• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak budować kolej w Gdyni: do Kosakowa czy do Chwarzna?

Maciej Naskręt
4 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wiadukt na Puckiej: coraz bliżej końca prac
Budowa linii kolejowych to ogromne przedsięwzięcie, planistyczne i finansowe. Gdynia planuje dwie takie inwestycje: w kierunku Kosakowa i Oksywia oraz w kierunku Chwarzna. Budowa linii kolejowych to ogromne przedsięwzięcie, planistyczne i finansowe. Gdynia planuje dwie takie inwestycje: w kierunku Kosakowa i Oksywia oraz w kierunku Chwarzna.

W Gdyni trwa dyskusja o uruchomieniu połączenia kolejowego z centrum miasta do Oksywia i Kosakowa. Wydaje się jednak, że kolej bardziej przydałaby się na zachodzie miasta, który szybko się rozwija. Dlatego zanim zbudujemy linię na północy Gdyni, warto wcześniej przeanalizować budowę szlaku do Chwarzna - pisze Maciej Naskręt.



Przed nami kolejna perspektywa budżetowa Unii Europejskiej na lata 2014-2020. Jesienią zaczną być wypłacane pierwsze pieniądze na dofinansowanie projektów infrastrukturalnych w całej Polsce. Także Trójmiasto ostrzy sobie na nie zęby, wszędzie trwają prace nad projektami inwestycji, które mogą liczyć na unijne dofinansowanie.

Czytaj także: Plany transportowe Gdyni na najbliższe lata

Władze Gdyni i samorządu województwa planują zbudować, a w zasadzie zrewitalizować, kolej prowadzącą z centrum miasta do lotniska w Kosakowie. Dzięki temu mieszkańcy Gdyni mogliby dojeżdżać pociągiem także na Oksywie. Taka podróż trwałaby ok. 15-20 minut.

Pociągi miałyby pojechać z centrum miasta do portu, a stamtąd tuż obok Węzła Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdańska w kierunku ul. Unruga zobacz na mapie Gdańska, skąd jedna nitka wiodłaby w kierunku lotniska w Kosakowie, a druga starym szlakiem do Oksywia.

Czytaj także: Kolej na północ Gdyni pojedzie obok portu

Przedsięwzięcie jest jednak obarczone ryzykiem, że składy będą wozić częściej powietrze, niż pasażerów. Powód? Po pierwsze: niejasna przyszłość lotniska cywilnego w Gdyni, które - nawet jeśli kiedyś powstanie - będzie przyjmowało nie więcej niż 300 tys. pasażerów rocznie. Przy takim ruchu pasażerów na lotnisko powinny wozić autobusy lub taksówki, a nie kolej. Do tego potrzeba ok. 1-2 mln pasażerów w terminalu. Nie pomoże nawet coraz większa zabudowa jednorodzinna w pobliskim Kosakowie

Po drugie: już raz w latach 90. wycofano pociąg pasażerski z Oksywia, które przegrały konkurencję z motoryzacją.

Dlatego zanim zdecydujemy się dotować linię kolejową do północnych dzielnic Gdyni, warto byłoby dobrze zastanowić się nad budową połączenia kolejowego w kierunku Chwarzna - dzielnicy, która dynamicznie rozwija się, a której układ drogowy i jakość komunikacji miejskiej mają wciąż więcej wad, niż zalet.

Na realizacji szlaku zyskałoby zakorkowane w godzinach szczytu Witomino. Uruchomienie linii właśnie w kierunku Chwarzna zmniejszyłaby ruch na ulicach: Chwarznieńskiej, Kieleckiej i Małokackiej.

Pasażerowie wjeżdżaliby pociągiem od strony Gdyni istniejącą linią kolejową 201 (relacji Gdynia - Kościerzyna). W Krykulcu zobacz na mapie Gdańska odchodziłby nowy szlak na zachód w kierunku Chwarzna, po czym mijałby Obwodnicę Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska i wiódłby dalej do Chwarzna i Wiczlina. W tych dzielnicach usytuowane byłyby trzy przystanki - przy ul. Śliskiej zobacz na mapie Gdańska, ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdańskaul. Jagienki zobacz na mapie Gdańska. Tam linia kończyłaby się.

Istnieje też alternatywna wersja przebiegu tej linii, o której pisał jakiś czas temu nasz czytelnik. Z Osowej na Dąbrowę pociągi jeszcze niedawno mogły jeździć - istniało tam połączenie towarowe do Polifarbu. Tory jednak nie były używane i kilka lat temu zostały rozebrane. Nasypy jednak cały czas są i odtworzenie tego odcinka nie stanowiłoby większego problemu. Dalej kolej mogłaby przeciąć ul. Chwaszczyńską zobacz na mapie GdańskaRdestową zobacz na mapie Gdańska i pojechać równolegle do planowanej Trasy Jana Nowaka-Jeziorańskiego w kierunku Wiczlina. Potem można by przejechać przez Gdynię Zachód i wrócić przez las do linii kolejowej nr 201 w kierunku centrum Gdyni.

Która linia kolejowa powinna powstać jako pierwsza?

Oba szlaki są ujęte w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdyni. Władze województwa pomorskiego, jak i Gdyni, chyba niesłusznie odłożyły realizację tych inwestycji na kolejną dekadę. Tym bardziej, że Gdynia Zachód jest najszybciej rozwijającą się częścią miasta: już dziś mieszka tam kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców, którym powinno się ułatwić dojazd do centrum.

Jeśli więc władze Gdyni i województwa pomorskiego planują zamówić studium wykonalności dla linii do Kosakowa i Oksywia, powinny także przeanalizować plan budowy jedno- lub dwutorowej linii w kierunku Chwarzna. Wtedy okaże się, która linia bardziej posłuży mieszkańcom miasta z morza i marzeń.

Opinie (243) 6 zablokowanych

  • wyluzujcie (2)

    to, że Naskręt napisał, że wolałby połączenie kolejowe na Chwarzno to nie znaczy, że tak będzie. Widać, że redaktor ma problemy z liczeniem, bo chyba z ekonomicznego punktu widzenia taniej jest rewitalizować istniejące już połączenie kolejowe: Obłuże, Pogórze, Kosakowo niż od podstaw budować połączenie kolejowe na Chwarzno.
    Z drugiej jednak strony wszędzie gdzie przebiegają tory od razu pojawia się jakiś syf i bałagan w tych okolicach, więc pytanie, czy północnym dzielnicom Gdyni oraz w Kosakowie jest to potrzebne? Dzielnice te i tak już dawno zostały zapomniane przez włodarzy miasta. Wystarczy przejechać się Pogórzem Dolnym. Tereny po rzeźni, jak i te budynki na Unruga (należące do prywatnej osoby, która utrudnia życie mieszkającym tam lokatorom) oraz wjazd w ulicę Pucką, raczej nie pokazują, że Gdynia jest nowoczesnym miastem. Przebiegająca w tych okolicach kolej jeszcze bardziej odstraszać będzie przejeżdżających, bo to jest pewne, że ludzie będą syfić (taka niektórych mentalność, a na edukowanie w tej kwestii już pewnie za późno). Rada dzielnicy raczej też za dużo w tym rejonie nie działa, bo dla nich ważniejsze jest organizowanie nikomu nie potrzebnych festynów przy stawku, albo przy Szperku, gdzie patologia nażłopie się piwska, nażre kiełbachy i potańczy w rytmie disco polo.
    Dobrze, że chociaż jest ta serpentyna, gdzie są bajeczne widoki, które rekompensują ,choć w minimalnym stopniu, to co się widzi przed wjazdem na nią.
    A w Budżecie Obywatelskim co Pogórze Dolne dostanie? Lustro na skrzyżowaniu, warte 1600 zł. A to dlatego, że Pogórze Dolne i Pogórze Górne traktowane są jako jedno i podlegają pod jedną Radę Dzielnicy, a na Górnym mieszka więcej ludzi i stąd większość głosów przeszła na inwestycje właśnie tam. WSTYD Rado Dzielnicy Pogórze i WSTYD włodarze miasta naszej wspaniałej Gdyni.

    • 4 5

    • (1)

      Taki jest podział administracyjny, jest jedno Pogórze, a nie dolne i górne. To jest na tyle mała dzielnica pod względem powierzchni, ze rozdzielenie ich nie miałoby sensu (nawet w obliczu projektów obywatelskich). Dlaczego nie złożono lepszych projektów z dolnego? dlaczego przedstawiciele tej części dzielnicy w radzie są tak mało aktywni? dlaczego jest tam mniej inwestycji? - nie bez przyczyny - radzę nad tym pomyśleć.

      • 0 0

      • Projekty przez Pogórze Dolne zostały złożone,a że w kupie siła to przeszły głownie projekty z Górnego. Z resztą nawet na specjalnych ulotkach Rada Dzielnicy namawiała na głosowanie na 2 wybrane przez nich projekty.

        • 0 0

  • Panie Naskęt... (2)

    pisze Pan, że "Na realizacji szlaku zyskałoby zakorkowane w godzinach szczytu Witomino. Uruchomienie linii właśnie w kierunku Chwarzna zmniejszyłaby ruch na ulicach: Chwarznieńskiej, Kieleckiej i Małokackiej"

    a na realizacji, a właściwie modernizacji, istniejących już torów na Oksywie, Pogórze, Obłuże i Kosakowo, uruchomienie linii zmniejszyłaby ruch na ulicach: Morskiej, Hutniczej, Wiśniewskiego, Unruga, Płk. Dąbka, a przede wszystkim na Estakadzie Kwiatkowskiego.

    Jeżeli już bierzesz się Pan za tego typu tematy to podejdź Pan do nich jak profesjonalista i wykaż się Pan rzetelnością dziennikarską i bezstronnością. No chyba, że artykuł napisałeś Pan dla ilości komentrzy pod nim. Bo przecież od tego uzależniona jest Pana premia. Oj doganiasz Pan poziomem Kossakowskiego, Sielskiego i Stafieja. Będzie kasa na mieszkanie na Chwarznie? :-)

    • 4 1

    • no i co ? (1)

      co dziennikarz napisał nie tak?

      • 2 2

      • Spójrz obiektywnie jeszcze raz na ten artykuł i sam sobie odpowiesz na to pytanie.

        • 0 1

  • Dobrze gada

    wkoncu skret dobrze gada. Popieram

    • 3 3

  • poziom rzetelności i obiektywności dziennikarskiej na poziomie "masakra"

    Nie chodzi bynajmniej o to, że autor ma odmienne zdanie ode mnie, tylko o to, że artykuł dziennikarski powinien cechować się obiektywnością i wskazaniem różnych punktów widzenia, rzetelnych danych, porównywalnych wielkości.

    - pociągi będą wozić powietrze, bo nieznane są losy lotniska? a ponad 70 tys. mieszkańców Obłuża, Pogórza, Oksywia + dodatkowo mieszkańcy miejscowości (Kosakowo, Mosty, Rewa, Mechelinki, Dębogórze) + budowanych osiedli?

    - Kosakowo to "zabudowa jednorodzinna": a Chwarzno i Wiczlino to co? Kompleksy wieżowców i falowców?

    - "Gdynia Zachód jest najszybciej rozwijającą się częścią miasta: już dziś mieszka tam kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców, którym powinno się ułatwić dojazd do centrum.": zwykła ludzka przyzwoitość nakazałaby wskazać, że Gdynia Północ to także część miasta zdecydowanie ludna, rozwinięta i zakorkowana; poza tym głównym założeniem PKM nie jest chyba dowożenie ludzi z dzielnic do centrum, ale skomunikowanie suburbii z lepiej skomunikowaną aglomeracją.

    Amen. Rzadko się odzywam na forum, ale nic mnie tak nie drażni jak forsowanie zdania "bo tak".

    • 8 2

  • kolej w Gdyni

    Dla właściwej decyzji warto by wiedzieć
    - ile będzie kosztowała kolej do Wiczlina a ile do Kosakowa?
    - czy tereny pod kolej na Witominie, Chwarznie i Wiczlinie trzeba wykupić? i za ile?
    - w jakim stanie są tory na trasie do "Kosakowa"? o ile wiem istnieją na całe trasie tylko już z 15 lat tam chyba nic nie jechało
    - Nie wiem czy ma sens ciągnąć linie na Oksywie, jak tam jeździł pociąg to i tak był pusty.
    - czy istniałaby szansa wydłużenia linii kolejowej na Górne Oksywie -wzdłuż ul Płk Dąbka?

    • 3 2

  • fff

    niech najpierw naprawią drogę na Oksywiu, plk. Dąbka bo trochę deszczu spadnie i nie można przejechać bo woda stoi. Ale co tam Oksywie, Pogórze i Obłuże, ważne że wiczlino się rozwija i rozbudowuje

    • 2 2

  • Przedłużenie autobusu linii S z Gdyni-Pustki Cisowskie do Sopot - do pętli Gdańsk-Jelitkowo.

    Ułatwiłoby to przejazd z Gdyni do Gdańsk dla wielu osób, ponieważ SKM jest nie przystosowania dla osób niepełnosprawnych, starszych, matek z wózkami

    Zapraszam na grupę dyskusyjną na facebook'a

    https://www.facebook.com/groups/465744960210018/

    Sopotowi powinno zależeć aby uaktywnić tą cześć miasta.

    Sam jestem osobą mającą kłopoty z chodzeniem, i sprawdziłem na własnej skórze jak korzysta się z SKM.

    • 6 0

  • wies - uwierz mi domy tez buduja sie w zastraszajacym tempie - szukalam dzialki i bardzo mocno sie w to zaglebilam i obserwowalam. hossa - fakt buduje slabo... ja akurat ich przypilnowalam ale zrywali imi cala podloge i ocieplenie na nowo robili w dachu bo to skontrolowalam mocno. Ale mimo wszystko bardzo duzo ludzi kupuje te mieszkania bo sa tansze czesto nmiz nawet w rumi czy redzie - ja wole gdunie. A co do Chyloni.. ja na dojazd nie narzekam przez las smigam raz dwa trzy, wazniejszy jest dojazd do centrum. Bedzie polaczenie 2 nitki w kazda strone za pare lat - to trzeba etapami robic. A jesli chodzi o zwezenia - to samo jest na obluzu, estakada super ale pozniej do gory do plk dabka korek bo zwezenie . na wiczlinie chociaz zajeli sie reszta drogi o obluzu nic nie slyszalam a jestem tam zameldowana

    A jesli chodzi o priorytet tej dzielnicy ktora juz jest - po czesci sie zgodze bo przeprowadzilam sie z obluza na wiczlino i wiem o co chodzi ale te dzielnice juz duzo bardziej sie nie rozwina ( no chyba ze lotnisko.. wazna sprawa) i kosakowo a chwarzno juz jest zakorkowane przez to jak ktos napisal - zjazd z obwodnicy do centrum a co bedzie za pare lat? koszmar

    • 3 1

  • "w Gdyni trwa dyskusja"

    A konkretnie kto z kim dyskutuje? Prezydent z wiceprezydentem w przerwie na lunch?

    Budowanie linii kolejowej za obwodnicę jest czymś niecywilizowanym, bo wprost zachęca ludzi do wyprowadzania się ze śródmieścia i zamieszkiwania na granicy miasta (abo i poza nią), czyli przyczynia się do suburbanizacji miasta.
    Śródmieście będzie się wyludniać, a podmiejskie przysiółki zabudowywać. Jakie z tym wiążą się problemy, na Zachodzie wiedzieli już pół wieku temu, a w Polsce właśnie zaczynamy się dowiadywać (od dekady spada współczynnik urbanizacji kraju, bo coraz więcej ludzi chce mieszkać na wsi pod miastem i mieć tam pociągnięte wszystkie media i komunikację miejską, oczywiście sfinansowane z podatków, które płacą gdzie indziej; same koszty idące w błoto, a raczej w powietrze, aż strach liczyć).

    • 4 2

  • PKM będzie wozić powietrze

    PKM tak czy inaczej będzie wozić powietrze.To tak naprawdę inwestycja tylko dla kilku dzielnic Gdańska.Bez rozbudowy w kierunku Chwarzna i dalej do Oksywia będzie wozić powietrze.Już lepiej uruchomić dawną linię autobusową 101.

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane