- 1 Sopot bez golizny i zakłócania spokoju (186 opinii)
- 2 Będzie pył, nie będzie premii? (221 opinii)
- 3 Okradała drogerie, zmieniając peruki (65 opinii)
- 4 Jest nowy szef Eko Doliny. Będzie lepiej? (26 opinii)
- 5 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (360 opinii)
- 6 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (276 opinii)
Jak budować kolej w Gdyni: do Kosakowa czy do Chwarzna?
W Gdyni trwa dyskusja o uruchomieniu połączenia kolejowego z centrum miasta do Oksywia i Kosakowa. Wydaje się jednak, że kolej bardziej przydałaby się na zachodzie miasta, który szybko się rozwija. Dlatego zanim zbudujemy linię na północy Gdyni, warto wcześniej przeanalizować budowę szlaku do Chwarzna - pisze Maciej Naskręt.
Czytaj także: Plany transportowe Gdyni na najbliższe lata
Władze Gdyni i samorządu województwa planują zbudować, a w zasadzie zrewitalizować, kolej prowadzącą z centrum miasta do lotniska w Kosakowie. Dzięki temu mieszkańcy Gdyni mogliby dojeżdżać pociągiem także na Oksywie. Taka podróż trwałaby ok. 15-20 minut.
Pociągi miałyby pojechać z centrum miasta do portu, a stamtąd tuż obok Węzła Janka Wiśniewskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Czytaj także: Kolej na północ Gdyni pojedzie obok portu
Przedsięwzięcie jest jednak obarczone ryzykiem, że składy będą wozić częściej powietrze, niż pasażerów. Powód? Po pierwsze: niejasna przyszłość lotniska cywilnego w Gdyni, które - nawet jeśli kiedyś powstanie - będzie przyjmowało nie więcej niż 300 tys. pasażerów rocznie. Przy takim ruchu pasażerów na lotnisko powinny wozić autobusy lub taksówki, a nie kolej. Do tego potrzeba ok. 1-2 mln pasażerów w terminalu. Nie pomoże nawet coraz większa zabudowa jednorodzinna w pobliskim Kosakowie
Po drugie: już raz w latach 90. wycofano pociąg pasażerski z Oksywia, które przegrały konkurencję z motoryzacją.
Dlatego zanim zdecydujemy się dotować linię kolejową do północnych dzielnic Gdyni, warto byłoby dobrze zastanowić się nad budową połączenia kolejowego w kierunku Chwarzna - dzielnicy, która dynamicznie rozwija się, a której układ drogowy i jakość komunikacji miejskiej mają wciąż więcej wad, niż zalet.
Na realizacji szlaku zyskałoby zakorkowane w godzinach szczytu Witomino. Uruchomienie linii właśnie w kierunku Chwarzna zmniejszyłaby ruch na ulicach: Chwarznieńskiej, Kieleckiej i Małokackiej.
Pasażerowie wjeżdżaliby pociągiem od strony Gdyni istniejącą linią kolejową 201 (relacji Gdynia - Kościerzyna). W Krykulcu
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Istnieje też alternatywna wersja przebiegu tej linii, o której pisał jakiś czas temu nasz czytelnik. Z Osowej na Dąbrowę pociągi jeszcze niedawno mogły jeździć - istniało tam połączenie towarowe do Polifarbu. Tory jednak nie były używane i kilka lat temu zostały rozebrane. Nasypy jednak cały czas są i odtworzenie tego odcinka nie stanowiłoby większego problemu. Dalej kolej mogłaby przeciąć ul. Chwaszczyńską
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Jeśli więc władze Gdyni i województwa pomorskiego planują zamówić studium wykonalności dla linii do Kosakowa i Oksywia, powinny także przeanalizować plan budowy jedno- lub dwutorowej linii w kierunku Chwarzna. Wtedy okaże się, która linia bardziej posłuży mieszkańcom miasta z morza i marzeń.
Opinie (243) 6 zablokowanych
-
2014-06-04 12:32
Lotnisko w Gdyni osiagnie duzo wiecej niz 300 tysiecy i co wtedy?Tam budujcie.Dwa lotniska musza byc polaczone. (1)
- 12 6
-
2014-06-04 12:39
Po co?
I nie osiągnie więcej, bo tyle wynosi jego limit obecnie.
Zresztą, najprawdopodobniej nie osiągnie nic. Lepiej zadbać o rzeczywiste problemy mieszkańców niż o wyimaginowane problemy władzy.
