• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak budować kolej w Gdyni: do Kosakowa czy do Chwarzna?

Maciej Naskręt
4 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Budowa linii kolejowych to ogromne przedsięwzięcie, planistyczne i finansowe. Gdynia planuje dwie takie inwestycje: w kierunku Kosakowa i Oksywia oraz w kierunku Chwarzna. Budowa linii kolejowych to ogromne przedsięwzięcie, planistyczne i finansowe. Gdynia planuje dwie takie inwestycje: w kierunku Kosakowa i Oksywia oraz w kierunku Chwarzna.

W Gdyni trwa dyskusja o uruchomieniu połączenia kolejowego z centrum miasta do Oksywia i Kosakowa. Wydaje się jednak, że kolej bardziej przydałaby się na zachodzie miasta, który szybko się rozwija. Dlatego zanim zbudujemy linię na północy Gdyni, warto wcześniej przeanalizować budowę szlaku do Chwarzna - pisze Maciej Naskręt.



Przed nami kolejna perspektywa budżetowa Unii Europejskiej na lata 2014-2020. Jesienią zaczną być wypłacane pierwsze pieniądze na dofinansowanie projektów infrastrukturalnych w całej Polsce. Także Trójmiasto ostrzy sobie na nie zęby, wszędzie trwają prace nad projektami inwestycji, które mogą liczyć na unijne dofinansowanie.

Czytaj także: Plany transportowe Gdyni na najbliższe lata

Władze Gdyni i samorządu województwa planują zbudować, a w zasadzie zrewitalizować, kolej prowadzącą z centrum miasta do lotniska w Kosakowie. Dzięki temu mieszkańcy Gdyni mogliby dojeżdżać pociągiem także na Oksywie. Taka podróż trwałaby ok. 15-20 minut.

Pociągi miałyby pojechać z centrum miasta do portu, a stamtąd tuż obok Węzła Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdańska w kierunku ul. Unruga zobacz na mapie Gdańska, skąd jedna nitka wiodłaby w kierunku lotniska w Kosakowie, a druga starym szlakiem do Oksywia.

Czytaj także: Kolej na północ Gdyni pojedzie obok portu

Przedsięwzięcie jest jednak obarczone ryzykiem, że składy będą wozić częściej powietrze, niż pasażerów. Powód? Po pierwsze: niejasna przyszłość lotniska cywilnego w Gdyni, które - nawet jeśli kiedyś powstanie - będzie przyjmowało nie więcej niż 300 tys. pasażerów rocznie. Przy takim ruchu pasażerów na lotnisko powinny wozić autobusy lub taksówki, a nie kolej. Do tego potrzeba ok. 1-2 mln pasażerów w terminalu. Nie pomoże nawet coraz większa zabudowa jednorodzinna w pobliskim Kosakowie

Po drugie: już raz w latach 90. wycofano pociąg pasażerski z Oksywia, które przegrały konkurencję z motoryzacją.

Dlatego zanim zdecydujemy się dotować linię kolejową do północnych dzielnic Gdyni, warto byłoby dobrze zastanowić się nad budową połączenia kolejowego w kierunku Chwarzna - dzielnicy, która dynamicznie rozwija się, a której układ drogowy i jakość komunikacji miejskiej mają wciąż więcej wad, niż zalet.

Na realizacji szlaku zyskałoby zakorkowane w godzinach szczytu Witomino. Uruchomienie linii właśnie w kierunku Chwarzna zmniejszyłaby ruch na ulicach: Chwarznieńskiej, Kieleckiej i Małokackiej.

Pasażerowie wjeżdżaliby pociągiem od strony Gdyni istniejącą linią kolejową 201 (relacji Gdynia - Kościerzyna). W Krykulcu zobacz na mapie Gdańska odchodziłby nowy szlak na zachód w kierunku Chwarzna, po czym mijałby Obwodnicę Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska i wiódłby dalej do Chwarzna i Wiczlina. W tych dzielnicach usytuowane byłyby trzy przystanki - przy ul. Śliskiej zobacz na mapie Gdańska, ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdańskaul. Jagienki zobacz na mapie Gdańska. Tam linia kończyłaby się.

Istnieje też alternatywna wersja przebiegu tej linii, o której pisał jakiś czas temu nasz czytelnik. Z Osowej na Dąbrowę pociągi jeszcze niedawno mogły jeździć - istniało tam połączenie towarowe do Polifarbu. Tory jednak nie były używane i kilka lat temu zostały rozebrane. Nasypy jednak cały czas są i odtworzenie tego odcinka nie stanowiłoby większego problemu. Dalej kolej mogłaby przeciąć ul. Chwaszczyńską zobacz na mapie GdańskaRdestową zobacz na mapie Gdańska i pojechać równolegle do planowanej Trasy Jana Nowaka-Jeziorańskiego w kierunku Wiczlina. Potem można by przejechać przez Gdynię Zachód i wrócić przez las do linii kolejowej nr 201 w kierunku centrum Gdyni.

Która linia kolejowa powinna powstać jako pierwsza?

Oba szlaki są ujęte w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdyni. Władze województwa pomorskiego, jak i Gdyni, chyba niesłusznie odłożyły realizację tych inwestycji na kolejną dekadę. Tym bardziej, że Gdynia Zachód jest najszybciej rozwijającą się częścią miasta: już dziś mieszka tam kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców, którym powinno się ułatwić dojazd do centrum.

Jeśli więc władze Gdyni i województwa pomorskiego planują zamówić studium wykonalności dla linii do Kosakowa i Oksywia, powinny także przeanalizować plan budowy jedno- lub dwutorowej linii w kierunku Chwarzna. Wtedy okaże się, która linia bardziej posłuży mieszkańcom miasta z morza i marzeń.

Opinie (243) 6 zablokowanych

  • Lotnisko w Gdyni osiagnie duzo wiecej niz 300 tysiecy i co wtedy?Tam budujcie.Dwa lotniska musza byc polaczone. (1)

    • 12 6

    • Po co?

      I nie osiągnie więcej, bo tyle wynosi jego limit obecnie.

      Zresztą, najprawdopodobniej nie osiągnie nic. Lepiej zadbać o rzeczywiste problemy mieszkańców niż o wyimaginowane problemy władzy.

      Nie znaczy to, że kolej na północy Gdyni się nie przyda, ale przede wszystkim powinna się skupić na odkorkowaniu dojazdu codziennego z północy. Te nowe rosnące osiedla na północ od krańca Kwiatkowskiego, tam jak z Pogórza się leci i przez kawałek jest 1 pas, zaczynają się robić straszne korki. A że ludzi tam i w Kosakowie będzie przybywać warto pomyśleć właśnie o porządnym dojeździe koleją. Może pociągnąć nitkę aż do Kosakowa i jakiś Park&Ride urządzić?

      • 8 3

  • widać artykuł pisany z gdańskiej perspektywy (12)

    Kosakowo to najbardziej rozwijające się miejsce na Pomorzu a w sumie 10 tys. + 45 tys. tamten region Gdyni do tego dochodzi Lotnisko (terminal pasażerski i towarowy oraz planowane tam miejsca pracy remonty, budowy mechanizmów lotniczych, Akademia Lotnicza, Wojsko, itd)

    Także druga rewitalizacja j modernizacja połączona budową dwu-systemowego połączenia szynowego kolejowego/szybki tramwaj w kierunku Chwarzna - Dąbrowy - Wiczlina dzielnic, która dynamicznie rozwija się.

    Dla Gdyni jest jedna alternatywa czyli budowa jednego i drugiego połączenia.
    I - > powinien być już opracowywany i zakończony 2016 (z przystankiem Gdynia-Port)
    II- > opracowywany (z uwagi na większą złożoność proj.)2016, a wybudowany i zakończony 2020
    III-> oczywiście wcześniej połączenia PKM z prawdziwego zdarzenia i PKP Gdynia - Kościerzyna i zmodernizowane przystanki SKM

    • 23 6

    • widać artykuł pisany z gdańskiej perspektywy

      zgadzam sie z przedmówcą w 100% - widać, ze redakcja siedzi w biurze w Gdansku i tam też nocuje...

      • 3 5

    • Zapomniałeś o planowanym kosmodromie (3)

      O kolei teleportacyjnej z UM Gdynia do Kosmodromu w Kosakowie.
      O budowie wielkiej fabryki balonodżetów dla potrzeb lotniska.
      I wreszcie o budowie pomnika Wielkiego Prezydenta Gdyni, przy którym świebodziński Chrystus będzie jedynie miniaturką.

      • 5 4

      • Zenek idź sie przeteleportować

        jaki będzie spokój na tym forum:))

        • 4 2

      • O znow ten idiota (1)

        .

        • 4 1

        • znaczy się ja

          • 0 1

    • (5)

      "Kosakowo to najbardziej rozwijające się miejsce na Pomorzu" hahaha

      • 3 3

      • (4)

        oczywiście, że tak (pod względem społecznym zwłaszcza)
        nie ma w granicach województwa innej gminy z takim przyrostem ludności, co w Kosakowie

        • 4 4

        • (3)

          Bzdury opowiadasz gdyński megalomanie, chociażby gmina Pruszcz Gdański (nie miasto) ma większy procentowy przyrost ludności, co by nie być gołosłownym, zmiana liczby ludności w latach 2010-2013 (źródło: Bank Danych Lokalnych):
          Kosakowo: 9895 (2010 r.) - 11353 (2013 r.); wzrost o 14,7%
          Pruszcz Gd.: 20600 (2010 r.) - 24028 (2013 r.); wzrost o 16,6%

          I co leszczu, dalej będziesz twierdzić, że nie ma w woj. pomorskim gminy o większym przyroście liczby ludności niż Kosakowo?

          • 5 2

          • Ale mu pan powiedział, Panie Kapitanie!

            • 1 0

          • (1)

            To porównaj sobie dane z ostatnich 15 lat a nie 2 :)

            • 1 0

            • To wygra gmina Żukowo.

              • 0 0

    • i kosmodrom

      Im. Szczurów. Oraz hub w kosmosie, Wojciech Szczurek Int'l

      • 0 1

  • alternatywna droga dojazdowa z centrum na oksywie i po problemie (3)

    tunel z polskiej na oksywie. W Gdańsku się udało wisełke przekopać - tzw. martwą wisełke ;o))

    • 13 5

    • Przed wojną też były plany (2)

      ale wojna wszystko zniszczyła a dzisiaj PO z Niemcami nie pozwolą!

      • 5 4

      • (1)

        w Gdyni od lat rządzi szczurek i samorządność więc gadanie o tym żałosnym PO jest kompromitujące...

        • 3 5

        • kompromitujący to jest twój brak wiedzy na temat realiów PO-reszta świata

          • 3 0

  • Co za bzdury wypisuje ten "Redaktor Maciej"...

    Kazdy kolejny artykul to przemyslenia czlowieka, ktory nie za bardzo orientuje sie w sprawach miasta - kolego - wsiadz w auto, przejedz sie po miescie, pogadaj z ludzmi to moze otworza Ci sie oczy i odzyskasz kontakt z rzeczywistoscia... Pogorze, Obluze i Kosakowo to najprezniej rozwiajajace sie tereny, ktore WYMAGAJA usprawnienia komunikacji. Kolej, w perspektywie kilkunastu lat, wydaje sie najbardziej trafnym posunieciem. Przytaczanie tego co bylo w latach 90-tych jest przezabawne i potwierdza amatorski charakter artykulu.

    • 19 7

  • planowanie lini kolejowej na nieczynne lotnisko to kolejny urzedniczy przebłysk geniuszu
    czyżby nagle ktoś sobie przypomnial o mieszkancach obłuża oksywia pogórza i babich dołów?
    wątpię wszak częśc tych nazw tam nawet nie pada
    dziwię się że gdynia nie zainwestuje w tramwaje w tamtych rejonach jako tańsza alternatywę dla koleji...
    o tunelu pod "portem" i pucką nie wspominając

    • 8 6

  • to tylko bicie piany (4)

    w tym miescie generalne poza propaganda sukcesu panuje minimalizm, wiec jakies większe projekty nie wchodzą w gre, gdyż UM Gdynia oczywiście nie ma kasy i liczylby jedynie na kase drapana z UE. Jeśli UM Gdynia nie potrafi w rozsądnym czasie zmodernizować drogi przez Witomino do obwodnicy to gdzie pomysły o bardziej skomplikowanych inwestycjach np. kolejowych. Tak wiec obecnym władzom zostaje wyłącznie budowa kolejnego Infoboxu, lotniska lub muzeum.

    • 15 9

    • (3)

      100% prawdy. Oczywiście Gdynianie dostają furii w zderzeniu z rzeczywistością stąd minusy...

      • 6 3

      • Gdynianie zachowuja sie tak jakby mieli klopot ze wzrokiem i z jasnym mysleniem (2)

        uwazajac ze obecne wladze sa jedyne i nie zastapione,, a W.S. to zbawca miasta. Z pewnoscia te wladze sa jedyne ktore pociagaja to miasto na dno od wielu lat.

        • 6 2

        • jestem Za (1)

          mam nadzieje że mieszkańcy pokażą na wyborach iż władza absolutna panów z UM się skończyła.

          • 3 0

          • jestem za ... ale watpie czy wyborcy beda chcieli pozegnac sie z W.S, i jego ekipa

            przyspawana do stolkow, gdyz ewidentnie brak jest osobowosci na miejsce W.S. a propaganda UM Gdynia wyprala mozgi mieszkancow i wciska ciemnote sugerujac i wskazujac W.S, na jedynego slusznego prezia w tym miescie.

            • 3 0

  • I do Kosakowa i do Chwarzna :)

    ale warto mieć na uwadze, że Gdynia Północ jest znacznie gęściej zaludniona niż Gdynia Zachód (chociaż tam też przybywa ludzi). W każdym razie już nie mogę się doczekać :) Bardzo się cieszę - oby jak najszybciej.

    • 13 1

  • wpierw TUNEL PUCKA - CHYLOŃŚKA DLA AUT

    żeby to miało ręce i nogi

    • 14 5

  • "Po pierwsze: niejasna przyszłość lotniska cywilnego w Gdyni, które - nawet jeśli kiedyś powstanie" (4)

    Panie Nastręt proponuje wsiąść w samochód i zobaczyć, TO LOTNISKO ISTNIEJE !!! I nie mówię o wojskowym bo wiadomo, ale i cywilne.
    Ja mogę zrozumieć, że pan spoza zieleniaka, a właściwie patrząc z góry obok własnego biurka widzi tylko Gdańsk, ale proszę pisać o faktach w TRÓJMIEŚCIE!!

    Proszę wejść na strony unijne i przeczytać założeniach do spr. do Bruksela, dnia 11.02.2014 - C(2014) 759 final - w sprawie środka SA.35388 (2013/C) (ex 013/NN i ex 2012/N) Polska , a nie kreować "gdańską rzeczywistość"?
    Utworzenie portu lotniczego Gdynia-Kosakowo

    • 22 10

    • (2)

      No, to ilu pasażerów dziennie to lotnisko odprawia?

      • 9 3

      • (1)

        666

        • 2 0

        • aviator to masz na Zaspie

          można go zasiedlać:))

          • 0 0

    • Oczywiście, że istnieje.

      Przecież za coś pensje obfite pobieramy....

      A pasażerowie nie są nam do istnienia lotniska potrzebni, tylko zbędny bałagan wprowadzają, lepiej nam bez nich.

      • 7 3

  • na Chwarzno

    Potem z czasem przedłużać do wiczlina.
    Z tamtędy jest słabe połączenie natomiast z oksywia i obluza co chwilę coś jedzie. Tamten rejon Gdynia bardziej się rozwija i rozwijać będzie

    • 11 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane