika przyrostu ludności (a ta tendencja się nie zmieni) i w perspektywie 15-20 lat kolej będzie tam wręcz niezbędna! a jak wiadomo takiej inwestycji nie robi się w kilka lat.....

      • 5 1

  • Chwarzno

    niech bierze kolej, na Północy poprosimy dwa tunele pod torami i poszerzenie istniejących ulic o kolejne pasy.

    • 6 4

  • Kolega z Pogorza

    Myślę, że Pan Naskręt tez mieszka na Chwarznie i dlatego forsuje budowę w tym kierunku

    • 11 1

  • Gdyby...

    Plany budowy linii kolejowej z Osowy do Chwarzna po torach ( rozebranej) linii do Polifarbu jako towarowej i linii osobowej z zastosowaniem (!) pociągów elektrycznych wzdłuż Witomińskiej mieli niemcy w 1940 roku. Związane były z koniecznością przewozu wojska i amunicji z/do portu kriegsmarine. Widać nic nowego nie idzie wygrzebać w archiwach...Co do linii do portu lotniczego / Oksywia. Wystarczy odnowić przystanki, podbić tor i można szaleć! A do Chwarzna budować od podstaw za grubą kasę!

    • 6 1

  • Przedwyborcza

    agitacja już się zaczęła - będą nam wmawiać że chcą coś dla nas lepiej .... bzdura bzdura bzdura polityczna farsa - przedwyborcza kiełbasa (nie Conchita) nie dajmy się nabrać ... na wybory ...

    • 4 3

  • czy ja nie napisałem do końca ? (2)

    trzeba iść zrobić porządek z ludźmi którzy siedzą na tych stołkach od 15tu lat ...

    • 5 2

    • (1)

      Pacan :)

      • 1 3

      • ładnie się przedstawiłeś

        .... brak słów ....

        • 0 2

  • A może po prostu

    tramwaj. Tory te same, a jednak sieć elektryczna tańsza, zabezpieczenia tańsze, tabor tańszy.

    • 2 2

  • a co z ul Chwarznieńską ? (2)

    jaki piękny bubel zafundował nam UM?

    • 5 3

    • ?

      droga kończy się w lesie ... będziemy stali w korku w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym - gdzie się podziali "ekolodzy" - czemu nikt nie protestuje na zakończeniu - braku rozwiązania i perspektyw - tej inwestycji ?

      • 3 2

    • oczywisty następny bubel szczurka. teraz moze dołozy tam kolej.... paranoja

      • 4 2

  • Sprostowanie

    Pierwsze pieniądze będą, daj Boże. w przyszlym roku. Jeszcze nie zostaly podpisane umowy z UE.

    • 3 0

  • ja proponuję do pierwoszyna na komunalny, linie sponsoruje zus

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane