• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak powinny się zmienić Długie Ogrody? Obawa przed dominacją turystów

Krzysztof Koprowski
23 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (210)
Długie Ogrody to wbrew nazwie morze asfaltu, które wymaga zmian. Problemów jest jednak znacznie więcej. Długie Ogrody to wbrew nazwie morze asfaltu, które wymaga zmian. Problemów jest jednak znacznie więcej.

W jaki sposób powinny zmienić się Długie OgrodyMapka? To pytanie, nad którym dyskutować będą przez najbliższe tygodnie wspólnie mieszkańcy i gdańscy urzędnicy. Końcowe postulaty i wizje mogą być odmienne, ale wszyscy są zgodni w jednym - obecny stan przedłużenia Drogi Królewskiej jest nie do zaakceptowania. W czwartek, 23 listopada, odbywa się kolejne spotkanie w tej sprawie.



W jakim kierunku będą rozwijać się Długie Ogrody?

Trwający proces warsztatów projektowych dotyczący zmian na Długich Ogrodach należy rozpatrywać w dwóch kategoriach:
  • w bezpośrednim odniesieniu do ul. Długie Ogrody,
  • szerzej jako całego obszaru Długich Ogrodów - części (osiedla) Śródmieścia.

W obu przypadkach mamy do czynienia z przestrzenią, która wymaga pilnej zmiany w kwestii estetyki. To przecież naturalne przedłużenie Drogi Królewskiej, którego stan obecnie przynosi wstyd, a nie dumę.

Konsultacje dot. Długich Ogrodów organizowane są przez Biuro Architekta Miasta przy współpracy z Fundacją RC, stowarzyszeniem Inicjatywa Miasto oraz Radą Dzielnicy Śródmieście. Konsultacje dot. Długich Ogrodów organizowane są przez Biuro Architekta Miasta przy współpracy z Fundacją RC, stowarzyszeniem Inicjatywa Miasto oraz Radą Dzielnicy Śródmieście.

Długie Ogrody dla mieszkańców czy turystów?



Główne problemy, jakie do tej pory pojawiły się w czasie badań i rozmów, to:
  • brak zieleni i przestrzeń wypełniona szczelnie asfaltem - wbrew nazwie Długie Ogrody,
  • fatalny stan chodników,
  • zaśmiecenie przestrzeni tzw. pasa drogowego oraz posesji,
  • parkowanie autokarów i samochodów turystów,
  • brak przestrzeni dla młodzieży,
  • brak miejsc dla obsługi ruchu turystycznego,
  • obawy o "turystyfikację" Długich Ogrodów.

Co dalej z remontem i wyburzeniem estakady na Elbląskiej? Sytuacja się skomplikowała Co dalej z remontem i wyburzeniem estakady na Elbląskiej? Sytuacja się skomplikowała

Czy stali mieszkańcy Długich Ogrodów ustąpią miejsca turystom?



Warto zauważyć, że dwa ostatnie punkty są niejako sprzeczne ze sobą, co pokazuje, że mieszkańcy zdają sobie sprawę z ogromnego potencjału tej przestrzeni, a zarazem obawiają się "wypchnięcia" ich samych z tej części Śródmieścia.

Istnieje ogromne ryzyko, że zlokalizowane na Długich Ogrodach mieszkania, zajmowane obecnie przez stałych mieszkańców, przekształcą się w krótkoterminowe zaplecze noclegowe dla turystów ze wszystkimi negatywnymi skutkami tego zjawiska. Przełoży się to też na zanik lokalnych usług i handlu na rzecz znacznie droższej oferty dla turystów.

  • Postulaty i problemy zgłoszone podczas ostatnich warsztatów.
  • Postulaty i problemy zgłoszone podczas ostatnich warsztatów.
  • Postulaty i problemy zgłoszone podczas ostatnich warsztatów.

Problemy wymagające rozwiązania na Długich Ogrodach



Podczas ubiegłotygodniowych warsztatów, które odbyły się w budynku Szkół Ekonomiczno-Handlowych (ul. Seredyńskiego 1AMapka - róg z ul. Długie Ogrody), zgłoszono kolejne propozycje i uwagi dotyczące:
  • wykorzystania gminnego niezabudowanego terenuMapka przy Bramie Żuławskiej pod zabudowę z uwzględnieniem funkcji integracji mieszkańców oraz - na wyższych kondygnacjach - budownictwa w formule TBS z myślą o stałych mieszkańcach,
  • wyburzenia estakadyMapka na przyległym węźle drogowym lub wykorzystania jej pod ogród i przestrzeń spacerową ponad autami,
  • utworzenia przejść naziemnych we wszystkich relacjach na przebudowanym węźle,
  • reorganizacji ruchu w ul. Długie Ogrody - wprowadzenie pieszych w aleję z drzewami poprowadzoną środkiem z elementami małej architektury i fontanną,
  • myślenia o Długich Ogrodach jako ciągu prowadzącym dalej np. w kierunku mostu SiennickiegoMapka i nabrzeży Martwej Wisły,
  • otwarcia wnętrz Bramy ŻuławskiejMapka i wykonania wygodnego dojścia do niej,
  • zagospodarowania parku SiennickiegoMapka, a zwłaszcza poprawa oświetlenia tej części dzielnicy,
  • utworzenia nowego przejścia przez Podwale Przedmiejskie na wysokości ul. SadowejMapka jako powiązania z Opływem Motławy,
  • urządzenia atrakcyjnego wejścia od strony ul. Długie Ogrody do parku św. BarbaryMapka,
  • otwarcia Dziennego Domu Seniora na otoczenie, rozbudowy Domu Sąsiedzkiego wraz z wykorzystaniem potencjału parku św. Barbary (zajęcia w terenie),
  • włączenia w życie dzielnicy Akademii Muzycznej - organizacja wydarzeń plenerowych, zajęć integrujących mieszkańców,
  • przeznaczenia budynku dawnego kina PiastMapka pod miejsce integracji społecznej mieszkańców,
  • utworzenia zaplecza sanitarnego dla kierowców autokarów turystycznych oraz wskazania jednego miejsca ich postoju,
  • budowy ogólnodostępnych toalet,
  • rozbudowy systemu monitoringu miejskiego,
  • kapitalnego remontu północnego odcinka ul. ŁąkowejMapka połączonego z kompleksowym urządzeniem zieleńca przy Podwalu Przedmiejskim i reorganizacją przyległej "ślepej" odnogi Łąkowej na przestrzeń współdzieloną.

  • Zdecydowana większość uczestników warsztatów opowiadała się za wyburzeniem estakady, choć pojawił sie tez pomysł wykorzystania jej jako ogrodu i traktu spacerowego.
  • Park św. Barbary, który wymaga utworzenia reprezentacyjnego wejścia od strony ul. Długie Ogrody.
  • Nieco zapomniany park Siennicki, który potrzebuje lepszego zagospodarowania.

Brama Żuławska: zabytek piękny, ale niedostępny Brama Żuławska: zabytek piękny, ale niedostępny
Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany

Pierwsze zmiany dzięki zaangażowaniu mieszkańców



Warto zaznaczyć, że pierwsze prace przy przekształceniu ul. Długie Ogrody będą odbywać się nie z inicjatywy władz miasta, lecz mieszkańców.

W ostatnim głosowaniu Zielonego Budżetu Obywatelskiego jednym ze zwycięskich projektów zostały "Rajskie Ogrody na Długich Ogrodach" (225 tys. zł), w ramach którego przewidziano nasadzenia zieleni.

Warsztaty poświęcone Dziedzictwu i Tożsamości



Kolejne ogólnodostępne spotkanie dotyczące Długich Ogrodów odbędzie się w czwartek, 23 listopada, o godz. 17, w Szkołach Ekonomiczno-Handlowych (ul. Seredyńskiego 1AMapka). Tym razem będzie poświęcone Dziedzictwu i Tożsamości Długich Ogrodów.

111 nowych inwestycji za ponad 19 mln zł. Wyniki gdańskiego Budżetu Obywatelskiego 111 nowych inwestycji za ponad 19 mln zł. Wyniki gdańskiego Budżetu Obywatelskiego
Długie Ogrody. Dzielnica z bogatą historią Długie Ogrody. Dzielnica z bogatą historią

Historia kościoła Św. Barbary na Długich Ogrodach


Poznaj historię kościoła na Długich Ogrodach Poznaj historię kościoła na Długich Ogrodach

Miejsca

Opinie (210) 1 zablokowana

  • Przede wszystkim (1)

    posprzątać i pozamiatać. Włodarz miasta zamiast lansu na portalach mógłby przykładowo wziąć się za miotłę. A po wszystkim na niej odkecieć.

    • 49 2

    • Można by je skrócić i połowę oddać deweloperom

      • 0 4

  • Czy oni o tym wiedzą?

    Wszelkie rozważania nie mają sensu bez wcześniejszej decyzji o budowie dużego parkingu podziemnego pod Długimi Ogrodami, z wjazdem z ul. Elbląskiej najlepiej za Bramą Żuławską. Dlaczego? Wszelkie zmiany będą się wiązały z drastycznym zmniejszeniem ilości miejsc parkingowych. Pozytywne skutki zmian będą zniweczone przez dzikie parkowanie we wszystkich bocznych ulicach, posesjach i osiedlach w stosunku do Długich Ogrodów. Zmiany, w swoim zamyśle pozytywne dla wszystkich, będą udręką przedewszystkim dla mieszkańców. Turyści będą się męczyć kilka razy, by gdzieś wcisnąć auto. Mieszkańcy będą mieć ten meksyk pod oknami codziennie i przez dekady.

    • 33 7

  • Mam tam mieszkanie po dziadku. (3)

    Latem wynajmuję turystom, pozniej studenciaki biorą, biznes sam się kręci.

    Seba

    • 11 8

    • Alez Ty jesteś przedsiębiorczy Sebastianie...

      • 6 1

    • (1)

      Typowy przedstawiciel współczesnego nowobogactwa.
      Nic sam nie osiągnął, wszystko dostał w spadku od rzeczywiście pracującej rodziny.
      Ale wywyższać się nad resztą polakówrobakówcebulaków to potrafi jak najbardziej. Dumny ile to on nie "osiągnął" własną "pracą".

      Właśnie przez takich jak Ty, żerujących na wynajmie studento-turystycznym, w mieście brakuje tysięcy mieszkań i ludzie muszą wynosić się na Łostowice czy tam Borkowa czy inne "zagranice".

      • 6 4

      • ale to normalna droga...

        Kazde pokolenie usypuje gorke, aby nastepne bylo wyzej...

        • 5 2

  • (1)

    Mocno się pozmieniała ta ulica. Tu gdzie Szafarnia pamietam były delikatesy jakies i kawiarnia chyba. Kamieniczek Amber nie było. Parking milicyjny na końcu był. na Szafarni ajkieś magazyny czy firmy budowlane.

    • 12 0

    • Dagoma

      • 2 0

  • Długie ogrody? Można by je skrócić i połowę oddać deweloperom

    • 8 12

  • Parking podziemny, jak w Krakowie. (1)

    Jak w innych miastach w Europie. Nad parkingiem park!

    • 25 4

    • Na przykład jak w Gdyni

      Można poczytać o tym wczorajszy artykuł jak "świetnie" wyszło

      • 3 0

  • mieszkańcy, nie dajcie się nabrać na pomysły (1)

    i konsultacje ze strony miasta, to i tak nie będzie miało żadnego znaczenia, zrobią i tak po swojemu...

    • 34 2

    • zrobią jak chcieli ale po odbytych konsultacjach

      • 1 0

  • wywalić asfalt i parking/przywrócić zieleń/brak kontroli w święta (6)

    Zazielenić i zrobić całoroczny deptak, jesteśmy miastem turystycznym, jeżeli się państwu nie podoba, wyjazd na obrzeża, samochody do garażów lub prywatne/płatne parkingi których jest wystarczająco. Kto ma samochód, do biednych nie należy.

    • 13 23

    • (4)

      Kupisz mi garaż w okolicy? Ceny to już tak z 20% ceny mieszkania.

      • 6 3

      • nie kupię (3)

        To nie mój interes.
        Masz samochód, kup miejsce parkingowe. Wynajmuje/kup. Nie stać cię/zrezygnuj. Wybierz komunikację miejską.

        • 5 8

        • (1)

          Wiesz co jeszcze nie jest twoim interesem? To jak i czym poruszają się mieszkańcy.
          Proponujesz gdański zbiorkomu, który notorycznie się spóźnia lub w ogóle nie przyjeżdża, jest przepełniony, codziennie występują awarie oraz jest właściwie najdroższy w całej Polsce (niedługo FALA i nie dość, że będzie jeszcze drożej to będzie armageddon z tym odbijaniem karty przy wejściu i wyjściu)?
          Rozumiem, że wpisy są natury sarkastycznej?

          • 5 3

          • misiu kolorowy

            krytykuj system kiedy już będzie, a nie coś czego nie ma.

            Codziennie poruszam się komunikacją miejską i w miarę jestem zadowolony, mieszkałem w Lublinie, Wrocławiu, Grudziądzu, Warszawie, mam jako takie porównanie. Rozumiem, jesteś malkontentem, typowym mieszkańcem polski któremu wszystko nie pasuje i po prostu ci się wszystko się należy.
            Jeszcze się nie urodził taki co by wszystkim dogodził i jeżeli liczysz że autobusy i tramwaje będą jeździły co do minuty w godzinach szczytu do proponuję założyć firmę i się mądrzyć bo mam wrażenie że rozmawiam z 14 letnim konfederatą :)

            • 3 6

        • Miasto musi żyć. Jeśli nie podoba się ruch, zawsze mozna wyprowadzic się na prowincję.I taniej i spokojniej.

          • 2 2

    • Proponuję w ogóle wygonić turystów. PO co oni są potrzebni miastu. Zakazać posiadania samochodu. A w ogóle pozwolic na poruszanie się tylko w obrebie miasta 15 min. A co się bedzie plebs pałętał.

      • 4 0

  • proponuję nasadzenia

    w donicach, które padną po jednym sezonie. buziaczki pozdrawiam

    • 30 0

  • Konsultacje w tym mieście to ściema

    Dlatego mieszkańcy nie są zainteresowani i na takie spędy chodzą głównie aktywiści z innych dzielnic, którzy udają lokalsów i tworzą pozory jakiejkolwiek debaty. Dla miasta celem jest żeby ze śródmieścia zniknęli normalni mieszkańcy i przestali narzekać a rentierzy zarabiali. Ja sam myślę o wyprowadzce, bo kupowałem mieszkanie na spokojnej uliczce, a miasto pozwolilo wejść deweloperce bez infrastruktury, i my mieszkańcy mamy teraz samochodozę pod oknami i potok turystów tłuczących butelki i wydzierających się w środku nocy, czego wcześniej nie było. Ta turystyczna patologia zajmuje coraz większe obszary miasta i wypycha gdańszczan na obrzeża. Długie Ogrody są jeszcze autentyczne, są sklepiki, małe biznesy, na przeciwległym końcu dzielnicy mamy już tylko same sklepiki na Ż a cała reszta padła. To samo będzie tam, jak miasto na tym położy łapę, i żadne konsultacje niczego nie zmienią.

    • 33 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane