- 1 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (158 opinii)
- 2 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (218 opinii)
- 3 W biały dzień kradł rośliny z trawnika (95 opinii)
- 4 Gdynia najszczęśliwsza, ale kto robił raport? (215 opinii)
- 5 121 tys. zł kary dla "Solidarności" za baner (414 opinii)
- 6 To samo morze, a toalety to nie problem (221 opinii)
Jak budować kolej w Gdyni: do Kosakowa czy do Chwarzna?
W Gdyni trwa dyskusja o uruchomieniu połączenia kolejowego z centrum miasta do Oksywia i Kosakowa. Wydaje się jednak, że kolej bardziej przydałaby się na zachodzie miasta, który szybko się rozwija. Dlatego zanim zbudujemy linię na północy Gdyni, warto wcześniej przeanalizować budowę szlaku do Chwarzna - pisze Maciej Naskręt.
Czytaj także: Plany transportowe Gdyni na najbliższe lata
Władze Gdyni i samorządu województwa planują zbudować, a w zasadzie zrewitalizować, kolej prowadzącą z centrum miasta do lotniska w Kosakowie. Dzięki temu mieszkańcy Gdyni mogliby dojeżdżać pociągiem także na Oksywie. Taka podróż trwałaby ok. 15-20 minut.
Pociągi miałyby pojechać z centrum miasta do portu, a stamtąd tuż obok Węzła Janka Wiśniewskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Czytaj także: Kolej na północ Gdyni pojedzie obok portu
Przedsięwzięcie jest jednak obarczone ryzykiem, że składy będą wozić częściej powietrze, niż pasażerów. Powód? Po pierwsze: niejasna przyszłość lotniska cywilnego w Gdyni, które - nawet jeśli kiedyś powstanie - będzie przyjmowało nie więcej niż 300 tys. pasażerów rocznie. Przy takim ruchu pasażerów na lotnisko powinny wozić autobusy lub taksówki, a nie kolej. Do tego potrzeba ok. 1-2 mln pasażerów w terminalu. Nie pomoże nawet coraz większa zabudowa jednorodzinna w pobliskim Kosakowie
Po drugie: już raz w latach 90. wycofano pociąg pasażerski z Oksywia, które przegrały konkurencję z motoryzacją.
Dlatego zanim zdecydujemy się dotować linię kolejową do północnych dzielnic Gdyni, warto byłoby dobrze zastanowić się nad budową połączenia kolejowego w kierunku Chwarzna - dzielnicy, która dynamicznie rozwija się, a której układ drogowy i jakość komunikacji miejskiej mają wciąż więcej wad, niż zalet.
Na realizacji szlaku zyskałoby zakorkowane w godzinach szczytu Witomino. Uruchomienie linii właśnie w kierunku Chwarzna zmniejszyłaby ruch na ulicach: Chwarznieńskiej, Kieleckiej i Małokackiej.
Pasażerowie wjeżdżaliby pociągiem od strony Gdyni istniejącą linią kolejową 201 (relacji Gdynia - Kościerzyna). W Krykulcu
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Istnieje też alternatywna wersja przebiegu tej linii, o której pisał jakiś czas temu nasz czytelnik. Z Osowej na Dąbrowę pociągi jeszcze niedawno mogły jeździć - istniało tam połączenie towarowe do Polifarbu. Tory jednak nie były używane i kilka lat temu zostały rozebrane. Nasypy jednak cały czas są i odtworzenie tego odcinka nie stanowiłoby większego problemu. Dalej kolej mogłaby przeciąć ul. Chwaszczyńską
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Jeśli więc władze Gdyni i województwa pomorskiego planują zamówić studium wykonalności dla linii do Kosakowa i Oksywia, powinny także przeanalizować plan budowy jedno- lub dwutorowej linii w kierunku Chwarzna. Wtedy okaże się, która linia bardziej posłuży mieszkańcom miasta z morza i marzeń.
Opinie (243) 6 zablokowanych
-
2014-06-04 23:23
wyluzujcie (2)
to, że Naskręt napisał, że wolałby połączenie kolejowe na Chwarzno to nie znaczy, że tak będzie. Widać, że redaktor ma problemy z liczeniem, bo chyba z ekonomicznego punktu widzenia taniej jest rewitalizować istniejące już połączenie kolejowe: Obłuże, Pogórze, Kosakowo niż od podstaw budować połączenie kolejowe na Chwarzno.
Z drugiej jednak strony wszędzie gdzie przebiegają tory od razu pojawia się jakiś syf i bałagan w tych okolicach, więc pytanie, czy północnym dzielnicom Gdyni oraz w Kosakowie jest to potrzebne? Dzielnice te i tak już dawno zostały zapomniane przez włodarzy miasta. Wystarczy przejechać się Pogórzem Dolnym. Tereny po rzeźni, jak i te budynki na Unruga (należące do prywatnej osoby, która utrudnia życie mieszkającym tam lokatorom) oraz wjazd w ulicę Pucką, raczej nie pokazują, że Gdynia jest nowoczesnym miastem. Przebiegająca w tych okolicach kolej jeszcze bardziej odstraszać będzie przejeżdżających, bo to jest pewne, że ludzie będą syfić (taka niektórych mentalność, a na edukowanie w tej kwestii już pewnie za późno). Rada dzielnicy raczej też za dużo w tym rejonie nie działa, bo dla nich ważniejsze jest organizowanie nikomu nie potrzebnych festynów przy stawku, albo przy Szperku, gdzie patologia nażłopie się piwska, nażre kiełbachy i potańczy w rytmie disco polo.
Dobrze, że chociaż jest ta serpentyna, gdzie są bajeczne widoki, które rekompensują ,choć w minimalnym stopniu, to co się widzi przed wjazdem na nią.
A w Budżecie Obywatelskim co Pogórze Dolne dostanie? Lustro na skrzyżowaniu, warte 1600 zł. A to dlatego, że Pogórze Dolne i Pogórze Górne traktowane są jako jedno i podlegają pod jedną Radę Dzielnicy, a na Górnym mieszka więcej ludzi i stąd większość głosów przeszła na inwestycje właśnie tam. WSTYD Rado Dzielnicy Pogórze i WSTYD włodarze miasta naszej wspaniałej Gdyni.- 4 5
-
2014-06-05 09:40
(1)
Taki jest podział administracyjny, jest jedno Pogórze, a nie dolne i górne. To jest na tyle mała dzielnica pod względem powierzchni, ze rozdzielenie ich nie miałoby sensu (nawet w obliczu projektów obywatelskich). Dlaczego nie złożono lepszych projektów z dolnego? dlaczego przedstawiciele tej części dzielnicy w radzie są tak mało aktywni? dlaczego jest tam mniej inwestycji? - nie bez przyczyny - radzę nad tym pomyśleć.
- 0 0
-
2014-06-05 19:54
Projekty przez Pogórze Dolne zostały złożone,a że w kupie siła to przeszły głownie projekty z Górnego. Z resztą nawet na specjalnych ulotkach Rada Dzielnicy namawiała na głosowanie na 2 wybrane przez nich projekty.
- 0 0
-
2014-06-04 23:44
Panie Naskęt... (2)
pisze Pan, że "Na realizacji szlaku zyskałoby zakorkowane w godzinach szczytu Witomino. Uruchomienie linii właśnie w kierunku Chwarzna zmniejszyłaby ruch na ulicach: Chwarznieńskiej, Kieleckiej i Małokackiej"
a na realizacji, a właściwie modernizacji, istniejących już torów na Oksywie, Pogórze, Obłuże i Kosakowo, uruchomienie linii zmniejszyłaby ruch na ulicach: Morskiej, Hutniczej, Wiśniewskiego, Unruga, Płk. Dąbka, a przede wszystkim na Estakadzie Kwiatkowskiego.
Jeżeli już bierzesz się Pan za tego typu tematy to podejdź Pan do nich jak profesjonalista i wykaż się Pan rzetelnością dziennikarską i bezstronnością. No chyba, że artykuł napisałeś Pan dla ilości komentrzy pod nim. Bo przecież od tego uzależniona jest Pana premia. Oj doganiasz Pan poziomem Kossakowskiego, Sielskiego i Stafieja. Będzie kasa na mieszkanie na Chwarznie? :-)- 4 1
-
2014-06-05 07:23
no i co ? (1)
co dziennikarz napisał nie tak?
- 2 2
-
2014-06-05 19:56
Spójrz obiektywnie jeszcze raz na ten artykuł i sam sobie odpowiesz na to pytanie.
- 0 1
-
2014-06-04 23:50
Dobrze gada
wkoncu skret dobrze gada. Popieram
- 3 3
-
2014-06-04 23:51
poziom rzetelności i obiektywności dziennikarskiej na poziomie "masakra"
Nie chodzi bynajmniej o to, że autor ma odmienne zdanie ode mnie, tylko o to, że artykuł dziennikarski powinien cechować się obiektywnością i wskazaniem różnych punktów widzenia, rzetelnych danych, porównywalnych wielkości.
- pociągi będą wozić powietrze, bo nieznane są losy lotniska? a ponad 70 tys. mieszkańców Obłuża, Pogórza, Oksywia + dodatkowo mieszkańcy miejscowości (Kosakowo, Mosty, Rewa, Mechelinki, Dębogórze) + budowanych osiedli?
- Kosakowo to "zabudowa jednorodzinna": a Chwarzno i Wiczlino to co? Kompleksy wieżowców i falowców?
- "Gdynia Zachód jest najszybciej rozwijającą się częścią miasta: już dziś mieszka tam kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców, którym powinno się ułatwić dojazd do centrum.": zwykła ludzka przyzwoitość nakazałaby wskazać, że Gdynia Północ to także część miasta zdecydowanie ludna, rozwinięta i zakorkowana; poza tym głównym założeniem PKM nie jest chyba dowożenie ludzi z dzielnic do centrum, ale skomunikowanie suburbii z lepiej skomunikowaną aglomeracją.
Amen. Rzadko się odzywam na forum, ale nic mnie tak nie drażni jak forsowanie zdania "bo tak".- 8 2
-
2014-06-05 07:39
kolej w Gdyni
Dla właściwej decyzji warto by wiedzieć
- ile będzie kosztowała kolej do Wiczlina a ile do Kosakowa?
- czy tereny pod kolej na Witominie, Chwarznie i Wiczlinie trzeba wykupić? i za ile?
- w jakim stanie są tory na trasie do "Kosakowa"? o ile wiem istnieją na całe trasie tylko już z 15 lat tam chyba nic nie jechało
- Nie wiem czy ma sens ciągnąć linie na Oksywie, jak tam jeździł pociąg to i tak był pusty.
- czy istniałaby szansa wydłużenia linii kolejowej na Górne Oksywie -wzdłuż ul Płk Dąbka?- 3 2
-
2014-06-05 08:22
fff
niech najpierw naprawią drogę na Oksywiu, plk. Dąbka bo trochę deszczu spadnie i nie można przejechać bo woda stoi. Ale co tam Oksywie, Pogórze i Obłuże, ważne że wiczlino się rozwija i rozbudowuje
- 2 2
-
2014-06-05 09:45
Przedłużenie autobusu linii S z Gdyni-Pustki Cisowskie do Sopot - do pętli Gdańsk-Jelitkowo.
Ułatwiłoby to przejazd z Gdyni do Gdańsk dla wielu osób, ponieważ SKM jest nie przystosowania dla osób niepełnosprawnych, starszych, matek z wózkami
Zapraszam na grupę dyskusyjną na facebook'a
https://www.facebook.com/groups/465744960210018/
Sopotowi powinno zależeć aby uaktywnić tą cześć miasta.
Sam jestem osobą mającą kłopoty z chodzeniem, i sprawdziłem na własnej skórze jak korzysta się z SKM.- 6 0
-
2014-06-05 11:27
wies - uwierz mi domy tez buduja sie w zastraszajacym tempie - szukalam dzialki i bardzo mocno sie w to zaglebilam i obserwowalam. hossa - fakt buduje slabo... ja akurat ich przypilnowalam ale zrywali imi cala podloge i ocieplenie na nowo robili w dachu bo to skontrolowalam mocno. Ale mimo wszystko bardzo duzo ludzi kupuje te mieszkania bo sa tansze czesto nmiz nawet w rumi czy redzie - ja wole gdunie. A co do Chyloni.. ja na dojazd nie narzekam przez las smigam raz dwa trzy, wazniejszy jest dojazd do centrum. Bedzie polaczenie 2 nitki w kazda strone za pare lat - to trzeba etapami robic. A jesli chodzi o zwezenia - to samo jest na obluzu, estakada super ale pozniej do gory do plk dabka korek bo zwezenie . na wiczlinie chociaz zajeli sie reszta drogi o obluzu nic nie slyszalam a jestem tam zameldowana
A jesli chodzi o priorytet tej dzielnicy ktora juz jest - po czesci sie zgodze bo przeprowadzilam sie z obluza na wiczlino i wiem o co chodzi ale te dzielnice juz duzo bardziej sie nie rozwina ( no chyba ze lotnisko.. wazna sprawa) i kosakowo a chwarzno juz jest zakorkowane przez to jak ktos napisal - zjazd z obwodnicy do centrum a co bedzie za pare lat? koszmar- 3 1
-
2014-06-05 12:34
"w Gdyni trwa dyskusja"
A konkretnie kto z kim dyskutuje? Prezydent z wiceprezydentem w przerwie na lunch?
Budowanie linii kolejowej za obwodnicę jest czymś niecywilizowanym, bo wprost zachęca ludzi do wyprowadzania się ze śródmieścia i zamieszkiwania na granicy miasta (abo i poza nią), czyli przyczynia się do suburbanizacji miasta.
Śródmieście będzie się wyludniać, a podmiejskie przysiółki zabudowywać. Jakie z tym wiążą się problemy, na Zachodzie wiedzieli już pół wieku temu, a w Polsce właśnie zaczynamy się dowiadywać (od dekady spada współczynnik urbanizacji kraju, bo coraz więcej ludzi chce mieszkać na wsi pod miastem i mieć tam pociągnięte wszystkie media i komunikację miejską, oczywiście sfinansowane z podatków, które płacą gdzie indziej; same koszty idące w błoto, a raczej w powietrze, aż strach liczyć).- 4 2
-
2014-06-06 23:13
PKM będzie wozić powietrze
PKM tak czy inaczej będzie wozić powietrze.To tak naprawdę inwestycja tylko dla kilku dzielnic Gdańska.Bez rozbudowy w kierunku Chwarzna i dalej do Oksywia będzie wozić powietrze.Już lepiej uruchomić dawną linię autobusową 101.
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.