Nie znaczy to, że kolej na północy Gdyni się nie przyda, ale przede wszystkim powinna się skupić na odkorkowaniu dojazdu codziennego z północy. Te nowe rosnące osiedla na północ od krańca Kwiatkowskiego, tam jak z Pogórza się leci i przez kawałek jest 1 pas, zaczynają się robić straszne korki. A że ludzi tam i w Kosakowie będzie przybywać warto pomyśleć właśnie o porządnym dojeździe koleją. Może pociągnąć nitkę aż do Kosakowa i jakiś Park&Ride urządzić?- 8 3
-
2014-06-04 12:35
widać artykuł pisany z gdańskiej perspektywy (12)
Kosakowo to najbardziej rozwijające się miejsce na Pomorzu a w sumie 10 tys. + 45 tys. tamten region Gdyni do tego dochodzi Lotnisko (terminal pasażerski i towarowy oraz planowane tam miejsca pracy remonty, budowy mechanizmów lotniczych, Akademia Lotnicza, Wojsko, itd)
Także druga rewitalizacja j modernizacja połączona budową dwu-systemowego połączenia szynowego kolejowego/szybki tramwaj w kierunku Chwarzna - Dąbrowy - Wiczlina dzielnic, która dynamicznie rozwija się.
Dla Gdyni jest jedna alternatywa czyli budowa jednego i drugiego połączenia.
I - > powinien być już opracowywany i zakończony 2016 (z przystankiem Gdynia-Port)
II- > opracowywany (z uwagi na większą złożoność proj.)2016, a wybudowany i zakończony 2020
III-> oczywiście wcześniej połączenia PKM z prawdziwego zdarzenia i PKP Gdynia - Kościerzyna i zmodernizowane przystanki SKM- 23 6
-
2014-06-04 12:54
widać artykuł pisany z gdańskiej perspektywy
zgadzam sie z przedmówcą w 100% - widać, ze redakcja siedzi w biurze w Gdansku i tam też nocuje...
- 3 5
-
2014-06-04 13:40
Zapomniałeś o planowanym kosmodromie (3)
O kolei teleportacyjnej z UM Gdynia do Kosmodromu w Kosakowie.
O budowie wielkiej fabryki balonodżetów dla potrzeb lotniska.
I wreszcie o budowie pomnika Wielkiego Prezydenta Gdyni, przy którym świebodziński Chrystus będzie jedynie miniaturką.- 5 4
-
2014-06-04 15:14
Zenek idź sie przeteleportować
jaki będzie spokój na tym forum:))
- 4 2
-
2014-06-04 15:37
O znow ten idiota (1)
.
- 4 1
-
2014-06-04 20:09
znaczy się ja
- 0 1
-
2014-06-04 14:41
(5)
"Kosakowo to najbardziej rozwijające się miejsce na Pomorzu" hahaha
- 3 3
-
2014-06-04 16:25
(4)
oczywiście, że tak (pod względem społecznym zwłaszcza)
nie ma w granicach województwa innej gminy z takim przyrostem ludności, co w Kosakowie- 4 4
-
2014-06-04 17:38
(3)
Bzdury opowiadasz gdyński megalomanie, chociażby gmina Pruszcz Gdański (nie miasto) ma większy procentowy przyrost ludności, co by nie być gołosłownym, zmiana liczby ludności w latach 2010-2013 (źródło: Bank Danych Lokalnych):
Kosakowo: 9895 (2010 r.) - 11353 (2013 r.); wzrost o 14,7%
Pruszcz Gd.: 20600 (2010 r.) - 24028 (2013 r.); wzrost o 16,6%
I co leszczu, dalej będziesz twierdzić, że nie ma w woj. pomorskim gminy o większym przyroście liczby ludności niż Kosakowo?- 5 2
-
2014-06-04 18:18
Ale mu pan powiedział, Panie Kapitanie!
- 1 0
-
2014-06-04 20:11
(1)
To porównaj sobie dane z ostatnich 15 lat a nie 2 :)
- 1 0
-
2014-06-05 09:18
To wygra gmina Żukowo.
- 0 0
-
2014-06-04 18:40
i kosmodrom
Im. Szczurów. Oraz hub w kosmosie, Wojciech Szczurek Int'l
- 0 1
-
2014-06-04 12:38
alternatywna droga dojazdowa z centrum na oksywie i po problemie (3)
tunel z polskiej na oksywie. W Gdańsku się udało wisełke przekopać - tzw. martwą wisełke ;o))
- 13 5
-
2014-06-04 12:49
Przed wojną też były plany (2)
ale wojna wszystko zniszczyła a dzisiaj PO z Niemcami nie pozwolą!
- 5 4
-
2014-06-04 12:55
(1)
w Gdyni od lat rządzi szczurek i samorządność więc gadanie o tym żałosnym PO jest kompromitujące...
- 3 5
-
2014-06-04 16:26
kompromitujący to jest twój brak wiedzy na temat realiów PO-reszta świata
- 3 0
-
2014-06-04 12:52
Co za bzdury wypisuje ten "Redaktor Maciej"...
Kazdy kolejny artykul to przemyslenia czlowieka, ktory nie za bardzo orientuje sie w sprawach miasta - kolego - wsiadz w auto, przejedz sie po miescie, pogadaj z ludzmi to moze otworza Ci sie oczy i odzyskasz kontakt z rzeczywistoscia... Pogorze, Obluze i Kosakowo to najprezniej rozwiajajace sie tereny, ktore WYMAGAJA usprawnienia komunikacji. Kolej, w perspektywie kilkunastu lat, wydaje sie najbardziej trafnym posunieciem. Przytaczanie tego co bylo w latach 90-tych jest przezabawne i potwierdza amatorski charakter artykulu.
- 19 7
-
2014-06-04 12:53
planowanie lini kolejowej na nieczynne lotnisko to kolejny urzedniczy przebłysk geniuszu
czyżby nagle ktoś sobie przypomnial o mieszkancach obłuża oksywia pogórza i babich dołów?
wątpię wszak częśc tych nazw tam nawet nie pada
dziwię się że gdynia nie zainwestuje w tramwaje w tamtych rejonach jako tańsza alternatywę dla koleji...
o tunelu pod "portem" i pucką nie wspominając- 8 6
-
2014-06-04 12:56
to tylko bicie piany (4)
w tym miescie generalne poza propaganda sukcesu panuje minimalizm, wiec jakies większe projekty nie wchodzą w gre, gdyż UM Gdynia oczywiście nie ma kasy i liczylby jedynie na kase drapana z UE. Jeśli UM Gdynia nie potrafi w rozsądnym czasie zmodernizować drogi przez Witomino do obwodnicy to gdzie pomysły o bardziej skomplikowanych inwestycjach np. kolejowych. Tak wiec obecnym władzom zostaje wyłącznie budowa kolejnego Infoboxu, lotniska lub muzeum.
- 15 9
-
2014-06-04 14:45
(3)
100% prawdy. Oczywiście Gdynianie dostają furii w zderzeniu z rzeczywistością stąd minusy...
- 6 3
-
2014-06-04 18:26
Gdynianie zachowuja sie tak jakby mieli klopot ze wzrokiem i z jasnym mysleniem (2)
uwazajac ze obecne wladze sa jedyne i nie zastapione,, a W.S. to zbawca miasta. Z pewnoscia te wladze sa jedyne ktore pociagaja to miasto na dno od wielu lat.
- 6 2
-
2014-06-04 20:22
jestem Za (1)
mam nadzieje że mieszkańcy pokażą na wyborach iż władza absolutna panów z UM się skończyła.
- 3 0
-
2014-06-04 20:31
jestem za ... ale watpie czy wyborcy beda chcieli pozegnac sie z W.S, i jego ekipa
przyspawana do stolkow, gdyz ewidentnie brak jest osobowosci na miejsce W.S. a propaganda UM Gdynia wyprala mozgi mieszkancow i wciska ciemnote sugerujac i wskazujac W.S, na jedynego slusznego prezia w tym miescie.
- 3 0
-
2014-06-04 12:58
I do Kosakowa i do Chwarzna :)
ale warto mieć na uwadze, że Gdynia Północ jest znacznie gęściej zaludniona niż Gdynia Zachód (chociaż tam też przybywa ludzi). W każdym razie już nie mogę się doczekać :) Bardzo się cieszę - oby jak najszybciej.
- 13 1
-
2014-06-04 13:03
wpierw TUNEL PUCKA - CHYLOŃŚKA DLA AUT
żeby to miało ręce i nogi
- 14 5
-
2014-06-04 13:09
"Po pierwsze: niejasna przyszłość lotniska cywilnego w Gdyni, które - nawet jeśli kiedyś powstanie" (4)
Panie Nastręt proponuje wsiąść w samochód i zobaczyć, TO LOTNISKO ISTNIEJE !!! I nie mówię o wojskowym bo wiadomo, ale i cywilne.
Ja mogę zrozumieć, że pan spoza zieleniaka, a właściwie patrząc z góry obok własnego biurka widzi tylko Gdańsk, ale proszę pisać o faktach w TRÓJMIEŚCIE!!
Proszę wejść na strony unijne i przeczytać założeniach do spr. do Bruksela, dnia 11.02.2014 - C(2014) 759 final - w sprawie środka SA.35388 (2013/C) (ex 013/NN i ex 2012/N) Polska , a nie kreować "gdańską rzeczywistość"?
Utworzenie portu lotniczego Gdynia-Kosakowo- 22 10
-
2014-06-04 13:17
(2)
No, to ilu pasażerów dziennie to lotnisko odprawia?
- 9 3
-
2014-06-04 13:41
(1)
666
- 2 0
-
2014-06-04 15:17
aviator to masz na Zaspie
można go zasiedlać:))
- 0 0
-
2014-06-04 14:01
Oczywiście, że istnieje.
Przecież za coś pensje obfite pobieramy....
A pasażerowie nie są nam do istnienia lotniska potrzebni, tylko zbędny bałagan wprowadzają, lepiej nam bez nich.- 7 3
-
2014-06-04 13:10
na Chwarzno
Potem z czasem przedłużać do wiczlina.
Z tamtędy jest słabe połączenie natomiast z oksywia i obluza co chwilę coś jedzie. Tamten rejon Gdynia bardziej się rozwija i rozwijać będzie- 11 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.