- 1 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (155 opinii)
- 2 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (214 opinii)
- 3 W biały dzień kradł rośliny z trawnika (91 opinii)
- 4 Gdynia najszczęśliwsza, ale kto robił raport? (200 opinii)
- 5 121 tys. zł kary dla "Solidarności" za baner (413 opinii)
- 6 Wieczorem zwykłe skrzyżowanie, rano rondo (52 opinie)
Jak budować kolej w Gdyni: do Kosakowa czy do Chwarzna?
W Gdyni trwa dyskusja o uruchomieniu połączenia kolejowego z centrum miasta do Oksywia i Kosakowa. Wydaje się jednak, że kolej bardziej przydałaby się na zachodzie miasta, który szybko się rozwija. Dlatego zanim zbudujemy linię na północy Gdyni, warto wcześniej przeanalizować budowę szlaku do Chwarzna - pisze Maciej Naskręt.
Czytaj także: Plany transportowe Gdyni na najbliższe lata
Władze Gdyni i samorządu województwa planują zbudować, a w zasadzie zrewitalizować, kolej prowadzącą z centrum miasta do lotniska w Kosakowie. Dzięki temu mieszkańcy Gdyni mogliby dojeżdżać pociągiem także na Oksywie. Taka podróż trwałaby ok. 15-20 minut.
Pociągi miałyby pojechać z centrum miasta do portu, a stamtąd tuż obok Węzła Janka Wiśniewskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Czytaj także: Kolej na północ Gdyni pojedzie obok portu
Przedsięwzięcie jest jednak obarczone ryzykiem, że składy będą wozić częściej powietrze, niż pasażerów. Powód? Po pierwsze: niejasna przyszłość lotniska cywilnego w Gdyni, które - nawet jeśli kiedyś powstanie - będzie przyjmowało nie więcej niż 300 tys. pasażerów rocznie. Przy takim ruchu pasażerów na lotnisko powinny wozić autobusy lub taksówki, a nie kolej. Do tego potrzeba ok. 1-2 mln pasażerów w terminalu. Nie pomoże nawet coraz większa zabudowa jednorodzinna w pobliskim Kosakowie
Po drugie: już raz w latach 90. wycofano pociąg pasażerski z Oksywia, które przegrały konkurencję z motoryzacją.
Dlatego zanim zdecydujemy się dotować linię kolejową do północnych dzielnic Gdyni, warto byłoby dobrze zastanowić się nad budową połączenia kolejowego w kierunku Chwarzna - dzielnicy, która dynamicznie rozwija się, a której układ drogowy i jakość komunikacji miejskiej mają wciąż więcej wad, niż zalet.
Na realizacji szlaku zyskałoby zakorkowane w godzinach szczytu Witomino. Uruchomienie linii właśnie w kierunku Chwarzna zmniejszyłaby ruch na ulicach: Chwarznieńskiej, Kieleckiej i Małokackiej.
Pasażerowie wjeżdżaliby pociągiem od strony Gdyni istniejącą linią kolejową 201 (relacji Gdynia - Kościerzyna). W Krykulcu
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Istnieje też alternatywna wersja przebiegu tej linii, o której pisał jakiś czas temu nasz czytelnik. Z Osowej na Dąbrowę pociągi jeszcze niedawno mogły jeździć - istniało tam połączenie towarowe do Polifarbu. Tory jednak nie były używane i kilka lat temu zostały rozebrane. Nasypy jednak cały czas są i odtworzenie tego odcinka nie stanowiłoby większego problemu. Dalej kolej mogłaby przeciąć ul. Chwaszczyńską
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Jeśli więc władze Gdyni i województwa pomorskiego planują zamówić studium wykonalności dla linii do Kosakowa i Oksywia, powinny także przeanalizować plan budowy jedno- lub dwutorowej linii w kierunku Chwarzna. Wtedy okaże się, która linia bardziej posłuży mieszkańcom miasta z morza i marzeń.
Opinie (243) 6 zablokowanych
-
2014-06-04 18:52
śmiech na sali (1)
nad czym tutaj sie w ogole zastanawiac...jak mozna te dwa rejony porównywac do siebie. Od 9 lat buduje osiedla na chwarznie i wiczlinie...wicaz uwazam ze jest to koniec swiata i pustkowie w ktore laduje sie coraz wiecej pieniedzy podatnikow calego miasta a sa tereny ktore znacznie bardziej potrzebuja tych pieniedzy!! W kierunku oksywia sa juz polozone tory a w dosc sporym kawalku sa to nowe tory tak wiec inwestycja bylaby o wiele tansza ponadto polnoc gdyni jest skazana na estakade bo bez niej bylby jeszcze wiekszy haos!! A chwarzno wiczlino zanim stanie sie "miastem" mina jeszcze dziesiatki lat bo nie wystarczy wybudowac pare blokow by stworzyc z tego dzielnice...tam dopiero pierwsza biedronke buduja a na odcinku 300metrow zaczynaja budowac pseudo park (tak malego parku jeszcze nie widzialem). Jesli miasto chce robic cos z ta wsia na zachodzie to prosze sie skupic nad lepszym polaczeniem z Chylonia (obecnie pieszo lub rowerem niema szans na polaczenie) a takze o powstanie estakady do centrum omijajac to ciasne witomino.
Ludzie...naprawde niewiem co za malo kompetentni ludzie pracuja nad tymi pomyslami... .- 5 8
-
2014-06-04 18:58
Zupełnie niekompetentna wypowiedź.
Jestem za tym, aby w pierwszej kolejności powstała kolej na Pogórze i dalej do Kosakowa - z oczywistych względów, ALE nie należy pomijać Gdyni Zachód, gdzie jest największa dynamika przyrostu ludności (a ta tendencja się nie zmieni) i w perspektywie 15-20 lat kolej będzie tam wręcz niezbędna! a jak wiadomo takiej inwestycji nie robi się w kilka lat.....- 5 1
-
2014-06-04 19:05
Chwarzno
niech bierze kolej, na Północy poprosimy dwa tunele pod torami i poszerzenie istniejących ulic o kolejne pasy.
- 6 4
-
2014-06-04 19:32
Kolega z Pogorza
Myślę, że Pan Naskręt tez mieszka na Chwarznie i dlatego forsuje budowę w tym kierunku
- 11 1
-
2014-06-04 19:57
Gdyby...
Plany budowy linii kolejowej z Osowy do Chwarzna po torach ( rozebranej) linii do Polifarbu jako towarowej i linii osobowej z zastosowaniem (!) pociągów elektrycznych wzdłuż Witomińskiej mieli niemcy w 1940 roku. Związane były z koniecznością przewozu wojska i amunicji z/do portu kriegsmarine. Widać nic nowego nie idzie wygrzebać w archiwach...Co do linii do portu lotniczego / Oksywia. Wystarczy odnowić przystanki, podbić tor i można szaleć! A do Chwarzna budować od podstaw za grubą kasę!
- 6 1
-
2014-06-04 20:07
Przedwyborcza
agitacja już się zaczęła - będą nam wmawiać że chcą coś dla nas lepiej .... bzdura bzdura bzdura polityczna farsa - przedwyborcza kiełbasa (nie Conchita) nie dajmy się nabrać ... na wybory ...
- 4 3
-
2014-06-04 20:09
czy ja nie napisałem do końca ? (2)
trzeba iść zrobić porządek z ludźmi którzy siedzą na tych stołkach od 15tu lat ...
- 5 2
-
2014-06-04 20:22
(1)
Pacan :)
- 1 3
-
2014-06-04 20:24
ładnie się przedstawiłeś
.... brak słów ....
- 0 2
-
2014-06-04 20:34
A może po prostu
tramwaj. Tory te same, a jednak sieć elektryczna tańsza, zabezpieczenia tańsze, tabor tańszy.
- 2 2
-
2014-06-04 20:52
a co z ul Chwarznieńską ? (2)
jaki piękny bubel zafundował nam UM?
- 5 3
-
2014-06-04 20:54
?
droga kończy się w lesie ... będziemy stali w korku w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym - gdzie się podziali "ekolodzy" - czemu nikt nie protestuje na zakończeniu - braku rozwiązania i perspektyw - tej inwestycji ?
- 3 2
-
2014-06-04 21:55
oczywisty następny bubel szczurka. teraz moze dołozy tam kolej.... paranoja
- 4 2
-
2014-06-04 20:57
Sprostowanie
Pierwsze pieniądze będą, daj Boże. w przyszlym roku. Jeszcze nie zostaly podpisane umowy z UE.
- 3 0
-
2014-06-04 20:59
ja proponuję do pierwoszyna na komunalny, linie sponsoruje zus
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.